Hvad aktiverer servopumpe?

Alt i 300 serien, inkl. 300x serien

Peugeot-sektionen er som test ind til videre. Kommer der indlæg, bliver kategorierne for bilerne delt bedre op.
Besvar
SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Hvad aktiverer servopumpe?

Ulæst indlæg af SRO » tors 2. dec 2021 20:03

P307

Hvad aktiverer den elektriske servopumpe?

Har en P307, hvor servovirkningen "lagger"/har små udsættere. Det må være pumpen som har nogle små udsættere, men hvad aktiverer pumpen?
Det kan jo selvfølgelig også være det hydrauliske stempel ved tandstangen som er utæt, men det vurderer jeg dog pt. som mindre sandsynligt grundet måden den lagger på.

Noget der har oplevet noget tilsvarende eller ved hvad der aktiverer pumpen?

Brugeravatar
JensNo
Indlæg: 355
Tilmeldt: ons 23. maj 2018 14:41
Geografisk sted: Hønefoss
Diagbox: Ja
Version: V5.29
Kontakt:

Re: Hvad aktiverer servopumpe?

Ulæst indlæg af JensNo » tors 2. dec 2021 22:18

Det har ikke noget at gøre med noget ESP eller lign.?
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech

john_madsen
Indlæg: 511
Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
Geografisk sted: Struer
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Hvad aktiverer servopumpe?

Ulæst indlæg af john_madsen » fre 3. dec 2021 07:43

Jeg har oplevet at kullene hang i selve motoreren. Efter en rens af motor virker den fint igen.
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Hvad aktiverer servopumpe?

Ulæst indlæg af SRO » fre 3. dec 2021 19:22

Tak for input - ja, rens af motor lyder som en god ide og kunne sagtens være løsningen.

ESP - måske, men så skulle den vel først aktivere pumpen, når drejebevægelsen var påbegyndt. Jeg tænkte på noget sensorværk, der registrerer trykændring - eller måske ratvinkelsensoren.... (men der er drejebevægelsen jo også påbegyndt, men måske der sidder noget akkumulatoranordning, så der hele tiden er tryk til stede).

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Hvad aktiverer servopumpe?

Ulæst indlæg af SRO » lør 4. dec 2021 22:23

Nå, motoren kører åbenbart konstant, så snart bilen er startet.

Kørte en tur i den i dag, hvor det pludselig lød som om der var luft i systemet... forsvandt igen og kom så igen senere. Fandt tidligere et par dråber olie på forbroen uden dog at kunne finde hvorfra det stammede, så jeg tænker, at der må være en lille utæthed et sted, så der kan komme luft ind - og da luft jo kan komprimeres, giver de periodiske udfald god mening. Nu er alt jo bare så vådt, så vådt så fejlsøgning er vanskeliggjort :D

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Hvad aktiverer servopumpe?

Ulæst indlæg af SRO » man 13. dec 2021 00:20

Luften kommer desværre ind via tandstammen/styreventilen :-( dvs. at der løber olie ud, lidt surt.

Det ser ikke ud til, at man kan få dele til standstangen i løs vægt.... eller måske jeg bare ikke har kigget de rigtige steder?
Har fundet dette sæt, der desværre ikke lagerføres: https://www.bildeleshop.dk/sasic/12902784

Nogen der kan hjælpe? - evt. med en brugt tandstang fra en bil, der ikke har rundet ækvator fire tusinde gange? :-)

john_madsen
Indlæg: 511
Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
Geografisk sted: Struer
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Hvad aktiverer servopumpe?

Ulæst indlæg af john_madsen » tirs 14. dec 2021 14:23

Kommer olien ud ved tandstangen, eller omkring akselen fra rattet?
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Hvad aktiverer servopumpe?

Ulæst indlæg af SRO » tirs 14. dec 2021 21:44

Olien kom ud af tandstangen/udluftningerne. Det er formentlig blot pakdåsen i servoventilen, idet olie også kom ud deromkring.

Jf. linket tidligere i tråden fandt jeg et pakningssæt, men da prisen var ca. kr. 900 og jeg skulle fremstille eller købe værktøj til noget af det - hvis jeg ville bruge hele sættet, besluttede jeg at købe en ombytter tandstang. Den er monteret og alt er tæt... og servostyringen virker igen.

Så skal sporeapparaterne lige på og den gamle tandstang returneres - og så skulle den ged være barberet.

Ombytter tandstang hos PSA kostede den netto sum af ca. kr. 7500 + moms - føj. Kostede... den kan nemlig ikke længere købes hos Peugeot/Citroën (det er samme tandstang som til en C4).
Sådan en rep. ville jo formentlig løbe op i kr. 15.000 inkl. sporing på aut. værksted... det øger jo glæden ved at skrue selv :D

Til info står operationen i små kr. 3500,- alt inkl.

Besvar