Værksteds-træf: Renovering af Activa-cylindre

Besvar
Henrik Lützen
Indlæg: 74
Tilmeldt: tors 2. mar 2017 17:05
Geografisk sted: København K
Diagbox: Ja
Version: 7.62
Kontakt:

Værksteds-træf: Renovering af Activa-cylindre

Ulæst indlæg af Henrik Lützen » tors 14. jun 2018 22:59

Jeg har talt med Peter fra Retro Garage i Gørløse om at samle nogle Citroën Xantia Activa-nørder hos ham og renovere nogle Activa-cylindre.

Mine Activa-cylindre har det stadig fint, men bilen har kørt ca. 270K så på et tidspunkt kan de ikke mere og disse cylindre er NFP ved Citroën. Så jeg tænker, at jo flere vi er om det, des bedre viden har vi til at renovere disse dele når de trænger ellers bliver bilerne jo nok skrottet efterhånden.

Det kræver at vi har nogle cylindre at arbejde med samt lidt reservedele.

Jeg fundet frem til at man skal bruge følgende:
XM power steering leak back union (95 640 212)
Xsara Picasso / Berlingo power steering bushing (405911)
TRW JBE185 steering bellow were used as alternate parts.

- og her er vejledingen: http://www.eastment.net/ramrep/index.htm

Er der nogle der er med på ideen? I så fald skal vi finde en lørdag eller søndag i august eller september.
Daily driver: Citroën Xantia HDi Hydractive II 1999 og Citroën XM V6 Aut, 1996

Renoveringsprojekt: Citroën DS23, 1974
Diagbox/Lexia V 7.62, Hjørring
Mobil: 22 55 88 87

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Værksteds-træf: Renovering af Activa-cylindre

Ulæst indlæg af SRO » man 18. jun 2018 22:17

Ja, cylinderne er NFP, men fås stadig hos Citroën. Er dog bestemt ikke gratis og overstiger formentlig langt brugtvognsprisen pt. :-)

Det samme gælder hydraulikslangerne til cylindrene - mindst den ene er NFP, men alle fire fås så længe lager haves.

Den viste "renovering" er i mine øjne ikke en renovering, altså en indvendig renovering af de reelle sliddele, men en "udvendig renovering" - altså en sikring af at der sker opsamling af den hydraulikolie, der passerer forbi de indvendige "tætningsringe".
Hvis du måtte have en (indvendig) pivutæt cylinder, der måske kun virker til husbehov, vil du stadig kun have en (indvendig) pivutæt cylinder efter "renovering" - blot til info.

En Activa har ikke nogen videre høj markedsværdi pt. - kun en høj brugsværdi og er nok mest for Activa-nørder.... jeg er nok i den kategori :-) og vil da gerne kigge med, hvis datoen passer ind i programmet. Har dog ikke planer om at renovere nogen cylindre, men vil gerne sparke dæk med ligesindede.

Hvad med renovering af hævecylindre? de er både NFP og kan ikke længere kan skaffes nogetsteds i Europa? - Mon Peter har et trick til det? - altså såvel opskæring af kammeret/cylinderen, fremskaffelse og udskiftning af dele samt genlukning af cylinderen - det ville være blæret, mega blæret!

Henrik Lützen
Indlæg: 74
Tilmeldt: tors 2. mar 2017 17:05
Geografisk sted: København K
Diagbox: Ja
Version: 7.62
Kontakt:

Re: Værksteds-træf: Renovering af Activa-cylindre

Ulæst indlæg af Henrik Lützen » tors 28. jun 2018 21:53

Hej Søren,

Gode pointer - har sendt dit indlæg videre til Peter fra RetroGarage og vi skal bestemt kigge på det :-)
Daily driver: Citroën Xantia HDi Hydractive II 1999 og Citroën XM V6 Aut, 1996

Renoveringsprojekt: Citroën DS23, 1974
Diagbox/Lexia V 7.62, Hjørring
Mobil: 22 55 88 87

Besvar