tandrem

Besvar
ohp
Indlæg: 4
Tilmeldt: man 17. apr 2017 15:30
Kontakt:

tandrem

Ulæst indlæg af ohp » man 17. apr 2017 15:57

hej er ny på citroenforum har købt en xantia 1,8i 1999 den fik ny tandrem ved 105000km bilen har nu kørt 178000 overvejer ny tandrem

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: tandrem

Ulæst indlæg af Carsten S » man 17. apr 2017 16:37

Intervallet er 120.000 km eller 5 år - Den er til gengæld nem at skifte på en 1,8 16V
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

ohp
Indlæg: 4
Tilmeldt: man 17. apr 2017 15:30
Kontakt:

Re: tandrem

Ulæst indlæg af ohp » man 17. apr 2017 16:51

tør ikke selv rode med det må finde en mekaniker i nærheden af køge

Måske Xantia
Indlæg: 114
Tilmeldt: man 4. sep 2017 09:17
Geografisk sted: Nær Århus
Kontakt:

Re: tandrem

Ulæst indlæg af Måske Xantia » ons 23. maj 2018 20:10

Hvordan med en 2,0 16V fra 2000?
Synes det lyder en anelse "bøvlet" i Haynes..🤔
C5 II 2005 Break 2,0 16V.
If it ain't broke, -don't fix it

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: tandrem

Ulæst indlæg af Carsten S » tors 24. maj 2018 05:33

Måske Xantia skrev:
ons 23. maj 2018 20:10
Hvordan med en 2,0 16V fra 2000?
Synes det lyder en anelse "bøvlet" i Haynes..🤔
Den er ikke svær at skifte. Bevares, der er ikke meget plads til fingrene, men det går fint alligevel :auto-driving:
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

Måske Xantia
Indlæg: 114
Tilmeldt: man 4. sep 2017 09:17
Geografisk sted: Nær Århus
Kontakt:

Re: tandrem

Ulæst indlæg af Måske Xantia » tors 24. maj 2018 13:07

De skriver bare en del om at løsne de tre skruer på knasthjulene og justere på hjulene frem og tilbage.
Udover at jeg synes det lyder bøvlet, ændrer det så ikk også på knasternes timing?
C5 II 2005 Break 2,0 16V.
If it ain't broke, -don't fix it

Henrik Lützen
Indlæg: 74
Tilmeldt: tors 2. mar 2017 17:05
Geografisk sted: København K
Diagbox: Ja
Version: 7.62
Kontakt:

Re: tandrem

Ulæst indlæg af Henrik Lützen » tors 24. maj 2018 19:26

Tjek lige denne her video - hvis han kan, kan du også :-)
Men måske du lige skal have en til at kigge dig over skulderen.

https://www.youtube.com/watch?v=usKh2x_nU6M
Daily driver: Citroën Xantia HDi Hydractive II 1999 og Citroën XM V6 Aut, 1996

Renoveringsprojekt: Citroën DS23, 1974
Diagbox/Lexia V 7.62, Hjørring
Mobil: 22 55 88 87

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: tandrem

Ulæst indlæg af Carsten S » fre 25. maj 2018 08:08

Måske Xantia skrev:
tors 24. maj 2018 13:07
De skriver bare en del om at løsne de tre skruer på knasthjulene og justere på hjulene frem og tilbage.
Udover at jeg synes det lyder bøvlet, ændrer det så ikk også på knasternes timing?
Knasthjulene er ret begrænsede i vandring, så hvad timing angår, er det som det skal være.
Årsagen er egentlig ret simpel, når man tænker lidt over tingene.

Man låser jo begge knastaksler, samt krumtappen med låseværktøj. Eftersom remstrammeren strammer op på bagsiden af motoren, vil kun den del blive stram. Derfor de løse knasthjul. De drejes helt med uret til stop, remmen hænges på, og man strammer op. Så følger knasthjulene med tilbage, ligesom remmen trækker til.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

Besvar