højdekorrekturarm Emnet er løst

Besvar
Eyvind
Indlæg: 4
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 09:41
Geografisk sted: Smørum, Sjælland
Diagbox: Nej
Kontakt:

højdekorrekturarm

Ulæst indlæg af Eyvind » fre 26. jul 2019 10:28

Hej.
Xantia 1,8 registret1999 men skulle vist være årgang 2000
Min elskede Xantia mister grebet med den lille 4,5 cm plastfyr = højdekorrekturarm som clipses fast.
Resultatet er temmelig kraftig hoppende kørsel.
Den er sat på af min lokale mekaniker første gang den hoppede af og anden gang påsat med ny (CAC000928 højdedekorrekturarm)
Hvad er årsagen til at den ikke bliver siddende.

Link til foto af den lille arm: https://ibb.co/2Myh8qq

Når den er på plads - er det den sædvanlige dejlige kørsel.

Hilsen Eyvind som har været her før men har forlist mit gamle log ind.

Ps. Findes der en Xantia som har det rigtig godt, til en rimelig pris. :)
Eller skal jeg begynde at lede efter en nyere Citroén med samme bløde kørsel.

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1048
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: højdekorrekturarm

Ulæst indlæg af Carsten S » fre 26. jul 2019 11:34

Hvis du suser ind forbi din lokale Citroën-forhandler, så har han nogle små låseclips til de kødben. Årsagen til den ikke bliver siddende kan være at korrektøren går for stramt, eller at selve kuglen den låser på er slidt/rustet bort.

De er ved at ha' mange år på bagen. Jeg ville helt klart "opgradere" til en C5, hvis jeg kiggede på ny bil. De er ganske komfortable, som Xantiaerne er. :auto-driving:
IMG_20190726_112846.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Volvo VIDA, Actia MultiDiag 2018.

Eyvind
Indlæg: 4
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 09:41
Geografisk sted: Smørum, Sjælland
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: højdekorrekturarm

Ulæst indlæg af Eyvind » lør 27. jul 2019 10:13

Tak Carsten.
Det ser ud til at være det der skal til - for jeg har faktisk selv tænkt på at lave noget lignende for at låse kødbenet fast.
Men det er nok også korrektøren som går for stramt.
Samme "for stramt" problem havde jeg med min BX hvor jeg en gang i mellem måtte smøre og banke vinkel-leddet frem og tilbage.
Problemet er måske, at den højderegulator ikke bliver motioneret jævnligt.
En C5 får jeg nok ikke råd til foreløbig.
Eyvind.

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1048
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: højdekorrekturarm

Ulæst indlæg af Carsten S » lør 27. jul 2019 10:24

Fjedrene og armene kan gå stramt. Men det er lige så tit selve korrektør-"dåsen", hvor glideren går stramt.

C5'erne bliver handlet til meget få penge efterhånden.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Volvo VIDA, Actia MultiDiag 2018.

Arne Hvalsø
Indlæg: 7
Tilmeldt: ons 10. okt 2018 08:46
Kontakt:

Re: højdekorrekturarm

Ulæst indlæg af Arne Hvalsø » søn 28. jul 2019 10:10

Hej Eyvind.
Jeg har en næsten ny højdekorrektør til bagenden på en Xantia stc 99 som passer til din.
Nu ved jeg ikke hvor du bor, men den kan afhentes her uden beregning, da min Xantia er gået til de evige jagtmarker.
Jeg bor Hvalsø Sjælland. Send evt en sms 20288998

Eyvind
Indlæg: 4
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 09:41
Geografisk sted: Smørum, Sjælland
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: højdekorrekturarm

Ulæst indlæg af Eyvind » man 29. jul 2019 19:58

Hej Arne.
Tak for tilbudet - men.
Jeg har været hos Citroén i dag hvor de ikke havde noget "kødben" og slet ikke de låse clips.
Citroén i Ballerup påstod at de låseclips ikke findes selvom de var på deres dårlige udprint.
Der er en del andre skavanker, så vi har besluttet at udskifte vognen.
Vi prøvede lige en C4 Cactus og rendte skrigende væk. Så det er ikke noget for os.
Hvis vi ikke finder en god brugt C5 - skiber vi nok Citroén.
Min første køretur var i en lånt Citroén 11 tracktion avant (gangsterbilen) i 1962 :-)

SRO
Moderator
Indlæg: 408
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: højdekorrekturarm

Ulæst indlæg af SRO » man 29. jul 2019 23:14

De nævnte/viste låseclips har været udskiftet med forskellige typer gennem årene - og jeg har også forgæves forsøgt at få de viste clips. Citroën har dem ingen steder (mere).
/Søren
:think: :pray: :doh: :dance: :clap:

Nuværende biler: C5 II årgang 2006 - 2,0 (EW10A), div. Peugeot

Arne Hvalsø
Indlæg: 7
Tilmeldt: ons 10. okt 2018 08:46
Kontakt:

Re: højdekorrekturarm

Ulæst indlæg af Arne Hvalsø » tirs 30. jul 2019 14:40

Ja det er ikke nemt at finde en god bil. Jeg brugte selv lang tid sidste år og endte med en C5 fra 2014 desværre diesel, men man kan ikke få andet.
En tidligere firma bil. Kørt lidt mange km, men den fungerer udmærket dog har den ikke hydraulisk affjedring.

Eyvind
Indlæg: 4
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 09:41
Geografisk sted: Smørum, Sjælland
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: højdekorrekturarm

Ulæst indlæg af Eyvind » fre 16. aug 2019 09:50

Status:
Jeg fandt ved et tilfælde en mekaniker, som havde og satte disse clips på "kødbenet".
Han fixede også min håndbremse.
Det er en vist en entusiast, med ca halvtres gamle citroéner stående.
Værkstedet hedder "Le Petit Garage" og bor i ballerup.
Så nu kan jeg da køre lidt endnu.
Men - den orange "kontrollampe for elektronisk fejl" er begyndt at lyse en gang i mellem.

Da de nyere Citroén vist ikke laver sofa biler mere, vil jeg gå over til et andet mærke. :-(
Tak for hjælpen her i dette forum.

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1316
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: højdekorrekturarm

Ulæst indlæg af posh » fre 16. aug 2019 11:15

Arne Hvalsø skrev:
tirs 30. jul 2019 14:40
Ja det er ikke nemt at finde en god bil. Jeg brugte selv lang tid sidste år og endte med en C5 fra 2014 desværre diesel, men man kan ikke få andet.
En tidligere firma bil. Kørt lidt mange km, men den fungerer udmærket dog har den ikke hydraulisk affjedring.
egentlig underligt du skriver "desværre diesel" det er da den bedste motor til den bil, med et overbevisende bundtræk til afslappet kørsel, og ganske økonomisk oveni, der er jo en god grund til de absolut fleste af den årgang er diesel modeller da langt de fleste startede livet som leasing biler, hvor de var et kanon tilbud til firmaer som firmabiler, og har du prøvet skal du vide det i forvejen for at mærke om modellen er med hyd. eller stål undervogn, det er en kanon bil du har, og der venter ikke meget dyre reperationer på undervognen i fremtiden, den er virkelig langtidsholdbar og velkørende
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 72319 km stadig uden en eneste rep. ud over en sprungen pære til nummerpladelys, ellers kun udgifter til brændstof olie filtre og syn og vask.
dog er radio udskiftet til en djævelsk god en fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 7" skærm


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1048
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: højdekorrekturarm

Ulæst indlæg af Carsten S » fre 16. aug 2019 11:20

Man kan nemt mærke forskel på en hydraulisk og en stålfjedret, det er helt sikkert. Vil aldrig bare så meget som overveje en stålfjedret, så længe man kan få en hydraulisk.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Volvo VIDA, Actia MultiDiag 2018.

allanbojko
Indlæg: 63
Tilmeldt: søn 26. feb 2017 09:38
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

Re: højdekorrekturarm

Ulæst indlæg af allanbojko » lør 17. aug 2019 20:31

Carsten S skrev:
fre 16. aug 2019 11:20
Man kan nemt mærke forskel på en hydraulisk og en stålfjedret, det er helt sikkert. Vil aldrig bare så meget som overveje en stålfjedret, så længe man kan få en hydraulisk.
Helt enig. Kører selv både C4 og C5 med hydralik. er det bare lidt bumlet er der fandens til forskel
C5 3.0 2001 Sedan til stumper
C5 3.0 2003 Aut.
Fiat Panda 2010
Suzuki gsx1100 1991

Besvar