307’er - manifold

Alt i 300 serien, inkl. 300x serien

Peugeot-sektionen er som test ind til videre. Kommer der indlæg, bliver kategorierne for bilerne delt bedre op.
Besvar
Lars4733
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

307’er - manifold

Ulæst indlæg af Lars4733 » tirs 5. nov 2024 16:50

Nu fik min “elskede” 307’er jo nyt forhjulsleje - sikke en forskel.

Så er næste punkt på listen.. jeg synes den er lidt svær ved start fra stilstand - jeg tror ikke det er koblingen, synes den virker fint resten af kørslen. Og det er kun ind i mellem at den sådan lidt “hakker/rykker” når man skal sætte i gang fra at holde stille.
Belært fra anden tråd skiftede jeg kruntapsudluftningsslangerne inkl PCV ventil, da de gamle slanger ikke var helt tætte og var meget sprøde.
Det hjalp lidt på problemet, bilen kører endog meget bedre ved højere hastigheder end før, om det er tilfældigt ved jeg ikke.
Men jeg fandt så lige ud af, at manifolden har en revne, den lukker ikke når den er varm.
Kan man mon komme noget kemisk metal i revnen og håbe det holder? Jeg tænker at sådan en revne kan give lidt fejl?
Jeg har jo ikke noget svejseværk, så det er enten noget tætning eller også skifte manifolden..
jeg kan se der findes noget tætningsmiddel der kan tåle 5-600 grader, er det nok for en udstødningsmanifold på en 1,6 benziner?
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: 307’er - manifold

Ulæst indlæg af SRO » tirs 5. nov 2024 22:21

Godt at høre at du har fået krydset lidt af på to-do-listen :-) Det er skønt at køre ældre biler, så keder man sig kun i korte perioder ad gangen ;-)

Udstødningsmanifolden ville jeg måske forsøge at svejse på sådan en ældre sag, men da det ikke lyder til at være en option, ville jeg nok gå efter at skaffe en brugt. De kan ikke koste alverden.

Det kan nok godt give ballade med lambdasonden, hvis manifolden er utæt - måske.

Lars4733
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Ulæst indlæg af Lars4733 » ons 6. nov 2024 06:15

Den kører jo som sådan fint nok, den sætter pt ej heller nogle fejlkoder eller tænder motorlampe - det har den ikke gjort siden jeg skiftede tændrør og tændbro i vinters..
Jeg kan se der findes noget tætningsmasse til bla manifold, feks denne - https://plastidip.dk/produkt/jb-weld-ex ... ad7abb323e

Er der nogen der har erfaring med dette? Det er jo ikke en racerbil, så jeg tænker at temperatur osv ikke er helt oppe i den gale del af skalaen, kunne det være et forsøg værd eller er det på ingen måde tiden værd?

Fandt så lige denne JB Weld andetsted i en lidt mindre bøtte til 119 kr..https://www.frishop.dk/byggematerialer/ ... reparation
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » fre 8. nov 2024 23:25

Hvis den ellers kører fint, så lad den køre.

Besvar