Anti depoluition fault
- Lars4733
- Indlæg: 1535
- Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Re: Anti depoluition fault
Nå - tid til at komme igang - råd modtages gerne..
Situationen er pt således:
Ved koldstart småhoster hun lidt, men jeg kan ikke konstatere røg eller lign og en let opgasning løser det normalt.
Ind i mellem, specielt hvis der er varmt om bilen er gennemvarm føles det ikke som om den trækker fuldt, nogen gange trækker den ujævnt, andre gange virker det lidt som om turboen ikke er aktiv.
Stadig uden synlig røg fra førerpladsen, ej heller ved “kraftig acceleration” fra lyskurv - lader man den trække ud til godt 3000 o/min i gearene ses intet røg fra førerpladsen.
Når man kører en varm sommerdag med 120 på motorvejen stiger kølervandstemperaturen lidt (ikke meget, men den er tættere på 90 end normalt) - det kan vel være pga EGR giver for meget recirkulation eller? Og hvis ikke EGR kan justere fuldt kan den vel heller ikke til fulde regenerere partikelfilter?
Ikke noget særligt olieforbrug, her efter ca 10k kilometer siden sidste service er den et hak nede af plasticoliepinden.
Jeg tænker enten at give EGR en ordentlig rens, enten ved afmontage og rens eller en reel EGR rens sprøjtet ind så tæt på EGR som muligt. ELLER simpelthen købe en ny EGR og montere.
Så vidt jeg kan Google mig frem til kan en mere eller mindre fastsiddende EGR give ovenstående problemer?
Eller måske sådan en Hydrive rens? Det kan vel ikke skade at give den rensen før evt skift af EGR?
Min tester, der har set bedre dage skrev bl.a. noget i stil med at EGR sad “fast” - så den kan jo næppe komme i yderstillingerne.
Den skrev dog også noget med for meget additiv i partikelfilter, men der har ikke være advarsel for dette fra bilens side og den kører jo dagligt 2x80 km på motorvej primært uden for myldretid, så den får lov til at strække ben jævnligt
Har I nogle input inden jeg køber en ny original EGR? Nogen der kender prisen på sådan en fætter?
Og evt har kendskab til at kode den i PP2000 efterfølgende?
Situationen er pt således:
Ved koldstart småhoster hun lidt, men jeg kan ikke konstatere røg eller lign og en let opgasning løser det normalt.
Ind i mellem, specielt hvis der er varmt om bilen er gennemvarm føles det ikke som om den trækker fuldt, nogen gange trækker den ujævnt, andre gange virker det lidt som om turboen ikke er aktiv.
Stadig uden synlig røg fra førerpladsen, ej heller ved “kraftig acceleration” fra lyskurv - lader man den trække ud til godt 3000 o/min i gearene ses intet røg fra førerpladsen.
Når man kører en varm sommerdag med 120 på motorvejen stiger kølervandstemperaturen lidt (ikke meget, men den er tættere på 90 end normalt) - det kan vel være pga EGR giver for meget recirkulation eller? Og hvis ikke EGR kan justere fuldt kan den vel heller ikke til fulde regenerere partikelfilter?
Ikke noget særligt olieforbrug, her efter ca 10k kilometer siden sidste service er den et hak nede af plasticoliepinden.
Jeg tænker enten at give EGR en ordentlig rens, enten ved afmontage og rens eller en reel EGR rens sprøjtet ind så tæt på EGR som muligt. ELLER simpelthen købe en ny EGR og montere.
Så vidt jeg kan Google mig frem til kan en mere eller mindre fastsiddende EGR give ovenstående problemer?
Eller måske sådan en Hydrive rens? Det kan vel ikke skade at give den rensen før evt skift af EGR?
Min tester, der har set bedre dage skrev bl.a. noget i stil med at EGR sad “fast” - så den kan jo næppe komme i yderstillingerne.
Den skrev dog også noget med for meget additiv i partikelfilter, men der har ikke være advarsel for dette fra bilens side og den kører jo dagligt 2x80 km på motorvej primært uden for myldretid, så den får lov til at strække ben jævnligt
Har I nogle input inden jeg køber en ny original EGR? Nogen der kender prisen på sådan en fætter?
Og evt har kendskab til at kode den i PP2000 efterfølgende?
Peugeot 307 1.6 2007
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
- Lars4733
- Indlæg: 1535
- Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Re: Anti depoluition fault
Så er der bestilt Valeo EGR ventil og et forvarmerelæ, så starter vi der.
Når jeg tager luftfilterkassen ud for at skifte EGR kan jeg jo prøve at måle på gløderørene.
Så skal jeg “bare” hitte hvor dælen i PP2000/Diagbox jeg kan tilgå den EGR og gøre hvad der skal gøres. Man skal vel helst ikke køre i den inden det er gjort?
Når jeg tager luftfilterkassen ud for at skifte EGR kan jeg jo prøve at måle på gløderørene.
Så skal jeg “bare” hitte hvor dælen i PP2000/Diagbox jeg kan tilgå den EGR og gøre hvad der skal gøres. Man skal vel helst ikke køre i den inden det er gjort?
Peugeot 307 1.6 2007
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
-
- Indlæg: 472
- Tilmeldt: lør 3. jun 2017 17:51
- Geografisk sted: Aalborg
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Anti depoluition fault
Du koder EGR ventilen i motorstyringen, og det er lige meget om den er kold eller varmLars4733 skrev: ↑ons 30. sep 2020 16:19Så er der bestilt Valeo EGR ventil og et forvarmerelæ, så starter vi der.
Når jeg tager luftfilterkassen ud for at skifte EGR kan jeg jo prøve at måle på gløderørene.
Så skal jeg “bare” hitte hvor dælen i PP2000/Diagbox jeg kan tilgå den EGR og gøre hvad der skal gøres. Man skal vel helst ikke køre i den inden det er gjort?
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 725.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, Lexia og VCDS (VAG) tester
Mekaniker og dæk montør (vulkanisør) af alle typer dæk til daglig
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, Lexia og VCDS (VAG) tester
Mekaniker og dæk montør (vulkanisør) af alle typer dæk til daglig
- Lars4733
- Indlæg: 1535
- Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Re: Anti depoluition fault
Så kom der også en ny ladetryksventil i kurven, så i weekenden står den vist på "hygge" med bilen, håber vejret bliver ok
Det er jo umiddelbart ikke ting man skal ned under bilen for - det er rart til en forandring..
Hvis det skulle blive helt drilagtigt mht kodning af EGR-ventilen, er det så "no-go" at køre efter hjælp eller kan det gå an? Mere om den nye EGR får skader af at køre (hvis man overhovedet kan?)
Og er der nogle i det "Sydsjællandske" område der har kendskab til at kode sådan en hvis det helt skulle glippe for mig, evt vejlede over telefonen?
Det er jo umiddelbart ikke ting man skal ned under bilen for - det er rart til en forandring..
Hvis det skulle blive helt drilagtigt mht kodning af EGR-ventilen, er det så "no-go" at køre efter hjælp eller kan det gå an? Mere om den nye EGR får skader af at køre (hvis man overhovedet kan?)
Og er der nogle i det "Sydsjællandske" område der har kendskab til at kode sådan en hvis det helt skulle glippe for mig, evt vejlede over telefonen?
Peugeot 307 1.6 2007
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
- Lars4733
- Indlæg: 1535
- Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Re: Anti depoluition fault
Og er der evt nogen der kender dimensionerne på den vaccumslange der går til ladetryksventilen? Som jeg forstår det kommer den fra bremsesystemet?
Tænker hvis den er til få fingre i en erstatning for, at den var værd at skifte samtidig..
Tænker hvis den er til få fingre i en erstatning for, at den var værd at skifte samtidig..
Peugeot 307 1.6 2007
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
- Lars4733
- Indlæg: 1535
- Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Re: Anti depoluition fault
Update - så blev der endelig tid og vejr til at få set på den EGR ventil
Jeg er kommet så vidt at jeg “kun” mangler at løsne den skjulte bolt på EGR ventilen, så kan jeg få den ud, men kors den sidder da besværligt? Der sidder jo et par “hårde” slanger mv i vejen - og det ligner de er væskefyldte? Så hvis jeg kan undgå at afmontere disse ville det være skønt - er der nogle fif? Og vi er enige om at det er to ens bolte den sidder med?
Når jeg endelig får den af og samlet det nye, så bliver det spændende om jeg kan finde hvor i PP2000 at jeg skal ind og “kalibrere” den.. jeg går ud fra jeg skal have alt samlet og bilen reelt skal være start/køreklar når jeg kommer til det punkt?
Jeg er kommet så vidt at jeg “kun” mangler at løsne den skjulte bolt på EGR ventilen, så kan jeg få den ud, men kors den sidder da besværligt? Der sidder jo et par “hårde” slanger mv i vejen - og det ligner de er væskefyldte? Så hvis jeg kan undgå at afmontere disse ville det være skønt - er der nogle fif? Og vi er enige om at det er to ens bolte den sidder med?
Når jeg endelig får den af og samlet det nye, så bliver det spændende om jeg kan finde hvor i PP2000 at jeg skal ind og “kalibrere” den.. jeg går ud fra jeg skal have alt samlet og bilen reelt skal være start/køreklar når jeg kommer til det punkt?
Peugeot 307 1.6 2007
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
- Lars4733
- Indlæg: 1535
- Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Re: Anti depoluition fault
Nå - vinteren tog over - ulempen når man kun har bilen udendørs under åben himmel...
Bilen kører jo - også uden at melde fejl osv - så helt galt er det ikke, men det fornemmes som en periodisk fejl hvor bilen ikke helt giver hvad den har i sig når man kører - og da computeren melder om fejl i forbindelse med EGR - den kan vist ikke kommunikere med den, så tænker jeg det er oplagt at skifte denne.
Nu er den jo også købt ind for længst, så det må snart være tid at få den skiftet..
Den sidder jo bare en ugenialt sted.. - hvordan pokker får man den løsnet?
Er der mon en venlig sjæl på denne side (øst) af betalingsbroen der mod betaling kunne tænkes at kunne hjælpe med at skifte den - også gerne give den kodningen/kalibreringen der skal til? Jeg skal gerne hjælpe til undervejs og har ikke et vildt behov for at få papir på arbejdet så at sige..
Bilen kører jo - også uden at melde fejl osv - så helt galt er det ikke, men det fornemmes som en periodisk fejl hvor bilen ikke helt giver hvad den har i sig når man kører - og da computeren melder om fejl i forbindelse med EGR - den kan vist ikke kommunikere med den, så tænker jeg det er oplagt at skifte denne.
Nu er den jo også købt ind for længst, så det må snart være tid at få den skiftet..
Den sidder jo bare en ugenialt sted.. - hvordan pokker får man den løsnet?
Er der mon en venlig sjæl på denne side (øst) af betalingsbroen der mod betaling kunne tænkes at kunne hjælpe med at skifte den - også gerne give den kodningen/kalibreringen der skal til? Jeg skal gerne hjælpe til undervejs og har ikke et vildt behov for at få papir på arbejdet så at sige..
Peugeot 307 1.6 2007
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut