Udskiftning af mine forlygter!

Besvar
Gasolin
Indlæg: 5
Tilmeldt: tors 15. mar 2018 18:29
Kontakt:

Udskiftning af mine forlygter!

Ulæst indlæg af Gasolin » tors 9. aug 2018 06:13

Hej!
Jeg har en CITROËN BERLINGO (MF) - 1.6 16V (MFNFU) (109Hk) reg 2004. 100.000 km.
Jeg har køb to nye forlygter de gamle er defekte. Mit spørgsmål er. Er det svært at skifte dem selv, og er der noget specielt jeg skal være opmærksom på, når jeg går igang! Har set en video på YouTube at der er 3 skruer der skal af, og man kan undlade at pille kofangeren af, hvis man går ind bag forskærme efter nederste skrue der. Og når lygterne er monteret, som er fabriksnye, skal de så indstilles? :think:

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Udskiftning af mine forlygter!

Ulæst indlæg af SRO » lør 30. mar 2019 21:48

Om det er svært at udskifte lygter, kommer nok an på hvem du spørger.

Ja, lygterne skal justeres.

Sophiante
Indlæg: 18
Tilmeldt: ons 2. aug 2017 21:49
Kontakt:

Re: Udskiftning af mine forlygter!

Ulæst indlæg af Sophiante » søn 31. mar 2019 20:22

Jeg har netop i denne weekend udskiftet min venstre lygte på samme model. Kr.599 hos Thansen!
Jeg har også set den Youtube video du nævner, hvor den tredie skrue findes bag inderskærmen. Det tog mig hele lørdagen, men det lykkedes.
Først måtte jeg afmontere det meste af inderskærmen, så skulle man kunne nå ind/op til skruen men man ser den bagfra, derfor er det meget vanskeligt at ramme torxen kun med føling. Det lykkedes også, men nu kommer det første egentlige problem: der er simpelthen ikke plads nok til at bevæge en skraldenøgle nok til at dreje skruen. Det næste problem jeg erfarede var at skruen var rustet fast til clipsen. Selvom skruen kunne drejes lidt ville clipsen bare dreje med rundt.
Jeg brugte en mini-vinkelsliber til at skære skruen i stykker med. Den nye lygte fastgjorde jeg så med en 6mm maskinskrue med møtrik. Det hele er skjult mellem chassiset og kofangeren.
Hvis du skal udskifte begge lygter kan det måske betale sig alligevel at afmontere kofangeren, men jeg har ikke prøvet.

Konklusion: de fastrustede skruer er det største problem (som Youtube ikke viser).

Besvar