Indsprøjtningsdyse på V6 X2

Besvar
Henrik Lützen
Indlæg: 74
Tilmeldt: tors 2. mar 2017 17:05
Geografisk sted: København K
Diagbox: Ja
Version: 7.62
Kontakt:

Indsprøjtningsdyse på V6 X2

Ulæst indlæg af Henrik Lützen » tors 22. feb 2018 15:22

Min V6'ver kører kun på fem cylindre og har lige været forbi en mekaniker der har skiftet tændspole på forreste række og tændrør hele vejen rundt.
Han mener at det er en indsprøjningsdyse der er gået på cylinder 4-5-6 (bagerste række). Jeg kan selvfølgelig bare købe tre styk (hvis de da var på lager på de alm. webshops) men de står også til kr. 1.000,- stykket og kan man få dem billigere?

På min Lexia tester melder den også fejl, men jeg kan ikke se hvilken det er.
Daily driver: Citroën Xantia HDi Hydractive II 1999 og Citroën XM V6 Aut, 1996

Renoveringsprojekt: Citroën DS23, 1974
Diagbox/Lexia V 7.62, Hjørring
Mobil: 22 55 88 87

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2391
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: Indsprøjtningsdyse på V6 X2

Ulæst indlæg af mikhan » tors 22. feb 2018 15:49

Så er der den kendte metode.. Med motoren igang tager du et dysestik af gangen.. Den dyse som ikke giver ændret motorgang, er nok synderen ;)
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

Henrik Lützen
Indlæg: 74
Tilmeldt: tors 2. mar 2017 17:05
Geografisk sted: København K
Diagbox: Ja
Version: 7.62
Kontakt:

Re: Indsprøjtningsdyse på V6 X2

Ulæst indlæg af Henrik Lützen » tors 22. feb 2018 17:45

Ja, men hele indsugningen skal af for at komme til bagerste række og tror sgu ikke jeg kan starte motoren med en dyse ude - der er jo masser af stik der skal af?
Du ved vel ikke om Citroën stadig har dem på lager og pris? BL18325 / VF7X7XFZF72106534
Daily driver: Citroën Xantia HDi Hydractive II 1999 og Citroën XM V6 Aut, 1996

Renoveringsprojekt: Citroën DS23, 1974
Diagbox/Lexia V 7.62, Hjørring
Mobil: 22 55 88 87

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2391
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: Indsprøjtningsdyse på V6 X2

Ulæst indlæg af mikhan » tors 22. feb 2018 17:50

Jeg undre mig lidt over, at Lexia ikke kan spore den dårlige dyse ??? Godtnok er bilen en ældre sag, men mener at huske, at Lexia kan forbavsende meget på lige den dyt ??
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2391
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: Indsprøjtningsdyse på V6 X2

Ulæst indlæg af mikhan » tors 22. feb 2018 17:53

Du BURDE kunne lave en parametertest med Lexia over indsprøjtningen.. Den BURDE fortælle mere om dyserne ???
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Indsprøjtningsdyse på V6 X2

Ulæst indlæg af posh » tors 22. feb 2018 18:14

1000 kr stykket, det lyder dyrt måske du skulle kigge her https://www.ebay.co.uk/itm/Genuine-Petr ... Sw32lY1t48

og her hvis du kan selv https://www.ebay.com/sch/Fuel-Injectors ... ml?_fsrp=1

men det kan jo meget vel være at en af og påmontering af stikkene på de dyser får dem på bedre tanker det er ikke ukendt at der kan opstå lidt ir i stikkene på 18 år, lidt hjælp af elrens skader nok heller ikke når du har stikkene afmonteret, eller bare et pust silikone som kan fordrive evt fugt

og så er der jo trods alt kun 6 stik der skal renses, og ingen dyser skal pilles ud, det er nu nemt nok, tag en ad gangen, også hvir du som michael rigtigt foreslår start motoren når du piller stkkene af, så kan høre lige med det samme når du rammer den dyse der svigter, ved alle dem der dur kan det ses med det samme ved at den halter mere, bare ikke ved den defekte hvis der altså er en defekt
din tester kan meget vel blive snydt at en et irret stik, den registrerer jo bare der kommer signal ud til dysen, ikke at den rent faktisk sover ;)
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2391
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: Indsprøjtningsdyse på V6 X2

Ulæst indlæg af mikhan » tors 22. feb 2018 18:15

Dysen har OE 96191839 eller 1984 A3.. Den fås da den sidder i flere mærker. Men omkring til 1100 til 1200 kr Stk.

Jeg kan ikke se prisen hos Citroen/Peugeot

https://www.bildeleshop.dk/bosch/663888 Men udsolgt.

https://www.autodele24.com/663888-bosch
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

Henrik Lützen
Indlæg: 74
Tilmeldt: tors 2. mar 2017 17:05
Geografisk sted: København K
Diagbox: Ja
Version: 7.62
Kontakt:

Re: Indsprøjtningsdyse på V6 X2

Ulæst indlæg af Henrik Lützen » tors 22. feb 2018 18:52

Tak I er sgu gode :-)

Har bestilt 3 dyser på ebay - når jeg nu har indsugningen af er det sgu smartere at skifte alle - og endda til 1/3 af prisen!

Udsolgt hos Bildeleshop, autodele24 og alle de andre.
Daily driver: Citroën Xantia HDi Hydractive II 1999 og Citroën XM V6 Aut, 1996

Renoveringsprojekt: Citroën DS23, 1974
Diagbox/Lexia V 7.62, Hjørring
Mobil: 22 55 88 87

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Indsprøjtningsdyse på V6 X2

Ulæst indlæg af posh » tors 22. feb 2018 20:16

må jeg spørge dumt, skifter du dyser uden at vide om de er i udu???
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Brugeravatar
tronde
Indlæg: 132
Tilmeldt: søn 26. feb 2017 20:18
Geografisk sted: Norge
Kontakt:

Re: Indsprøjtningsdyse på V6 X2

Ulæst indlæg af tronde » tors 22. feb 2018 21:04

I følge originaldokumentasjonen for ES9J4
viewtopic.php?f=37&t=581

er to og to dyser koplet i parallell. Hver dyse skal måle 12 ohm. Det betyr at man måler 6 ohm fra ECU hvis begge dyser i ett sett er OK elektrisk, og 12 ohm hvis det er brudd i en av dem. Dette er en enkel test som kan verifisere grunnleggende elektrisk funksjon. Det kan være kortslutning viklingen på en dyse som ikke fanges opp, og mekanisk treghet kan ikke måles med ohm-meter.

Pinout for den 55-polede kontakten på ECU som er funnet OK for XM med den motoren.
Billede

Dyse 1 og 5 er koplet mellom pinne 17 og pinne 37 som er +12V etter injectionreleet.
Dyse 2 og 6 er koplet mellom pinne 35 og pinne 37
Dyse 3 og 4 er koplet mellom pinne 16 og pinne 37


Vedleggene er utdrag fra originaldok.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Trond kjører 1996 XM TCT Break

Henrik Lützen
Indlæg: 74
Tilmeldt: tors 2. mar 2017 17:05
Geografisk sted: København K
Diagbox: Ja
Version: 7.62
Kontakt:

Re: Indsprøjtningsdyse på V6 X2

Ulæst indlæg af Henrik Lützen » fre 30. mar 2018 19:46

Nå, det endte med at jeg fik en mekaniker til at ordne det. Han mente at det var dyserne på bagerste række cylindre. De blev testet gennem, men det kunne jo være at én af dyserne bare sprøjtede helt vildt. Jeg købte nogle brugte fra en motor fra en XM som Peter Nielsen fra Retro Garage havde stående (de findes ikke fra nye mere). Han mente dog ikke at det var dem - og det viste sig også at det var tændkablerne - nærmere bestemt cylinder fire der ikke tændte. Så de blev skfitet og ny kører den igen.
Daily driver: Citroën Xantia HDi Hydractive II 1999 og Citroën XM V6 Aut, 1996

Renoveringsprojekt: Citroën DS23, 1974
Diagbox/Lexia V 7.62, Hjørring
Mobil: 22 55 88 87

Besvar