Jumpy 2018 BlueHdi Højt Olieorbrug Emnet er løst

Besvar
crj
Indlæg: 5
Tilmeldt: lør 17. feb 2024 07:45
Kontakt:

Jumpy 2018 BlueHdi Højt Olieorbrug

Ulæst indlæg af crj » lør 17. feb 2024 08:09

Alle gode råd modtages! Har en Jumpy 2018 150 hk der har gået 200.000. Ikke kørt korte ture og alle service overholdt. Den har det sidste halve år fået et meget højt olieforbrug. Der er ingen utætheder og den er ikke sort i udstødning..Ryger heller ikke ved start. Og kører stadig vildt godt.
Har haft 2 værksteder til at kigge på den. Et værksted skiftede turboen da de sagde lejer var slidte og den derfor kunne lække olie der. Det hjalp ikke..Til gengæld blev den utæt omkring turboen lige efter - hvorefter værkstedet skiftede pakninger, men sagde den underkomprimerede og det var derfor - og anbefalede mig at komme af med den.
Næste værksted har egentlig kun kigget på den og givet den en rens der muligvis kunne løsne stempelringe - ingen ændring der. OG i mellemtiden blev samling ved turbo utæt igen...så adskilt og pakket en gang til.
Har læst en del om pcv ventil - men kan ikke se andet end man er nødt til at købe nyt ventildæksel mm. ingen testmulighed.
Bruger anbefalet Total Olie.. Olieforbug er omkring 2 liter pr. 1.000 ...ca.
Om ikke andet en anbefaling om værksted med erfaring om BlueHdi motoren på Sydsjælland/Møn vil være kærkomment.
Den har fra ny brugt lidt olie - ca 1 l mellem service.
God Lørdag!

John59
Indlæg: 135
Tilmeldt: tors 3. aug 2023 13:31
Kontakt:

Re: Jumpy 2018 BlueHdi Højt Olieorbrug

Ulæst indlæg af John59 » lør 17. feb 2024 08:56

Lyder som om at det er på tide at renovere motor, når den laver underkompression. En udboring samt nye stempler/stempelringe lyder til at være en god ide. Hvis du fortsætter med at køre, som forbruget er lige nu, risikerer du at motoren pludselig går amok og så tager max omdrejninger indtil den brænder sammen. ;-(

crj
Indlæg: 5
Tilmeldt: lør 17. feb 2024 07:45
Kontakt:

Re: Jumpy 2018 BlueHdi Højt Olieorbrug

Ulæst indlæg af crj » lør 17. feb 2024 09:43

John59 skrev:
lør 17. feb 2024 08:56
Lyder som om at det er på tide at renovere motor, når den laver underkompression. En udboring samt nye stempler/stempelringe lyder til at være en god ide. Hvis du fortsætter med at køre, som forbruget er lige nu, risikerer du at motoren pludselig går amok og så tager max omdrejninger indtil den brænder sammen. ;-(
Arggh .... det er nu også det jeg har set som "Worst case" ... Det virker bare vildt at den skulle være så sløj allerede, med kun lange ture, oliefyr ingen tung trailer osv og 200.000 km. Så havde håbet på at der kunne være et eller andet andet galt! Men du har ret - hvis ingen andre løsninger dukker op så er første trin at hive toppen af og tage et kig. Det er vel ikke engang givet at dårlige skraberinge vil give noget i en kompressionstest?

crj
Indlæg: 5
Tilmeldt: lør 17. feb 2024 07:45
Kontakt:

Re: Jumpy 2018 BlueHdi Højt Olieorbrug

Ulæst indlæg af crj » søn 18. feb 2024 12:14

For pokker!!! Kan ikke se om man kan uploade billeder... HAr som nævnt brugt ret mange penge på at få løst det her!! Satte mig så for i dag se om jeg selv kunne finde ud af noget...Det første jeg ser - da jeg vil tage slange af fra PCV ventil er at den er flækket!! Den har stof udenom så man kan ikke lige se det!!! Men da de skiftede turbo må det have været enormt svært ikke at se!!! Nå men PCV ventil åbner ikke uden vacum - så når den slange er flækket er der ikke vacum og dermed er udluftning fra motor lukket! Nu er jeg så spændt på om det alene har kunnet give det høje olieforbrug. Opdatering følger!

Brugeravatar
JensNo
Indlæg: 355
Tilmeldt: ons 23. maj 2018 14:41
Geografisk sted: Hønefoss
Diagbox: Ja
Version: V5.29
Kontakt:

Re: Jumpy 2018 BlueHdi Højt Olieorbrug

Ulæst indlæg af JensNo » søn 18. feb 2024 13:45

crj skrev:
søn 18. feb 2024 12:14
For pokker!!! Kan ikke se om man kan uploade billeder...
viewtopic.php?f=10&t=10&p=462&hilit=upload+billede#p462
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Jumpy 2018 BlueHdi Højt Olieorbrug

Ulæst indlæg af SRO » søn 18. feb 2024 22:45

Det lyder som om du kunne være på rette vej mht. PCV - og 200.000 km er jo ingenting for en dieselmotor. Om så lige den motortype der ligger i din bil er undtaget, skal jeg ikke kunne sige.
Defekt PCV system er en ofte overset kilde til højt olieforbrug. Dit oliepåfyldningsdæksel indgår i samme system - der sidder også en ventil i.

PCV ventilen er ofte integreret i ventildæksel og kan som udgangspunkt ofte ikke udskiftes - og et nyt ventildæksel, originalt, koster ofte en formue.

Køb ny slange og test funktionen af PCV-ventil mv. - original del anbefales.
Man kan så spørge hvorfor slangen er flækket?

Youtube er et godt sted at søge information om funktion af et givent system (og der er mange på en moderne bil, hvilket er med til at værkstederne ofte skyder forkert i fejlsøgningen - årsagerne kan ofte være flere).
Søg f.eks. på "how a pcv valve works", om end det lyder til at du har indblik i funktionen, men måske andre læsere kunne være interesseret.

Det bliver spændende at høre om tiltaget virker - jeg krydser fingre ;-)

Til en anden gang med en turbo, kan du overveje om du med fordel kan nøjes med at udskifte selve turbinedelen i turboen, ala denne, som eksempel: https://www.ebay.co.uk/itm/164099476680

Netop den turbinedel købte jeg hjem til et familiemedlems Mondeo. I alt med olieskift, olierør, pakninger mv. løb det op i ca. kr. 3000, hvor Ford skulle have godt kr. 25.000 for reparationen, men så skal du også blot forholde dig til temperaturen på kaffen, mens du venter :D

Der ligger oceaner af videoer på Youtube om hvordan du udskifter turbinedelen.

crj
Indlæg: 5
Tilmeldt: lør 17. feb 2024 07:45
Kontakt:

Re: Jumpy 2018 BlueHdi Højt Olieorbrug

Ulæst indlæg af crj » man 19. feb 2024 06:38

Tak for godt svar ! Og ja krydser fingre her! Ved ikke helt hvorfor den er flækket ...En teori - da jeg nu her prøvede at tage slangen af skulle temmelig meget demonteres ellers kan man ikke få den af uden tvang - selvom den er flækket. Det får mig til at tænke på værksted der skiftede turbo - hvis de har glemt at sætte den på før samling af indsugning osv, har de skullet forfra medmindre de tvang den voldsomt! Kan næsten ikke se den revne ville opstå af sig selv.
IMG_3811.jpeg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Jumpy 2018 BlueHdi Højt Olieorbrug

Ulæst indlæg af SRO » man 19. feb 2024 10:38

I miljøets hellige navn holder tingene ikke så godt som tidligere, når det gælder plastprodukter/"gummiprodukter". Om det så, samlet set, er det bedste for miljø at der skal produceres nyt og de kasserede dele miljøbehandles, skal jeg ikke kunne udtale mig om.

Umiddelbart kunne det se ud som om, at en overbelastning af slangen er årsagen til, at den er revnet. Slangen udvides når den presses ind over studsen, lige efter et ca. 45° knæk - det ér måske et svagt sted. Der synes at mangle et stik til i den del som sidder på slangen (ventil?)- måske styres ventilen elektronisk af motorstyringen - kan der ligge en ledning med stik på et sted som passer lige der? :-)

PCV-ventil kan være uformet på mange forskellige måder - det ser ud til at den flækkede slange går til en membrandåse - ud fra plastdåsens udformning af dømme.

Hvis du sætter en gummihandske over oliedækslet kan du få en indikation af om PCV-systemet virker, se f.eks. her: https://www.youtube.com/watch?v=TzfHIFEF8ow&t=44s

Det er ikke så længe siden jeg udskiftede ventildækslet på min datters bil. Den havde et temmelig højt olieforbrug, satte ud og først gang man gav gas efter igangsætning, den satte motorfejl i displayet og ved udlæsning af fejlkoder, var der mange mærkelige koder, der pegede i alle retninger.

Jeg troede først, at det var speederpedalen pga. nogle særlige fejlkoder som er en kendt fejl på en P307. Det var det så ikke. Jeg målte og testede, tænke og tænke, og kunne ikke få noget som helst til at give mening.
Jeg tilsluttede så en "røgmaskine" og fandt ud af, at den luftede ud via en, formentlig, overtryksåbning i ventildækslet. Pga. defekt PCV-ventil kom der forkert tryk i indsugningsmanifolden, hvilket påvirkede MAP-sensorer, motorspjæld mv. der åbenbart forvirrede motorstyringen, så der blev sat de mange forskellige fejl. Stædighed i fejlsøgningen hjalp :-)
Efter udskiftning af ventildækselet (med indbygget PCV-ventil) kørte bilen normalt igen - og olieforbruget faldt markant.

Der er ingen garanti for, at det er tilfældet på din bil, men de relativt få km som bilen har kørt, synes jeg det kan pege i retning af, at der er noget andet galt end at motoren skal genopbygges eller udskiftes. Er den passet med olie- og filterskift?
Jeg ville i hvert fald få afdækket alle andre muligheder, inden du kaster en masse penge efter så drastiske løsningsmuligheder som sagtens kan være et kvalificeret gæt, men det synes ikke at være noget man har fejlsøgt sig til på omtalte værksted(?)...

Hvis ikke det er PCV-systemet, ville jeg overveje enten en kompressionstest eller en lækagetest (man tilslutter trykluft, kontrolleret, i cylinderne). Hvis der er forskel mellem cylinderne, kan det være utætte ventiler (kan høres i indsugningen), stempelringe der har sat sig pga. partikler der ved blow-by, er kommet ind hvor de ikke skal være. Kan du følge mig? Det kan være vanskeligt at få partiklerne ud uden adskillelse.

Hvor i landet befinder du dig? - du kan overveje at søge hjælp hos Le Petit Garage i Jonstrup ved Ballerup. Rimelige priser og seneste udlærte mekaniker var hos dronningen og trykke hånd. Du betaler ikke for fancy indskrivningslokaler og den slags, men du finder dygtige folk, når du har fundet værkstedet :P Ejeren hedder Morten Alsø og er kendt i Citroën/Peugeot kredse for godt håndværk: www.lepetitgarage.dk

crj
Indlæg: 5
Tilmeldt: lør 17. feb 2024 07:45
Kontakt:

Re: Jumpy 2018 BlueHdi Højt Olieorbrug

Ulæst indlæg af crj » man 19. feb 2024 16:04

Tak for det svar!! Stikket har jeg taget af ! Da jeg ville have pillet slangen af - det var der jeg opdagede revnen. PCV systemet kan ikke have virket med den revne da ventilen ( som jeg ihverfald forstår det ) skal have vacum - det er den runde del du kan se som også er integreret i ventildæksel. Hvis ikke den får vacum fra indsugning er den lukket. Det giver ihverfald så mening at den 2 gange er blevet utæt ved turbo. Jeg krydser nu fingre for at det hjælper at slangen nu slutter tæt så der kommer vacum fra indsugning. Sikkert indbildning men syntes den gik bedre da jeg som et "quick fix " inden ny slange kommer havde tætnet den med kraftig tape.
Og tak for tip med værksted - det er noteret hvis ovenstående ikke var løsningen!

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Jumpy 2018 BlueHdi Højt Olieorbrug

Ulæst indlæg af SRO » man 19. feb 2024 16:38

PCV-ventilen åbner når der er overtryk i/fra motoren. Den er fjederpåvirket og åbner når trykket i motoren overstiger fjederkraften. Den kan være elektrisk styret af ECU'en.

Se evt. denne video om funktionen: https://www.youtube.com/watch?v=pr5MZni4_Bc&t=350s
Der er masser af vælge imellem på Youtube.

Hvis slangen mod indsugningsmanivolden er utæt vil den suge falsk luft, hvilket kan forvirre sensorerne som indikeret. Så kan du få mærkelige fejl og dårlig motorgang mv.

Du har prøvet med en midlertidig reparation og synes du kan mærke forskel. Det skal nok passe, da den ikke længere får falsk luft i indsugningen.

Besvar