ESP/ASR/ABS system faulty ? Læse og resætte fejlkoder?

Herunder også Lexia og Peugeot Planet 2000.
Alle spørgsmål vedr. testere stilles her.
Besvar
Jonsson
Indlæg: 2
Tilmeldt: søn 14. jan 2024 09:25
Kontakt:

ESP/ASR/ABS system faulty ? Læse og resætte fejlkoder?

Ulæst indlæg af Jonsson » søn 14. jan 2024 11:15

Jeg er ny på dette forum som jeg har googlet mig til, efter jeg lige har købt en Citroen Picasso C3 fra 2012.
Da jeg prøvekørte bilen sidste weekenden fik jeg fejlene overfor vist på displayet, da bilen holdt stille med motoren i gang efter turen.
Sælgeren fik mig imidlertid overbevist om at fejlen skyldtes batteriet var fladt, da der ikke var noget galt med bilen.
Det godtog jeg, da batteriet vitterligt var fladt og bilen måtte jumpstartes. Underlaget var også fyldt med is. Så jeg tænkte det er sikkert det kolde vejr.
Efter jeg så har købt bilen (og guderne må vide om det var klogt), dukker fejlene så op igen, selvom sælgerens siger han har skiftet batteriet. Forklaring lyder denne gang, at det nok er fordi han har sat et brugt batteri på. Her begynder jeg så at tvivle?
Så mine spørgsmål er, dels om fejlkoderne fra sidste weekende skal resættes, for at de ikke dukker op igen?
Og i så fald hvilken fejlkodelæser skal jeg bruge for at resætte og læse fejlkoder og hvad er prisen?
Jeg kunen godt tænkte mig selv at finde ud af om der er noget galt mere alvorligt med bilen inden jeg kontaktet sælgeren igen.
Håber i kan hjælpe.
Mange tak og god dag
Mvh
Søren

John59
Indlæg: 135
Tilmeldt: tors 3. aug 2023 13:31
Kontakt:

Re: ESP/ASR/ABS system faulty ? Læse og resætte fejlkoder?

Ulæst indlæg af John59 » søn 14. jan 2024 14:51

De fejl som du beskriver kan fremkomme af rigtig mange årsager. Det er desværre ikke altid at en tester kan være til gavn. Ofte er det en dårlig forbindelse såsom kabelbrud, dårlig stel eller et stik som er irret. Selvfølgelig skal du da også tjekke om batteriet er i god stand. Det er før set at et nyt batteri ikke er godt nok. Især hvis der er sparret lidt på ampererne. Jeg tænker at du er bedst tjent med at opsøge et fornuftigt værksted og få dem til at udmåle/tjekke bilen. Der kan ligge fejl lagret i hukommelsen, som er vigtige for at diagnostisere bilen. Har du købt bilen af privat eller på et værksted/forhandler?

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1554
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: ESP/ASR/ABS system faulty ? Læse og resætte fejlkoder?

Ulæst indlæg af Lars4733 » søn 14. jan 2024 16:29

Uden garanti for at det er der fejlen ligger, så har jeg på to forskellige biler oplevet tilsvarende fejl, begge gange var det generatoren der ikke ladede nok.
Her var det en Citroen C5 og en Peugeot 407

Og dette var i starten periodisk og ikke så meget at ladelampen lyste.

Så det er måske værd at få målt det hele igennem.

Iøvrigt var det ikke fejl der var lagret efterfølgende.
Bilen er lavet sådan at den begynder at lukke ned for div systemer hvis ikke den mener der er strøm nok
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

Jonsson
Indlæg: 2
Tilmeldt: søn 14. jan 2024 09:25
Kontakt:

Re: ESP/ASR/ABS system faulty ? Læse og resætte fejlkoder?

Ulæst indlæg af Jonsson » søn 14. jan 2024 17:47

Tak for svar. Det er selvfølgelig det første sted at starte, checke om batteriet er stort nok og om generatoren lader. Jeg havde ikke lige tænkt over der måske kunne være en sammenhæng med fejlkoderne der, godt input.

Ja, jeg har købt bilen hos en forhandler i Køge. Han er fra tyrkiet og virker reel nok, men jeg tror ikke han er så skrap i det elektriske. Og jeg er lidt skuffet over at løbe ind i problemer fra starten.

Når jeg får den retur fra undervognsbehandling vil jeg som det første prøve om den kan holde spændingen når batteriet belastet, hvilket jeg tror jeg godt selv kan, og så tage det derfra, uden at gå i panik…

Besvar