Side 2 af 2

Re: Anti depoluition fault

: man 28. sep 2020 18:17
af Lars4733
Nå - tid til at komme igang - råd modtages gerne..

Situationen er pt således:

Ved koldstart småhoster hun lidt, men jeg kan ikke konstatere røg eller lign og en let opgasning løser det normalt.
Ind i mellem, specielt hvis der er varmt om bilen er gennemvarm føles det ikke som om den trækker fuldt, nogen gange trækker den ujævnt, andre gange virker det lidt som om turboen ikke er aktiv.
Stadig uden synlig røg fra førerpladsen, ej heller ved “kraftig acceleration” fra lyskurv - lader man den trække ud til godt 3000 o/min i gearene ses intet røg fra førerpladsen.
Når man kører en varm sommerdag med 120 på motorvejen stiger kølervandstemperaturen lidt (ikke meget, men den er tættere på 90 end normalt) - det kan vel være pga EGR giver for meget recirkulation eller? Og hvis ikke EGR kan justere fuldt kan den vel heller ikke til fulde regenerere partikelfilter?
Ikke noget særligt olieforbrug, her efter ca 10k kilometer siden sidste service er den et hak nede af plasticoliepinden.

Jeg tænker enten at give EGR en ordentlig rens, enten ved afmontage og rens eller en reel EGR rens sprøjtet ind så tæt på EGR som muligt. ELLER simpelthen købe en ny EGR og montere.
Så vidt jeg kan Google mig frem til kan en mere eller mindre fastsiddende EGR give ovenstående problemer?

Eller måske sådan en Hydrive rens? Det kan vel ikke skade at give den rensen før evt skift af EGR?

Min tester, der har set bedre dage skrev bl.a. noget i stil med at EGR sad “fast” - så den kan jo næppe komme i yderstillingerne.
Den skrev dog også noget med for meget additiv i partikelfilter, men der har ikke være advarsel for dette fra bilens side og den kører jo dagligt 2x80 km på motorvej primært uden for myldretid, så den får lov til at strække ben jævnligt

Har I nogle input inden jeg køber en ny original EGR? Nogen der kender prisen på sådan en fætter?
Og evt har kendskab til at kode den i PP2000 efterfølgende?

Re: Anti depoluition fault

: ons 30. sep 2020 16:19
af Lars4733
Så er der bestilt Valeo EGR ventil og et forvarmerelæ, så starter vi der.

Når jeg tager luftfilterkassen ud for at skifte EGR kan jeg jo prøve at måle på gløderørene.

Så skal jeg “bare” hitte hvor dælen i PP2000/Diagbox jeg kan tilgå den EGR og gøre hvad der skal gøres. Man skal vel helst ikke køre i den inden det er gjort?

Re: Anti depoluition fault

: ons 30. sep 2020 16:31
af pug407aut
Lars4733 skrev:
ons 30. sep 2020 16:19
Så er der bestilt Valeo EGR ventil og et forvarmerelæ, så starter vi der.

Når jeg tager luftfilterkassen ud for at skifte EGR kan jeg jo prøve at måle på gløderørene.

Så skal jeg “bare” hitte hvor dælen i PP2000/Diagbox jeg kan tilgå den EGR og gøre hvad der skal gøres. Man skal vel helst ikke køre i den inden det er gjort?
Du koder EGR ventilen i motorstyringen, og det er lige meget om den er kold eller varm

Re: Anti depoluition fault

: tors 1. okt 2020 06:10
af Lars4733
Så kom der også en ny ladetryksventil i kurven, så i weekenden står den vist på "hygge" med bilen, håber vejret bliver ok

Det er jo umiddelbart ikke ting man skal ned under bilen for - det er rart til en forandring..

Hvis det skulle blive helt drilagtigt mht kodning af EGR-ventilen, er det så "no-go" at køre efter hjælp eller kan det gå an? Mere om den nye EGR får skader af at køre (hvis man overhovedet kan?)
Og er der nogle i det "Sydsjællandske" område der har kendskab til at kode sådan en hvis det helt skulle glippe for mig, evt vejlede over telefonen?

Re: Anti depoluition fault

: tors 1. okt 2020 06:36
af Lars4733
Og er der evt nogen der kender dimensionerne på den vaccumslange der går til ladetryksventilen? Som jeg forstår det kommer den fra bremsesystemet?

Tænker hvis den er til få fingre i en erstatning for, at den var værd at skifte samtidig..

Re: Anti depoluition fault

: søn 15. nov 2020 10:23
af Lars4733
Update - så blev der endelig tid og vejr til at få set på den EGR ventil

Jeg er kommet så vidt at jeg “kun” mangler at løsne den skjulte bolt på EGR ventilen, så kan jeg få den ud, men kors den sidder da besværligt? Der sidder jo et par “hårde” slanger mv i vejen - og det ligner de er væskefyldte? Så hvis jeg kan undgå at afmontere disse ville det være skønt - er der nogle fif? Og vi er enige om at det er to ens bolte den sidder med?

Når jeg endelig får den af og samlet det nye, så bliver det spændende om jeg kan finde hvor i PP2000 at jeg skal ind og “kalibrere” den.. jeg går ud fra jeg skal have alt samlet og bilen reelt skal være start/køreklar når jeg kommer til det punkt?