Berlingo med fejl P3014 og P1338
-
dondodi@hotmail.com
- Kontakt:
Berlingo med fejl P3014 og P1338
Min tro Berlingo skal til syn, og motorlampen ville ikke slukke, men kom med fejlkoderne P1338 og P3014.
Så vidt jeg kan læse mig frem til, er det en krumtapsføler og en sensor til sugerørstryk.
Er der nogen i forum der har erfaring med dette - og hvor sidder de henne?
Jeg skal ligeledes have nye fjederben - er de ens højre og venstre?
God aften til alle
Mvh Martin
Så vidt jeg kan læse mig frem til, er det en krumtapsføler og en sensor til sugerørstryk.
Er der nogen i forum der har erfaring med dette - og hvor sidder de henne?
Jeg skal ligeledes have nye fjederben - er de ens højre og venstre?
God aften til alle
Mvh Martin
2005, Berlingo 1,6 Benzin, 109 hk
-
SRO
- Moderator
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Berlingo med fejl P3014 og P1338
Hej Martin
Det at du kan udlæse en fejlkode betyder ikke nødvendigvis, at følerne er defekte. De kan blot have målt nogle værdier, der ligger uden for det specificerede.
Sugerørstrykføleren, også kaldet en MAP-sensor sidder i indsugningsmanifolden eller tæt på gasspjældet. En defekt PCV-ventil kan godt forårsage at der sættes den nævnte kode, men utætheder kan også være årsagen. Du skal måle værdierne "live" med en tester
Krumtapssensoren aftaster på svinghjulet og sidder, så vidt jeg husker, oven på gearkassen, hvor du vist lige skal demontere luftfilterkassen for at komme til.
Fjederben - det kommer an på modellen, nogle af de uoriginale fjederben kommer med bremseslangeholder til begge sider og så er højre=venstre.
Husk at give den nogle nye tårnlejer ved samme lejlighed, do. for støddæmpermanchet og -stop. Der sidder også en "holder" som lejet sidder i - nyt på af det hele, så spiller det.
Det at du kan udlæse en fejlkode betyder ikke nødvendigvis, at følerne er defekte. De kan blot have målt nogle værdier, der ligger uden for det specificerede.
Sugerørstrykføleren, også kaldet en MAP-sensor sidder i indsugningsmanifolden eller tæt på gasspjældet. En defekt PCV-ventil kan godt forårsage at der sættes den nævnte kode, men utætheder kan også være årsagen. Du skal måle værdierne "live" med en tester
Krumtapssensoren aftaster på svinghjulet og sidder, så vidt jeg husker, oven på gearkassen, hvor du vist lige skal demontere luftfilterkassen for at komme til.
Fjederben - det kommer an på modellen, nogle af de uoriginale fjederben kommer med bremseslangeholder til begge sider og så er højre=venstre.
Husk at give den nogle nye tårnlejer ved samme lejlighed, do. for støddæmpermanchet og -stop. Der sidder også en "holder" som lejet sidder i - nyt på af det hele, så spiller det.
-
dondodi@hotmail.com
- Kontakt:
Hej igen
Tak for svar.
Jeg fik fjernet P1338 fejlen med en ny krumtapsføler og fjederbenene er skiftet.
Nu står jeg tilbage med P1338 og en lysende motorlampe.
Hvad menes med at måle 'Live' med en tester? Jeg har en OBD tester fra biltema - kan den klare det?
Tak for svar.
Jeg fik fjernet P1338 fejlen med en ny krumtapsføler og fjederbenene er skiftet.
Nu står jeg tilbage med P1338 og en lysende motorlampe.
Hvad menes med at måle 'Live' med en tester? Jeg har en OBD tester fra biltema - kan den klare det?
-
dondodi@hotmail.com
- Kontakt:
Det er P3014 der mangler at blive rettet!
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
At måle live menes at man udlæser data mens f.eks. motoren kører, altså observerer hvilke måleværdier der forekommer under normal drift.
Disse analyseres ud fra opgivne data, sammenhænge med andre data og mekanikerens erfaringer.
Biltema? Det er et godt spørgsmål, de har sikkert flere modeller. Nogle "OBD-testere" er blot fejlkodelæsere.
Du kan, med rette tester, "live" se de værdier som f.eks. din MAP-sensor sender til motorstyringen, men testeren kan ikke fortælle dig om det er valide værdier. Hvis sensoren er "død" kan det være årsagen til fejlkode, men hvis den sender "forkerte" data, skal årsagen findes... er sensoren defekt eller kan der være andre årsager til at netop den sensor måler som den gør.
Disse analyseres ud fra opgivne data, sammenhænge med andre data og mekanikerens erfaringer.
Biltema? Det er et godt spørgsmål, de har sikkert flere modeller. Nogle "OBD-testere" er blot fejlkodelæsere.
Du kan, med rette tester, "live" se de værdier som f.eks. din MAP-sensor sender til motorstyringen, men testeren kan ikke fortælle dig om det er valide værdier. Hvis sensoren er "død" kan det være årsagen til fejlkode, men hvis den sender "forkerte" data, skal årsagen findes... er sensoren defekt eller kan der være andre årsager til at netop den sensor måler som den gør.
-
dondodi@hotmail.com
- Kontakt:
Jeg fik fat i en nabo, der havde en proff tester, og fik læst ud live. Det viser sig at det var gasspjældhuset der var knas med. Håber jeg slipper for motorlampe når den er skiftet. Han gav mig desuden denne procedure til at nulstille gasspjæld:
https://citroenforum.dk/phpbb/download/ ... ew&id=3582
Prøvede proceduren uden held, men temp. skal så også være over 5 grader..., og det har synshallen ikke tid til at vente på
https://citroenforum.dk/phpbb/download/ ... ew&id=3582
Prøvede proceduren uden held, men temp. skal så også være over 5 grader..., og det har synshallen ikke tid til at vente på
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Hvad er der galt med gasspjældshuset/hvordan stillede I den diagnose?
-
dondodi@hotmail.com
- Kontakt:
Jeg ved ikke hvad der var galt med gasspjældet. Diagnosen foregik med en 'udvidet' tester tilsluttet en pc. Hvilken er jeg ikke klar over.
Sidste lampe fik jeg slukket i dag:
Fejl 1806: 'Front RH pretensioner open circuit' fik jeg slukket ved at give stikkene under passagersædet noget kontakt spray.
Fantastisk oplevelse at køre uden advarselslamper :-)
Mange tak for input!
God søndag til jer alle
Sidste lampe fik jeg slukket i dag:
Fejl 1806: 'Front RH pretensioner open circuit' fik jeg slukket ved at give stikkene under passagersædet noget kontakt spray.
Fantastisk oplevelse at køre uden advarselslamper :-)
Mange tak for input!
God søndag til jer alle