Ny "benzin" fra jan 2020

Besvar
Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 1198
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.8.55

Ny "benzin" fra jan 2020

Ulæst indlæg af mikhan » tors 2. jan 2020 15:21

Tjek-din-bil.pdf
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (NU med rev C/ V8.55) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

Brugeravatar
JensNo
Indlæg: 103
Tilmeldt: ons 23. maj 2018 14:41
Diagbox: Ja
Version: V5.29
Kontakt:

Re: Ny "benzin" fra jan 2020

Ulæst indlæg af JensNo » lør 4. jan 2020 07:52

Man må bare indse at det spil er tabt og fylde Shell V-Power eller OK100 på.

"Citat" fra et andet forum; Jeg tankede 95 - E10 på GoOn tank her forleden... og tja bilen har mistet power (til og med registreret af hende som bruger bilen mest, nemlig min kone) bagefter

Springet fra E5 til E10 gør at benzinen opfører sig hygroskopisk, dvs. den trækker vand ud af omkringliggende stoffer. Det kan betyde, at tætninger, pakninger og slanger bliver porøse eller helt opløses. Optræder der som følge lækager i benzinsystemet, kan der i ekstreme tilfælde opstå brand.

Envidere vil E10 benzin indeholde mere vand så der er risiko for rust og tæring i tank og rør. Dette er specielt gældende for ældre biler.

BMW har meldt ud at det højere vandindhold i benzinen vil kondensere i motoren og blande sig med motorolien som derved ældes hurtigere.

TÜV advarer desuden om, at ethanolen kan danne korrosionsfremmende stoffer - f.eks. klorider - når den kommer i kontakt med bestemte materialer, herunder aluminium. Det kan bl.a. føre til skader på benzinpumper og stempelringe. Om bilen er ny eller gammel spiller ikke altid en rolle for, om den kan tåle E10. For angiveligt har især moderne FSI-motorer (Fuel Stratified Injection) problemer med biobenzinen.

Ovenstående er bl.a. klippet ud af information fra Ingeniøren, FDM, TÜV og BMW.

Kan man undre sig over at både Tyskland og Sverige har slået bremserne i mht at indføre E10?
1998/99 Xantia Activa 2.0 16v
VF7X7RFVF72041155
2006 Audi A6 4F 2.0 TDI 135kw
Lexia V5.29 og VCDS NEtech

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1231
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Ny "benzin" fra jan 2020

Ulæst indlæg af Carsten S » lør 4. jan 2020 09:40

Kører altid på V-Power - Men ja, man kan godt undre sig over, at man ikke har kigget konsekvenser igennem, inden man indfører et nyt produkt.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Volvo VIDA, Actia MultiDiag 2018.

1458
Indlæg: 46
Tilmeldt: man 13. mar 2017 18:15
Kontakt:

Re: Ny "benzin" fra jan 2020

Ulæst indlæg af 1458 » lør 11. jan 2020 08:53

må indrømme at jeg ikke har tænkt over det, men det har undret mig at jeg pludseligt kører ca 2 km mindre pr l ....ok vpower it is then

Brugeravatar
JensNo
Indlæg: 103
Tilmeldt: ons 23. maj 2018 14:41
Diagbox: Ja
Version: V5.29
Kontakt:

Re: Ny "benzin" fra jan 2020

Ulæst indlæg af JensNo » lør 11. jan 2020 10:58

En motor der kører på E85 (85% ethanol) bruger generelt 30-40% mere brændstof for den samme ydelse - men det koster mindre literen

Hele denne ballade med E10 udnytter benzinselskaberne til yderligere at sprede panik ved at lade 92 oktan udgå og indføre højoktan E5 som koster mere... De skal jo tjene penge et sted :shifty:
1998/99 Xantia Activa 2.0 16v
VF7X7RFVF72041155
2006 Audi A6 4F 2.0 TDI 135kw
Lexia V5.29 og VCDS NEtech

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 1198
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.8.55

Re: Ny "benzin" fra jan 2020

Ulæst indlæg af mikhan » lør 11. jan 2020 12:08

Min lokale OK tank har 95 oktan E10 til 11,49 kr/L. (Igår)

Og så har de også 100 oktan E5 til 12,79 kr/l (Igår)

Så ja.. De har mistet en kunde. Min dyt er ikke godkendt til E10, men kun til E5.
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (NU med rev C/ V8.55) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

Brugeravatar
JensNo
Indlæg: 103
Tilmeldt: ons 23. maj 2018 14:41
Diagbox: Ja
Version: V5.29
Kontakt:

Re: Ny "benzin" fra jan 2020

Ulæst indlæg af JensNo » lør 11. jan 2020 14:26

mikhan skrev:
lør 11. jan 2020 12:08
Min lokale OK tank har 95 oktan E10 til 11,49 kr/L. (Igår)

Og så har de også 100 oktan E5 til 12,79 kr/l (Igår)

Så ja.. De har mistet en kunde. Min dyt er ikke godkendt til E10, men kun til E5.

Jeg læste et sted at det kun er i 2020 Danmark har forpligtet sig til ordningen og det betragtes som en midlertidig ordning. Hvad der sker i 2021 har jeg ikke lige fantasi til at gætte. Politikkens veje er uransagelige :think:
1998/99 Xantia Activa 2.0 16v
VF7X7RFVF72041155
2006 Audi A6 4F 2.0 TDI 135kw
Lexia V5.29 og VCDS NEtech

Orla Pedersen
Indlæg: 149
Tilmeldt: søn 26. feb 2017 21:14
Geografisk sted: Himmerland
Kontakt:

Re: Ny "benzin" fra jan 2020

Ulæst indlæg af Orla Pedersen » man 27. jan 2020 09:20

Det minder altså om dengang vi indførte katalysatorer på biler, det var også verdens undergang. :doh:
I praksis kan jeg ikke føle eller måle nogen forskel på søkoen (C5 2.0 2007), men det bliver så ikke mig, der skal udføre langtidstesten på den....
--
O. Pedersen

Besvar