307 2,0 SW - motor-/elproblem
-
- Moderator
- Indlæg: 1923
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
307 2,0 SW - motor-/elproblem
Hej med Jer
Jeg har brug for hjælp til min 307 SW, 2,0 RFJ fra 2008.
Bilen har kørt perfekt i mange år og blev også parkeret som sådan. Da den havde stået ubrugt hen i to dage i frostvejr, lød den som en gammel dieseltraktor da jeg startede den - ventilbanken.
Den del skyldes jo formentlig manglende regulering af ventilerne... tænkte først at det blot kunne være olien som var tyk og deraf manglende olietryk til ventilløfterne, men det fortsatte.
Udlæsning af fejl viste en mindre bunke fejl, en række af dem er formentlig blot følgefejl.
I BSI'en der to fejl - den ene en oliemålerfejl, hvilket er uvæsentlig, men den anden:
F000: ECU not communicating on the CAN
Jeg har haft sikringsboksen i motorrummet demonteret, renset stik, haft alle sikringer ude, renset kontrolelret og motioneret i stikbenene. Stelforbindelse på gearkasse samt på venstre vange ved/under forlygte har været adskilt og renset - alle stikben til ECU er gennemgået - alt synes at være ok.
Motoren kan som nævnt starte, men det lyder lidt fælt og efter et øjebliks start indtræder anti depolution fault, engine management fault, motorlampe er tændt mv.
Der er så også fejl på cruise control, reguleringssonde, gasspjæld mv. - men jeg vil mene, at det er følgefejl.
Har forsøgt at nulstille fejlene i BSI, men F000 kan jeg ikke komme af med.
Nogen gode ideer til videre fejlsøgning? - kan det være CAN-delen i ECU'en som er stået af, men burde det medføre forkert regulering af knastforskydning og give ventilbanken?
Har søgt på nettet efter F000 - det synes at være en fejl som andre er stødt på, men hvor motoren kører fint.
Bilen har nu stået i garage i to dage, men det har ikke ændret noget - men det var lidt lunere at gennemgå el-forbindelserne :-)
Hvad er proceduren for udskiftning af ECU'en - jeg kan låne en fra en anden bil, men vil jo gerne beholde mit km-tal - og sådan skulle det også gerne være i den anden bil :-)
Jeg har brug for hjælp til min 307 SW, 2,0 RFJ fra 2008.
Bilen har kørt perfekt i mange år og blev også parkeret som sådan. Da den havde stået ubrugt hen i to dage i frostvejr, lød den som en gammel dieseltraktor da jeg startede den - ventilbanken.
Den del skyldes jo formentlig manglende regulering af ventilerne... tænkte først at det blot kunne være olien som var tyk og deraf manglende olietryk til ventilløfterne, men det fortsatte.
Udlæsning af fejl viste en mindre bunke fejl, en række af dem er formentlig blot følgefejl.
I BSI'en der to fejl - den ene en oliemålerfejl, hvilket er uvæsentlig, men den anden:
F000: ECU not communicating on the CAN
Jeg har haft sikringsboksen i motorrummet demonteret, renset stik, haft alle sikringer ude, renset kontrolelret og motioneret i stikbenene. Stelforbindelse på gearkasse samt på venstre vange ved/under forlygte har været adskilt og renset - alle stikben til ECU er gennemgået - alt synes at være ok.
Motoren kan som nævnt starte, men det lyder lidt fælt og efter et øjebliks start indtræder anti depolution fault, engine management fault, motorlampe er tændt mv.
Der er så også fejl på cruise control, reguleringssonde, gasspjæld mv. - men jeg vil mene, at det er følgefejl.
Har forsøgt at nulstille fejlene i BSI, men F000 kan jeg ikke komme af med.
Nogen gode ideer til videre fejlsøgning? - kan det være CAN-delen i ECU'en som er stået af, men burde det medføre forkert regulering af knastforskydning og give ventilbanken?
Har søgt på nettet efter F000 - det synes at være en fejl som andre er stødt på, men hvor motoren kører fint.
Bilen har nu stået i garage i to dage, men det har ikke ændret noget - men det var lidt lunere at gennemgå el-forbindelserne :-)
Hvad er proceduren for udskiftning af ECU'en - jeg kan låne en fra en anden bil, men vil jo gerne beholde mit km-tal - og sådan skulle det også gerne være i den anden bil :-)
- mikhan
- Moderator
- Indlæg: 2393
- Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Diagbox: Ja
- Version: V.9.125 + andre
Re: 307 2,0 SW - motor-/elproblem
F000 siger (ofte på nettet) BSM fejl ??
Frem for at "låne" en ECU (Motorstyreboks) fra en doner, så ville jeg først forsøge at "låne" BSM boksen fra donerbilen.
Fejl på/i BSM er oftest internt og ikke nemme at fejlsøge.
Frem for at "låne" en ECU (Motorstyreboks) fra en doner, så ville jeg først forsøge at "låne" BSM boksen fra donerbilen.
Fejl på/i BSM er oftest internt og ikke nemme at fejlsøge.
mikhan = Mikael Hansen
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
-
- Moderator
- Indlæg: 1923
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: 307 2,0 SW - motor-/elproblem
Hej Mikhan
Tak skal du ha' - i mellemtiden, men du har svaret, har jeg været i garagen igen, haft BSI-boksen ude for at tjekke forbindelser og sikringer - alt ok.
Udførte ny udlæsning og gik ind under Engine Relay Unit - der ikke overordnet set indikerede fejl i oversigten.
Ved fejludlæsning stod der også F000 - men nu med en anden tekst: "Engine fuse box not communication on the CAN".... så ja, jeg er enig i din betragning. Jeg tror faktisk også, at BSM-boksen fejler...
Tak skal du ha' - i mellemtiden, men du har svaret, har jeg været i garagen igen, haft BSI-boksen ude for at tjekke forbindelser og sikringer - alt ok.
Udførte ny udlæsning og gik ind under Engine Relay Unit - der ikke overordnet set indikerede fejl i oversigten.
Ved fejludlæsning stod der også F000 - men nu med en anden tekst: "Engine fuse box not communication on the CAN".... så ja, jeg er enig i din betragning. Jeg tror faktisk også, at BSM-boksen fejler...
- mikhan
- Moderator
- Indlæg: 2393
- Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Diagbox: Ja
- Version: V.9.125 + andre
Re: 307 2,0 SW - motor-/elproblem
Ja derfor Men teksten "ECU" leder nemt tanken hen mod "Motorstyreboksen", som værende defekt. Hmm
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
mikhan = Mikael Hansen
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
-
- Moderator
- Indlæg: 1923
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: 307 2,0 SW - motor-/elproblem
Det er bare lidt mystisk/misvisende; udlæses fejlkoden under BSI er der én tekst til fejlkoden F000, men udlæses den under Engine Relay Unit er teksten en anden - den ene tekst peger på fejl på CAN-bussen i ECU'en , den anden tekst peger på sikringsboksen "til" motoren, dvs. BSM'en - det er da lidt ulogisk.
Nå, pyt - sådan er det bare og jeg, og måske andre, er blevet en erfaring rigere
Jeg nappede BSM'en fra den anden bil og satte min BSM i donerbilen og startede - den kørte upåklageligt, hmmmm.
Så satte jeg BSM'en fra donorbilen i min bil, slettede de mange forskellige lagrede fejl og startede kværnen - den kører, kan umiddelbart tage gassen og der kommer ikke nye fejl i registret, uden over olieføleren, MEN motoren lyder stadig som en syg dieselkværn - derfor var jeg ikke så vild på gassen.
Er der en der vil være behjælpelig med at slå de to biler op på stelnummeret og se om BSM'en reelt er være den samme? - jeg har ikke testet alle funktioner og et opslag vil være en stor hjælp.
Jeg har desuden kørt aktuatortest, herunder aktiveret VVT solenoid ventilen, tændspoler osv. - alt klikker som det skal og testeren melder også ok, så årsagen til motorbankelyden er ikke lokaliseret.
Det er virkelig mystisk - havde kørt i bilen uden den mindste antydning af noget som helst - startede bilen to dage senere i frostvejr og så er helvede løs
Nå, konklusionen er pt. at der ud over den/de elektriske fejl må være opstået en mekanisk fejl, formentlig en eller flere ventilløftere som tilfældigvis har givet op. Tandremmen har det godt og ser umiddelbart ud til at sidde som den skal - har dog ikke tjekket taktningen endnu, men jeg tror heller ikke at årsagen skal søges dér.
Næste skridt bliver at tage en lytter på ventildækslerne med stetoskopet. Hvis ikke det indikerer noget entydigt, så må rækkefølgen være, at hive tændrørene op og inspicere stempeltoppene med endoskop, dernæst udføre en kompressionstest - og hvis alt det er fint, så må vejen være at demontere ventildækserne og trykke manuelt på ventilløftere og vurdere om der er noget dét. Er der det så er det jo bare af tandremmen og knasterne og få nogle nye løftere i.
Andre der vil byde ind med forslag?
Nå, pyt - sådan er det bare og jeg, og måske andre, er blevet en erfaring rigere
Jeg nappede BSM'en fra den anden bil og satte min BSM i donerbilen og startede - den kørte upåklageligt, hmmmm.
Så satte jeg BSM'en fra donorbilen i min bil, slettede de mange forskellige lagrede fejl og startede kværnen - den kører, kan umiddelbart tage gassen og der kommer ikke nye fejl i registret, uden over olieføleren, MEN motoren lyder stadig som en syg dieselkværn - derfor var jeg ikke så vild på gassen.
Er der en der vil være behjælpelig med at slå de to biler op på stelnummeret og se om BSM'en reelt er være den samme? - jeg har ikke testet alle funktioner og et opslag vil være en stor hjælp.
Jeg har desuden kørt aktuatortest, herunder aktiveret VVT solenoid ventilen, tændspoler osv. - alt klikker som det skal og testeren melder også ok, så årsagen til motorbankelyden er ikke lokaliseret.
Det er virkelig mystisk - havde kørt i bilen uden den mindste antydning af noget som helst - startede bilen to dage senere i frostvejr og så er helvede løs
Nå, konklusionen er pt. at der ud over den/de elektriske fejl må være opstået en mekanisk fejl, formentlig en eller flere ventilløftere som tilfældigvis har givet op. Tandremmen har det godt og ser umiddelbart ud til at sidde som den skal - har dog ikke tjekket taktningen endnu, men jeg tror heller ikke at årsagen skal søges dér.
Næste skridt bliver at tage en lytter på ventildækslerne med stetoskopet. Hvis ikke det indikerer noget entydigt, så må rækkefølgen være, at hive tændrørene op og inspicere stempeltoppene med endoskop, dernæst udføre en kompressionstest - og hvis alt det er fint, så må vejen være at demontere ventildækserne og trykke manuelt på ventilløftere og vurdere om der er noget dét. Er der det så er det jo bare af tandremmen og knasterne og få nogle nye løftere i.
Andre der vil byde ind med forslag?
-
- Indlæg: 174
- Tilmeldt: ons 26. dec 2018 17:36
- Geografisk sted: Deutschland Würzburg
- Diagbox: Ja
- Version: 9.150 + ältere
- Kontakt:
Re: 307 2,0 SW - motor-/elproblem
Hello SRO,
I have access to the German PSA hotline.
If you write me the complete VIN of the two cars, I'll be happy to check which part number is displayed.
Greetings Wolfgang
I have access to the German PSA hotline.
If you write me the complete VIN of the two cars, I'll be happy to check which part number is displayed.
Greetings Wolfgang
-
- Moderator
- Indlæg: 1923
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: 307 2,0 SW - motor-/elproblem
Perfect - thanks!
I have send you the VIN number for both cars.
Very much appreciated!
I have send you the VIN number for both cars.
Very much appreciated!
-
- Moderator
- Indlæg: 1923
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: 307 2,0 SW - motor-/elproblem
Den kære bil sætter mine små grå på arbejde :-)
Nu er klakkelyden lokaliseret til de bageste løftere, men det er da spøjst at de "springer i luften" som følge af lidt frost. Talte med en gammel PSA mekaniker, der fortalte, at PSA havde en del problemer med netop løfterne på den motor - og at kunderne faktisk kom ind, når det havde været frost.... hmmm.
Fik tip om at give motoren en omgang motorrens efterfulgt at et olieskift... det hjalp lidt på klakkelyden, men dur ikke. Fik råd om at køre en tur i bilen... så kom der så "Engine Management System Faulty" efterfulgt af at bilen gik i nødprogram og intet kunne trække.
Jeg udlæste fejl på ny - og nu var der så fejl på MAP-sensor. Ned på lageret, ny på, fejl væk, bilen kørte igen, men kort tid efter kom "Engine Management System Faulty" igen, denne gang kunne jeg så udlæse fejl P1160, relateret til motorspjældet.
Der var olie på den gamle MAP-sensor.
Er der mon nogen der har rodet med noget tilsvarende - det er da spøjst at der opstår den ene fejl efter den anden
Nu er klakkelyden lokaliseret til de bageste løftere, men det er da spøjst at de "springer i luften" som følge af lidt frost. Talte med en gammel PSA mekaniker, der fortalte, at PSA havde en del problemer med netop løfterne på den motor - og at kunderne faktisk kom ind, når det havde været frost.... hmmm.
Fik tip om at give motoren en omgang motorrens efterfulgt at et olieskift... det hjalp lidt på klakkelyden, men dur ikke. Fik råd om at køre en tur i bilen... så kom der så "Engine Management System Faulty" efterfulgt af at bilen gik i nødprogram og intet kunne trække.
Jeg udlæste fejl på ny - og nu var der så fejl på MAP-sensor. Ned på lageret, ny på, fejl væk, bilen kørte igen, men kort tid efter kom "Engine Management System Faulty" igen, denne gang kunne jeg så udlæse fejl P1160, relateret til motorspjældet.
Der var olie på den gamle MAP-sensor.
Er der mon nogen der har rodet med noget tilsvarende - det er da spøjst at der opstår den ene fejl efter den anden
-
- Indlæg: 174
- Tilmeldt: ons 26. dec 2018 17:36
- Geografisk sted: Deutschland Würzburg
- Diagbox: Ja
- Version: 9.150 + ältere
- Kontakt:
-
- Indlæg: 174
- Tilmeldt: ons 26. dec 2018 17:36
- Geografisk sted: Deutschland Würzburg
- Diagbox: Ja
- Version: 9.150 + ältere
- Kontakt:
Re: 307 2,0 SW - motor-/elproblem
Hi
I think your folder is 100% full and that's why my message doesn't arrive.
Therefore I am writing my message again in the forum.
Your car's electric accelerator pedal (VIN .... 8585) has the spare part number 1601T7 and should still be available.
With a good supplier of original PPE parts in Germany, it costs € 278.78 and has a delivery time.
"https: //www.der- spare parts-profi.de/search?w=1601+T7"
The accelerator pedal from the donor vehicle (FIN .... 3600) does not fit - is no longer available - spare part number 1601R2
I can't help with your technical problem - I have no idea about it.
But there is a very good English help forum for French cars with a lot of good technical articles. You can also write your problem there.
As a forum it is free - and for a donation of 20 pounds it also offers current information from the PSA service hotline for chassis numbers for 2 years.
https://frenchcarforum.co.uk/forum/index.php
Greetings Wolfgang
I think your folder is 100% full and that's why my message doesn't arrive.
Therefore I am writing my message again in the forum.
Your car's electric accelerator pedal (VIN .... 8585) has the spare part number 1601T7 and should still be available.
With a good supplier of original PPE parts in Germany, it costs € 278.78 and has a delivery time.
"https: //www.der- spare parts-profi.de/search?w=1601+T7"
The accelerator pedal from the donor vehicle (FIN .... 3600) does not fit - is no longer available - spare part number 1601R2
I can't help with your technical problem - I have no idea about it.
But there is a very good English help forum for French cars with a lot of good technical articles. You can also write your problem there.
As a forum it is free - and for a donation of 20 pounds it also offers current information from the PSA service hotline for chassis numbers for 2 years.
https://frenchcarforum.co.uk/forum/index.php
Greetings Wolfgang
-
- Moderator
- Indlæg: 1923
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: 307 2,0 SW - motor-/elproblem
Hi Wolfgang
Thank you for your reply. I have received it! My inbox has plenty of space.
When you send a PM it stay present in your output folder until the receiver read it. It might be the reason if my folder seems full :-)
I have found a supplier of the pedal - they made the check in their system, so I hope I get the right one tomorrow.
Thanks for the information related to the possibilities when donating a relatively small amount. For sure I will check it out!
BR/ Søren
Thank you for your reply. I have received it! My inbox has plenty of space.
When you send a PM it stay present in your output folder until the receiver read it. It might be the reason if my folder seems full :-)
I have found a supplier of the pedal - they made the check in their system, so I hope I get the right one tomorrow.
Thanks for the information related to the possibilities when donating a relatively small amount. For sure I will check it out!
BR/ Søren
-
- Moderator
- Indlæg: 1923
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: 307 2,0 SW - motor-/elproblem
It seems like you have to send a request to the admin team and then they will go to the PSA page for you - isn't so?
-
- Indlæg: 174
- Tilmeldt: ons 26. dec 2018 17:36
- Geografisk sted: Deutschland Würzburg
- Diagbox: Ja
- Version: 9.150 + ältere
- Kontakt:
Re: 307 2,0 SW - motor-/elproblem
I donated to read the contributions, which are only available to donors.
For instructions and spare part numbers I can (still) access the PSA hotline.
When a donor asks a question and enters their VIN, this VIN can only be read by the admin team.
Anyone can give answers and tips.
Anyone can also read the response from the admin team - but not the pages from the service hotline that have been set up for this purpose - these additional details can only be read by the donors.
Greetings Wolfgang
For instructions and spare part numbers I can (still) access the PSA hotline.
When a donor asks a question and enters their VIN, this VIN can only be read by the admin team.
Anyone can give answers and tips.
Anyone can also read the response from the admin team - but not the pages from the service hotline that have been set up for this purpose - these additional details can only be read by the donors.
Greetings Wolfgang
-
- Moderator
- Indlæg: 1923
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
-
- Moderator
- Indlæg: 1923
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: 307 2,0 SW - motor-/elproblem
En update.
Motoren har fået nye ventilløftere og i kabinen blev det til en ny speederpedal - nu spinder den som en mis igen.
Jeg har godt nok aldrig været ud for noget lignende, blot fordi der kommer en smule frost.
Motoren har fået nye ventilløftere og i kabinen blev det til en ny speederpedal - nu spinder den som en mis igen.
Jeg har godt nok aldrig været ud for noget lignende, blot fordi der kommer en smule frost.
- JensNo
- Indlæg: 354
- Tilmeldt: ons 23. maj 2018 14:41
- Geografisk sted: Hønefoss
- Diagbox: Ja
- Version: V5.29
- Kontakt:
Re: 307 2,0 SW - motor-/elproblem
Ja, det var da en være omgang, kunne en tyndere olie have løst problemet?
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith
Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech
- Victor Lewis-Smith
Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech
-
- Moderator
- Indlæg: 1923
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: 307 2,0 SW - motor-/elproblem
Det var nok mest omfanget og de ret forskellige fejls opståen ud af det blå, der gav anledning til nogen forvirring.
Tyndere olie tror jeg ikke ville gøre nogen forskel. Jeg fyldte motorrens på, hvilket fortynder olie ganske betragteligt - og lod motoren køre i nogen tid. Jeg synes det ændrede lyden lidt, men ikke til noget der var holdbart - og kværnen gik ret dårligt/urent.
Tyndere olie tror jeg ikke ville gøre nogen forskel. Jeg fyldte motorrens på, hvilket fortynder olie ganske betragteligt - og lod motoren køre i nogen tid. Jeg synes det ændrede lyden lidt, men ikke til noget der var holdbart - og kværnen gik ret dårligt/urent.
- JensNo
- Indlæg: 354
- Tilmeldt: ons 23. maj 2018 14:41
- Geografisk sted: Hønefoss
- Diagbox: Ja
- Version: V5.29
- Kontakt:
Re: 307 2,0 SW - motor-/elproblem
Det var også bare en tanke, men hvis man ser på hvad kulde gør ved motorolien, kan man jo snildt forestille sig hvilken belastning motoren bliver udsat for ved koldstart.
https://www.youtube.com/watch?v=cL6uMHqSSJ4
https://www.youtube.com/watch?v=cL6uMHqSSJ4
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith
Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech
- Victor Lewis-Smith
Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech
-
- Moderator
- Indlæg: 1923
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: 307 2,0 SW - motor-/elproblem
Det var en god tanke!
Først forsøgte jeg at "tø bilen op" i garage, dernæst blev motoren kørt godt driftsvarm og løfterne forsøgt vækket til live med den "motion" der er foreskrevet ved nye løftere, hvis de støjer - og da det ikke hjalp fik den en snaps aka motorrens for at fortynde olien, hvilket heller ikke fjernede problemet.
Dernæst blev olien udskiftet, "motionen" gentaget og da det heller ikke løste problemet, var det så intentionen at køre en længere tur, men det kneb med at køre i bilen og få omdrejninger på under belastning pga. andre fejl - og så kan man også bruge for lang tid på noget, der ikke er en ukendt problemstilling hos Peugeot.
Tror mig at jeg gjorde et ihærdigt forsøg for at undgå operationen og udgiften men så er det trods alt ikke værre.
Bilen er næsten lige synet og kører fantastisk.
Det undrer mig dog stadig at tikkeriet/bankeriet indtraf i samme øjeblik nøglen var drejet. Det lød ganske fælt!
- at der så også var andre ting der var "brændt" af forekom ganske mystisk, men det var lærerigt
Ja, olien bliver ret tyktflydende ved -22°C - helt så koldt var det dog ikke.
Først forsøgte jeg at "tø bilen op" i garage, dernæst blev motoren kørt godt driftsvarm og løfterne forsøgt vækket til live med den "motion" der er foreskrevet ved nye løftere, hvis de støjer - og da det ikke hjalp fik den en snaps aka motorrens for at fortynde olien, hvilket heller ikke fjernede problemet.
Dernæst blev olien udskiftet, "motionen" gentaget og da det heller ikke løste problemet, var det så intentionen at køre en længere tur, men det kneb med at køre i bilen og få omdrejninger på under belastning pga. andre fejl - og så kan man også bruge for lang tid på noget, der ikke er en ukendt problemstilling hos Peugeot.
Tror mig at jeg gjorde et ihærdigt forsøg for at undgå operationen og udgiften men så er det trods alt ikke værre.
Bilen er næsten lige synet og kører fantastisk.
Det undrer mig dog stadig at tikkeriet/bankeriet indtraf i samme øjeblik nøglen var drejet. Det lød ganske fælt!
- at der så også var andre ting der var "brændt" af forekom ganske mystisk, men det var lærerigt
Ja, olien bliver ret tyktflydende ved -22°C - helt så koldt var det dog ikke.