Test af ALB ventil

Alt fra 205 til seneste skud på stammen.

Peugeot-sektionen er som test ind til videre. Kommer der indlæg, bliver kategorierne for bilerne delt bedre op.
Besvar
mTorp
Indlæg: 5
Tilmeldt: søn 20. jun 2021 16:29
Geografisk sted: Sønderbronx
Diagbox: Nej
Kontakt:

Test af ALB ventil

Ulæst indlæg af mTorp » søn 9. jan 2022 15:33

Hejsa
Den onde synsmand dumpede min 206 pga at ALB ventil ikke fungerede korrekt, altså formodentlig sad den fast.
Normalt er trixet at få givet den godt med rustløsner og så rykke i den så den kommer fri, og så langt så godt.
Jeg forventer at den virker på den måde at når bilen bliver lastet (svigermor på bagsædet) så bremser den hårdere bagtil..
Men hvordan tester man egentlig funktionen af ALB, jeg har adgang til en bremsetester ligesom den de har i synshallen.
mvh Morten

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Test af ALB ventil

Ulæst indlæg af SRO » søn 9. jan 2022 21:46

Jo, det er netop funktionen med udligningsventilen - at reducere hhv. forøge bremsetrykket i forhold til last.

Hvordan har han konstateret defekten til syn?

Det var da godt, at det blev opdaget. Selv om det selvfølgelig kan være ubelejligt og irriterende for den faglige stolthed at skulle omstille til syn, så sætter jeg selv stor pris på, hvis synsmanden finder noget jeg selv har overset. Jeg tilstræber at holde mine biler "synsparate" til enhver tid, men det er rart at få et ekstra sæt øjne på bilen med jævne mellemrum.

Sådan en ventil testes normalt i en "bænk". Ved forskellige indstillinger/vinkler på armen, skal der ske en forudbestemt regulering.
Hvis det skal testes med ventilen installeret, skal bilen belastes med en forudbestemt vægt og bremsepedalen tilsvarende aktiveres med en given kraft. Ved forskellige vægtpåvirkninger, men samme kraft på bremsepedalen, skal bremsevirkningen være forskellig, hvis ventilen virker.
Om sådanne opgivelser er lige til at finde, tvivler jeg på, men måske andre kan byde ind med data.

Ventilen koster ikke en herregård, i omegnen af kr. 1200,- og cirka det halve, hvis du køber den i Tyskland.... med alle mulige forbehold, da du ikke har givet ret mange oplysninger om bilen, så det er et tilfældigt opslag på en 1,4i.

Dertil kommer arb.løn og lidt bremsevæske. Der kan komme flere omkostninger til da bremsesystemet på ældre biler kan være tæret osv.

mTorp
Indlæg: 5
Tilmeldt: søn 20. jun 2021 16:29
Geografisk sted: Sønderbronx
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Test af ALB ventil

Ulæst indlæg af mTorp » man 10. jan 2022 05:49

Hej SRO
"Hvordan har han konstateret defekten til syn?" godt spørgsmål, det var egentlig det jeg gerne vil have besvaret, for så kunne jeg se om jeg var kommet i mål med at løse problemet.
Jeg vil tro at han har konstateret problemet på bremse testen, og som sagt så har jeg adgang til en bremse test, men man skal jo vide hvad man skal kigge efter.
Og ja en ny koster ca 700 dask, så enig, problemet er bare at skifte den på en 22 år gammel bil hvor ting er "møre", man risikere at skabe flere problemer for sig selv.
/Morten

john_madsen
Indlæg: 511
Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
Geografisk sted: Struer
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Test af ALB ventil

Ulæst indlæg af john_madsen » man 10. jan 2022 08:27

Han kan ikke se det på bremsetesten, men alene på om den bevæger sig frit, ikke er rustet over, ikke lækker og ikke har rådden gummibælg.
De fleste er til at skille ad og rense, når man tager dem af.
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011

mTorp
Indlæg: 5
Tilmeldt: søn 20. jun 2021 16:29
Geografisk sted: Sønderbronx
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Test af ALB ventil

Ulæst indlæg af mTorp » man 10. jan 2022 17:16

Ahh ok, ja den sad sikkert fast, har fået arbejdet den løs og det gav også et mærkbart resultat.
Skal jeg have den af for at gøre det bedre, så kan jeg ligeså godt skifte til en ny, så det bliver nok enden på det.
Tak for svar
/Morten

Besvar