pedal til kobling er mærkelig..

Besvar
TH1972
Indlæg: 12
Tilmeldt: lør 4. maj 2019 12:41
Kontakt:

pedal til kobling er mærkelig..

Ulæst indlæg af TH1972 » lør 4. maj 2019 13:03

koblingspedalen er blevet anderledes.. der kan godt med besvær udkobles, men pedalen ryger helt i bund.. Jeg tror umiddelbart det er cylinderen ved pedalen der er defekt.

Har nogen prøvet at skifte den uden for meget bøvl..
hovedcylinderen med varenr 2182 07 - koster 280 på ebay er den nem st skifte ?
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2391
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: pedel til kobling er mærkelig..

Ulæst indlæg af mikhan » lør 4. maj 2019 15:46

KAN ??? også være returfjeder "sættet" nr. 7, 8 og 9..

Koster kun omkring 100 kr originalt. Meget nemt at skifte ;)
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: pedel til kobling er mærkelig..

Ulæst indlæg af Carsten S » lør 4. maj 2019 20:10

TH1972 skrev:
lør 4. maj 2019 13:03
koblingspedalen er blevet anderledes.. der kan godt med besvær udkobles, men pedalen ryger helt i bund.. Jeg tror umiddelbart det er cylinderen ved pedalen der er defekt.

Har nogen prøvet at skifte den uden for meget bøvl..
hovedcylinderen med varenr 2182 07 - koster 280 på ebay er den nem st skifte ?
Kan du pumpe pedalen og få den normal på den måde? Hvis ja, så er enten hoved eller slavecylinder defekt. Oftest er det slaven ved koblingen der går.

Ellers er muligheden at udrykkerlejet har trykket sig igennem et par koblingsfingre, det giver samme problemer.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

TH1972
Indlæg: 12
Tilmeldt: lør 4. maj 2019 12:41
Kontakt:

Re: pedel til kobling er mærkelig..

Ulæst indlæg af TH1972 » fre 17. maj 2019 15:37

.. der er en smule olie under pedalen ..jeg har købt en ny hovedcylinder.. er det ligetil at skifte den. der er vel ikke overtryk når pedalen ikke trædes på..?

TH1972
Indlæg: 12
Tilmeldt: lør 4. maj 2019 12:41
Kontakt:

Re: pedel til kobling er mærkelig..

Ulæst indlæg af TH1972 » fre 17. maj 2019 16:34

hovedcylinder ved pedalen er nu skiftet.. der mangler olie i den koblingskreds nu..og der en mindre 1,5dl beholder men der mangler sgu ikke rigtig noget olie..der løb lidt af da jeg skiftede den cylinder ud men det stoppede også med at løbe efter 0,75dl ca.. så hvor skal der laves genfyld henne..?

TH1972
Indlæg: 12
Tilmeldt: lør 4. maj 2019 12:41
Kontakt:

Re: pedal til kobling er mærkelig..

Ulæst indlæg af TH1972 » fre 17. maj 2019 16:45

returfjederen er helt ok.. den metal indsats i hovedcylinderen glider ud og den nye er jeg ret sikker på er løsningen ..men nu mangler der olie i kredsen så hvordan og hvor genfylder jeg / lufter ud.. ?

TH1972
Indlæg: 12
Tilmeldt: lør 4. maj 2019 12:41
Kontakt:

Re: pedal til kobling er mærkelig..

Ulæst indlæg af TH1972 » fre 17. maj 2019 21:46

Er der genfyld fra beholderen der også er bremsevæske beholder..?

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: pedal til kobling er mærkelig..

Ulæst indlæg af Carsten S » lør 18. maj 2019 05:24

Koblingen deler væske med bremserne. Så top den op, og udluft på slavecylinderen.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

TH1972
Indlæg: 12
Tilmeldt: lør 4. maj 2019 12:41
Kontakt:

Re: pedal til kobling er mærkelig..

Ulæst indlæg af TH1972 » lør 25. maj 2019 15:12

..udluft ..ja i mellemtiden har jeg set den tap der ligner samme nippel som på kalibren og vil da få luftet ud..

TH1972
Indlæg: 12
Tilmeldt: lør 4. maj 2019 12:41
Kontakt:

Re: pedal til kobling er mærkelig..

Ulæst indlæg af TH1972 » søn 26. maj 2019 13:01

der er nu luftet ud mens der og hovedcylinderen på koblingen er skiftet.. men pedalen danner ikke modstand og blir i bunden med motor startet.. kan det så være slavecylinderen der er defekt..Det er som om den er i frigear hele tiden.. dvs koblingen er påvirket hele tiden..nogen gode ideer

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: pedal til kobling er mærkelig..

Ulæst indlæg af Carsten S » søn 26. maj 2019 14:25

Hvis koblingen er påvirket hele tiden, har du en seriøs defekt.

Typisk når en kobling fejler, dvs. luft/defekt i slavecylinderen, defekt master, slidt kobling, etc. viser sig altid modsat. Altså at bilen ikke kan koble 100% fri, og dermed er svær at få i gear..
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

TH1972
Indlæg: 12
Tilmeldt: lør 4. maj 2019 12:41
Kontakt:

Re: pedal til kobling er mærkelig..

Ulæst indlæg af TH1972 » lør 1. jun 2019 14:14

slave og hovedcylinderen er skiftet. Da jeg skiftede slave cylinderen tog jeg et lille dæksel af og kunne se ned på koblingsarmen som ikke selv kørte retur dvs slave cylinderen var kørt helt ud.. slave cylinderen tog jeg af og kunne skubbe armen tilbage med lidt vold med et koben. Den fjederfunktion der gør armen og koblingen kobler ind selv ikke sker selv..det er bare som om koblingspladerne ikke rører hinanden.. dvs jeg kan skifte gear selv uden slavecylinderen er monteret..

TH1972
Indlæg: 12
Tilmeldt: lør 4. maj 2019 12:41
Kontakt:

Re: pedal til kobling er mærkelig..

Ulæst indlæg af TH1972 » lør 1. jun 2019 14:22

Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.

Besvar