Utæt samling udstødning - Igen!

Alt i 300 serien, inkl. 300x serien

Peugeot-sektionen er som test ind til videre. Kommer der indlæg, bliver kategorierne for bilerne delt bedre op.
Besvar
Lars4733
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Utæt samling udstødning - Igen!

Ulæst indlæg af Lars4733 » tirs 21. jan 2025 13:51

Hej

Min 307'er er nu igen blevet udtæt i samlingen mellem katalysator/forrør og så mellempotten - der hvor der sidder 2 bolte med fjedre, specielle skiver mv og en konisk "mellemring" i midten..

Sidst, for cirka et års tid siden fik jeg på værksted fikset det, da satte de en lidt større mellemring i, men nu er det raslende løst igen og bilen prøver at lyde som en Golf IV i løbetid..

Min mekaniker siger det er helt normalt på dem - men kan det være rigtigt? Eller findes der en mere holdbar løsning?
Den har jo ikke flexrør, men hvad ville der ske hvis man brugte rigtige bolte og skruede det sammen med? Jeg tænker udfordringen er at fjedrene giver den effekt de skal have og måske bliver slappe med tiden eller hvad?
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

John59
Kontakt:

Re: Utæt samling udstødning - Igen!

Ulæst indlæg af John59 » tors 23. jan 2025 10:00

Det kunne godt tyde på at din udstødning måske er af en lidt dårlig kvalitet, og derfor ikke har de rigtige mål, der passer til bilen. Husk på at der er forholdsvis mange vibrationer som belaster dennes samlinger.

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Utæt samling udstødning - Igen!

Ulæst indlæg af SRO » tors 23. jan 2025 11:45

Den såkaldte "svamp" burde snildt kunne holde i mange år.

Det er en lidt sjov løsning, men Peugeot/Citroën har anvendt den i mere end 40 år, så det kan sagtens fungere. Jeg tænker, at det er forkert at eksperimentere med en anden type "svamp" end den der passer til netop din samling... de fås nemlig i forskellig størrelse... og det kan skrues sammen uagtet at det ikke er dele som nødvendigvis passer helt sammen, men det nedsætter holdbarheden markant.

Som John er inde på, er det også en mulighed, at der er monteret noget forkert på din bil.

Besvar