En Xantia mindre...
- møffe
- Indlæg: 130
- Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 23:25
- Geografisk sted: Lolland, i udkanten af DK
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
En Xantia mindre...
Reddet på stregen for 5 år siden. Købt for skrotprisen.
Blev repareret for aktuelle fejl, og har siden kørt Europa rundt.
Næsten da...
En række tekniske fejl, samt de utidige stålorme's respektløse gansken og gnaven i andre folks biler blev døden, fem år senere.
500.000 km.
Årg 1998.
22 År er vel også en høj alder for en bil/loyal arbejdshest.
Til daglig brug, året rundt.
Desværre er der ikke flere LHM-flydere inden for rækkevidde.
C5's massive tilstedeværelse hos diverse skrothandlere taler vidst sit eget tydelige sprog.
Når jeg bliver stor, vil jeg have en C6 eller en CX..
-eller en ur-BX uden elektronik.
(hvad gør vi med alle disse computerstyrede indsprutningssystemer, når al elektronik efterhånden går til. Er der nogle der har afluret dette...?)
Den 35 år gamle 2CV overlever sig selv, igen.
Igen.
Igen..
Blev repareret for aktuelle fejl, og har siden kørt Europa rundt.
Næsten da...
En række tekniske fejl, samt de utidige stålorme's respektløse gansken og gnaven i andre folks biler blev døden, fem år senere.
500.000 km.
Årg 1998.
22 År er vel også en høj alder for en bil/loyal arbejdshest.
Til daglig brug, året rundt.
Desværre er der ikke flere LHM-flydere inden for rækkevidde.
C5's massive tilstedeværelse hos diverse skrothandlere taler vidst sit eget tydelige sprog.
Når jeg bliver stor, vil jeg have en C6 eller en CX..
-eller en ur-BX uden elektronik.
(hvad gør vi med alle disse computerstyrede indsprutningssystemer, når al elektronik efterhånden går til. Er der nogle der har afluret dette...?)
Den 35 år gamle 2CV overlever sig selv, igen.
Igen.
Igen..
-
- Moderator
- Indlæg: 1949
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: En Xantia mindre...
22 år og 500.000 km må vel siges at være tæt på at være ok.
Hvad skal så afløse Xantiaen?
Efter min Xantia blev parkeret til senere opmærksomhed, gik jeg på min nuværende C5'er med hydraulisk undervogn og den kører aldeles fremragende.
De koster ikke alverden i indkøb aka markedsværdien er ret lav, men brugsværdien er til gengæld ret høj.
Hvis du finder en som er blevet holdt med service og reparationer, kan du blive fint kørende i flere år for små penge - som Xantiaen tilsyneladende har været for dig.
Hvad skal så afløse Xantiaen?
Efter min Xantia blev parkeret til senere opmærksomhed, gik jeg på min nuværende C5'er med hydraulisk undervogn og den kører aldeles fremragende.
De koster ikke alverden i indkøb aka markedsværdien er ret lav, men brugsværdien er til gengæld ret høj.
Hvis du finder en som er blevet holdt med service og reparationer, kan du blive fint kørende i flere år for små penge - som Xantiaen tilsyneladende har været for dig.
- møffe
- Indlæg: 130
- Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 23:25
- Geografisk sted: Lolland, i udkanten af DK
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Re: En Xantia mindre...
OK en mulighed jeg ikke vil være blind overfor.
Men ellers er en tre-dørs ZX i sigte. Alt er passet og serviceret, har ingenting kørt,
er blevet vasker hver Søndag og har fået undervognsbehandling hvert andet år.
Ny bagbro.
Skal bare have fundet del el fejl der gør at motor-computeren en gang i mellem ikke får nok forsyningsspænding.
Fejl log viser at der periodisk kun er 8volt til stede. Så gæt hvad der sker når den forsøger at trække relé til tænding....
Rigtigt. Den dør helt.
En ingeniør sagde engang: "Alle elektriske fejl er enten afbrudte forbindelser eller kortslutninger."
Hertil vil jeg så tilføje varianter heraf:" Afledning eller stigende modstand."
En oplagt fejl i kabelbundtet eller stikforbindelser.
Og bilen koster i øvrigt næsten ingenting. Ca 5K
Men ellers er en tre-dørs ZX i sigte. Alt er passet og serviceret, har ingenting kørt,
er blevet vasker hver Søndag og har fået undervognsbehandling hvert andet år.
Ny bagbro.
Skal bare have fundet del el fejl der gør at motor-computeren en gang i mellem ikke får nok forsyningsspænding.
Fejl log viser at der periodisk kun er 8volt til stede. Så gæt hvad der sker når den forsøger at trække relé til tænding....
Rigtigt. Den dør helt.
En ingeniør sagde engang: "Alle elektriske fejl er enten afbrudte forbindelser eller kortslutninger."
Hertil vil jeg så tilføje varianter heraf:" Afledning eller stigende modstand."
En oplagt fejl i kabelbundtet eller stikforbindelser.
Og bilen koster i øvrigt næsten ingenting. Ca 5K
-
- Moderator
- Indlæg: 1949
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: En Xantia mindre...
Ja, det er jo blot at vælge og valg af bil kan jo ikke rigtig diskuteres, men jeg ville da klart foretrække en C5'er med hydraulik og galvaniseret karrosseri. Scorer også højt i crashtest.
Jeg ved ikke hvordan det ser ud med en ZX.
Du skriver, at den har en del fejl - var det ikke det du væk fra med Xantiaen?
Jeg ved ikke hvordan det ser ud med en ZX.
Du skriver, at den har en del fejl - var det ikke det du væk fra med Xantiaen?
- møffe
- Indlæg: 130
- Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 23:25
- Geografisk sted: Lolland, i udkanten af DK
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Re: En Xantia mindre...
NJET... den har kun den EL-fejl, der lige skal rettes.
Det er en bil der kortvarigt skal udfylde hullet mellem to biler.
Aner ikke om en brugt Cactus er værd at røre ved, ad åre...?
Den har er for mange indbyggede "farvefjernsyn" til jeg rigtigt tror på at den har et liv om 5 - 8 år..
-beklager.
Det er en bil der kortvarigt skal udfylde hullet mellem to biler.
Aner ikke om en brugt Cactus er værd at røre ved, ad åre...?
Den har er for mange indbyggede "farvefjernsyn" til jeg rigtigt tror på at den har et liv om 5 - 8 år..
-beklager.
- møffe
- Indlæg: 130
- Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 23:25
- Geografisk sted: Lolland, i udkanten af DK
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Re: En Xantia mindre...
ZX, Ohm'sk stelforbindelse fra computer's eksterne relæ-modul, til chassis-stel.
Sidder i samme plasticbøtte til højre i motorrum.
En ZX mere...
DYT
Sidder i samme plasticbøtte til højre i motorrum.
En ZX mere...
DYT