VARMERADIATOR

Besvar
Brugeravatar
møffe
Geografisk sted: Lolland, i udkanten af DK
Diagbox: Nej
Kontakt:

VARMERADIATOR

Ulæst indlæg af møffe » tors 2. mar 2017 11:39

Tip pg trick til udskiftning af radiator i Xantia:

Fjern - og + fra batteri. Gå ind i gen, drik en kop kaffe og tag tilløb til til et projekt, som du er nød til at gennemføre, når først de næste par skridt er taget. Lige før at det nye varmeapparat kan monteres, ligner din bil nemlig en "bilbombe fra Bagdad", indvendigt...! Kan du klare det og finde tilbage derfra, så læs videre.

Udover alt det værktøj som beskrevet af Activa, snupper du en rulle malertape og en tusch. Dette skal bruges som hjælp til afmærkning når stik og kabler skal samles igen. Fidusen er at du tegner en eller flere streger over stik og fatning FØR det adskilles, der er nemlig steder hvor det er svært at se ordenligt, så er det noget nemmere når man kan de hvordan det skal vende og forveksling med placering undgås. Malertape sættes evt på kabel eller stik med markering af hvor i instrumentbordet det stak ud, således at f.eks. ledningen til handskerums lys pludselig ved en huskeforkertfejl stikker ud ved havariblink kontakten.... Kør sæderene helt tilbage. Fjern askebæger skuffe. (allerede her er der et par ledninger til cigartænder og lys, øv dig med markering her...) Hvis sæder er med armlæn slipper du ikke for at løsne dem og skubbe dem yderligere 10cm. bagud. Pas på kabler til røvvarme, selestrammer m.v.

Find skruer til middterkappe over "kardan-tunel" Er under bageste askebæger og fremme under lægge-fra-bæger ved sædevarmereguleringer. Alt er enten skruet eller samlet med plasticsnaplåse.
Træk håndbremsen op til lodret..! og vip kappe op over bagfra mod instrumentbord, hvorefter den kan luskes ud. Plastdele er klikket på, skærm ved højdehåndtag osv. Marker stik og kabler...Jeg har de to gange jeg har været på den, IKKE haft brug for at løsne håndbremsekabeler.

Det er IKKE nødvendige at fjerne rattet helt, den bummert lavede jeg første gang, og det var absolut ikke nemt at ramme strålegangen i akslen, samtidig med at korrekt ligeud stilling skulle opretholdes... Pokkers til fumleri. Kan undgås. Fjern de møbasser der holder ratkonsol og lad det ligge på gulvet hængt i kardanled.

ALT der ikke er en fast del af instrumentbord skal nu adskilles, skruer, plastic snaplåse m.v. Det er ikke nødvendigt at frigøre kabeltræk til varmespjæld fra varme greb. Disse kan luskes bagom en kraftig jernstang til støtte for bord, hvis denne frigøres...

Vinduesviskere skal af. Plasticdims under disse skal væk, for at komme til en del af de skruer der holder instrumentbord.. (da min den ene viskerarm absolut ikke ville af, måtte jeg skære en slids i stykket) Viskermotor væk. Nu har man chancen for at fjerne den kompostbunke der er under...

I motorrum er der nogle ovale propper i torpedo pladen, disse gemmer skruer der dels holder instrumentbord og den kasse hvori selve varmeapparatet sidder. Vær meget forsigtig når slanger frakobles studse på varmeradiatoren. Noget besværligt at komme til, knækker det i stykker er det dog en del der ikke koster sindsygt dyrt, men ærgerligt er det. Koblingsstykket låser med en Z-formet snaplås.

Når instrimentbord er ude, så giver resten sig selv. Udskiftningen af den defekte del tager 3 minutter, og så er der kun fire timer til at bilen er samlet igen.

Det var den korte historie. Hav alt tænkeligt (og utænkeligt) værktøj parat. Bevar roen, tænk analytisk, hav masser af små bæger til skruer og dimser. Notér, skriv og fotografer undervejs. Hav en thermokande med tjære og en flok sandwitcher inden for bekvem rækkevidde, undgå dumme tilråb fra naboer der absolut skal lufte hund ud for din indkørsel. Sørg for tørvejr eller overdækning af arbejdsområdet. meget af tiden vil du ligge på ryggen indover dørpanel arbejdende, trøjen kravler op, fuldstændig forsvarsløs overfor hundesnuder og unger der syntes at det er rigtig sjovt at prikke og kilde....

Når ALT er adskilt, er der en fremragende mulighed for at få århundredets rengøring i bilen, afvaskning af alle dele tilhørende instrumentbord, støvsugning af bilen, steder man ikke anede kunne blive skidt...

Pas på stik til luftposerene. Ikke noget med bare for sjov at pille med en statisk opladet pillepegefinger.(eller fumle-finger)

Du skal bare gøre sådan her:

RIGTIG GOD FORNØJELSE :lol:

møffe
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af møffe lør 5. aug 2017 13:30, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: VARMERADIATOR

Ulæst indlæg af mikhan » tors 2. mar 2017 13:09

Alternativet er vel en 500 kr´s termokedeldragt fra Jem&fix ;)
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: VARMERADIATOR

Ulæst indlæg af SRO » tors 2. mar 2017 21:06

Et næsten identisk billede :D
R0011000.JPG
Jeg adskilte også ratstammen ved mit første varmelegeme udskiftning - og ja, ratstammen skal blot hænge ned i kardanleddet.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.

Besvar