Elektrisk håndbremse

Alt i 300 serien, inkl. 300x serien

Peugeot-sektionen er som test ind til videre. Kommer der indlæg, bliver kategorierne for bilerne delt bedre op.
Besvar
ballepresser
Indlæg: 4
Tilmeldt: søn 13. feb 2022 06:17
Kontakt:

Elektrisk håndbremse

Ulæst indlæg af ballepresser » tirs 22. feb 2022 03:44

Hjælp søges.

Jeg har en Peugeot 3008 fra 2011 og den laver hele tiden fejl på håndbremsen.

Har haft en tester på den og sagde af venstre for ABS. sensor var defekt den er skiftet og har ikke ændret noget, jeg lurere på om det kan være lejet ??

Har aldrig selv rodet med elektrisk håndbremse før men med masser af andre problemer og fået dem løst.

Håber meget af der er en venlig sjæl der vil give sin mening til kende da jeg har hørt af dette er det mest seriøse forum med franske biler.

Benny T Rasmussen
4682 Tureby

SRO
Moderator
Indlæg: 1964
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Elektrisk håndbremse

Ulæst indlæg af SRO » tirs 22. feb 2022 21:28

Kan du uddybe?

A. Virker håndbremsen ikke?
B. Hvad melder fejl? - hvor?
C. Viser den også ABS-fejl i displayet?
D. Har bilen kørt efter udskiftning af ABS-sensor?

ballepresser
Indlæg: 4
Tilmeldt: søn 13. feb 2022 06:17
Kontakt:

Re: Elektrisk håndbremse

Ulæst indlæg af ballepresser » ons 23. feb 2022 04:12

Hej SRO.
Håndbremsen virker fint men melder nogen gange fejl uden bilen køre, med trukket håndbremse og andre gange med sluppet håndbremse kan jeg køre 1 til halandet minut før den melder fejl først på håndbremse efterfølgende på abs esp.
Ja bilen har kørt ca 200 KM. siden jeg har skiftet sensor og kunne heller ikke måle nogen fejl på den , derfor spørger jeg om det kan være magnet ringen i lejet som måske kunne lave fejlen ??

Benny T Rasmussen
30301967

SRO
Moderator
Indlæg: 1964
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Elektrisk håndbremse

Ulæst indlæg af SRO » ons 23. feb 2022 22:02

Umiddelbart tror jeg ikke at de to fejl har noget med hinanden at gøre; håndbremse og ABS/ESP.

Det med at du kører i kort tid (lav hastighed) giver god mening - det er en sensorfejl (manglende/forkert signal). Om der er et link til håndbremseproblematikken og automatikken deri tvivler jeg på, men kan omvendt heller ikke udelukket det. Du skal normal lidt op i hastighed, før fejlen "bliver sat", når der er problemer med en ABS-føler.
Hvis føleren var defekt, ville ABS-fejlen blive sat med det samme, altså når du starter bilen, men da den først sættes, når du kommer op i hastighed skyldes problemet formentlig forkert/manglende aftastning.

Når tændingen har været afbrudt nulstilles fejlen (kan stadig udlæses som gl. fejl, med tester), men sættes igen, når den ikke får signalet.

Magnetringen kan principielt godt være årsag, men da det "bare" er en ring med nogle "takker" er det næppe sandsynligt, at den pludselig skulle gå i stykker.
Jeg tænker mere, at der er problemer med aftastning af magnetringen - og der skal du se på føler og montering af samme.

Hvis den melder fejl på sensoren, stadig VF, kan der måske sidde noget skidt, der kan forstyrre systemet eller måske mere sandsynligt, at sensoren sidder for langt fra/forkert i forhold til magnetringen. Årsagen til dette kan være rust omkring sensoren eller evt. monteringshul til samme.

Man kan købe et magnetkort, der anvendes til at kontrollere magnetringen - normalt inden leje montering.
Blot et eksempel: https://www.mc-importen.dk/reservedele/ ... 1825032700

Udfordringen er, at du næppe kan få magnetkortet ind til bagsiden af lejet for at udføre kontrollen.

Du skulle ikke tilfældigvis have et foto af VF abs-sensors montering på din bil, vel?
Måske det ser sådan her ud?:
https://shopcar.parts/en/autopart/87442 ... front-left

Hvis det ser ud som på foto, tror jeg du skal demontere sensoren og fjerne rust bag anlægsfladen. Hvis der er rust bliver afstanden mellem sensor og magnetring større.
Det kan faktisk være vanskeligt at se om der er rust, men hvis du slår på anlægsfladen vil den "sprænge" og så kan du se rusten. Evt. kan du slå med en "mekanikerskruetrækker" eller en lille mejsel på anlægsfladen. Rens i bund og monter sensoren igen.

SRO
Moderator
Indlæg: 1964
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Elektrisk håndbremse

Ulæst indlæg af SRO » ons 23. feb 2022 22:26

Jeg fandt også dette: https://drscarparts.co.uk/peugeot-3008- ... 6-hdi-mk1/

Det med rust kan meget vel være årsagen til din ABS/ESP-fejl. Ja, det løser jo ikke din håndbremsefejl, men ABS/ESP er, i første omgang, langt vigtigere 8-) :lol:

Måske der er andre der kan byde ind angående håndbremsefejlen - det er jo samme system som på flere Citroën'.

ballepresser
Indlæg: 4
Tilmeldt: søn 13. feb 2022 06:17
Kontakt:

Re: Elektrisk håndbremse

Ulæst indlæg af ballepresser » tors 24. feb 2022 04:13

Hej igen.

Som før skrevet har jeg lige skiftet ABS sensoren, og har fjernet rusten bag denne men det fjernede ikke fejlen men har bemærket i går af den meldte fejl inden bilen blev startet alterså bare med aktiv nøgle.
Bliver mere bange for af det kan være en defekt ABS blok selv om dette lyder noget dyrere .
Jeg er helt sikker på af sensor sidder hvor den skal sidde så enten må det være lejet eller blokken er jeg selv kommet frem til, men kan det så også være fejlen hvis det er blokken som der laver håndbremse fejlen ??
Billede nr. 1 er det samme som sidder på min 3008.

Benny T Rasmussen
30301967

Besvar