Berlingo med underlig kobling

Besvar
Shafty
Indlæg: 99
Tilmeldt: man 27. feb 2017 12:52
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Berlingo med underlig kobling

Ulæst indlæg af Shafty » tirs 23. jan 2018 09:23

Hejsa

Min brors kobling gik i bund igår.

Det viste sig at være en stift i plast, som var knækket ved pedal, som forbinder pedal med kabel.

Jeg fik lavet et fix med en messing stift som er skruet på med møtrik.

Det underlige var at kablet opførte sig mærkeligt. Der var ingen problemer med vandring ved afmontering af kablet, men da det skulle monteret på koblingsarmen til udrykker lejet, var det alt for stramt og vandring af kabel udeblev.

Jeg kæmpede med det i 1½ times tid med al vold og magt, men lige lidt hjalp det.

Jeg fulgte kablet fra torpedo (?) og ud mod koblingshus. Der er et sted hvor yderrøret består af en gummi bælg. Jeg ved ikke helt hvad jeg gjorde, men jeg forsøgte at bevæge/motionere området omkring gummibælgen, mens jeg hev, da min fornemmelse var at det var position af yderrør til kabel der skabte sig.
Ligepludselig var det som om noget slap sit greb, og jeg kunne med lethed føre kablet på plads om koblingsarmen.
Er det en slavecylinder der ikke arbejder som den skal eller?

Er der nogen der kan give en forklaring på det? Er det derfor stiften knækkede i første omgang?

Tak :-)
C4 Grand picasso 2.0 HDI 2008 276.000 km.
aka Tyffe på citronik :-)
Har Lexia/Diagbox 7.xx

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Berlingo med underlig kobling

Ulæst indlæg af posh » tirs 23. jan 2018 09:58

nej du har et kabel der er selvjusterende, og du har så været heldig at reguleringen har sluppet, nu skulle den så gerne virke igen således padalvandringen automatisk justeres
Stiften kan muligvis være knækket pga. den føromtalte automatiske justering har fået det strammet for meget, så når i trådte pedalen ned blev belasningen for meget for stiften, men vær blot opmærksom på frigangen i pedalen og at den udkobler tilstrækkeligt, ellers må du have et nyt kabel, de får så mener jeg både som almindelige og justerende kabler
der er eksempler på at man har måttet skifte kablet i forbindelse med koblingsskift da det ikke har været muligt at få det frigjort som det lykkedes dig
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Shafty
Indlæg: 99
Tilmeldt: man 27. feb 2017 12:52
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Berlingo med underlig kobling

Ulæst indlæg af Shafty » tirs 23. jan 2018 13:48

tænkte nok det var sådan noget -koblingen føles sku også lidt sjov -både før og efter episoden :-)

Tænker der nok skal nyt kabel til :-)

Tak for input!
C4 Grand picasso 2.0 HDI 2008 276.000 km.
aka Tyffe på citronik :-)
Har Lexia/Diagbox 7.xx

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Berlingo med underlig kobling

Ulæst indlæg af posh » tirs 23. jan 2018 15:00

hvordan føles pedalen sjov, det eneste jeg har oplevet var på en tidligere xantia der også har kabel kobling, den begyndte efter et par hundrede tusinde km ligesom at have et "knæk" når jeg trådte på pedalen, dette var tydeligt at mærke når jeg trådte langsomt ned/op, dette skyldtes slidte fingre på udrykkerpladen i koblingen, og diagnosen "ny kobling" nå tænkte jeg vi får se, den koblede jo både fra og til uden problemer så jeg kørte viddere og vænnede mig til det lille "knæk" og da jeg skiftede bilen ca 50,000 km senere sagde den stadig "knæk" men koblede også stadig fint til og fra, så nogle gange kan det godt betale sig at sætte "kiggerten for det blinde øje"jeg tro din reparation og løsning godt kunne vise sig at være varig, en Berlingo hører jo ret beset ikke til i foreningen af GTI og Supercars :whistle: :violin:
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Berlingo med underlig kobling

Ulæst indlæg af Carsten S » tirs 23. jan 2018 15:27

Jeg har bøvlet afsindig meget med de kabler gennem tiden. Det er virkelig noget skrammel, for at sige det mildt.

Man kan forresten købe manuelle kabler som uoriginale, det virker sq hver gang.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2393
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: Berlingo med underlig kobling

Ulæst indlæg af mikhan » tirs 23. jan 2018 16:32

Har også bøvlet med selvjusterende koblingskabler på Berlingo/Partner.

Efter 2 "billige" uorginale som holdt max 500 km, så købte jeg et originalt. Lidt dyrere ja.. Men det holder.
Skift endelig plastholderen mellem kabel og pedal. Den koster under 100 kr originalt.

TIP: Afmonter venstre forhjul når kablet skiftes.. Så er der meget bedre udsyn gennem "inderskærmen".
Især til bøjlerne over gearkassen, som kablet SKAL ligge korrekt i.

Billede
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

Shafty
Indlæg: 99
Tilmeldt: man 27. feb 2017 12:52
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Berlingo med underlig kobling

Ulæst indlæg af Shafty » ons 24. jan 2018 15:13

Posh: Det føles som en skurren nærmest når man træder på pedalen. Kan ikke mærke det når pedal eller kobilingsarm motioneres.

Carsten S: interessant, så sidder der manuel justerings mekanisme på istedet?

Jaaa mikhan! netop den hvide split i holderen der var knækket!

Kan man bare pille det af du har billede af og så skubbe resten ud? :-)

Har nemlig anbefalet at få skiftet det kabel, da det ikke lader til at køre skide godt, måske kan den bare ikke stramme nok op :-)
C4 Grand picasso 2.0 HDI 2008 276.000 km.
aka Tyffe på citronik :-)
Har Lexia/Diagbox 7.xx

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Berlingo med underlig kobling

Ulæst indlæg af posh » ons 24. jan 2018 15:30

Ja den skurrende lidt rykvise måde pedalen går op ned på er meget præcist beskrevet, og det er ligegyldigt om bilen er startet eller ej
Jeg påstår ikke det er fingrene, men at det muligt som årsag og virkning
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2393
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: Berlingo med underlig kobling

Ulæst indlæg af mikhan » ons 24. jan 2018 16:23

Shafty skrev:
ons 24. jan 2018 15:13
Posh: Det føles som en skurren nærmest når man træder på pedalen. Kan ikke mærke det når pedal eller kobilingsarm motioneres.

Carsten S: interessant, så sidder der manuel justerings mekanisme på istedet?

Jaaa mikhan! netop den hvide split i holderen der var knækket!

Kan man bare pille det af du har billede af og så skubbe resten ud? :-)

Har nemlig anbefalet at få skiftet det kabel, da det ikke lader til at køre skide godt, måske kan den bare ikke stramme nok op :-)
Nu oplyser du ikke hvilken motor der ligger i den Berlingo. Et stelnummer eller reg. nr ville være fint.

Men både min Xsara og Partner ( Dem i min signatur ) er ens vedr. pedal og kabel.

Der er ikke meget plads oppe over pedalen. Så jeg skruer den helt af. Een bolt og een møtrik/bolt som på billedet.

Så skære jeg det gamle inderkabel af helt nede ved udtrykkerarmen. Og så kan pedal og inderkabel tages/trækkes samlet ud af bilen.

Så udskifter jeg den sorte plastholder på pedalen.

En hjælper stikker det nye kabel fra motorrummet og ind gennem hullet i topedopladen.

Det nye inderkabel fiskes på plads i den sorte plastholder. Sørg for at den lille knop i enden af kablet er rigtigt låst i plastholderen.
( Lad hjælperen holde inderkablet stramt i den anden ende ( Ved udrykkerarmen ) så kablet ikke smutter ud af plastholderen igen.)
Monter pedalen igen mens hjælperen stadig holder inderkablet stramt.

Sørg for at kablet ligger korrekt i beslaget over gearkassen. Derfor skrues venstre forhjul af ;)

Sæt kablet på udrykkerarmen.

Nogen kabler skal TIL SIDST have udløst selvjusteringen. De gode kabler skal ikke udløses.

Pedalen på min Xsara og Partner

Billede
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

Shafty
Indlæg: 99
Tilmeldt: man 27. feb 2017 12:52
Geografisk sted: Hedehusene
Kontakt:

Re: Berlingo med underlig kobling

Ulæst indlæg af Shafty » tors 25. jan 2018 10:40

Hej Igen,

Jeg har ikke skrevet reg nr ned, simpelthen fordi jeg ikke har det lige nu, det er min brors bil og har ikke lige fået spurgt :-D

Tak for den meget udførlige vejledning.. det virker overskueligt :-)
C4 Grand picasso 2.0 HDI 2008 276.000 km.
aka Tyffe på citronik :-)
Har Lexia/Diagbox 7.xx

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2393
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: Berlingo med underlig kobling

Ulæst indlæg af mikhan » tors 25. jan 2018 11:10

Grunden til reg. nr. eller sidste 8 cifre i stelnummeret, er for at kunne lave et opslag på Citroen servicenet.

Berlingo og Partner har flere forskellige løsninger vedr. kabel og pedal.

ISÆR fordi der findes flere kabellængder. Og det er et must, at det stemmer 100 % med originalnummeret.

Anbefaler stadig at betale 200 kr mere for et originalt, frem for et "billigt" uoriginalt kabel.
( Så sjovt er det heller ikke at rode oppe under instrumentbrættet ) ;)
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

Brugeravatar
Mamahoho
Indlæg: 43
Tilmeldt: man 9. jul 2018 14:23
Geografisk sted: 4690 Haslev
Diagbox: Ja
Version: 9.68
Kontakt:

Re: Berlingo med underlig kobling

Ulæst indlæg af Mamahoho » lør 4. aug 2018 13:29

Jeg har selv rodet rigtig meget med koblingsfunktionen på en tilsvarende Berlingo, og som mekanisk ingeniør er jeg ikke begejstret. Det der plastikpis der trækker i kablet er underdimensioneret, og hvis det svigter, kan du ikke køre videre. Jeg er blevet hentet 3 gange af Dansk Autohjælp pga svigtende koblingsfunktion på Berlingo. Hvis dimsen fås i metal, hører jeg gerne om det!
Citroen Berlingo 2016 1,6 BlueHDI 100 ETG6
195.XXX km

Peugeot 107 2014
204.XXX km

Mitsubishi Colt 2010 1,3 AllShift
123.XXX km

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2393
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: Berlingo med underlig kobling

Ulæst indlæg af mikhan » lør 4. aug 2018 13:51

Mamahoho skrev:
lør 4. aug 2018 13:29
Jeg har selv rodet rigtig meget med koblingsfunktionen på en tilsvarende Berlingo, og som mekanisk ingeniør er jeg ikke begejstret. Det der plastikpis der trækker i kablet er underdimensioneret, og hvis det svigter, kan du ikke køre videre. Jeg er blevet hentet 3 gange af Dansk Autohjælp pga svigtende koblingsfunktion på Berlingo. Hvis dimsen fås i metal, hører jeg gerne om det!
Den "plastikdims" holder normalt hele kablets levetid.. Men det er et must at skifte den samtidigt med kablet ( ca 100 kr )

Men "plastikdimsen" overlever IKKE hvis:

1. Uoriginalt "lorte kabel"
2. Hvis kablet ikke er lagt korrekt i bøjlerne over gearkassen.
3. Hvis selve koblingen er defekt ( Går alt for stramt )
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

Brugeravatar
Mamahoho
Indlæg: 43
Tilmeldt: man 9. jul 2018 14:23
Geografisk sted: 4690 Haslev
Diagbox: Ja
Version: 9.68
Kontakt:

Re: Berlingo med underlig kobling

Ulæst indlæg af Mamahoho » søn 17. nov 2019 01:40

Nu fandt jeg endelig frem til et godt koblingskabel, og bilen har kørt upåklagelig siden!
Citroen Berlingo 2016 1,6 BlueHDI 100 ETG6
195.XXX km

Peugeot 107 2014
204.XXX km

Mitsubishi Colt 2010 1,3 AllShift
123.XXX km

Besvar