Ryster under acceleration
- Gribben
- Indlæg: 166
- Tilmeldt: søn 6. aug 2017 15:35
- Geografisk sted: Bramming
- Kontakt:
Ryster under acceleration
Berlingoen ryster unormalt meget under acceleration, værst i området 70-90 kmt i 4 gear.
Nogle bud på hvad jeg skal kikke efter ?
Nogle bud på hvad jeg skal kikke efter ?
C4 Spacetourer PureTech130 2018
- Carsten S
- Site Admin
- Indlæg: 1765
- Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
- Geografisk sted: 8653 Them
- Diagbox: Ja
- Version: 8.xx
- Kontakt:
Re: Ryster under acceleration
Er det kun ved acceleration?
En defekt trækaksel kunne være et bud. Et dæk der sprænger i kassen mærkes ofte lavere i fart.
En defekt trækaksel kunne være et bud. Et dæk der sprænger i kassen mærkes ofte lavere i fart.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
- Gribben
- Indlæg: 166
- Tilmeldt: søn 6. aug 2017 15:35
- Geografisk sted: Bramming
- Kontakt:
Re: Ryster under acceleration
Ja , hvis jeg accelerer stille og roligt gennem hastighedsområdet, er der næsten ingenting at mærke.
EDIT: Forhistorien er, at jeg lige har skiftet generator,vandpumpe , tandrem og ribrem.
I forbindelse hermed er øverste motorophæng afmonteret for lettere adgang, og selvom motoren var klodset op, så kan det jo ikke undgås at den skrider lidt i position. Det nederste motorophæng, lige bag bundkarret var i hvert fald "stresset". Om det kan lave den fejl skal jeg ikke kunne sige, men det skal nævnes.
EDIT: Forhistorien er, at jeg lige har skiftet generator,vandpumpe , tandrem og ribrem.
I forbindelse hermed er øverste motorophæng afmonteret for lettere adgang, og selvom motoren var klodset op, så kan det jo ikke undgås at den skrider lidt i position. Det nederste motorophæng, lige bag bundkarret var i hvert fald "stresset". Om det kan lave den fejl skal jeg ikke kunne sige, men det skal nævnes.
C4 Spacetourer PureTech130 2018
- Gribben
- Indlæg: 166
- Tilmeldt: søn 6. aug 2017 15:35
- Geografisk sted: Bramming
- Kontakt:
Re: Ryster under acceleration
Der er lidt slør i de inderste led. Hvis man holder om leddet og drejer/ryster med bremseskiven rasler de lidt.
De yderste led har ingen slør eller mislyde.
Der skal måske ikke meget til før det ryster ?
De yderste led har ingen slør eller mislyde.
Der skal måske ikke meget til før det ryster ?
C4 Spacetourer PureTech130 2018
- posh
- Indlæg: 1917
- Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
- Geografisk sted: kolding
- Kontakt:
Re: Ryster under acceleration
du giver jo selv svaret, etr defekt motorophæg giver rystelser ved belastning, det gør slør i kardanleddene også, og nej der skal ikke så meget til, typisk er rystelser i hænderne fra forenden ogt rystelser i rumpen fra bagenden
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda
de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda
de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der
- Gribben
- Indlæg: 166
- Tilmeldt: søn 6. aug 2017 15:35
- Geografisk sted: Bramming
- Kontakt:
Re: Ryster under acceleration
Har lige fået en spritny trækaksel hjem, det ene led har lidt slør 1mm, altså når man holder leddet og drejer akslen frem og tilbage. Må det være sådan ?
C4 Spacetourer PureTech130 2018
- posh
- Indlæg: 1917
- Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
- Geografisk sted: kolding
- Kontakt:
Re: Ryster under acceleration
helt enkelt ja, den skal jo kunne arbejde
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda
de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda
de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der
- Gribben
- Indlæg: 166
- Tilmeldt: søn 6. aug 2017 15:35
- Geografisk sted: Bramming
- Kontakt:
- Gribben
- Indlæg: 166
- Tilmeldt: søn 6. aug 2017 15:35
- Geografisk sted: Bramming
- Kontakt:
Re: Ryster under acceleration
Det var så kun en stakket frist. Efter en tur til Italien ryster den nu værre end før, og der er meget mere slup i leddene.
Åbenbart ikke den forventede kvalitet.
Står nu med et andet og nyt sæt SKF trækaksler, men de har også lidt spil i de inderste led, ikke meget 1mm +- , men man kan høre det og se det. Både når man holder leddet og drejer akslen, og når man rykker op og ned i akslen.
Nogen siger at der godt må være lidt spil i et led, andre siger at der slet ingenting må være, hvis man kikker lidt på nettet.
Hvad er jeres erfaringer ?
Skal jeg over i noget Spidan/Löbro i stedet for SKF, eller hur ?
Åbenbart ikke den forventede kvalitet.
Står nu med et andet og nyt sæt SKF trækaksler, men de har også lidt spil i de inderste led, ikke meget 1mm +- , men man kan høre det og se det. Både når man holder leddet og drejer akslen, og når man rykker op og ned i akslen.
Nogen siger at der godt må være lidt spil i et led, andre siger at der slet ingenting må være, hvis man kikker lidt på nettet.
Hvad er jeres erfaringer ?
Skal jeg over i noget Spidan/Löbro i stedet for SKF, eller hur ?
C4 Spacetourer PureTech130 2018
- posh
- Indlæg: 1917
- Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
- Geografisk sted: kolding
- Kontakt:
Re: Ryster under acceleration
Næ der skulle ikke gerne være forskel, der skal jo være plads til bevægelse, er der ikke holder det ikke længen, og desværre sker det engang imellem at noget går i udu, men derfor skal man nu ikke droppe mærket, da det jo sker hos alle
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda
de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda
de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der
- Gribben
- Indlæg: 166
- Tilmeldt: søn 6. aug 2017 15:35
- Geografisk sted: Bramming
- Kontakt:
Re: Ryster under acceleration
Det defekte sæt var fra en Ebay forhandler i Berlin, men viste sig at være en polsk vare af (for mig) ukendt fabrikat.
Så du mener at det nye SKF sæt sagtens kan være OK trods lidt spil i de inderste led ?
De yderste led er helt uden mærkbart spil.
Så du mener at det nye SKF sæt sagtens kan være OK trods lidt spil i de inderste led ?
De yderste led er helt uden mærkbart spil.
C4 Spacetourer PureTech130 2018
- posh
- Indlæg: 1917
- Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
- Geografisk sted: kolding
- Kontakt:
Re: Ryster under acceleration
100 % ok vær ikke bange for det
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda
de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda
de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der
-
- Indlæg: 213
- Tilmeldt: søn 26. feb 2017 21:14
- Geografisk sted: Himmerland
- Kontakt:
Re: Ryster under acceleration
Selv om mange ikke vil kendes ved at der skulle være forskel på reservedele, så er det ikke ukendt at kinesiske fabrikanter sælger frasorterede reservedele, altså dem mærkevareforhandlere ikke vil acceptere, typisk på eBay, Alibaba, og til mindre kvalitetsbevidste reservedelspushere. Det vil sige, at der i praksis er ganske meget bras på markedet, og selvom det kan være samme sted bilfabrikanten handler, så er det helt forskellige krav, der stilles til delenes kvalitet.
Alle, der har handlet med "kinesere", (det kan nemlig også være østeuropæere), i større stil kender problemet.
--
O. Pedersen
O. Pedersen
- mikhan
- Moderator
- Indlæg: 2393
- Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Diagbox: Ja
- Version: V.9.125 + andre
Re: Ryster under acceleration
Ryster den i rattet, eller er det fornemmelsen af, at HELE bilen ryster ???
Min ringe erfaring siger mig: "Der skal meget til før inderste led laver voldsomme rystelser.. Hvorimod det yderste led ofte kan lave nummeret." ????
Min ringe erfaring siger mig: "Der skal meget til før inderste led laver voldsomme rystelser.. Hvorimod det yderste led ofte kan lave nummeret." ????
mikhan = Mikael Hansen
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
- Gribben
- Indlæg: 166
- Tilmeldt: søn 6. aug 2017 15:35
- Geografisk sted: Bramming
- Kontakt:
Re: Ryster under acceleration
Den ryster overhovedet ikke i rattet, det er mere hele forvognen der vibrerer.
0-30 kmt ingen problemer, men området 30-50 er slemt, og igen ved 85-95 kmt. Det er værst ved kraftig acc. eller op ad bakker.
Grunden til at jeg siger inderste led, er ud fra det man normalt antager som fejlkilden, ligesom hvis det klikker når man drejer, er det som regel yderste led.
Der er ikke noget mærkbart slør i de yderste led, hverken på de gamle eller på de nye SKF aksler jeg har fået hjem. De ligger stadig st. by her, med 1 måneds returret, (hvis jeg nu fik lyst til at prøve Spidan/GKN)
Jeg er blevet lidt mere forsigtig nu med bare at skifte ud i blinde, da det jo hurtigt kan blive en dyr fornøjelse.
Så jeg er åben for alle forslag, har selv tænkt på hjullejer, ikke fordi der er mærkbar slør i dem eller støj, men måske jeg ikke har spændt trækakslerne nok omkring lejerne og det kan lave noget sjov?
0-30 kmt ingen problemer, men området 30-50 er slemt, og igen ved 85-95 kmt. Det er værst ved kraftig acc. eller op ad bakker.
Grunden til at jeg siger inderste led, er ud fra det man normalt antager som fejlkilden, ligesom hvis det klikker når man drejer, er det som regel yderste led.
Der er ikke noget mærkbart slør i de yderste led, hverken på de gamle eller på de nye SKF aksler jeg har fået hjem. De ligger stadig st. by her, med 1 måneds returret, (hvis jeg nu fik lyst til at prøve Spidan/GKN)
Jeg er blevet lidt mere forsigtig nu med bare at skifte ud i blinde, da det jo hurtigt kan blive en dyr fornøjelse.
Så jeg er åben for alle forslag, har selv tænkt på hjullejer, ikke fordi der er mærkbar slør i dem eller støj, men måske jeg ikke har spændt trækakslerne nok omkring lejerne og det kan lave noget sjov?
C4 Spacetourer PureTech130 2018
- posh
- Indlæg: 1917
- Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
- Geografisk sted: kolding
- Kontakt:
Re: Ryster under acceleration
en tanke, bare en lille en, hvordan har dine dæk det ?? der har vel ikke været kontakt med et hul eller en kantsten så der er kommet en indvendig sprængning i karkassen. har du chekket om der skulle være en lille bule på et af dækkene især på siden af det
dine dæk eller en fælg kan sagtens have en bule uden de er ude af ballance, men det rysteri du beskriver lyder mere af det end af en træaksel eller andet i ophænget
den smule slup der nødvendigvis må være i kardanleddene vil ikke kunne give så voldsomme reaktioner, og selv en tung ting der sad fast på en trækaksel kunne nok skabe lidt rysteri, men den ville være så tæt på centrum at det ville være en skønhedsfejl og slet ikke få bilen til at hoppe, men det ville dæk/fælge sagtens kunne
dine dæk eller en fælg kan sagtens have en bule uden de er ude af ballance, men det rysteri du beskriver lyder mere af det end af en træaksel eller andet i ophænget
den smule slup der nødvendigvis må være i kardanleddene vil ikke kunne give så voldsomme reaktioner, og selv en tung ting der sad fast på en trækaksel kunne nok skabe lidt rysteri, men den ville være så tæt på centrum at det ville være en skønhedsfejl og slet ikke få bilen til at hoppe, men det ville dæk/fælge sagtens kunne
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda
de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda
de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der
- posh
- Indlæg: 1917
- Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
- Geografisk sted: kolding
- Kontakt:
Re: Ryster under acceleration
forresten for en sikkerhedsnåls skyld kunne du prøve at sætte baghjulene foran, bare som livrem og seler
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda
de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda
de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der
- Gribben
- Indlæg: 166
- Tilmeldt: søn 6. aug 2017 15:35
- Geografisk sted: Bramming
- Kontakt:
Re: Ryster under acceleration
God ide. Det er i hvert fald nemt lige at teste.
EDIT,
Så er det prøvet, ingen ændring. Rystelserne er der allerede fra 30 kmt ved acc.
Prøvede lige at dreje på skiverne når jeg nu alligevel havde fordækkene af, og man kan se akslerne slår sideværts når de roterer med håndkraft, ca 2 mm ved de inderste led.
EDIT,
Så er det prøvet, ingen ændring. Rystelserne er der allerede fra 30 kmt ved acc.
Prøvede lige at dreje på skiverne når jeg nu alligevel havde fordækkene af, og man kan se akslerne slår sideværts når de roterer med håndkraft, ca 2 mm ved de inderste led.
C4 Spacetourer PureTech130 2018
- mikhan
- Moderator
- Indlæg: 2393
- Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Diagbox: Ja
- Version: V.9.125 + andre
Re: Ryster under acceleration
Nu ved jeg ikke om det ER muligt på din Berlingo ??? Men på en del PSA biler er der forskel på drivaksellængden.. Det er ikke meget, men en FOR KORT aksel = altså forkert, KAN betyde at akslen ikke kommer langt nok ind i "gearkassen"Gribben skrev: ↑tors 21. jun 2018 12:41God ide. Det er i hvert fald nemt lige at teste.
EDIT,
Så er det prøvet, ingen ændring. Rystelserne er der allerede fra 30 kmt ved acc.
Prøvede lige at dreje på skiverne når jeg nu alligevel havde fordækkene af, og man kan se akslerne slår sideværts når de roterer med håndkraft, ca 2 mm ved de inderste led.
Har du dobbelt tjekket at OEM/OE nummeret stemmer med de originale på PSA servicenet ??? Jeg VED at specielt Berlingo/Partner KAN være et problem..
mikhan = Mikael Hansen
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
- Gribben
- Indlæg: 166
- Tilmeldt: søn 6. aug 2017 15:35
- Geografisk sted: Bramming
- Kontakt:
Re: Ryster under acceleration
Ja, jeg har tjekket OEM numrene omhyggeligt på servicenet med stelnummeret, så de stemmer godt nok.
En anden ting er så om jeg reelt har fået det jeg har bestilt ! Jeg har studeret de forskellige leverandørers data på akslerne, og selv om man søger på det samme OEM nummer, får man forskellige bud på længden.
Da jeg monterede den højre (lange) aksel, husker jeg at den virkede rigelig lang, og det virkede som det inderste led gik i bund. Men det var svært at blive klog på, fordi manchetten var en helt anden type end den originale. Kan det være det inderste led der går i anslag ?
Tanken har da strejfet mig om jeg er på vildspor med det spillerum jeg kan mærke i leddet.
Lige nu står jeg og overvejer om jeg bare skal montere de nye SKF aksler og håbe det bedste. De ligner i hvert fald præcis de originale.
Eller om jeg skal sende dem retur mens de er nye, og bytte dem til Spidan.
En anden ting er så om jeg reelt har fået det jeg har bestilt ! Jeg har studeret de forskellige leverandørers data på akslerne, og selv om man søger på det samme OEM nummer, får man forskellige bud på længden.
Da jeg monterede den højre (lange) aksel, husker jeg at den virkede rigelig lang, og det virkede som det inderste led gik i bund. Men det var svært at blive klog på, fordi manchetten var en helt anden type end den originale. Kan det være det inderste led der går i anslag ?
Tanken har da strejfet mig om jeg er på vildspor med det spillerum jeg kan mærke i leddet.
Lige nu står jeg og overvejer om jeg bare skal montere de nye SKF aksler og håbe det bedste. De ligner i hvert fald præcis de originale.
Eller om jeg skal sende dem retur mens de er nye, og bytte dem til Spidan.
C4 Spacetourer PureTech130 2018