Ryster under acceleration

Brugeravatar
Gribben
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn 6. aug 2017 15:35
Geografisk sted: Bramming
Kontakt:

Ryster under acceleration

Ulæst indlæg af Gribben » tirs 10. apr 2018 07:45

Berlingoen ryster unormalt meget under acceleration, værst i området 70-90 kmt i 4 gear.
Nogle bud på hvad jeg skal kikke efter ?
C4 Spacetourer PureTech130 2018

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Ryster under acceleration

Ulæst indlæg af Carsten S » tirs 10. apr 2018 10:25

Er det kun ved acceleration?
En defekt trækaksel kunne være et bud. Et dæk der sprænger i kassen mærkes ofte lavere i fart.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

Brugeravatar
Gribben
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn 6. aug 2017 15:35
Geografisk sted: Bramming
Kontakt:

Re: Ryster under acceleration

Ulæst indlæg af Gribben » tirs 10. apr 2018 10:42

Ja , hvis jeg accelerer stille og roligt gennem hastighedsområdet, er der næsten ingenting at mærke.

EDIT: Forhistorien er, at jeg lige har skiftet generator,vandpumpe , tandrem og ribrem.
I forbindelse hermed er øverste motorophæng afmonteret for lettere adgang, og selvom motoren var klodset op, så kan det jo ikke undgås at den skrider lidt i position. Det nederste motorophæng, lige bag bundkarret var i hvert fald "stresset". Om det kan lave den fejl skal jeg ikke kunne sige, men det skal nævnes.
C4 Spacetourer PureTech130 2018

Brugeravatar
Gribben
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn 6. aug 2017 15:35
Geografisk sted: Bramming
Kontakt:

Re: Ryster under acceleration

Ulæst indlæg af Gribben » lør 14. apr 2018 19:27

Der er lidt slør i de inderste led. Hvis man holder om leddet og drejer/ryster med bremseskiven rasler de lidt.
De yderste led har ingen slør eller mislyde.
Der skal måske ikke meget til før det ryster ?
C4 Spacetourer PureTech130 2018

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Ryster under acceleration

Ulæst indlæg af posh » lør 14. apr 2018 19:47

Gribben skrev:
lør 14. apr 2018 19:27
Der er lidt slør i de inderste led. Hvis man holder om leddet og drejer/ryster med bremseskiven rasler de lidt.
De yderste led har ingen slør eller mislyde.
Der skal måske ikke meget til før det ryster ?
du giver jo selv svaret, etr defekt motorophæg giver rystelser ved belastning, det gør slør i kardanleddene også, og nej der skal ikke så meget til, typisk er rystelser i hænderne fra forenden ogt rystelser i rumpen fra bagenden ;)
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Brugeravatar
Gribben
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn 6. aug 2017 15:35
Geografisk sted: Bramming
Kontakt:

Re: Ryster under acceleration

Ulæst indlæg af Gribben » tors 19. apr 2018 12:16

Har lige fået en spritny trækaksel hjem, det ene led har lidt slør 1mm, altså når man holder leddet og drejer akslen frem og tilbage. Må det være sådan ?
C4 Spacetourer PureTech130 2018

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Ryster under acceleration

Ulæst indlæg af posh » tors 19. apr 2018 12:18

Gribben skrev:
tors 19. apr 2018 12:16
Har lige fået en spritny trækaksel hjem, det ene led har lidt slør 1mm, altså når man holder leddet og drejer akslen frem og tilbage. Må det være sådan ?
helt enkelt ja, den skal jo kunne arbejde :D
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Brugeravatar
Gribben
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn 6. aug 2017 15:35
Geografisk sted: Bramming
Kontakt:

Re: Ryster under acceleration

Ulæst indlæg af Gribben » man 30. apr 2018 13:36

Det hjalp med to nye trækaksler.
C4 Spacetourer PureTech130 2018

Brugeravatar
Gribben
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn 6. aug 2017 15:35
Geografisk sted: Bramming
Kontakt:

Re: Ryster under acceleration

Ulæst indlæg af Gribben » tirs 19. jun 2018 18:38

Det var så kun en stakket frist. Efter en tur til Italien ryster den nu værre end før, og der er meget mere slup i leddene.
Åbenbart ikke den forventede kvalitet.
Står nu med et andet og nyt sæt SKF trækaksler, men de har også lidt spil i de inderste led, ikke meget 1mm +- , men man kan høre det og se det. Både når man holder leddet og drejer akslen, og når man rykker op og ned i akslen.
Nogen siger at der godt må være lidt spil i et led, andre siger at der slet ingenting må være, hvis man kikker lidt på nettet.
Hvad er jeres erfaringer ?
Skal jeg over i noget Spidan/Löbro i stedet for SKF, eller hur ?
C4 Spacetourer PureTech130 2018

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Ryster under acceleration

Ulæst indlæg af posh » tirs 19. jun 2018 20:39

Næ der skulle ikke gerne være forskel, der skal jo være plads til bevægelse, er der ikke holder det ikke længen, og desværre sker det engang imellem at noget går i udu, men derfor skal man nu ikke droppe mærket, da det jo sker hos alle
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Brugeravatar
Gribben
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn 6. aug 2017 15:35
Geografisk sted: Bramming
Kontakt:

Re: Ryster under acceleration

Ulæst indlæg af Gribben » tirs 19. jun 2018 21:24

Det defekte sæt var fra en Ebay forhandler i Berlin, men viste sig at være en polsk vare af (for mig) ukendt fabrikat.

Så du mener at det nye SKF sæt sagtens kan være OK trods lidt spil i de inderste led ?
De yderste led er helt uden mærkbart spil.
C4 Spacetourer PureTech130 2018

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Ryster under acceleration

Ulæst indlæg af posh » tirs 19. jun 2018 22:13

Gribben skrev:
tirs 19. jun 2018 21:24
Det defekte sæt var fra en Ebay forhandler i Berlin, men viste sig at være en polsk vare af (for mig) ukendt fabrikat.

Så du mener at det nye SKF sæt sagtens kan være OK trods lidt spil i de inderste led ?
De yderste led er helt uden mærkbart spil.
100 % ok vær ikke bange for det 🐺
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Orla Pedersen
Indlæg: 213
Tilmeldt: søn 26. feb 2017 21:14
Geografisk sted: Himmerland
Kontakt:

Re: Ryster under acceleration

Ulæst indlæg af Orla Pedersen » ons 20. jun 2018 09:14

Gribben skrev:
tirs 19. jun 2018 21:24
Det defekte sæt var fra en Ebay forhandler i Berlin, men viste sig at være en polsk vare af (for mig) ukendt fabrikat.
Selv om mange ikke vil kendes ved at der skulle være forskel på reservedele, så er det ikke ukendt at kinesiske fabrikanter sælger frasorterede reservedele, altså dem mærkevareforhandlere ikke vil acceptere, typisk på eBay, Alibaba, og til mindre kvalitetsbevidste reservedelspushere. Det vil sige, at der i praksis er ganske meget bras på markedet, og selvom det kan være samme sted bilfabrikanten handler, så er det helt forskellige krav, der stilles til delenes kvalitet.

Alle, der har handlet med "kinesere", (det kan nemlig også være østeuropæere), i større stil kender problemet.
--
O. Pedersen

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2393
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: Ryster under acceleration

Ulæst indlæg af mikhan » ons 20. jun 2018 09:37

Ryster den i rattet, eller er det fornemmelsen af, at HELE bilen ryster ???

Min ringe erfaring siger mig: "Der skal meget til før inderste led laver voldsomme rystelser.. Hvorimod det yderste led ofte kan lave nummeret." ????
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

Brugeravatar
Gribben
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn 6. aug 2017 15:35
Geografisk sted: Bramming
Kontakt:

Re: Ryster under acceleration

Ulæst indlæg af Gribben » ons 20. jun 2018 12:55

Den ryster overhovedet ikke i rattet, det er mere hele forvognen der vibrerer.
0-30 kmt ingen problemer, men området 30-50 er slemt, og igen ved 85-95 kmt. Det er værst ved kraftig acc. eller op ad bakker.
Grunden til at jeg siger inderste led, er ud fra det man normalt antager som fejlkilden, ligesom hvis det klikker når man drejer, er det som regel yderste led.
Der er ikke noget mærkbart slør i de yderste led, hverken på de gamle eller på de nye SKF aksler jeg har fået hjem. De ligger stadig st. by her, med 1 måneds returret, (hvis jeg nu fik lyst til at prøve Spidan/GKN)
Jeg er blevet lidt mere forsigtig nu med bare at skifte ud i blinde, da det jo hurtigt kan blive en dyr fornøjelse.
Så jeg er åben for alle forslag, har selv tænkt på hjullejer, ikke fordi der er mærkbar slør i dem eller støj, men måske jeg ikke har spændt trækakslerne nok omkring lejerne og det kan lave noget sjov?
C4 Spacetourer PureTech130 2018

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Ryster under acceleration

Ulæst indlæg af posh » ons 20. jun 2018 14:16

en tanke, bare en lille en, hvordan har dine dæk det ?? der har vel ikke været kontakt med et hul eller en kantsten så der er kommet en indvendig sprængning i karkassen. har du chekket om der skulle være en lille bule på et af dækkene især på siden af det
dine dæk eller en fælg kan sagtens have en bule uden de er ude af ballance, men det rysteri du beskriver lyder mere af det end af en træaksel eller andet i ophænget
den smule slup der nødvendigvis må være i kardanleddene vil ikke kunne give så voldsomme reaktioner, og selv en tung ting der sad fast på en trækaksel kunne nok skabe lidt rysteri, men den ville være så tæt på centrum at det ville være en skønhedsfejl og slet ikke få bilen til at hoppe, men det ville dæk/fælge sagtens kunne 😽
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Ryster under acceleration

Ulæst indlæg af posh » ons 20. jun 2018 14:19

forresten for en sikkerhedsnåls skyld kunne du prøve at sætte baghjulene foran, bare som livrem og seler 🙀
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Brugeravatar
Gribben
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn 6. aug 2017 15:35
Geografisk sted: Bramming
Kontakt:

Re: Ryster under acceleration

Ulæst indlæg af Gribben » tors 21. jun 2018 12:41

God ide. Det er i hvert fald nemt lige at teste.

EDIT,
Så er det prøvet, ingen ændring. Rystelserne er der allerede fra 30 kmt ved acc.
Prøvede lige at dreje på skiverne når jeg nu alligevel havde fordækkene af, og man kan se akslerne slår sideværts når de roterer med håndkraft, ca 2 mm ved de inderste led.
C4 Spacetourer PureTech130 2018

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2393
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: Ryster under acceleration

Ulæst indlæg af mikhan » fre 22. jun 2018 10:14

Gribben skrev:
tors 21. jun 2018 12:41
God ide. Det er i hvert fald nemt lige at teste.

EDIT,
Så er det prøvet, ingen ændring. Rystelserne er der allerede fra 30 kmt ved acc.
Prøvede lige at dreje på skiverne når jeg nu alligevel havde fordækkene af, og man kan se akslerne slår sideværts når de roterer med håndkraft, ca 2 mm ved de inderste led.
Nu ved jeg ikke om det ER muligt på din Berlingo ??? Men på en del PSA biler er der forskel på drivaksellængden.. Det er ikke meget, men en FOR KORT aksel = altså forkert, KAN betyde at akslen ikke kommer langt nok ind i "gearkassen"

Har du dobbelt tjekket at OEM/OE nummeret stemmer med de originale på PSA servicenet ??? Jeg VED at specielt Berlingo/Partner KAN være et problem..
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

Brugeravatar
Gribben
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn 6. aug 2017 15:35
Geografisk sted: Bramming
Kontakt:

Re: Ryster under acceleration

Ulæst indlæg af Gribben » fre 22. jun 2018 11:28

Ja, jeg har tjekket OEM numrene omhyggeligt på servicenet med stelnummeret, så de stemmer godt nok.
En anden ting er så om jeg reelt har fået det jeg har bestilt ! Jeg har studeret de forskellige leverandørers data på akslerne, og selv om man søger på det samme OEM nummer, får man forskellige bud på længden.
Da jeg monterede den højre (lange) aksel, husker jeg at den virkede rigelig lang, og det virkede som det inderste led gik i bund. Men det var svært at blive klog på, fordi manchetten var en helt anden type end den originale. Kan det være det inderste led der går i anslag ?
Tanken har da strejfet mig om jeg er på vildspor med det spillerum jeg kan mærke i leddet.
Lige nu står jeg og overvejer om jeg bare skal montere de nye SKF aksler og håbe det bedste. De ligner i hvert fald præcis de originale.
Eller om jeg skal sende dem retur mens de er nye, og bytte dem til Spidan.
C4 Spacetourer PureTech130 2018

Besvar