Noget om bagbremser og affjedring bag

Besvar
Orla Pedersen
Indlæg: 212
Tilmeldt: søn 26. feb 2017 21:14
Geografisk sted: Himmerland
Kontakt:

Noget om bagbremser og affjedring bag

Ulæst indlæg af Orla Pedersen » fre 2. jun 2017 09:16

Jeg har aldrig troet på citronik V2 og derfor ikke oprettet mig. Jeg har med mellemrum kigget, meen.......

Men jeg har set en bøvle med affjedringen bag på en Xantia og ingen formår rigtig at vejlede manden videre, måske nogen , der er på begge fora kunne dirigere ham herover.

Ok, til fejlen:
Der er ingen tryk på bagerste affjedringskreds af uopklaret årsag, men manden forsøger at lufte bagbremser ud. Det kan man ikke! Det er vigtigt at forstå at hydrauliktrykket til bagerste bremser ALENE kommer fra bagerste affjedringskredsløb. Det betyder: at, står bagsvingerne på gummiklodserne, så er der ingen tryk til bagbremserne, at, er bilen løftet fra jorden uden at være sat i servicehøj så er der ingen tryk til bagbremserne.
Det er også vigtigt at forstå: at der ER ingen traditionel bremsereguleringsventil i forbindelse med baghjulene, så det hjælper ikke at løfte med en donkraft under hjulene for at få tryk til bremserne. Der skal være tryk i affjedringens cylindre for at få tryk til bagerste bremsekreds. Det er derfor der er et rør fra bagerste affjedringskreds og hele vejen op foran til bremsepedalens ventil, og fra bremsepedalens ventil tilbage til bagbremserne.

Dette princip er ret genialt i og med at jo mere du laster bilen jo højere tryk i affjedringen og dermed mere bremseevne. Ulempen er at du ingen kraft har til bagbremserne hvis bilen "falder sammen" i affjedringen af en eller anden grund.

Fejlsøgningen bør koncentrere sig om "antisynk-ventilen" er korrekt forbundet til sine rør, og om den famøse højderegulator, her både korrekt tilsluttede rør, men ikke mindst den mekaniske funktion af fjedre og vippearme. Når det virker kan du udlufte bremser.

Højdekorrektøren er kun forbundet til affjedringen når "antisynk-ventilen" er åben, og "antisynk-ventilen er kun åben når motoren er igang og der holdes tryk på affjedringskredsen/hydraulikken.
--
O. Pedersen

Brugeravatar
tronde
Indlæg: 132
Tilmeldt: søn 26. feb 2017 20:18
Geografisk sted: Norge
Kontakt:

Re: Noget om bagbremser og affjedring bag

Ulæst indlæg af tronde » lør 3. jun 2017 02:08

Det finnes en offisiell beskrivelse på dansk. Dekker også antisynk på biler uten hydractive.
https://citroenforum.dk/phpbb/viewtopic.php?f=37&t=34
Trond kjører 1996 XM TCT Break

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Noget om bagbremser og affjedring bag

Ulæst indlæg af SRO » ons 14. jun 2017 20:50

Spøger det problem stadig - ærgerligt. Det er da en temmelig gammel tråd, men vedkommende holder vist stædigt fast i Citronik V2, men er bekendt med dette forum.

Det er forsøgt forklaret, at rørforbindelserne skal tjekkes... det virkede før rørene blev demonteret.

Orla Pedersen
Indlæg: 212
Tilmeldt: søn 26. feb 2017 21:14
Geografisk sted: Himmerland
Kontakt:

Re: Noget om bagbremser og affjedring bag

Ulæst indlæg af Orla Pedersen » fre 16. jun 2017 09:30

Altid en go' plan at tjekke hvad man har lavet inden fejlen indtræder ;) Den originale beskrivelse omfatter også HA2 og Activa, og det er derfor svært at holde begreberne adskilt for en novice, netop derfor at jeg forsøgte med min egen beskrivelse. Hydrauliksystemet er så uendeligt enkelt når blot man forstår.........
--
O. Pedersen

Citroenbruger
Indlæg: 7
Tilmeldt: søn 3. sep 2017 14:27
Kontakt:

Re: Noget om bagbremser og affjedring bag

Ulæst indlæg af Citroenbruger » søn 3. sep 2017 15:43

Hej, tak for hjælp.

Tid er et problem, så jeg har ikke fået gjort mere ved det. Men, det bliver jo snart tid til at lygterne skal stå rigtigt.
Så jeg skal i gang igen - også inden det bliver for koldt at ligge under en bil.

Problem: Bagenden på min Xantia 1,8 I Break serie 2 årg 2000 falder ned. Altid når den har stået et stykke tid - og nogen gange mens jeg kører.

Efter jeg udluftede bremser, har det ikke været så slemt. Typisk sætter jeg den i "ikke høj" høj når jeg starter, og når den så er for høj, sætter jeg den i køre stilling. Typisk falder den ned efter f.eks 20-30 km og så får den nogle sek i "ikke høj" høj og kører igen videre i (rigtig) højde.

Jeg har ikke fået undersøgt grundigt for utæt sugeslange eller om der igen skulle være luft i bremser. Det burde jeg nok, men tror ikke rigtig på det. Endnu.

Forhistorien. Nu er jeg ikke arkæolog, men skal prøve efter bedste evne.

Der er vist 3 af disse Xantia indblandet i den periode. Den det handler om havde - synes jeg - dårlig bagbro. Og jeg kan ikke helt huske, om den havde et "bagenden falder ned" problem med den tidligere bagbro. Men det er den det handler om.

Men jeg tog bagbroen fra en anden og skiftede alle rør.

Jeg havde også en affjedrings cylinder af - vist nok på den Xantia jeg nu kører med. Affjedringscylinderen havde jeg af, fordi jeg troede pakningerne var defekte, men opdagede undervejs, at utætheden skyldes en tidligere ejer havede tætnet med tre ringe ved gaskuglen (sikkert forsøgt at sætte tætningsringe på gaskuglen i stedet for på cylinderen).

De lange rør blev ikke skiftet hele vejen - det til sikkerhedsventilen blev, men delt undervejs (jeg har ikke en lift, så det er ret besværligt at skifte lange rør i et stykke). Og mine gamle øjne er heller ikke til at holde styr på rørene under bilen.

Da det hele var skiftet, kunne jeg ikke få justeret bagenden til at stå i en position mellem helt oppe og helt nede. Men efter så at have skifte mekanismen ved højdekorrektøren, så valgte bilen at stå i en fornuftig(?) højde. Det undrer mig meget at højden blev fornuftig, da jeg havde justeret helt vildt på holderen omkring krængningsstabilistatoren.

Højde korrektøren har jeg også skildt og renset.

Og jeg kan ikke forestille mig andet, end at hydraulikrørene er monteret rigtigt. I panikken prøvede jeg at bytte lidt rundt, det hjalp ikke og lidt tankevirksomhed overbeviste mig om, at når den kan stå korrekt i højden, så kan det kun være rigtigt.

En på citronik har foreslået, at det kan skyldes svingarmslejerne, men det har jeg ikke fået overbevist mig selv om endnu - er det en fejl ?

Før udluftning af bremser har jeg oplevet, at den efter ca en halv time knurrede og faldet ned. Men siden har jeg ikke være i nærheden af den, mens den falder ned.

Er det nok til at nogen kan spørge sig ind på problemet, så jeg kan få det løst ?

Orla Pedersen
Indlæg: 212
Tilmeldt: søn 26. feb 2017 21:14
Geografisk sted: Himmerland
Kontakt:

Re: Noget om bagbremser og affjedring bag

Ulæst indlæg af Orla Pedersen » søn 3. sep 2017 20:20

Citroenbruger skrev:
søn 3. sep 2017 15:43
Efter jeg udluftede bremser, har det ikke været så slemt. Typisk sætter jeg den i "ikke høj" høj når jeg starter, og når den så er for høj, sætter jeg den i køre stilling. Typisk falder den ned efter f.eks 20-30 km og så får den nogle sek i "ikke høj" høj og kører igen videre i (rigtig) højde.
Denne fejl er 100% relateret til højdekorrektøren, OG i langt de fleste tilfælde fordi at plast"kødbenet" mellem krængningsstabilisator og korrektør er faldet af. Sjældnere er det krogen på klampen omkring krængningsstabilisatoren, der er knækket af.

Og så hedder det vist ikke "ikke høj", jeg forstår ihvertfald ikke begrebet, men formoder at du mener "høj service".
--
O. Pedersen

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Noget om bagbremser og affjedring bag

Ulæst indlæg af Carsten S » man 4. sep 2017 05:11

Jeg tror der med "ikke høj" høj menes stillingen mellem kørestilling og høj. Den til at forcere grusveje og snedriver med.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

Citroenbruger
Indlæg: 7
Tilmeldt: søn 3. sep 2017 14:27
Kontakt:

Re: Noget om bagbremser og affjedring bag

Ulæst indlæg af Citroenbruger » man 4. sep 2017 17:19

Ja, med "ikke høj" høj mener jeg positionen mellem kørestilling og høj.

Det med at højdekorrektøren er årsagen. Den tror jeg på. Men det er ikke plastik kødbenet. I min frustration har jeg faktisk prøvet at sætte et nyt på, fordi jeg kunne se, at der var noget slør. Men det var der også med det nye og efter nærmere eftertanke, så så jeg at fjederen i mekanismen mellem kødben og korrektør ventil gør, at slør ikke har betydning.

Denne mekanisme med fjederen har jeg haft skiftet. Der kom jeg fra at den slet ikke kunne justeres til at stå mellem høj og helt i bund, til den nuværende forholdsvis godartede fejl. Det er ikke en ny jeg har sat på, så jeg overvejer meget om det kan være den også er slidt.

Lige en indskydelse. Korrektør ventilen har jeg haft skildt og renset grundigt (drøvleventilerne har ikke været pillet ud, men renset med bremserens og trykluft). Der er for mig at se ikke noget, der kan være i stykker i den (servo-)ventil.

Både den foregående og den nuværende korrektør mekanisme er smurt grundigt og glider fint. Men jeg har en mistanke om at lejringen som den drejer i kan være slidt og man ikke mærker det, når man står med den helt ubelastet. Den mekanisme der slet ikke duede, den har jeg stadig liggende og overvejer at skille den ad med en vinkelsliber.

Og så fik jeg lige gjort et forsøg, som jeg længe har tænkt på: Bagenden opfører sig som en jernfjeder. Hvis jeg sætter mig på traliertrækket, så synker den et par cm og selv om jeg bliver sidende et stykke tid, så kommer den ikke op igen (stykke tid - det er vindstille, så jeg har ikke lyst til at side bag udstødningen i for lang tid). Det taler vel også for at mekanismen ikke bevæger sig godt nok ?

Kan man reparer den mekanisme ? Umiddelbart vil jeg købe en hos en hugger, men er det et problem jeg kan vente at finde på alle gamle Xantier ?

Citroenbruger
Indlæg: 7
Tilmeldt: søn 3. sep 2017 14:27
Kontakt:

Re: Noget om bagbremser og affjedring bag

Ulæst indlæg af Citroenbruger » tors 28. sep 2017 05:41

Så har jeg igen arbejdet ved siden af bilen.

Efter den havde stået stille en lille halv time, så knurede den af mig og sank ned bag i.

Men det typiske er at den holder højden og når jeg starter næste gang, så synker den og kommer ikke frivilligt op igen.

Skal jeg stadig "gå efter" højdekorrektør mekanismen (lejringen hvor den drejer) ?

Orla Pedersen
Indlæg: 212
Tilmeldt: søn 26. feb 2017 21:14
Geografisk sted: Himmerland
Kontakt:

Re: Noget om bagbremser og affjedring bag

Ulæst indlæg af Orla Pedersen » søn 15. okt 2017 21:55

Citroenbruger skrev:
tors 28. sep 2017 05:41
Så har jeg igen arbejdet ved siden af bilen.

Efter den havde stået stille en lille halv time, så knurede den af mig og sank ned bag i.
Det kunne godt være antisynk-ventilen der ikke fungerer optimalt.
Citroenbruger skrev:
tors 28. sep 2017 05:41
Men det typiske er at den holder højden og når jeg starter næste gang, så synker den og kommer ikke frivilligt op igen.

Skal jeg stadig "gå efter" højdekorrektør mekanismen (lejringen hvor den drejer) ?
Men højdekorrektøren må være skyld i at bagenden ikke kommer op igen af sig selv
--
O. Pedersen

Besvar