1,6Hdi smider olie

Brugeravatar
Gribben
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn 6. aug 2017 15:35
Geografisk sted: Bramming
Kontakt:

1,6Hdi smider olie

Ulæst indlæg af Gribben » søn 22. jul 2018 17:44

Pludselig lyste "STOP no oil pressure". Og det gjorde jeg så. Aldeles omgående.
Heldigvis var jeg på parcellen, men sikket svineri på fliserne. Næsten hele olien smidt.
Det ser ud til at komme ud oppe ved turboføderøret på toppen af turboen.
Jeg har skiftet de 2 kobberringe på hver side af banjobolten, og i tomgang kommer der ikke mere.
Jeg lagde mærke til at føderøret kan forskydes lidt ind og ud af banjobolten, skal det være trukket så langt ud af bolten som muligt for at være tæt , altså være i anslag ?
Det er ikke sjovt at skifte, da hele kat´en skal af. Uff.
C4 Spacetourer PureTech130 2018

Brugeravatar
JensNo
Indlæg: 355
Tilmeldt: ons 23. maj 2018 14:41
Geografisk sted: Hønefoss
Diagbox: Ja
Version: V5.29
Kontakt:

Re: 1,6Hdi smider olie

Ulæst indlæg af JensNo » søn 22. jul 2018 19:25

Øhhhh, det lyder for mig ikke rigtigt at føderøret kan forskydes ind og ud af banjobolten.
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech

Brugeravatar
Gribben
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn 6. aug 2017 15:35
Geografisk sted: Bramming
Kontakt:

Re: 1,6Hdi smider olie

Ulæst indlæg af Gribben » søn 22. jul 2018 20:28

Næ, men det kan de godt nok, selv de nye, måske fordi røret er ret stift og skal kunne justere sig lidt ved monteringen.

UPDATE: Når motoren går i tomgang, står der en tynd oliestråle ud under bilen. Øv. Må have motorpladen af og se på i morgen.
Jeg tænker selv olierør utæt, men hvad skal jeg ellers "mistænke" ?
C4 Spacetourer PureTech130 2018

Brugeravatar
JensNo
Indlæg: 355
Tilmeldt: ons 23. maj 2018 14:41
Geografisk sted: Hønefoss
Diagbox: Ja
Version: V5.29
Kontakt:

Re: 1,6Hdi smider olie

Ulæst indlæg af JensNo » søn 22. jul 2018 22:49

Gribben skrev:
søn 22. jul 2018 20:28
Næ, men det kan de godt nok, selv de nye, måske fordi røret er ret stift og skal kunne justere sig lidt ved monteringen.

UPDATE: Når motoren går i tomgang, står der en tynd oliestråle ud under bilen. Øv. Må have motorpladen af og se på i morgen.
Jeg tænker selv olierør utæt, men hvad skal jeg ellers "mistænke" ?
Ok, men så er det jo ligegyldigt om det er i anslag eller trukket helt ud ;)

Det er sikkert pos. 10 som er mør, det ligner en slange.

Billede
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech

john_madsen
Indlæg: 511
Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
Geografisk sted: Struer
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: 1,6Hdi smider olie

Ulæst indlæg af john_madsen » man 23. jul 2018 09:08

Slange nummer 10 er blot olie retur. Der er ikke tryk på olien der, så hvis det er en stråle, er det nok ikke den.
Det er nærmere i bunden af røret "4".
De der nye olieforbindelser med o-ringe der kan "give sig" lidt ved banjoforskruningerne er noget værre lort....
De bliver "altid" utætte. Har haft 3 der var utætte. Jeg plejer at slaglodde forskruningen til røret, som i gamle dage. Det holder ;-)
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011

Brugeravatar
Gribben
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn 6. aug 2017 15:35
Geografisk sted: Bramming
Kontakt:

Re: 1,6Hdi smider olie

Ulæst indlæg af Gribben » man 23. jul 2018 09:13

Men det er rustfrit stål, og ikke sådan lige at slaglodde. Men har da tænkt tanken...Du bruger noget specielt slaglod.
Det med en "stråle" var forkert udtrykt. Det mere render i en tynd blød stråle fra bundpladen, altså ikke med tryk på. Men når der kommer så meget, må der jo være noget af et hul. Det tog kun 10 minutters kørsel at tømme bundkarret.
C4 Spacetourer PureTech130 2018

john_madsen
Indlæg: 511
Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
Geografisk sted: Struer
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: 1,6Hdi smider olie

Ulæst indlæg af john_madsen » man 23. jul 2018 11:57

rettelse: jeg hårdlodder den med gas/ilt og sølvlod ;-) De rør jeg har haft fingre i er ikke "rigtig" rustfri, men lavet af en blanding af noget alu/nikkel halløj.
-og den anden fik et skud "rustfri" 308 med TIG svejseren.
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011

Brugeravatar
Gribben
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn 6. aug 2017 15:35
Geografisk sted: Bramming
Kontakt:

Re: 1,6Hdi smider olie

Ulæst indlæg af Gribben » man 23. jul 2018 19:44

Ja du har ret, havde lige en magnet på og det er magnetisk, både bolten og røret.
Du har ikke haft problemer med revner pga vibrationer når du lodder det ?
Skal også lige spørge om du genbruger kobberringene og hvilket moment du spænder med. ?

Der findes en Youtube video hvor han har skilt crimpningen ad, og der er ingen gummi O ring. Jeg har svært ved at se hvordan de får det tæt, men det gør de jo så heller ikke.
Nu har jeg kikket under bilen, og der siler olie fra netop det område omkring bunden af turbo olierøret. Jeg tænkte om det også kunne være oliekøleren, men det passer ikke helt med oliestrømmen. Så jeg er begyndt at pille skjolde af.
C4 Spacetourer PureTech130 2018

Brugeravatar
JensNo
Indlæg: 355
Tilmeldt: ons 23. maj 2018 14:41
Geografisk sted: Hønefoss
Diagbox: Ja
Version: V5.29
Kontakt:

Re: 1,6Hdi smider olie

Ulæst indlæg af JensNo » man 23. jul 2018 21:32

Gribben skrev:
man 23. jul 2018 19:44
Ja du har ret, havde lige en magnet på og det er magnetisk, både bolten og røret.
Du har ikke haft problemer med revner pga vibrationer når du lodder det ?
Skal også lige spørge om du genbruger kobberringene og hvilket moment du spænder med. ?

Der findes en Youtube video hvor han har skilt crimpningen ad, og der er ingen gummi O ring. Jeg har svært ved at se hvordan de får det tæt, men det gør de jo så heller ikke.
Nu har jeg kikket under bilen, og der siler olie fra netop det område omkring bunden af turbo olierøret. Jeg tænkte om det også kunne være oliekøleren, men det passer ikke helt med oliestrømmen. Så jeg er begyndt at pille skjolde af.
Kobber ringene koster vist ikke mange basseøre men står man der en søndag eftermiddag og ikke har andet, kan de udglødes og genbruges.
De varmes op til de får en blålig/svagt rødlig farve og derefter afkøles i vand med det samme, men pas endelig på med varmen for koger det op er det spildt arbejde og de må kasseres.
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech

john_madsen
Indlæg: 511
Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
Geografisk sted: Struer
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: 1,6Hdi smider olie

Ulæst indlæg af john_madsen » tirs 24. jul 2018 11:56

Der er O-ringe i de nye trælse olietryksrør til turbo.
Jeg har aldrig købt nye kobberskiver til banjoboltene.
De kan fint genbruges også helt uden udglødning osv. det gør man også i "hydraulik verdenen".
Momentet er "jysk håndmoment" = tilpas hårdt til at den er tæt og mindre hårdt at den knækker ;-)
Jeg har ikke haft problemer med rørene efter jeg har loddet dem sammen. (- og den ene af dem har kørt 73.000km siden ;-)
Tror ikke det er oliekøleren, har aldrig hørt om en der er utæt, medmindre man har smadret fronten af bilen ;-)
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011

Brugeravatar
Gribben
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn 6. aug 2017 15:35
Geografisk sted: Bramming
Kontakt:

Re: 1,6Hdi smider olie

Ulæst indlæg af Gribben » tirs 24. jul 2018 14:56

Den har aldrig været skadet. Det med oliekøleren var en tanke, da det blev værst lige efter jeg skiftede oliefilter, om det kan have udløst noget?
Vedhæfter et billede taget nedefra, om det kan give et hint om fejlen ?
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
C4 Spacetourer PureTech130 2018

john_madsen
Indlæg: 511
Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
Geografisk sted: Struer
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: 1,6Hdi smider olie

Ulæst indlæg af john_madsen » tirs 24. jul 2018 15:49

vask bæstet med motorrens og en højtryksrenser først. Lad bæstet tørre. Start den (ved godt den larmer lidt) og hold øje med hvor olien kommer ud ;-)
Mit gæt er olieforsyningen til turbo i den berømte 2 O-ringe ;-)
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: 1,6Hdi smider olie

Ulæst indlæg af posh » tirs 24. jul 2018 16:10

det er set at et forkert oliefilter, og de ligner hinanden meget, giver det kedelige resultat du oplever, noget tyder på det ikke er ved turboen du skal kigge, godt nok får den olie men ikke så meget at den kan smide det meste oile på et øjelik, men det kan den ved filteret, hvis enten filter er forkert, dæksel/huset ikke sidder helt rigtigt, eller er revnet skruetr skævt i.

det er vigtigt at den lille snøvs på det nye filter sidder helt rigtigt ned i hullet i bunden hvor filteret sættes ned, og selvfølgelig at O ringen ikke sidder i klemme

lige den fejl vil også give øjeblikkelig oil pressure advarsel da olien jo pumpes ud og griser på fliserne .....
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Brugeravatar
Gribben
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn 6. aug 2017 15:35
Geografisk sted: Bramming
Kontakt:

Re: 1,6Hdi smider olie

Ulæst indlæg af Gribben » tirs 24. jul 2018 16:54

To gode indspark.
Jeg afmonterede røret og fyldte noget WD40 i, lukkede den nederste ende med to fingre, og satte trykluft til den øverste, og se-se…der stod en stråle af olie ud af den nederste banjobolt. Røret er i hvert fald defekt. Nu skal jeg prøve at lodde.
Ved eftertanke var der også olie på øverste banjobolt, det kan have dryppet ned over oliekøleren, og sovset den godt til.
Sikke noget "original dele" juks.

Palle:
Filteret og huset ser ikke ud til at være revnet. Men hvis det nu senere viser sig også at være defekt, lader det til at man kan skifte olikøleren uden at skulle afmontere kat´en ifølge Haynes. Men kølervæsken skal selvfølgelig tømmes.
C4 Spacetourer PureTech130 2018

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: 1,6Hdi smider olie

Ulæst indlæg af posh » tirs 24. jul 2018 17:06

ah nu har du nok fundet synderen, måske det kunne betale sig at smutte forbi en hydraulik fidus og få ham til at krympe et flex rør på banjoerne så de er helt tætte
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

john_madsen
Indlæg: 511
Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
Geografisk sted: Struer
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: 1,6Hdi smider olie

Ulæst indlæg af john_madsen » tirs 24. jul 2018 17:59

en alm. hydraulikslange hvorpå der er presset 2 banjo forskruninger må være den ultimative løsning (200-300kr på nettet). Har bare aldrig fået taget mig sammen til få en sådan bestilt før jeg havde brug for den, så er altid endt med at lodde samlingerne.....
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011

Brugeravatar
Gribben
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn 6. aug 2017 15:35
Geografisk sted: Bramming
Kontakt:

Re: 1,6Hdi smider olie

Ulæst indlæg af Gribben » tirs 24. jul 2018 18:28

Jeg tror man skal passe på hydraulikslange, kan det mon holde til den kraftige varme. Der bliver altså ret varmt i området.
Nu har jeg loddet det gamle utætte rør med sølvslaglod. Et nyt olierør ser jeg ingen grund til at montere, det vil sikker bare gå sig en tur igen. Det "gamle" rør er ca. 2 år gammelt, og blev skiftet da jeg fik ny turbo dengang.
Det berygtede filter i banjobolten var for øvrigt rent, men jeg skifter også olie oftere end servicebogen foreskriver.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
C4 Spacetourer PureTech130 2018

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: 1,6Hdi smider olie

Ulæst indlæg af posh » tirs 24. jul 2018 18:33

flot jeg tænkte nu også på det der er skrevet om O ringe, der ville en Flex løsning måske være en engangs løsning
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

john_madsen
Indlæg: 511
Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
Geografisk sted: Struer
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: 1,6Hdi smider olie

Ulæst indlæg af john_madsen » tirs 24. jul 2018 18:45

Det ser super ud.
Nu du alligevel har partikelfilteret ude, så tag og giv den en tur af højtryksrenseren, hvis den har mange km på bagen ;-)
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011

Brugeravatar
Gribben
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn 6. aug 2017 15:35
Geografisk sted: Bramming
Kontakt:

Re: 1,6Hdi smider olie

Ulæst indlæg af Gribben » tirs 24. jul 2018 19:20

Hehe, det gjorde jeg sidst for 40.000 siden.
Og jeg lavede en 90 grader dyse/adapter af noget bremserør. For udst.røret bøjer jo. Og det væltede ud med rødt slam. Jo det kan anbefales.
Men nu vi taler om partikler, hvornår skal dyserne tjekkes, damen har jo gået 230.000 nu....
C4 Spacetourer PureTech130 2018

Besvar