Knastakselbolt

Alt i 300 serien, inkl. 300x serien

Peugeot-sektionen er som test ind til videre. Kommer der indlæg, bliver kategorierne for bilerne delt bedre op.
Besvar
SRO
Moderator
Indlæg: 1923
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Knastakselbolt

Ulæst indlæg af SRO » lør 6. jun 2020 19:52

Hej

Jeg har lidt udfordringer med at få en knastbolt ud - den vil hverken den ene eller den anden vej.

Bil: 307 fra 2008, motor EW10A

På V6 Activa erfarede jeg på den lidt triste måde, at man havde ændret knastbolten fra alm. gevind til links gevind.

Den burde være almindelig gevind, men på baggrund af erfaringen har jeg mistanke om at gevindet kan være ændret, idet der sker nogle mindre ændringer på motoren omkring den årgang.

Bolten sidder ganske enkelt urokkelig fast - med almindelig vold :)

Bilen bærer præg af at have været adskilt på tidligere tidspunkt, så om den har fået hård gevindsikring/loctite indgår også i mine overvejelser.
EW10A - knasthjul.jpg
Mon der er nogen der kan byde ind mht. højre/venstredrejet gevind - eller om jeg blot skal tage ved, evt. give den lidt varme.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Knastakselbolt

Ulæst indlæg af Carsten S » søn 7. jun 2020 06:57

Der er ikke angivet noget på service net.. De plejer at være flinke til at skrive hvis der er en fælde. Så helt uden garanti, så vil jeg sige der er almindelig gevind.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

Brugeravatar
JensNo
Indlæg: 354
Tilmeldt: ons 23. maj 2018 14:41
Geografisk sted: Hønefoss
Diagbox: Ja
Version: V5.29
Kontakt:

Re: Knastakselbolt

Ulæst indlæg af JensNo » søn 7. jun 2020 07:43

Helt skammeligt hvis man har givet en moment tilspændt bolt Loctite, skal vi ikke bare krydse fingre for at det ikke er tilfældet.

Om det er højre eller venstre gevind tør jeg næsten ikke byde på, når du sådan nævner Activaen, men logisk/teoridisk set skal den af som en normal bolt.

Min erfaring med den type bolt som også sidder på Audien´s krumtapshjul er for det første og finde en top der passer rigtig på og jeg nævner lige at "næsten godt" er no go, pga. bolthovedets facon.

Bolten sidder fast ja, pga. varme og afkøling, så derfor må den have en chok påvirkning. jeg forsøgte at løsne krumtaps bolten på normal vis som jeg havde set det på Youtube, men det var da nær gået galt, mht. og gøre bolthovedet rundt.

Det bedste jeg fandt og som passede på bolthovedet var faktisk en god gammeldags generator nøgle, købt i Biltema og sammen med min "trofaste" følgesvend, den 2 kg. smedehammer satte jeg nøglen på bolten og med et kort og kontant slag var bolten løs og var egentlig lidt overrasket over hvor lidt kraft der skulle til i forhold de kraft anstrengelser der blev brugt på videoen på Youtube, mi krumtapsbolt havde ikke fået Loctite og fik det heller ikke da jeg monterede den igen.

Håber det hjælper lidt ;)
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech

SRO
Moderator
Indlæg: 1923
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Knastakselbolt

Ulæst indlæg af SRO » søn 7. jun 2020 22:48

Tak for Jeres indspark.

Jeg tror også at det er almindeligt gevind - det er det i hvert fald på EW10A fra '06.

Det er en almindelig "udvendig torx", E14 top.

Den burde være spændt 110 Nm, så lidt kræfter skal der da også til for at få den løs.

Jeg forsøgte lige hurtigt at give den lidt "massage" med min lille batterislagnøgle fra Makita - det var ikke godt nok og den store slagnøgle er der ikke plads til.
Der skal en 23 mm nøgle gaffelnøgle på knastakslen til modhold, men der skal ikke meget slinger i valsen til før den smutter og så ryger forruden :-) Tre-fire hænder vil måske hjælpe, hvis den også skal have et dask.

Nå, jeg har ikke haft mange minutter til at lege med biler i dag :lol: og får det nok først om nogle dage, så må vi se om den overgiver sig. Vil på grund af brandfaren helst ikke have ild/varme på skidtet, selvom det jo er vejen frem, hvis den har fået loctite.
En induktionsvarmer ville være oplagt, men sådan en indgår desværre endnu ikke i sortimentet.

SRO
Moderator
Indlæg: 1923
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Knastakselbolt

Ulæst indlæg af SRO » tirs 16. jun 2020 23:27

En lille update: Det ER alm. højregevind på begge knastbolte.

Fik lidt tid i overskud i dag og fik adskilt og renset de hydrauliske løftere - det bliver spændende at høre om tikkeriet holder op, når jeg får tid til at samle færdigt.

En afsluttede update er jo nok på sin plads: Hold da op - den er den mest lydsvage EW10A motor jeg har lyttet til :handgestures-thumbupright: Operationen lykkedes til fulde og overgik forventningerne. Nu høres "larmen" fra benzindyserne "pludselig", men alt er jo relativt.

Rensning af de hydrauliske ventilløfter frem for "byt til nyt" kan klart anbefales.
Det tager lidt tid, men en ok timeløn i forhold til indkøb af nye dele.

Kostede to ny pakdåser til knastakslerne til i alt ca. kr. 150,- samt en dåse bremserens til kr. 17,- og nu spinder motoren uden ventiltikkeri :auto-driving:

SRO
Moderator
Indlæg: 1923
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Knastakselbolt

Ulæst indlæg af SRO » søn 21. jun 2020 01:04

Jens: Der medfølger en ny krumtapbolten i tandremskittet, der har loctite/låsesikring. Peugeot anbefaler rensning af gevindet i krumtappen med gevindtap, hvilket jo er en god ide. Tilspændes 40 Nm + 40 grader.
Gradtilspænding er super til netop den opgave.

Havde i øvrigt en lille ekstra udfordring. Der findes åbenbart tre udformninger af vandpumper til den motor - hvilket i praksis reelt kun er to.
Komplet vandpumpe med hus der tilkobles vandrør på bagside af motor. Vandpumpe hvor man kun får delen med skovlhjulet. Sidstnævnte er reelt en del af førstnævnte komplette vandpumpe.

Endelig findes der en særlig udgave af vandpumpen der har mere flade skovlhjul og udført i rustfrit stål, men er et par mm større i diameter. Delen kan bestilles hos FTZ, der alene lagerfører udgaven fra Mahle. De kunne dog ikke oplyse leveringstid, idet vandpumperne efter sigende kun fremstilles af Mahle på bestilling og kun bliver produceret når ordrer var et vist antal, hmmmm.

Derfor konverterede jeg vandpumpen til den åbenbart mere gængse type... eksakt samme mål, tandantal osv.

Brugeravatar
JensNo
Indlæg: 354
Tilmeldt: ons 23. maj 2018 14:41
Geografisk sted: Hønefoss
Diagbox: Ja
Version: V5.29
Kontakt:

Re: Knastakselbolt

Ulæst indlæg af JensNo » søn 21. jun 2020 09:18

SRO skrev:
søn 21. jun 2020 01:04
Jens: Der medfølger en ny krumtapbolten i tandremskittet, der har loctite/låsesikring. Peugeot anbefaler rensning af gevindet i krumtappen med gevindtap, hvilket jo er en god ide. Tilspændes 40 Nm + 40 grader.
Gradtilspænding er super til netop den opgave.

Havde i øvrigt en lille ekstra udfordring. Der findes åbenbart tre udformninger af vandpumper til den motor - hvilket i praksis reelt kun er to.
Komplet vandpumpe med hus der tilkobles vandrør på bagside af motor. Vandpumpe hvor man kun får delen med skovlhjulet. Sidstnævnte er reelt en del af førstnævnte komplette vandpumpe.

Endelig findes der en særlig udgave af vandpumpen der har mere flade skovlhjul og udført i rustfrit stål, men er et par mm større i diameter. Delen kan bestilles hos FTZ, der alene lagerfører udgaven fra Mahle. De kunne dog ikke oplyse leveringstid, idet vandpumperne efter sigende kun fremstilles af Mahle på bestilling og kun bliver produceret når ordrer var et vist antal, hmmmm.

Derfor konverterede jeg vandpumpen til den åbenbart mere gængse type... eksakt samme mål, tandantal osv.
Ja, selv gjort er vel gjort ;)

Da jeg foretog den omfattende operation på Audien, var der ingen bolte der tyede på og have fået Loctite ej heller krumtapsbolten, og det var der heller ingen der fik da jeg samlede igen, min erfaring siger mig at bolte som er spændt med korrekt moment yderst sjældent går løse, det skal så lige nævnes at de vibrationer jeg arbejder med i det daglige (vibrering og komprimering af beton) måske nok ikke helt kan sammenlignes med dem i en bilmotor :)

https://youtu.be/R8ayHbDIk-A

Det forekommer mig at man til Xantiaen også kan få forskellige type vandpumper, noget nær det samme som du nævner.
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech

SRO
Moderator
Indlæg: 1923
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Knastakselbolt

Ulæst indlæg af SRO » søn 21. jun 2020 10:26

Ja, jeg kan godt se og høre, at det kræver at teknikken er i orden, hvis ikke det hele skal rasle fra hinanden.

Af og til undres man over hvad menneske har været i stand til at frembringe.

Omfattende operation på Audien - hvad var det? - jeg var i en længere periode flexet ud af forum.

Brugeravatar
JensNo
Indlæg: 354
Tilmeldt: ons 23. maj 2018 14:41
Geografisk sted: Hønefoss
Diagbox: Ja
Version: V5.29
Kontakt:

Re: Knastakselbolt

Ulæst indlæg af JensNo » søn 21. jun 2020 12:06

SRO skrev:
søn 21. jun 2020 10:26
Ja, jeg kan godt se og høre, at det kræver at teknikken er i orden, hvis ikke det hele skal rasle fra hinanden.

Af og til undres man over hvad menneske har været i stand til at frembringe.

Omfattende operation på Audien - hvad var det? - jeg var i en længere periode flexet ud af forum.
http://www.audiclub.dk/forum/viewtopic. ... 47&t=39243
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech

SRO
Moderator
Indlæg: 1923
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Knastakselbolt

Ulæst indlæg af SRO » søn 21. jun 2020 23:10

Ja, det har været et stort arbejde, alene med forberedelserne.

Det er sgu smart med den "dør" der er ind til motorrummet - altså den dør der støttes af paller ;-) Underligt at motoren ikke er samlet med lynlåse :-)

Der har du haft mange gode og hyggelige timer. Ser ud til at de har bygget om fra kæde til takthjul.

Hvad laver "balancemodulet".... ja, det skaber jo nok balance, men i hvad? :-)

Brugeravatar
JensNo
Indlæg: 354
Tilmeldt: ons 23. maj 2018 14:41
Geografisk sted: Hønefoss
Diagbox: Ja
Version: V5.29
Kontakt:

Re: Knastakselbolt

Ulæst indlæg af JensNo » tirs 23. jun 2020 17:56

SRO skrev:
søn 21. jun 2020 23:10
Ja, det har været et stort arbejde, alene med forberedelserne.

Det er sgu smart med den "dør" der er ind til motorrummet - altså den dør der støttes af paller ;-) Underligt at motoren ikke er samlet med lynlåse :-)

Der har du haft mange gode og hyggelige timer. Ser ud til at de har bygget om fra kæde til takthjul.

Hvad laver "balancemodulet".... ja, det skaber jo nok balance, men i hvad? :-)
Det var simpelthen for at få pladsen til at arbejde på og under forenden at jeg valgte og "åbne" den, faktisk har fronten en service indstilling hvor den kan trækkes ca. 10 cm. frem når der skal skiftes tandrem og vandpumpe, men der skal self afmonteres en del forud for det og kan man skifte tandremmen selv er der hulme penge sparet.

Motoren er nu opgraderet til en 2009 model ved udskiftning af balancemodulet.

Balancemodulet gør sikkert et eller andet mere jeg ved ikke, men oliepumpen er indbygget i modulet og derfor valgte jeg og "keep it straight"
på senere modeller er modulet fjernet og erstattet af en kædetrukken oliepumpe, også uden problemer :think:
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech

SRO
Moderator
Indlæg: 1923
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Knastakselbolt

Ulæst indlæg af SRO » tirs 23. jun 2020 22:30

Det lyder da ganske fornuftigt med en serviceindstilling - der er "skudde" ikke megen plads i motorrummet på mange biler.

Ja, det er skønt selv at kunne skrue. Når jeg hører naboer, kollegaer m.fl. hvor meget de betaler for rep. af bil, er jeg ved at falde bagover. Der bliver taget godt ved på værkstederne, men selvfølgelig er der også mange omkostninger at dække.

Besvar