307 problem med power til ECU mm

Alt i 300 serien, inkl. 300x serien

Peugeot-sektionen er som test ind til videre. Kommer der indlæg, bliver kategorierne for bilerne delt bedre op.
Besvar
jensdn
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 11:27
Kontakt:

307 problem med power til ECU mm

Ulæst indlæg af jensdn » ons 16. okt 2019 13:44

Det her er det eneste franske forum der duer i Danmark.


Derfor tillader jeg mig et enkelt spørgsmål om en 307 1.6 bz (bt91247)
Det er jo en PSA og meget er ens til citronerne

Observation
- ingen tænding, men motoren roterer godt når jeg prøver at starte(sat nyt batteri i)
- ingen 12V på tændingsbroen
- kan ikke se ECu via min "317" tester
- Alle sikringer er iorden og jeg kan måle 12V på dem - pånær ...
sikring nr 15(ude foran) 30A. Der er der under 1V på. Den føder tænding, lambda ECU osv

Er der et solidstate relæ i sikringsboksen og det der føder 30A sikringen er røget sig en tur ?
Dvs jeg så skal ud og finde en brugt.

Tør man føde 30A sikring direkte batteri uden for at se om der er liv. Måske bare med en 5A sikring så man kan se om kan kan finde ECU med tester

Eller er der noget jeg har overset ?

mvh
405 & xantia 1.8i stc graveyard
c5 2.0 stc II 2005 ab26427 (graveyard) Best car ever
pg 307 1.6i 2004 (bt91247)
avensis1.8

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 1139
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.8.55

Re: 307 problem med power til ECU mm

Ulæst indlæg af mikhan » tors 17. okt 2019 08:00

Et GÆT går på at det indbygget relæ i BSM boksen, er stået af. Det er sandsynligt efter din beskrivelse, og set før.
(Se relæ´et ved den røde pil på billedet)

Der er 2 sikringer, som forsynes via det relæ. Tjek om der kommer 12 volt TIL sikring f2 (15 amp) og f15 (30 amp)
(kan du ikke måle 12 volt TIL 2 de sikringer, så er relæ´et ret sikkert stået af. Og det er så en ny/anden BSM boks)
Bemærk at det relæ ikke kan udskiftes alene.
Har du også tjekket MAXI sikringerne, som sidder skjult UNDER de små sikringer i BSM ??

PS!!! BSM boksen kan udskiftes UDEN efterfølgende kodning til bilen. Skal bare være den korrekte version ;)
( Iflg. PSA serviceboks, så er din BSM: OEM 6500 Y1 BSM-BOKS DELPHI

(Jeg anbefaler IKKE, at du forsyner f15 direkte udenom relæ´et)

307.png
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (NU med rev C/ V8.55) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

jensdn
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 11:27
Kontakt:

Re: 307 problem med power til ECU mm

Ulæst indlæg af jensdn » fre 18. okt 2019 15:13

Hej Mikael

Tak for svar

Jeg har som sagt haft BSM boksen med indenfor på mit arbejdsbord :-)

Alle MAXI sikringer er ok

1) tak for diagrammet. Det er den slags jeg har søgt efter
Til info er jeg elektronik ingeniør så eldiagrammer er bare gode at få :-)

Der er ikke 12V på F15 (30A) dvs relæet er ikke trukket
Det vil så også sige at heller ikke skal være 12V på F2.
Jeg skal lige hjem og chekke

Jeg læser eldiagram som at der IKKE er en transistor der driver relæet

Jeg har haft BSM boksen ude og prøvet at aktivere det store relæ ved F15 med en strømforsyning. Det klikker lystig ved ca 5 V som det skal og der
bliver hul igennem når det er aktiveret. Altså jeg kan ohme at relæet er trukket.
Men derfor kan det godt være at relæet ikke bliver aktiveret i bilen.

Dte ville være rart at have en ide om hvor styresignalet til relæet kommer - dvs de to ledninger i øverst ehørje hjørne ved den røde pil. Hvis der er spænding på dem skulle relæet trække. Og hvis det ikke gør det har relæet en skade -dvs ny bsm boks
Hvis der intet styresignal er ja så er fejlen sandsynligt der hvor styresignalet kommer fra (ECU ? eller BSI boks )

mvh
JEns
405 & xantia 1.8i stc graveyard
c5 2.0 stc II 2005 ab26427 (graveyard) Best car ever
pg 307 1.6i 2004 (bt91247)
avensis1.8

jensdn
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 11:27
Kontakt:

Re: 307 problem med power til ECU mm

Ulæst indlæg af jensdn » fre 18. okt 2019 15:48

lige kommet hjem og målt. Heller ingen 12V på F2. Og har målt på begge ender af sikringen så man ikke bliver snydt af hvis den er død.

Jeg skal lige have BS boksen ud igen og så lige have loddet et par tynde ledninger på relæets styreben (bag på printet) så jeg kan se om der kommer en spænding til relæet. Hvis der gør det er relæet i stykker - ellers ligger fejlen et andet sted (hos den der skal styre relæet eller ledningen derhentil)
405 & xantia 1.8i stc graveyard
c5 2.0 stc II 2005 ab26427 (graveyard) Best car ever
pg 307 1.6i 2004 (bt91247)
avensis1.8

jensdn
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 11:27
Kontakt:

Re: 307 problem med power til ECU mm

Ulæst indlæg af jensdn » fre 18. okt 2019 18:26

Glemte at sige at jeg har en lille primitiv tester som jeg brugte på min C5'er.
Den kan ikke fine ECU computeren ...
405 & xantia 1.8i stc graveyard
c5 2.0 stc II 2005 ab26427 (graveyard) Best car ever
pg 307 1.6i 2004 (bt91247)
avensis1.8

john_madsen
Indlæg: 209
Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
Kontakt:

Re: 307 problem med power til ECU mm

Ulæst indlæg af john_madsen » lør 19. okt 2019 08:13

Et skud i tågen kunne være at kollisionskontakten er blevet aktiveret, så lukker den for alt der kan pumpe brændstof ud. Ved dog ikke om kollisionskontakten er en fysisk afbr. I din bil, eller om den er indbygget i bsm eller lign.
Struer - kan montere og afbalancere dæk.
Har Lexia, VAGcom og OPcom.
307SW 7sæder 1.6HDI 2006
407SW 1.6HDI 2005

john_madsen
Indlæg: 209
Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
Kontakt:

Re: 307 problem med power til ECU mm

Ulæst indlæg af john_madsen » lør 19. okt 2019 08:18

Prøv lige at få en rigtig lexia tester på. Du kunne jo være heldig at der var en fejlkode. Universal testere er ubrugelige til psa.
Struer - kan montere og afbalancere dæk.
Har Lexia, VAGcom og OPcom.
307SW 7sæder 1.6HDI 2006
407SW 1.6HDI 2005

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 1139
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.8.55

Re: 307 problem med power til ECU mm

Ulæst indlæg af mikhan » lør 19. okt 2019 08:37

Her er lidt mere fra samme BSM..
(Det er ikke nemt at lave et komplet billede af BSM, da det også skal kunne læses)

Bemærk at diagrammet er "ME 7.4.4" systemet. Er dit "ME 7.4.5" ser det noget anderledes ud.
(PSA service box oplyser det ikke)

Bemærk at der sidder et relæ mere (Markeret med OBS!!)
BSM 307.png
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (NU med rev C/ V8.55) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

jensdn
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 11:27
Kontakt:

Re: 307 problem med power til ECU mm

Ulæst indlæg af jensdn » tirs 22. okt 2019 08:54

Takker igen. Har været lidt offline de sidste dage.

Ved du om man kan skifte BSI boks, eller om der er noget der skal kodes om ? Ved odt den skal have det nøjagtige "nummer" ligesom en BSM box.

Det lurede mig der er et hjælperelæ til det stor relæ, men kan desværre ikke se hvor det bliver styret fra (pin 13)
mvh
JEns
405 & xantia 1.8i stc graveyard
c5 2.0 stc II 2005 ab26427 (graveyard) Best car ever
pg 307 1.6i 2004 (bt91247)
avensis1.8

john_madsen
Indlæg: 209
Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
Kontakt:

Re: 307 problem med power til ECU mm

Ulæst indlæg af john_madsen » tirs 22. okt 2019 11:11

jensdn skrev:
tirs 22. okt 2019 08:54
Takker igen. Har været lidt offline de sidste dage.

Ved du om man kan skifte BSI boks, eller om der er noget der skal kodes om ? Ved odt den skal have det nøjagtige "nummer" ligesom en BSM box.

Det lurede mig der er et hjælperelæ til det stor relæ, men kan desværre ikke se hvor det bliver styret fra (pin 13)
mvh
JEns
Har du haft en rigtig Lexia tester på?
Har du fået tjekket kollisionskontakten (hvis den er der fysisk)?

Det lyder præcis som om den har valgt ikke at give benzin/tænding.
Struer - kan montere og afbalancere dæk.
Har Lexia, VAGcom og OPcom.
307SW 7sæder 1.6HDI 2006
407SW 1.6HDI 2005

jensdn
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 11:27
Kontakt:

Re: 307 problem med power til ECU mm

Ulæst indlæg af jensdn » tirs 22. okt 2019 21:43

nej. Jeg har ikke haft en lexia tester på. En alm std tester har jeg brugt uden problemer på mine to Citroener og denne Peugeot.
Jeg har brugt Lexia og den virker fint. Forskellen er at en Lexia kender meget mere til bilen end en standard tester.
Der er en stor række standard koder som P codes (powertrain) som alle biler SKAL opfylde.
De kan og skal altid kunne læses med en vilkårlig tester.
Og det kan man også på en Peugeot.

Feks brugte jeg min tester til at resette den altid kommer pollution error.

Men min tester kan IKKE finde ECU'en og det hænger fint sammen med at på sikring 15(30A) i BSM boksen er der ingen spænding. Og derved er ECU'en ikke tændt.
Mikhans eldiagrammer hjælper lidt på forståelsen af hvordan en del af det er skruet sammen.

Nå. I morgen kommer der en ny(brugt) BSM box i. Huggeren sagde at PSA bilers største problem(og derved deres største salg) var elektronik.

Jeg også en del el problener med airbags i min xantia (som ellers var en god bil).
C5'eren var ok.
307eren ok indtil nu
Og jeg ved godt det er gamle biler :-)

TAk for alle de hjælpsomme kommentarer til jer alle sammen.
mvh
JEns
405 & xantia 1.8i stc graveyard
c5 2.0 stc II 2005 ab26427 (graveyard) Best car ever
pg 307 1.6i 2004 (bt91247)
avensis1.8

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 1139
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.8.55

Re: 307 problem med power til ECU mm

Ulæst indlæg af mikhan » ons 23. okt 2019 08:16

jensdn skrev:
tirs 22. okt 2019 08:54
Takker igen. Har været lidt offline de sidste dage.

Ved du om man kan skifte BSI boks, eller om der er noget der skal kodes om ? Ved odt den skal have det nøjagtige "nummer" ligesom en BSM box.

Det lurede mig der er et hjælperelæ til det stor relæ, men kan desværre ikke se hvor det bliver styret fra (pin 13)
mvh
JEns
Du kan ikke bare udskifte BSI´en med en brugt, medmindre at du også udskifter ECU´en og tændingslåsen inkl nøgler. (fra samme doner bil)
(Bl.a. p.g. a. startspærre)

Vi kan ikke selv "omkode" en BSI og ECU.. (PP2000 tester eller ej)

Vedr. pin 13: Se diagrammet ;)
diagram 307.png
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (NU med rev C/ V8.55) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

jensdn
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 11:27
Kontakt:

Re: 307 problem med power til ECU mm

Ulæst indlæg af jensdn » ons 23. okt 2019 11:24

takker igen

Det var også det jeg havde gættet mig frem til mht ny bsi boks.

Jeg skifter bsm boks i aften og så ser vi hvad der sker.
405 & xantia 1.8i stc graveyard
c5 2.0 stc II 2005 ab26427 (graveyard) Best car ever
pg 307 1.6i 2004 (bt91247)
avensis1.8

jensdn
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 11:27
Kontakt:

Re: 307 problem med power til ECU mm

Ulæst indlæg af jensdn » ons 23. okt 2019 20:44

Nu har jeg skiftet BSM boks - den har det samme nummer som den der sad i bilen så den må være god nok.

Men stadig ingen tænding eller spænding på F15 (30A)

nåh
SÅ kom jeg i tanker om at i forløbet med rep af bil skiftede jeg batteri i nøglen. Og gad vide om det var deromkring balladen kom.

Ind og hente den gammeldags reservenøgle der er uden fjernbetjening til dørene.

...
startede første gang :-)

Tak for hjælpen. Håber at den historie måske kan hjælpe andre en anden gang. Typisk ser man spøgelser overalt og glemmer de simple fejl

JEns
405 & xantia 1.8i stc graveyard
c5 2.0 stc II 2005 ab26427 (graveyard) Best car ever
pg 307 1.6i 2004 (bt91247)
avensis1.8

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 1139
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.8.55

Re: 307 problem med power til ECU mm

Ulæst indlæg af mikhan » tors 24. okt 2019 07:39

Tja, altså startspærre problem ??? ;)
Men har/havde du ikke en "fast" lysende lampe med startspærre/nøgle symbol på instrumentbrættet ??
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (NU med rev C/ V8.55) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

jensdn
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 11:27
Kontakt:

Re: 307 problem med power til ECU mm

Ulæst indlæg af jensdn » tors 24. okt 2019 11:08

Godt spørgsmål. Jeg chekker lige når jeg kommer hjem.

Og det der var sket at ifm batteriskift en mørk nattetime var startspærrechippen faldet ud af nøglen uden jeg så det.
OG jeg har støvsuget siden og fejet gulv osv. Chippen var ikke i støvsugerposen :-(

Morale: man ser ofte spøgelser og går efter de mest komplicerede fejlmuligheder.
Men den er egentlig ret enkel

Problem: kan ikke starte bilen
trin1 identificer komponenter omkring fejlen:to komponter indgår i problemet: bil og nøgle.

trin 2.En af dem er i udu.
Hvilken ? ja lad os starte med at teste nøglen ved at prøve at starte med en anden.
405 & xantia 1.8i stc graveyard
c5 2.0 stc II 2005 ab26427 (graveyard) Best car ever
pg 307 1.6i 2004 (bt91247)
avensis1.8

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1144
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: 307 problem med power til ECU mm

Ulæst indlæg af Carsten S » fre 25. okt 2019 05:35

Skriver en 307 ikke noget i stil med "Immobilizer fault" i displayet?
2001 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Volvo VIDA, Actia MultiDiag 2018.

jensdn
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 11:27
Kontakt:

Re: 307 problem med power til ECU mm

Ulæst indlæg af jensdn » fre 25. okt 2019 08:44

der var intet i displayet der indikerede at startspærren havde taget over ... desværre :snooty:

Der var lys i alt og alt så ok ud. Startmotor virkede som sagt fint, blot ingen tænding, og bla heller inen 12V på tændingsbroen



Jens
405 & xantia 1.8i stc graveyard
c5 2.0 stc II 2005 ab26427 (graveyard) Best car ever
pg 307 1.6i 2004 (bt91247)
avensis1.8

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 1139
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.8.55

Re: 307 problem med power til ECU mm

Ulæst indlæg af mikhan » fre 25. okt 2019 10:23

Du kan bl.a. på nettet købe en ny ukodet chip. Den (nøglen) skal bare efterfølgende kodes med pp2000.
Så har du igen 2 brugbare nøgler. Inkl. igen en nøgle med fjernbetjening til centrallåsen. ;)

Hvis ekstranøglen også har løs chip, så kan du måske aflæse hvilken chip der er korrekt.
( En brugt chip kan ikke genkodes )
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (NU med rev C/ V8.55) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

Besvar