Xantia V6 startsprærre - glemt kode

Besvar
samtronic
Indlæg: 2
Tilmeldt: tirs 25. maj 2021 00:09
Kontakt:

Xantia V6 startsprærre - glemt kode

Ulæst indlæg af samtronic » tirs 25. maj 2021 00:30

Det lader til, at jeg har glemt koden til startspærren på min '98 Xantia V6.
Jeg har ellers haft bilen i over 10 år, men ikke lige kørt i den det sidste halve år.

Er der nogen måde, jeg kan få resat (eller udlæst) koden fra ECUen? - Jeg burde nok være i stand til at udlæse en EEPROM fra ECUen, hvis jeg ved, hvad jeg skal lede efter i den.

Eller evt. bare en måde jeg kan få test af koder til at gå noget hurtigere - 3 koder hvert 30min. er noget sløvt.

Og jeg har heller ikke helt styr på dens fejlmeddelelser - blinken rødt og bippen i en halv time er til at forstå, men rød+grøn, som af og til slukker, når tænding slukkes og af og til ikke slukkes før efter noget tid er ikke velbeskrevet i manualen.

Mvh.
Søren
1998 Xantia V6 Exclusive

Brugeravatar
tronde
Indlæg: 132
Tilmeldt: søn 26. feb 2017 20:18
Geografisk sted: Norge
Kontakt:

Re: Xantia V6 startsprærre - glemt kode

Ulæst indlæg af tronde » tirs 25. maj 2021 23:58

Jeg fant noe for lenge siden som egentlig dekker TCT-motorene som har Bosch MP3.2. Der er koden lagret i klartekst i EEPROMen som er 93C46.

Bilen din har vel Bosch MP7.0 og der har jeg lest at EEPROM er 24C02, Det kan være at koden ligger i klartekst der også. Bosch har visst for vane å ha egne typenumre på chippene sine, men det er vel kun en 8-pins i ECU-en. Du kan jo prøve å lese den ut hvis du har leser. Jeg tror det er fornuftig å lodde den ut. Jeg har lest om flere som ikke får til å lese med chippen i kretsen selv om leseren egentlig skal støtte det.


Det jeg fant er fra her
http://www.club-xm.co.uk/forum/viewtopic.php?f=8&t=5753

Jeg tok noen skjermbilder da jeg kom over det.
IMMOKILL_MP32_0.jpg
IMMOKILL_MP32.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Trond kjører 1996 XM TCT Break

samtronic
Indlæg: 2
Tilmeldt: tirs 25. maj 2021 00:09
Kontakt:

Re: Xantia V6 startsprærre - glemt kode

Ulæst indlæg af samtronic » ons 26. maj 2021 00:28

Takker for svaret - jeg håbede også på, at der var tilgængelige EEPROMer i ECUen, men den ser ud som denne:
https://mhhauto.com/Thread-immo-off-bosch-mp7-0
Dog er min en 96 255 527 80, da det er til en automatkasse.
De to 8-benede chips på oversiden ser ikke lige ud som EEPROM og jeg var ikke modig nok til at tage printet ud, da det sidder ret godt fast.

Nå, men så har jeg lært det:
Skriv vigtige koder ned, selvom jeg tror, at jeg kan huske dem!

Og mine undersøgelser på nettet kom frem til:
En X1 Xantia V6 (Bosch MP7.0) med keypad-startsprærre kan så vidt jeg kan se ikke lige omgås. Der skal en anden ECU til, som man kender koden til.
De lidt nyere (X2) kan vist resettes både via diagnose-udstyr og ved at skifte/slette en EEPROM.

Det tog kun ca. 60 forsøg (med 3 forsøg med min. 30min. pause - så knap 12 timer) ud fra min hullede hukommelse og sliddet på tasterne (jeg har jo tastet koden flere tusinde gange de sidste 11 år og jeg skiftede ikke koden, da jeg fik bilen, så den forrige ejer har nok også tastet samme kode flere hundrede gange).

Så nu kan jeg komme videre med de dryppende slanger.

Mvh.
Søren
1998 Xantia V6 Exclusive

cit-rotti
Indlæg: 174
Tilmeldt: ons 26. dec 2018 17:36
Geografisk sted: Deutschland Würzburg
Diagbox: Ja
Version: 9.150 + ältere
Kontakt:

Re: Xantia V6 startsprærre - glemt kode

Ulæst indlæg af cit-rotti » ons 26. maj 2021 09:50

Hello,
Often in older vehicles and frequent use of the keyboard - traces of wear can be seen.
If 4 keys have such traces, there are fewer blind attempts.
Greetings Wolfgang

Brugeravatar
tronde
Indlæg: 132
Tilmeldt: søn 26. feb 2017 20:18
Geografisk sted: Norge
Kontakt:

Re: Xantia V6 startsprærre - glemt kode

Ulæst indlæg af tronde » ons 26. maj 2021 16:58

Jeg legger dette til som fremtidig refereanse. Gjelder visst Peugeot 406 fra 1999.

Ut fra hva som står her
https://forum.carlabimmo.com/viewtopic. ... 1&start=20

ser det ut som om EEPROMen er på baksiden av printet og merket b58258.

Et par dårlige bilder.

Foto 24-01-14 10 05 58.jpg
image.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Trond kjører 1996 XM TCT Break

Besvar