307 med “mærkelige” lyde

Alt i 300 serien, inkl. 300x serien

Peugeot-sektionen er som test ind til videre. Kommer der indlæg, bliver kategorierne for bilerne delt bedre op.
Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1554
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: 307 med “mærkelige” lyde

Ulæst indlæg af Lars4733 » søn 14. jan 2024 11:33

Nå, tid til en opdatering…

Mekanikeren gennemgik tingene så godt han kunne uden at kunne frembringe lyden, dette efter han havde udbedret samlingen på udstødningen.

Men som han sagde - de toplejer kan være svære at checke 112% uden at skille dem ad, og så kan man jo lige så godt skifte dem.

Jeg kørte et par hundrede kilometer før lyden kom en enkelt gang, det er som om den kommer oftere når man kører langt.

Her til morgen ville jeg undersøge sagen igen - og som bilen holder lige nu kan man svagt høre et “klonk” i højre side hvis man virkelig rykker bilen fra side til side - holder jeg på topmøtrikken i toplejet kan man svagt mærke “klonket” - så jeg tænker det MÅ være toplejet?

Det ser jo ret simpelt ud i forhold til den gamle 407’er, så det må være til at skifte selv.

Nær det nu er så lidt klonkeri, ikke noget der knirker osv og man kan ofte køre 30-50 km uden en lyd, så tænker jeg det ikke behøver at være lige nu, men kan vente til en kommende weekend hvor tid og vejr gør det muligt..
Hvis det bliver værre vil planen naturligvis blive revideret.

En anden ting - bøsningerne i bagbroen skal også skiftes, sådan en 307’er ser det ikke ud til at være den værste oplevelse på? Eller tager jeg fejl?
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: 307 med “mærkelige” lyde

Ulæst indlæg af SRO » man 15. jan 2024 22:33

Toplejer:
Det lyder umiddelbart til, at du godt kan køre videre og din mekaniker lyder heller ikke til at have råbt vagt i gevær.

Af med fjederbenet.
Du fjerner de to bolte der spænder fjederbenet til spindlen. Se evt. her: https://www.autodoc.dk/ridex/16134353
Demonter fjederben, via bolte i motorrum.
Spænd fjederen sammen - hvis du bruger klemmer, så spænd ligeligt sammen med begge klemmer.
Udskift leje mv.
Saml

Dine styretøjsvinkler har ikke ændret sig/burde være inden for specifikationerne.

Er det helt udelukket, at lyden kan komme fra et andet sted? - f.eks. en bærearmsbøsning?
De koster ikke alverden og med adgang til en presse og tilhørende værktøj eller tilsvarende, er det også en overkommelig opgave.
Har man ikke mulighed for at presse nye bøsninger i, kan man købe en ny bærearm.


Bagbrosbøsninger:
Det er en overkommelig opgave - med det rette værktøj.
Du bør skaffe dig et "pressesæt" i stil med dette: https://www.biltema.dk/bil---mc/bilvark ... 2000023831

Det kan med fordel udføres med bagbroen siddende på bilen. Hold styr på bremseslangen.
Bemærk hvordan de gamle bøsninger er monteret (gummiets placering) - og monter de nye på tilsvarende vis.

John59
Indlæg: 135
Tilmeldt: tors 3. aug 2023 13:31
Kontakt:

Re: 307 med “mærkelige” lyde

Ulæst indlæg af John59 » tirs 16. jan 2024 00:35

Tænker at det er ligegyldigt hvilken fedt du bruger på bagbroen. Det er ikke den store belastning der kommer på stedet.

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1554
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: 307 med “mærkelige” lyde

Ulæst indlæg af Lars4733 » søn 21. jan 2024 16:51

Efter at have skiftet komplet fjederben i den ene side er lyden forandret, så langt så godt

Jeg mistænker den resterende lyd at være fra stabilisatorstangen - når lyden kommer en sjælden gang er det ikke med umiddelbar sammenhæng med hul i vejen eller vejbump osv
Og jeg synes faktisk lyden kommer lidt fra begge sider.
Kører jeg meget langsomt og drejer skarpt giver den en “gummiknirkende” lyd - så planen er at skifte de to gummibøsninger, det blev dog ikke idag, for kors hvor er vinden dog kold!!

Men giver det mening? Jeg tænker at denne stang vel egentlig belastes lidt når man drejer? Stabilisatorboltene vrider sig jo og ved stort udslag kan det vel påvirke stangen?
Og det kan så også passe med at lyden kommer uden huller i vejen?
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1554
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: 307 med “mærkelige” lyde

Ulæst indlæg af Lars4733 » tirs 23. jan 2024 16:58

Hm - beslagene til stabilisatorarmen ser anderledes ud end i feks Haynes
Der er to bolte i dem - en udv torx - den skal med sikkerhed af, det er den Haynes beskriver - men samtidig sidder den ene bolt til bærearmen igennem både bøsning i bærearmen og beslaget?


Jeg må finde en lift, det er noget nemmere at komme til når bilen ikke løftes af to små donkrafte :lol:

Men kan da se at det gummi der sidder der ikke ser ret godt ud, så det skader næppe at skifte dem
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1554
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: 307 med “mærkelige” lyde

Ulæst indlæg af Lars4733 » tors 25. jan 2024 17:18

Så blev der indkøbt en bedre donkraft med højere og større løfteevne

Så må jeg kunne få løftet bilen godt op og få bukke under, men så der bliver brugbar arbejdsrum under.

Jeg skal så blot lige have checket den præcise model af gummibøsning der sidder på netop min bil, der er flere dimensioner kan jeg se - der savner jeg godt nok service.citroen og de gratis reservedelsopslag ud fra stelnummeret. Jeg synes ofte den der catcar.info kommer med en masse upræcise oplysninger der dækker flere forskellige modeller selv om man søger vis stelnummer osv
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1554
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: 307 med “mærkelige” lyde

Ulæst indlæg af Lars4733 » fre 26. jan 2024 09:03

Når nu min bil umiddelbart har OPR nr 11141 synes jeg det er svært at udlede om bøsningerne skal være 22 eller 23 mm, men de passer måske på allesammen?

Vedlagt udklip fra catcar.info
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1554
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: 307 med “mærkelige” lyde

Ulæst indlæg af Lars4733 » lør 27. jan 2024 14:44

Nå, typisk

Da jeg vil skrue beslaget af i den ene side vil bolten med udv torx ikke give sig, så jeg får svagt vredet “stjernen”

Belært fra tidligere valgte jeg ikke at gå videre, for pt kunne bilen samles igen så den kan køre.
Nu venter jeg så på at få nye bolte hjem, så i værste fald kan jeg til den tid bore de gamle ud hvis ikke jeg får dem fri på anden vis..
Det var samme udfordring da jeg skiftede nedre bærekugle på 407’eren
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: 307 med “mærkelige” lyde

Ulæst indlæg af SRO » lør 27. jan 2024 19:45

Når du skal løsne bolte af den type, kan du med fordel give bolthovedet nogle ordenlige gok med en stor hammer, inden du begynder at løsne.
"Spænd" først bolten let og løsn dernæst. Skift retning, frem og tilbage, hvis ikke den giver sig.

Hvis ikke det virker, så skal der formentlig varme til. Hvis bolthovedet knækker af kan du svejse en møtrik på "stumpen.

I første omgang kunne du prøve med en anden top.

Husk brandsikkerheden, hvis du begynder at lege med ild :confusion-helpsos:

Fornuftigt at du stoppede i tide, så du har reservedele og værktøj klar til operationen :handgestures-thumbupright:

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1554
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: 307 med “mærkelige” lyde

Ulæst indlæg af Lars4733 » man 19. feb 2024 09:55

Nå - så fik jeg endelig skiftet bøsningerne på stabilisatorstangen - men bilen siger stadig lyde.. :think:

Hvis man løfter bilen op og "rykker" i hjulet kan jeg ikke finde noget "løst" - og jeg kan ikke med bilen stående på hjulene frembringe lyden ved at rokke bilen..

Lyden kan komme ved kørsel på ujævn vej, men absolut ikke hver gang og hvert et hul... - kan det være bøsninger i bærearmene der giver lyd fra sig?

Jeg skiftede jo det højre fjederben komplet (dog med et brugt, så det kan jo være defekt også) uden lyden ændrede sig overhovedet.. og inden jeg skiftede bøsningerne synes jeg lyden kom fra begge sider - dog ikke samtidig (svært at forklare)

Det nemmeste ville jo naturligvis at købe ind til komplet udskiftning af støddæmper, fjeder, toplejer osv samt bærearm i begge sider, evt også bærekugle - så er alt jo skiftet, men det er jo alligevel også noget af en sum at lægge hvis nu det ikke alt behøver blive skiftet..

Jeg kan ikke helt blive klog på de toplejer - de består vist af flere dele? Nogen der kan sige hvad man skal købe hvis man vil kunne skifte toplejer i begge sider i første omgang? Reg nr BE45855

Jeg har pt følgende liggende på hylden fra T Hansen: (1 af hver pt)
https://www.thansen.dk/bil/reservedele/ ... -233924082
https://www.thansen.dk/bil/reservedele/ ... -233923673

Jeg er i tvivl om det er "det" eller om der mangler noget mere? Vil helst have alt på plads inden jeg afmonterer og adskiller..
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1554
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: 307 med “mærkelige” lyde

Ulæst indlæg af Lars4733 » man 19. feb 2024 10:20

Bonusinfo - bilen føles helt stabil på vejen - kun ved god sidevind kan der være lidt at mærke, men det tænker jeg er normalt nok.
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: 307 med “mærkelige” lyde

Ulæst indlæg af SRO » man 19. feb 2024 10:46

Det var da positivt. En 307'er kan godt være en smule sidevindsfølsom, dog ikke som en C5. Hvis det er stygt, så kan det skyldes bøsninger eller støddæmpere mv.

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1554
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: 307 med “mærkelige” lyde

Ulæst indlæg af Lars4733 » man 19. feb 2024 10:48

SRO skrev:
man 19. feb 2024 10:46
Det var da positivt. En 307'er kan godt være en smule sidevindsfølsom, dog ikke som en C5. Hvis det er stygt, så kan det skyldes bøsninger eller støddæmpere mv.
Men det er så også derfor jeg tænker det må være relateret til støddæmper og/eller toplejer? Ellers burde bilen vel "sejle" - altså ved defekte bærearme eller bærekugler..
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: 307 med “mærkelige” lyde

Ulæst indlæg af SRO » man 19. feb 2024 16:23

Ja, det er jo vanskeligt at give et klart bud på, ud fra en beskrivelse :D

Du kan kigge på dækkene og se om der er pletvis slid - så er støddæmperne i hvert fald færdige.

Du har haft en mekaniker til at kigge på den - og hvis ikke han kunne finde noget, er der nok ikke noget at være "nervøs" for. Klonkeriet kan måske være et topleje, men lige så godt være en bærekugle, en bærearmsbøsning eller selve støddæmperen. Lad det udvikle evt. sig lidt mere, over et par tusinde km.

Du kunne jo sænke bilen 20-30 mm, udskifte støddæmperne og gummiophæng og bøsninger hele vejen rundt. Det koster ikke en formue, hvis man kan lave det selv og køber delene i Tyskland. Så bliver den mere stabil at køre i, men måske du bare skal vænne dig til din "nye" bil.

Min ene 307'er var sænket da jeg købte den (hvilket jeg først opdagede da den stod ved siden af en tilsvarende 307'er). Det var bestemt ikke noget der trak ned på køreegenskaberne, men de cirka 30 mm den var sænket betød, at bilen skrabede på, når den skulle over indkørslen, så jeg satte nyt på hele vejen rundt.
Den blev klart mere sidevindsfølsom, men til gengæld stiger man igen ind i bilen, ikke ned. Jeg lever fint med bilens køreegenskaber og det er klart en af de bedste og billigste biler jeg har haft. Vores er en MPV (SW), ikke en cruiser, men tag bilen for hvad den er. Den er utrolig let at køre og der er ingen overraskelser.

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1554
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: 307 med “mærkelige” lyde

Ulæst indlæg af Lars4733 » man 19. feb 2024 17:13

Ja, det mærkelige er at lyden typisk er ved lav hastighed, sjældent på motorvejen.
Men vejene er jo også meget hullede her efter sne og frost.
Lyden er ikke afhængig af at jeg drejer, den er mere “ujævn vej” afhængig - og synes at komme fra begge sider - derfor mistænkte jeg de yderst gamle og grimme bøsninger på stabilisatoren.
Men det er ikke ved hvert et hul eller ujævnhed der kommer lyde.. og hvis jeg “slingrer” under kørsel synes jeg ikke at kunne frembringe lyden.
Nå, men ja - jeg bruger bilen dagligt - har nu kørt godt 5000 km i den
Et sæt nye tændrør og en ny tændspole gjorde den gladere, den kører omkring 14,5 km/l så det er ok.
Radioens knapper virker ikke 100% - så der skal der skiftes til noget andet og så skal jeg have fundet årsagen til den lyd..
Man skal ikke købe en bil der ikke har været brugt jævnligt gennem en periode, der kan ting drille.. det har jeg hermed erfaret…
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: 307 med “mærkelige” lyde

Ulæst indlæg af SRO » man 19. feb 2024 20:40

Det lyder ikke som om bilen er ved at falde sammen om ørene på dig. Skrue højere op for radioen :handgestures-thumbupright: og tjek ophænget igen om et par tusinde km som tidligere nævnt.

Radio - bare et eksempel: https://dk.grandado.com/products/aegte- ... QcQAvD_BwE

Du kan også finde dem på Ebay mv. - med blåtand, hvis du vil høre musik fra en musiktjeneste.

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: 307 med “mærkelige” lyde

Ulæst indlæg af SRO » man 19. feb 2024 20:47

Nu ønsker du dig nye knapper til jul, men ellers kan man også få blåtand med sådan en fætter her:
https://www.amazon.de/dp/B08D3S85FW/ref ... d_source=1

Jeg fik den anbefalet for nylig og har bestilt en, det skal prøves af. Ja, den slags er til os der nyder at køre i gamle, næsten gratis, biler, men gerne vil køre håndfrit og/eller høre musik :D

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1554
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: 307 med “mærkelige” lyde

Ulæst indlæg af Lars4733 » fre 23. feb 2024 12:49

For at danne mig et overblik over hvordan det evt er hvis jeg ville skifte selve toplejerne skilte jeg det gamle fjederben ad - og kunne der se at selve lejet var gået fra hinanden, så det overbeviser mig om, at det "nye" fra ophuggeren nok også er defekt - for lyden er jo mere eller mindre uændret.

Jeg har et komplet topleje og et løst leje liggende (Ja, T Hansen sagde man skulle købe begge dele...) så jeg kan da få skiftet den ene side. Jeg ved jo hvordan den kommer af og på, har jo lige haft skiftet den komplet.

Men jeg kan se mange sælger lejet løst - er det "normalt" at skifte selve lejedelen alene? Det jeg skilte ad så faktisk ganske fint ud i gummiet - den del er der "grimmest" er faktisk den der vender ned mod fjederen, den kan jeg så ikke finde nogen steder - måske man skal til Peugeot for den?
Altså den del der sidder mellem fjeder og går op i lejets nederste del..
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1554
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: 307 med “mærkelige” lyde

Ulæst indlæg af Lars4733 » søn 25. feb 2024 15:52

Efter skift af toplejer er lyden uændret..

Mystisk.. lyden kommer som nævnt ikke ved hvert et hul eller ujævnhed osv - men kun ind i mellem, uden sammenhæng med fart og om hjulene er lige eller drejet.
Dog synes det at komme oftere ved lavere hastigheder og mindre feks på motorvej.

Tilbage er så bærearmen.. eller er der bøsninger på forbroen på sådan en dyt?
Ellers kan det måske være noget motorophæng?
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

John59
Indlæg: 135
Tilmeldt: tors 3. aug 2023 13:31
Kontakt:

Re: 307 med “mærkelige” lyde

Ulæst indlæg af John59 » søn 25. feb 2024 18:22

Måske kan Næstved autoophug hjælpe dig. Så et skilt hos dem da jeg kørte forbi i fredags, at de giver 300 kr i skrotpræmie. Så forsvinder dine problemer med bilen en gang for altid. ;-))

Besvar