Gearkasse eksploderede

Besvar
AlteaCitronen
Kontakt:

Gearkasse eksploderede

Ulæst indlæg af AlteaCitronen » tors 13. jun 2024 18:50

Vi har den triste oplevelse at vores 2019 Citroen Jumper autocamper kørt 36.000 km lige har smadret gearkassen. Vi var på vej fra Spanien til Dk da vi på E45 kommer kørerne med 90 km i timen og på autopilot oplevet et gigantisk skrald og forvognen disideret letter hvorefter gear 4,5,6 er total væk ?
Er der andre der har oplevet noget ligende eller har hårt om gearkasserne på Citroen Jumper 2019 og frem skulle have problemer. Det er vores første franske bil og helt klart den sidste. På 2 år har vi brugt mere på reparationer end på vorea 12 biler de sidste 20 år .
Først var det AdBluesystemet , ny tank og ny NOX sensor
Og nu ny gearkasse efter 36.000 km. Citroen er total kolde og svaret er der er 2 års garanti. Men jeg har aldrig hørt om en 6 trins manualt gearkasse der er gået i nogen bil overhovedt.

Hvad er jeres mening ?

John59
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Gearkasse eksploderede

Ulæst indlæg af John59 » fre 14. jun 2024 08:43

Tænker at der måske på et tidspunkt har været et forkert gearskifte, hvor den har "skåret tænder ". Der er så i den forbindelse måske knækket en stump af et tandhjul. Det har så ligget et sted uden at skabe problemer. Måske er det så raslet løs og er kommet i klemme mellem nogle tandhjul da gearkassen eksploderede.

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » fre 14. jun 2024 09:10

Det lyder meget usædvanligt. De gearkasser (og differentialer) som Citroën/Peugeot anvender plejer at overleve bilen uden problemer - og slet ikke af den karakter som du fortæller om.

Jeg har haft en del biler gennem tiden, og der skal virkelig komme et godt tilbud forbi, hvis jeg skal vælge et andet bilmærke end fransk, men det er jo en smagssag. Når det er sagt, så er der virkelig mange herlige biler på markedet.

Jeg har oplevet én defekt gearkasse på en Citroën, en BX GTI - i mine yngre dage... det var selvforskyldt, at den gik i stykker :D

Citroën og Peugeot har ry for at være lidt firkantede omkring garantien, men omvendt kan man jo sige, at når man giver to års garanti, så har det jo været kendeligt for dig og hvad skulle incitamentet så være for i praksis at give mere garanti? Det er jo i sagens natur en dårlig forretning.
Alle bilmærker har deres udfordringer - det er bare med at søge på nettet, så kan du se, at de fleste bilmærker har udfordringer - heraf en del tilbagekaldelser.

Den sag omkring Eolys og beholder er nok lidt en skamplet på Citroën/Peugeot. Det har ikke været en klædelig sag, idet mange bilejere har haft en betragtlig udgift på et ringe konstrueret design.

I "gamle dage" havde Ford såkaldt levetidsgaranti, dvs. at den første ejer havde garanti i hele bilens levetid - det tør man vist ikke i dag. Kia er nok det bilmærke, der, på papiret, har den længste garanti på deres biler.

Held og lykke med at få bilen fikset. Sådan en sag ville jeg nok overveje at køre til et andet værksted en autoriseret med - der kan være en del penge at spare.

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Kontakt:

Ulæst indlæg af SRO » fre 14. jun 2024 09:17

PS. Saab havde en del problemer med deres gearkassen tilbage i tiden - de kørte med Opel gearkasser.

Det med seks gear, dvs. "overgear" kan faktisk godt være en udfordring. Hvis man kører i for højt gear, f.eks. 6. gear, og accelerer kører man gearkassen forkert. Overgear er IKKE et træk/accelerationsgear, men det ved de færreste og mange giver bare bilen klampen. En stærk dieselmotor med turbo trækker jo bare derudaf, fra lave omdrejninger.

AlteaCitronen
Kontakt:

Ulæst indlæg af AlteaCitronen » ons 19. jun 2024 07:43

Opdatering. Pt ser det ikke ud til der findes nogel brugte på markedet. Så en ny er eneste mulighed, den koster 25.000 +montering (8000-10-000)
Så nu står jeg med en 4,5 år gammel Citroen der har gået 36.000 og allerede kostet mig over 50.000 dkr. i rep. Aldrig mere franske biler med den indstilling de har til kulance.

Besvar