Jumpy automatgear.

Besvar
Gasse
Kontakt:

Jumpy automatgear.

Ulæst indlæg af Gasse » fre 16. aug 2024 16:08

Hej. Nogen der har styr på Citroen og deres automatgear. Har en Citroen Jumpy 2.0 med automatgear fra 2015. I starten var det når jeg havde kørt et stykke og den vsr blevet varm og så bremsede ned og holdte stille i en 5 til 10 sekunder med foden på bremsen. Slipper jeg så bremsen sætter den ikke blødt i gang igen men nærmer med et lille ryk og man høre et klonk fra gearkassen. Nu kan jeg kan også få den til det når jeg bare holder stille med foden på bremsen. Går man så fra P ned i R kan man høre på motoren at det er lidt modstand at den går fra friløb eller hvad de kalder det og i bakgear. Og slipper jeg så bremsen gør den som det altid har været. Går man så fra R i N og så ned i D høre man ikke rigtig nogen ændring men slipper man så bremsen stille og roligt kommer den med den hård tilkobling og klonk fra gearkassen.
Nogen der ved hvad det kan skyldes og hvad der kan gøres.?
Olie er blevet skiftet i gearkasse.

John59
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Jumpy automatgear.

Ulæst indlæg af John59 » lør 17. aug 2024 10:14

Hvor man KM har bilen kørt? Automat gearkasser er nogle meget avancerede maskiner. Der sidder en masse små ventiler der styrer tingene indeni. Der kan også nemt komme små revner i div pakdåser og pakninger som gør at olien ikke opnår det tryk som gearkassen har brug for.

Gasse
Kontakt:

Ulæst indlæg af Gasse » lør 17. aug 2024 10:20

Den har kørt 165.000 km.

John59
Kontakt:

Ulæst indlæg af John59 » lør 17. aug 2024 16:02

Så kan det nemt være en af de fejl som jeg beskriver. Ud med gearkassen, og så afsted til et specialværksted og få den fixet.

Gasse
Kontakt:

Ulæst indlæg af Gasse » man 19. aug 2024 11:44

Ja det ender det nok med. Men havde håbet det måske kunne være noget andet og billigere. ;-)

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » tirs 20. aug 2024 07:59

Inden du adskiller noget, så få en mekaniker til at køre en tur i den med henblik på at stille en diagnose. Et forum som dette kan lede dig på rette vej, men du bør ikke konkludere noget endeligt - det kan man oftest kun med bilen "mellem hænderne".

Det kan være noget så simpelt som manglende olie, om end en klonklyd ikke tegner så godt.

Lad os høre hvad du fandt ud af.

Gasse
Kontakt:

Ulæst indlæg af Gasse » man 26. aug 2024 15:54

Der er flere mekaniker der har været ude og køre i den og det er nok gearkassen er de kommet frem til. Der er både blevet skiftet olie de tre gange en gearkasse ekspert anbefalede for at få så meget skiftet som muligt og en kontrakt som de også mente kunne være årsagen og justeret noget igangsætning og andet. Men uden held så der nok kun en renovering tilbage. 😞

Besvar