307 med “mærkelige” lyde

Alt i 300 serien, inkl. 300x serien

Peugeot-sektionen er som test ind til videre. Kommer der indlæg, bliver kategorierne for bilerne delt bedre op.
SRO
Moderator
Indlæg: 1964
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: 307 med “mærkelige” lyde

Ulæst indlæg af SRO » man 26. feb 2024 10:01

Lars4733 skrev:
søn 25. feb 2024 15:52
Efter skift af toplejer er lyden uændret..

Mystisk.. lyden kommer som nævnt ikke ved hvert et hul eller ujævnhed osv - men kun ind i mellem, uden sammenhæng med fart og om hjulene er lige eller drejet.
Dog synes det at komme oftere ved lavere hastigheder og mindre feks på motorvej.

Tilbage er så bærearmen.. eller er der bøsninger på forbroen på sådan en dyt?
Ellers kan det måske være noget motorophæng?
Der sidder to bøsninger i bærearmene. De kan godt "snakke" lidt, uden det har noget sikkerhedsmæssig betydning - til at begynde med :handgestures-thumbupright:

Man kan købe bøsningerne løse, men det kræver en presse at få dem ud/i. Den ene kan endevendes, så det skal man lige være obs på.

Så er der bærekuglen, men det var ny, ikk'?

Endelig er der støddæmperen tilbage.

Når du har haft en mekaniker til at tjekke det efter, så vil jeg foreslå, at du kører videre og lader det udvikle sig. Alternativet er at udskifte fra en ende af - og der vil bøsningerne til bærearmene nok være det først du skal kaste dig over. Du kan også "bare" køre en ny bærearm, så er det af/på, men det er en del dyrere.

Er du sikker på, at trækakslen er spændt fast til navet? - du kunne jo lige prøve at spænde efter, mener at det er en 35 mm top du skal bruge.

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1558
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: 307 med “mærkelige” lyde

Ulæst indlæg af Lars4733 » ons 10. apr 2024 07:02

Nå, måske er jeg kommet et skridt tættere på en løsning på den lyd..

Jeg så pludselig at den venstre forfjeder var trykket mere sammen end den højre - de 2 nederste "viklinger" rører hinanden - jeg kan ikke se fjederen er knækket, men i så fald er den jo meget tæt på..
Men lyden jeg har minder meget om metal der gnider mod metal - og det må man vel sige er tilfældet her.. - også selv om det jo ikke er hele tiden lyden kommer.
Uanset hvad - skiftes skal den fjeder..!

Jeg ville så afmontere det gamle fjederben - og da jeg skal løsne (det gør man med en 21 nøgle og en 7 mm unbrakotop) - så knækker min 7mm unbrakotop..! - det er 3 gang den er i brug, og er kun brugt med håndkraft og uden forlængere osv - reelt kan jeg nok gå ned til T Hansen og klage min nød og få en ny, men mon ikke også den næste kan gøre det samme? Den var tydeligvis "sprød" og blev nærmest splintret med ret skarpe kanter til følge.

Så nu har jeg bestilt fra Bahco i stedet for T Hansens "Polar" - så håber jeg den kan klare det lidt bedre..
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

SRO
Moderator
Indlæg: 1964
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: 307 med “mærkelige” lyde

Ulæst indlæg af SRO » tors 11. apr 2024 08:30

Du kan roligt købe den slags i Biltema - og måske det er det samme i THansen.

Jeg forkælede mig selv lidt og indkøbte Stahlwille unbrakotoppe, såvel korte som lange modeller - lækkert skulle det jo være :auto-driving:

Da jeg skulle løsne en genstridig bolt knækkede den korte unbrakotop... hmmm, det var nok en støbefejl. På med den lange model - og knæk sagde det igen.
Så satte jeg en billig top fra Biltema på - den fik det hele løs og jeg bruger den stadig - og selv om jeg også har slagunbrakotoppe på lager, har den almindelige model også fået lov til at smage 1000NM slagnøgle (dovenskab) - jeg tror faktisk, at den bare blev stærkere af det :lol:

Det billige værktøj er ikke som i gamle dage, hvor man kunne købe en 1050 dels topnøglesæt i Silvan for kr. 75 - det kunne ingenting og alt var blødt som smør. I dag får du meget godt værktøj for ingen penge.

Mr-C
Indlæg: 3
Tilmeldt: ons 4. nov 2020 02:00
Kontakt:

Re: 307 med “mærkelige” lyde

Ulæst indlæg af Mr-C » fre 12. apr 2024 12:05

SRO skrev:
tors 11. apr 2024 08:30
Du kan roligt købe den slags i Biltema - og måske det er det samme i THansen.

Jeg forkælede mig selv lidt og indkøbte Stahlwille unbrakotoppe, såvel korte som lange modeller - lækkert skulle det jo være :auto-driving:

Da jeg skulle løsne en genstridig bolt knækkede den korte unbrakotop... hmmm, det var nok en støbefejl. På med den lange model - og knæk sagde det igen.
Så satte jeg en billig top fra Biltema på - den fik det hele løs og jeg bruger den stadig - og selv om jeg også har slagunbrakotoppe på lager, har den almindelige model også fået lov til at smage 1000NM slagnøgle (dovenskab) - jeg tror faktisk, at den bare blev stærkere af det :lol:

Det billige værktøj er ikke som i gamle dage, hvor man kunne købe en 1050 dels topnøglesæt i Silvan for kr. 75 - det kunne ingenting og alt var blødt som smør. I dag får du meget godt værktøj for ingen penge.

Jeg har også kun god erfaring med Biltemas værktøj, om det er håndværktøj eller topnøglesæt. Klar anbefaling herfra.

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1558
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: 307 med “mærkelige” lyde

Ulæst indlæg af Lars4733 » lør 13. apr 2024 10:34

Så fik jeg skiftet komplet fjederben i venstre side, desværre fik jeg ikke set at trækakslen kom lidt udbor der dryppede lidt gearkasseolie ud, tror ikke det var så meget.
Men at checke oliestand på gearkassen står beskrevet noget dumt i Haynes..
Bilen skal naturligvis stå helt plant, men man skal have venstre forhjul og inderskærm af?
Så vidt jeg kan se er level/filler plug placeret under trækakslen? Det giver da så ikke lige mening at der så kommer olie ud?
Jeg tror ikke der er kommet mere en 0,1 liter, men det er jo et gæt, det er dryppet ud på jorden..
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1558
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: 307 med “mærkelige” lyde

Ulæst indlæg af Lars4733 » lør 13. apr 2024 10:48

Forsøgte lige ved siden af at hælde 0,1 ltr vand ud på jorden - det gav en meget større “sø” - så det er næppe mere end halvdelen - 0.05 ltr der er dryppet ud, mon ikke det går?

Jeg har ikke pt den firkantnøgle der skal bruges for at skrue proppen af..
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

SRO
Moderator
Indlæg: 1964
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: 307 med “mærkelige” lyde

Ulæst indlæg af SRO » man 15. apr 2024 09:11

Skift olien, hvis ikke du kender standen af den - 2 liter er jo til at overkomme, rent økonomisk - og så får du også lidt mere værktøj :handgestures-thumbupright:

Du kan købe sådan et sæt her, når du alligevel skal i Biltema: https://www.biltema.dk/bil---mc/bilvark ... 2000021846 (tjek lige lagerstatus)

Du behøver ikke at tage inderskærmen ud/af, men det gør det lettere.

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1558
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: 307 med “mærkelige” lyde

Ulæst indlæg af Lars4733 » man 15. apr 2024 10:15

Den kører pt som den plejer i gearkassen, men ja - det var nok smart nok at skifte olien, så har man da ide om stand og alder på olien der..
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

SRO
Moderator
Indlæg: 1964
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: 307 med “mærkelige” lyde

Ulæst indlæg af SRO » tirs 16. apr 2024 07:51

Som med så mange andre gearkasser står de til at være levetidssmurt - og det er jo op til den enkelte selv at afgøre.

I "gamle dage" var tommelfingerreglen 80.000 km for manuelt gear.

Jeg udskifter normalt gearkasseolie (manuel gear) for hver ca. 50.000 km.

Sådan et olieskift koster omkring kr. 250,- når man selv foretager det - og det kan de fleste lære at udføre.

Besvar