Varmeblæser, kabine

Alt i 300 serien, inkl. 300x serien

Peugeot-sektionen er som test ind til videre. Kommer der indlæg, bliver kategorierne for bilerne delt bedre op.
Besvar
SRO
Moderator
Indlæg: 1323
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Varmeblæser, kabine

Ulæst indlæg af SRO » ons 4. aug 2021 23:04

P307, 2008 - faceliftet model.

Kabineventilatoren i fruens bil er efter sigende begyndt at have sit eget liv, virker pludselig ikke, men kan kort tid efter fungere igen.

Hvilke fejlkilder er der på den model? Nogen input til fejlsøgning af komponent, idet jeg formoder at der sidder en formodstand i - eller er kun nogle modeller?

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1699
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Varmeblæser, kabine

Ulæst indlæg af Carsten S » ons 4. aug 2021 23:26

Smeltet stik ved blæseren/modstanden er nærmest en klassiker på 307'ere. Jeg ville starte dér.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

SRO
Moderator
Indlæg: 1323
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Varmeblæser, kabine

Ulæst indlæg af SRO » ons 4. aug 2021 23:38

Takker - jeg må grave mig ind ved lejlighed.

Er der noget med at det skal angribes fra venstre side - og er helt umuligt at komme til? :-)

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1699
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Varmeblæser, kabine

Ulæst indlæg af Carsten S » tors 5. aug 2021 11:10

Jeg mener man skal åbne i begge sider, for at kunne komme ordentlig til. Og du har helt ret, der er så absolut ingen plads.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

SRO
Moderator
Indlæg: 1323
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Varmeblæser, kabine

Ulæst indlæg af SRO » fre 12. nov 2021 17:37

Nå, så fik vi bilen hjem fra udlån og der blev tid og lyst til at få det fikset (efterårsdug på ruden :-) )

Målt fin reguleringsspænding fra betjeningspanel til formodstand. Blæsermotor kører fint med direkte spænding, 12V.
Hmm, så måtte det jo umiddelbart skyldes en defekt formodstand.

Derfor nappede jeg formodstanden fra anden, tilsvarende, bil, hvor blæsermotor mv. virker, men det hjalp ikke - og det demonterede modul satte jeg også i den anden bil, hvor blæseren så kørte så fint.

Jeg har talt med Mikhan og tak for dine input. Stikkene synes at være ok og jeg kan måle spænding på de respektive stik, såvel monteret som demonteret.

Siden har jeg fortaget forskellige målinger, herunder målt konstant 12V spænding til motoren, tændingsnøglen er afbrudt, men når jeg så starter bilen falder spænding på stikket til blæsermotoren til ca. 3,1V - det kan den jo nok ikke køre med.

Nogen gode ideer til næste skridt i fejlsøgningen?

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2027
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.68 + andre

Re: Varmeblæser, kabine

Ulæst indlæg af mikhan » fre 12. nov 2021 18:01

Søren prøv at tjekke, om du allerede får det spændingsfald (3,1 Volt) på 40 amp sikringen ( F11 ) i BSM`en.

Både før og efter sikringen ;)
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

SRO
Moderator
Indlæg: 1323
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Varmeblæser, kabine

Ulæst indlæg af SRO » fre 12. nov 2021 19:15

Før og efter sikringen?? - hvis ikke sikringen er gået burde det være det samme.
Sikringen havde jeg tjekket og var ok.

Nå, jeg udførte en ekstra måling på blæsermotoren, 12V - start af bil, stadig 12V!!!, men ingen start af blæsermotor :doh:

Jeg udførte så måling på F11 med bilen startet - og pludselig startede blæseren inden i bilen.

Nu har jeg renset stikbenene og nu kører blæsermotoren.
Så må jeg se om det bare var en dårlig forbindelse dér eller om en defekt lodning af stikbenene på printet i BSM'en kan være årsagen. Det kan jo være en tilfældighed at det nu kører igen, hvis lige tingene står "rigtigt".

Tak for hjælpen! - meget værdsat :handgestures-thumbupright:

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2027
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.68 + andre

Re: Varmeblæser, kabine

Ulæst indlæg af mikhan » fre 12. nov 2021 22:11

Iflg. et diagram, så sidder der et "relæ" FØR sikringen F11 i BSM. Det forsyner sikringen F11 med plus 12 V.
MÅSKE har det relæ det ikke så godt over kontakterne ??

Tanken med måling BÅDE før og efter sikringen var for at udelukke "brændt" fatning til sikringen. Derfor Søren ;)
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

SRO
Moderator
Indlæg: 1323
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Varmeblæser, kabine

Ulæst indlæg af SRO » fre 12. nov 2021 23:44

Nå, sådan :handgestures-thumbupright:

Jeg må lede videre, hvis problemet opstår igen - blæseren har efter sigende været ret ustabil op til total failure.

Måske du eller en anden kan hjælpe med et diagram, hvis det bliver aktuelt.

Det relæ du omtale - det må sidde i BSM boksen.

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2027
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.68 + andre

Re: Varmeblæser, kabine

Ulæst indlæg af mikhan » lør 13. nov 2021 09:48

SRO skrev:
fre 12. nov 2021 23:44
Nå, sådan :handgestures-thumbupright:

Jeg må lede videre, hvis problemet opstår igen - blæseren har efter sigende været ret ustabil op til total failure.

Måske du eller en anden kan hjælpe med et diagram, hvis det bliver aktuelt.

Det relæ du omtale - det må sidde i BSM boksen.
Jeg har sendt dig et diagram på mail ;)
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

SRO
Moderator
Indlæg: 1323
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Varmeblæser, kabine

Ulæst indlæg af SRO » lør 13. nov 2021 12:07

Tak skal du ha' :-)

Ja, jeg kan godt se, at P03 skal være et relæ/sikringsboks, men så er spørgsmålet jo om det er et internt relæ i sikringsboksen eller et eksternt relæ der sidder i sikringsboksen. Nå, det må jo være til at undersøge.

Ja, det ville godt nok være dejligt med adgang til den slags diagrammer. Man er jo lidt på herres mark.

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2027
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.68 + andre

Re: Varmeblæser, kabine

Ulæst indlæg af mikhan » lør 13. nov 2021 15:01

SRO skrev:
lør 13. nov 2021 12:07
Tak skal du ha' :-)

Ja, jeg kan godt se, at P03 skal være et relæ/sikringsboks, men så er spørgsmålet jo om det er et internt relæ i sikringsboksen eller et eksternt relæ der sidder i sikringsboksen. Nå, det må jo være til at undersøge.

Ja, det ville godt nok være dejligt med adgang til den slags diagrammer. Man er jo lidt på herres mark.
Jeg gætter stærkt på, at relæet er internt/indbygget i BSM. Er ikke "normalt" gør det selv job at udskifte det. ;)
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

SRO
Moderator
Indlæg: 1323
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Varmeblæser, kabine

Ulæst indlæg af SRO » lør 13. nov 2021 18:51

Jeg kiggede lige på det - ja, det må sidde indeni.

Nej, normalt er det jo "byt til nyt", men hvis man vil forsøge at spare de ca. kr. 1500 en ny sikringsboks koster, så er det jo bare i gang :)

Besvar