Aircondition kompressor kobler ikke ind

poulsenj
Indlæg: 6
Tilmeldt: tors 30. mar 2017 09:19
Diagbox: Ja
Version: 9.125
Kontakt:

Aircondition kompressor kobler ikke ind

Ulæst indlæg af poulsenj » lør 30. jun 2018 15:19

Citroën Berlingo MK2 1.6i (TU5JP4) - Stelnr. VF7GJNFUC93352754

Jeg har haft bilen i kort tid og fik derfor aircondition anlægget tømt og fyldt hos en mekaniker. Systemet er tæt, der blev aftappet 700g kølemiddel og derefter påfyldt 600g - de 600g skulle være indenfor specifikationerne.

Jeg trykker på AC knappen og der kommer lys i lampen på knappen, men kompressoren bliver ikke koblet ind.
Jeg har checket at AC koblingen virker ved at sætte 12V direkte på, den kobler ind og der kommer dejlig kold luft ind i kabinen. Blæseren starter også efter nogle sekunder.

Jeg har målt følgende med Lexia (via Diagbox 7.62) med AC knappen aktiveret:

På ECU (Injection Control) meldes:
  • Air temperature: 23 grader C
  • Air conditioning authorization: No
  • Air conditioning request input: No
  • Fan Unit Relay: Inactive
  • Tryk i kølesystemet (refrigerant circuit pressure): 6604,7 bar. Jeg afmonterede stikket ved trykmåleren, så meldes der en fej (open circuit) på denne, og trykket viser nu 921,6 bar. Disse målinger ville være okay hvis måleenheden var millibar i stedet for bar. Er der nogen i forumet der ved om det bare er måleenheden i Lexia der er forkert?
På BSI meldes at:
  • Air conditioning compressor control: Inactive (selvom AC knappen lyser)
  • Fan mid speed control: Inactive
  • Evaporator sensor temperature: 23.9 grader C
  • Evaporator icing-up sapety status: Inactive
Det ser ud til at der ikke bliver sendt start kommando til AC kompressor koblingen - jeg har selvfølgelig målt 0 volt på ledningen nede ved denne.

Jeg kan ikke se ud fra håndbogen hvilken sikring AC koblingen sidder på, er der mon nogen der har et el-diagram til denne model? Så er jeg liebhaver.

Hvad kan der være galt?

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Aircondition kompressor kobler ikke ind

Ulæst indlæg af Carsten S » lør 30. jun 2018 16:42

poulsenj skrev:
lør 30. jun 2018 15:19
  • Air conditioning request input: No
Jeg tror enhederne i Lexia er forkerte. ~6 bar passer fint med statisk tryk ved denne temperatur.
Prøv i Lexia at gå ind i AC eller BSI og derefter parametermålinger, og se om den reagerer på tastetrykket på ac-knappen. Knappen kunne være defekt, også selvom den lyser.
Request input: No, lyder for mig, som at den ingen signal får om at aktivere.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2393
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: Aircondition kompressor kobler ikke ind

Ulæst indlæg af mikhan » lør 30. jun 2018 17:48

Enig med Carsten.. Lexia har ofte "komma/decimal" fejl.. Forekommer bl.a. også vedr. temperatur/grader og volt.. ;)

Ergo må man selv vurdere hvad man skal tro ;)
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

poulsenj
Indlæg: 6
Tilmeldt: tors 30. mar 2017 09:19
Diagbox: Ja
Version: 9.125
Kontakt:

Re: Aircondition kompressor kobler ikke ind

Ulæst indlæg af poulsenj » søn 1. jul 2018 17:14

Carsten S skrev:
lør 30. jun 2018 16:42
poulsenj skrev:
lør 30. jun 2018 15:19
  • Air conditioning request input: No
Prøv i Lexia at gå ind i AC eller BSI og derefter parametermålinger, og se om den reagerer på tastetrykket på ac-knappen. Knappen kunne være defekt, også selvom den lyser.
Request input: No, lyder for mig, som at den ingen signal får om at aktivere.
I Lexia kan jeg ikke finde parametre der viser status for trykknapperne i midterkonsollen (central låseknap, AC, el-bagrude, rudehejs, katastrofeblink).

Jeg har haft AC knappen demonteret. Den er tilsluttet et stik med 5 ledninger. De to af benene på kontakten slutter når man holder knappen nede (sluttekontakt med fjeder retur), så når kontrollampen i knappen lyser må det betyde at BSI (ellel an anden enhed) opfatter signalet og derefter tænder kontrollampen i knappen. Denne enhed burde så også aktivere kompressor koblingen.

Fra Lexia BSI Activation menu har jeg prøvet at aktivere 'Air conditioning compressor control'. Lexia skriver, at jeg skulle kunne høre en klik-lyd, men det kan jeg ikke.

Brugeravatar
Gribben
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn 6. aug 2017 15:35
Geografisk sted: Bramming
Kontakt:

Re: Aircondition kompressor kobler ikke ind

Ulæst indlæg af Gribben » man 2. jul 2018 11:38

Har du fundet et diagram ? Ellers er der sikkert et i Haynes manualen.
C4 Spacetourer PureTech130 2018

poulsenj
Indlæg: 6
Tilmeldt: tors 30. mar 2017 09:19
Diagbox: Ja
Version: 9.125
Kontakt:

Re: Aircondition kompressor kobler ikke ind

Ulæst indlæg af poulsenj » tirs 3. jul 2018 19:23

Gribben skrev:
man 2. jul 2018 11:38
Har du fundet et diagram ? Ellers er der sikkert et i Haynes manualen.
Ja, jeg har fundet et diagram via SEDRE - Haynes har som regel kun typiske diagrammer, og der er vist mange varianter i den virkelige verden.

Jeg har også haft Lexia på igen - og indtastede det 5-cifrede RPO nummer i stedet for et 4-ciftet. Jeg ved ikke om dette havde nogen betydning, men nu kan jeg via Lexia få AC kompressor koblingen til at klikke.

Efter konsultation af el-diagrammet har jeg fundet frem til følgende data flow for air condition:
  1. Fra AC trykknappen går signal (ledning 8053) til instrumentkonsollen
  2. Fra instrumentkonsollen sendes signalet videre via 'VAN COMFORT' bussen (9004D, 9005D) til BSI
  3. BSI sender signal (ledning 8057) til kontrollampen i AC trykknappen, som nu lyser grønt.
  4. BSI burde nu sende signal via CAN-bus (9000A, 9001A) til ECU og bede om tilladelse til at aktivere AC kompressoren
  5. ECU skal så sende tilladelse via CAN-bus (9000A, 9001A) tilbage til BSI om at den gerne må aktivere AC kompressoren
  6. Når BSI for tilladelsen fra ECU aktiverer den AC kompressoren (via ledning 8060)
Punkt 1-3 virker som det skal
Punkt 6 virker også elektrisk, for med Lexia kan jeg aktivere outputtet fra BSI til AC kompressoren.
Det er ved punkt 4 at kæden hopper af - BSI sender aldrig anmodning via CAN-bussen. Som om den venter på at en betingelse er opfyldt.
Denne betingelse kunne være at kabineblæseren skal være startet - den har et input via ledning 8072 der indikerer om kabineblæseren kører eller ej. Jeg tror jeg vil checke denne ledning som det næste.

Fortsættelse følger...

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2393
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: Aircondition kompressor kobler ikke ind

Ulæst indlæg af mikhan » tirs 3. jul 2018 19:58

Når du bruger Lexia, så er det super vigtigt med korrekt PR nummer.. Dit er: 10775

Berlingo og Partner er lidt sjove.. Du skal vælge mellem een af de 2 øverste Berlingo i starten af programmet..
Det er lidt op og ned, hvilken som dur/virker bedst.. Du kan slet ikke regne med de billeder af bilens front, som de bruger.

En Berlingo fra 2006 er reelt ikke en Berlingo 2.. Selvom din ligner billedet.
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

poulsenj
Indlæg: 6
Tilmeldt: tors 30. mar 2017 09:19
Diagbox: Ja
Version: 9.125
Kontakt:

Re: Aircondition kompressor kobler ikke ind

Ulæst indlæg af poulsenj » tirs 3. jul 2018 20:09

Jeg har nu fundet årsagen: Drejeknappen til kabineblæseren har en defekt således at den ikke sender signal til BSI om at blæseren er startet. Jeg kan lirke lidt med drejeknappen i position 1 og få kompressoren til at koble ind. Jeg tror ikke blæseren kører i position 1 (en defekt) og når man skruer op på de næste trin standser AC kompressoren igen.
Tak for input og tilbagemeldinger.

Biavleren1
Indlæg: 95
Tilmeldt: lør 2. dec 2017 10:54
Geografisk sted: Hammel
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Aircondition kompressor kobler ikke ind

Ulæst indlæg af Biavleren1 » søn 8. jul 2018 14:21

Hvor finder man en drejeknap, jeg har det samme problem
Berlingo BY29205

Hilsen Biavleren

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Aircondition kompressor kobler ikke ind

Ulæst indlæg af Carsten S » søn 8. jul 2018 14:51

Biavleren1 skrev:
søn 8. jul 2018 14:21
Hvor finder man en drejeknap, jeg har det samme problem
Berlingo BY29205

Hilsen Biavleren
Ved Citroën kan man kun købe det komplette betjeningspanel. Varenummer 6451.NN til 2257,50 Kr.

Er du sikker på trykvagten i anlægget virker. Er der væske på?
Det er oftest manglende tryk, eller switchen til samme der fejler. Magnetkoblingen kan også lave unoder.
Lad være med at købe reservedele blot på fornemmelsen, der kan være mange årsager til AC'en ikke vil koble ind.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

Biavleren1
Indlæg: 95
Tilmeldt: lør 2. dec 2017 10:54
Geografisk sted: Hammel
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Aircondition kompressor kobler ikke ind

Ulæst indlæg af Biavleren1 » søn 8. jul 2018 15:33

Jeg har været ved autoelektriker, som også laver AC, for at finde ud af hvad der var galt. Der var vædske på, der kommer lys i kontakten når man tænder, han fandt ud af at kompressoren ikke får strøm, prøvede at sætte strøm til kompressoren, og den kørte, umiddelbart mente han det var en fejl i BSI, han havde ikke mere tid den dag.
Nu har jeg prøvet at lirke med kontakten, den kører kun på trin 3+4, men når jeg lirker kan jeg få kompressoren til at starte.

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Aircondition kompressor kobler ikke ind

Ulæst indlæg af Carsten S » søn 8. jul 2018 16:00

OK - Ville bare være sikker på at "basics" var i orden, inden du kastede penge efter et betjeningspanel. :)
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

Biavleren1
Indlæg: 95
Tilmeldt: lør 2. dec 2017 10:54
Geografisk sted: Hammel
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Aircondition kompressor kobler ikke ind

Ulæst indlæg af Biavleren1 » søn 8. jul 2018 16:12

Jeg må omkring Knudlund, de har brugte på lager.

Biavleren1
Indlæg: 95
Tilmeldt: lør 2. dec 2017 10:54
Geografisk sted: Hammel
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Aircondition kompressor kobler ikke ind

Ulæst indlæg af Biavleren1 » man 9. jul 2018 14:21

Nu har jeg fået et betjeningspanel, men hvordan får jeg det gamle ud og det andet ind, skal hele instrumentbordet afmonteres, eller er der en nemmere måde ?
Jeg håber det er i orden.at jeg skriver i denne tråd,da det også kan hjælpe poulsenj.

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Aircondition kompressor kobler ikke ind

Ulæst indlæg af Carsten S » man 9. jul 2018 15:13

Jeg vil tro du bare kan klikke frontpanelet ud. Varmereguleringen sidder formentlig med et par Torx20, sådan er de fleste franske biler samlet.
2018-07-09 15_12_01-BERLINGO VP (M59) - 0401 07 857610A - FRONTPANELER.png
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

Biavleren1
Indlæg: 95
Tilmeldt: lør 2. dec 2017 10:54
Geografisk sted: Hammel
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Aircondition kompressor kobler ikke ind

Ulæst indlæg af Biavleren1 » man 9. jul 2018 16:41

Det er desværre sat i hullet bagfra i frontpanelet, og det kan ikke komme ud af hverken hullet til radio eller varmeregulering. Så instrumentbordet skal nok ud. Det har jeg prøvet 2 gange på den gamle model, men er der en der har en vejledning, ville det være rart.
Man begynder med at tage viskerne af fjerner plastafdækningen, fjerner viskermotoren,så kan man komme til nogle møtrikker der holder instrumentbordet, så ????

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Aircondition kompressor kobler ikke ind

Ulæst indlæg af Carsten S » man 9. jul 2018 17:27

På den gamle model kunne man da fint adskille midterkonsollen, har da skiftet pærer i det område på min daværende..

Tag et kig på vedhæftede PDF, jeg er 100% sikker på midterkonsollen kan adskilles, uden de helt store problemer.
Berlingo2_Instrument.pdf
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

Biavleren1
Indlæg: 95
Tilmeldt: lør 2. dec 2017 10:54
Geografisk sted: Hammel
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Aircondition kompressor kobler ikke ind

Ulæst indlæg af Biavleren1 » man 9. jul 2018 19:38

Jeg har haft lukket midterkonsollen op, der er 2huller 1til radio 1 til varmeregulering. Begge huller er for små til at få varmereguleringen igennem (den er sat i fængsel) . Hvis den kunne komme ud, er kabler og ledninger for korte til at arbejde med.
Så hvis ikke der en der har en løsning, vil jeg skifte varmelegemet til varmeapparatet, ved samme lejlighed, så jeg ikke skal til at skille ad igen lige med det samme.
Jeg klapper lige hesten lidt, så må jeg se om der en der har de vises sten.
Foreløbig mange tak for input.

Biavleren

Biavleren1
Indlæg: 95
Tilmeldt: lør 2. dec 2017 10:54
Geografisk sted: Hammel
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Aircondition kompressor kobler ikke ind

Ulæst indlæg af Biavleren1 » man 9. jul 2018 21:38

https://youtu.be/gOt81OkKZ_g
Jeg har fundet en video på youtube
Kommer kontakterne til blæser med ,hvis man bytter indmaden som på videoen ?
Der gik noget galt det er ikke det jeg så på Youtube https://youtu.be/RZjhbtcQeaQ Det var den her.

Biavleren1
Indlæg: 95
Tilmeldt: lør 2. dec 2017 10:54
Geografisk sted: Hammel
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Aircondition kompressor kobler ikke ind

Ulæst indlæg af Biavleren1 » tirs 10. jul 2018 12:13

Opfølgning
Jeg har prøvet , at tage fronten af reguleringen, det var nemt. Men jeg kan se at kontakt til blæser sidder bagest i huset, og det tør jeg ikke adskille, der er garanteret en fjeder der ryger ad h. til, så er man først på rø...
Jeg hiver instrumentbordet ud, skifter betjeningen, varmelegemet til varmeapparatet og alle pærer i instrumenterne.
Er der en der ved hvor mange pærer der er i instrumenterne, og hvor finder jeg dem

Besvar