Varmeblæser, kabine
-
- Moderator
- Indlæg: 1903
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Varmeblæser, kabine
P307, 2008 - faceliftet model.
Kabineventilatoren i fruens bil er efter sigende begyndt at have sit eget liv, virker pludselig ikke, men kan kort tid efter fungere igen.
Hvilke fejlkilder er der på den model? Nogen input til fejlsøgning af komponent, idet jeg formoder at der sidder en formodstand i - eller er kun nogle modeller?
Kabineventilatoren i fruens bil er efter sigende begyndt at have sit eget liv, virker pludselig ikke, men kan kort tid efter fungere igen.
Hvilke fejlkilder er der på den model? Nogen input til fejlsøgning af komponent, idet jeg formoder at der sidder en formodstand i - eller er kun nogle modeller?
- Carsten S
- Site Admin
- Indlæg: 1765
- Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
- Geografisk sted: 8653 Them
- Diagbox: Ja
- Version: 8.xx
- Kontakt:
Re: Varmeblæser, kabine
Smeltet stik ved blæseren/modstanden er nærmest en klassiker på 307'ere. Jeg ville starte dér.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
-
- Moderator
- Indlæg: 1903
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Varmeblæser, kabine
Takker - jeg må grave mig ind ved lejlighed.
Er der noget med at det skal angribes fra venstre side - og er helt umuligt at komme til? :-)
Er der noget med at det skal angribes fra venstre side - og er helt umuligt at komme til? :-)
- Carsten S
- Site Admin
- Indlæg: 1765
- Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
- Geografisk sted: 8653 Them
- Diagbox: Ja
- Version: 8.xx
- Kontakt:
Re: Varmeblæser, kabine
Jeg mener man skal åbne i begge sider, for at kunne komme ordentlig til. Og du har helt ret, der er så absolut ingen plads.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
-
- Moderator
- Indlæg: 1903
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Varmeblæser, kabine
Nå, så fik vi bilen hjem fra udlån og der blev tid og lyst til at få det fikset (efterårsdug på ruden :-) )
Målt fin reguleringsspænding fra betjeningspanel til formodstand. Blæsermotor kører fint med direkte spænding, 12V.
Hmm, så måtte det jo umiddelbart skyldes en defekt formodstand.
Derfor nappede jeg formodstanden fra anden, tilsvarende, bil, hvor blæsermotor mv. virker, men det hjalp ikke - og det demonterede modul satte jeg også i den anden bil, hvor blæseren så kørte så fint.
Jeg har talt med Mikhan og tak for dine input. Stikkene synes at være ok og jeg kan måle spænding på de respektive stik, såvel monteret som demonteret.
Siden har jeg fortaget forskellige målinger, herunder målt konstant 12V spænding til motoren, tændingsnøglen er afbrudt, men når jeg så starter bilen falder spænding på stikket til blæsermotoren til ca. 3,1V - det kan den jo nok ikke køre med.
Nogen gode ideer til næste skridt i fejlsøgningen?
Målt fin reguleringsspænding fra betjeningspanel til formodstand. Blæsermotor kører fint med direkte spænding, 12V.
Hmm, så måtte det jo umiddelbart skyldes en defekt formodstand.
Derfor nappede jeg formodstanden fra anden, tilsvarende, bil, hvor blæsermotor mv. virker, men det hjalp ikke - og det demonterede modul satte jeg også i den anden bil, hvor blæseren så kørte så fint.
Jeg har talt med Mikhan og tak for dine input. Stikkene synes at være ok og jeg kan måle spænding på de respektive stik, såvel monteret som demonteret.
Siden har jeg fortaget forskellige målinger, herunder målt konstant 12V spænding til motoren, tændingsnøglen er afbrudt, men når jeg så starter bilen falder spænding på stikket til blæsermotoren til ca. 3,1V - det kan den jo nok ikke køre med.
Nogen gode ideer til næste skridt i fejlsøgningen?
- mikhan
- Moderator
- Indlæg: 2391
- Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Diagbox: Ja
- Version: V.9.125 + andre
Re: Varmeblæser, kabine
Søren prøv at tjekke, om du allerede får det spændingsfald (3,1 Volt) på 40 amp sikringen ( F11 ) i BSM`en.
Både før og efter sikringen
Både før og efter sikringen
mikhan = Mikael Hansen
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
-
- Moderator
- Indlæg: 1903
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Varmeblæser, kabine
Før og efter sikringen?? - hvis ikke sikringen er gået burde det være det samme.
Sikringen havde jeg tjekket og var ok.
Nå, jeg udførte en ekstra måling på blæsermotoren, 12V - start af bil, stadig 12V!!!, men ingen start af blæsermotor
Jeg udførte så måling på F11 med bilen startet - og pludselig startede blæseren inden i bilen.
Nu har jeg renset stikbenene og nu kører blæsermotoren.
Så må jeg se om det bare var en dårlig forbindelse dér eller om en defekt lodning af stikbenene på printet i BSM'en kan være årsagen. Det kan jo være en tilfældighed at det nu kører igen, hvis lige tingene står "rigtigt".
Tak for hjælpen! - meget værdsat
Sikringen havde jeg tjekket og var ok.
Nå, jeg udførte en ekstra måling på blæsermotoren, 12V - start af bil, stadig 12V!!!, men ingen start af blæsermotor
Jeg udførte så måling på F11 med bilen startet - og pludselig startede blæseren inden i bilen.
Nu har jeg renset stikbenene og nu kører blæsermotoren.
Så må jeg se om det bare var en dårlig forbindelse dér eller om en defekt lodning af stikbenene på printet i BSM'en kan være årsagen. Det kan jo være en tilfældighed at det nu kører igen, hvis lige tingene står "rigtigt".
Tak for hjælpen! - meget værdsat
- mikhan
- Moderator
- Indlæg: 2391
- Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Diagbox: Ja
- Version: V.9.125 + andre
Re: Varmeblæser, kabine
Iflg. et diagram, så sidder der et "relæ" FØR sikringen F11 i BSM. Det forsyner sikringen F11 med plus 12 V.
MÅSKE har det relæ det ikke så godt over kontakterne ??
Tanken med måling BÅDE før og efter sikringen var for at udelukke "brændt" fatning til sikringen. Derfor Søren
MÅSKE har det relæ det ikke så godt over kontakterne ??
Tanken med måling BÅDE før og efter sikringen var for at udelukke "brændt" fatning til sikringen. Derfor Søren
mikhan = Mikael Hansen
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
-
- Moderator
- Indlæg: 1903
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Varmeblæser, kabine
Nå, sådan
Jeg må lede videre, hvis problemet opstår igen - blæseren har efter sigende været ret ustabil op til total failure.
Måske du eller en anden kan hjælpe med et diagram, hvis det bliver aktuelt.
Det relæ du omtale - det må sidde i BSM boksen.
Jeg må lede videre, hvis problemet opstår igen - blæseren har efter sigende været ret ustabil op til total failure.
Måske du eller en anden kan hjælpe med et diagram, hvis det bliver aktuelt.
Det relæ du omtale - det må sidde i BSM boksen.
- mikhan
- Moderator
- Indlæg: 2391
- Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Diagbox: Ja
- Version: V.9.125 + andre
Re: Varmeblæser, kabine
Jeg har sendt dig et diagram på mail
mikhan = Mikael Hansen
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
-
- Moderator
- Indlæg: 1903
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Varmeblæser, kabine
Tak skal du ha' :-)
Ja, jeg kan godt se, at P03 skal være et relæ/sikringsboks, men så er spørgsmålet jo om det er et internt relæ i sikringsboksen eller et eksternt relæ der sidder i sikringsboksen. Nå, det må jo være til at undersøge.
Ja, det ville godt nok være dejligt med adgang til den slags diagrammer. Man er jo lidt på herres mark.
Ja, jeg kan godt se, at P03 skal være et relæ/sikringsboks, men så er spørgsmålet jo om det er et internt relæ i sikringsboksen eller et eksternt relæ der sidder i sikringsboksen. Nå, det må jo være til at undersøge.
Ja, det ville godt nok være dejligt med adgang til den slags diagrammer. Man er jo lidt på herres mark.
- mikhan
- Moderator
- Indlæg: 2391
- Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Diagbox: Ja
- Version: V.9.125 + andre
Re: Varmeblæser, kabine
Jeg gætter stærkt på, at relæet er internt/indbygget i BSM. Er ikke "normalt" gør det selv job at udskifte det.SRO skrev: ↑lør 13. nov 2021 12:07Tak skal du ha' :-)
Ja, jeg kan godt se, at P03 skal være et relæ/sikringsboks, men så er spørgsmålet jo om det er et internt relæ i sikringsboksen eller et eksternt relæ der sidder i sikringsboksen. Nå, det må jo være til at undersøge.
Ja, det ville godt nok være dejligt med adgang til den slags diagrammer. Man er jo lidt på herres mark.
mikhan = Mikael Hansen
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
-
- Moderator
- Indlæg: 1903
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Varmeblæser, kabine
Jeg kiggede lige på det - ja, det må sidde indeni.
Nej, normalt er det jo "byt til nyt", men hvis man vil forsøge at spare de ca. kr. 1500 en ny sikringsboks koster, så er det jo bare i gang
Nej, normalt er det jo "byt til nyt", men hvis man vil forsøge at spare de ca. kr. 1500 en ny sikringsboks koster, så er det jo bare i gang