røggastest

Besvar
moller
Indlæg: 42
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 09:02
Kontakt:

røggastest

Ulæst indlæg af moller » tirs 4. jul 2023 16:20

Hej igen så har jeg fået min gamle berlingo sp 36702 næsten synet, det var bare røggastallet der var for højt på synsrapporten står det at den var 052, vol.% hvad vil det lige sige og hvad skal den være? er den meget for høj? min mekanikker sagde jeg skulle skifte olie og filtre og tændrør så det har jeg gjort så må vi se om det hjælper. ellers nogle gode ider. Hilsen Morten

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: røggastest

Ulæst indlæg af SRO » tors 6. jul 2023 21:15

Røggastallet er udtryk for hvor stor en restmængde af sodpartikler der findes i den målte røggas - og angives i procent af den målte volumen. Er dit luftfilter godt brugt, kan det medvirke til at give højere værdier.

Ofte kan du ved at køre en god lang tur, hvor motoren bliver luftet igennem, sænke tallet en del. Lad motoren arbejde oppe i omdrejninger, træk den ud i gearene og undgå for megen acceleration med fuld pedal :-)

Når du kører til syn, så sørg for at køre en god omvej, så motoren er gennemvarm, ankom kort tid før bilen skal ind i synshallen.

Der kan jo selvfølgelig også være noget galt med bilen, dyser der hænger mv. men ofte er det for megen bedstemorskørsel og koldstarter som kan give en uheldig oplevelse i synshallen.

moller
Indlæg: 42
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 09:02
Kontakt:

Re: røggastest

Ulæst indlæg af moller » tors 13. jul 2023 19:48

Tak for svar, har prøvet en hel del men det er ikke blevet bedre med målingen, har skiftet tændrør olie, filtre, rens i bensien, har kørt på 100 oktan i stedet for 95, har kørt 1100 km meget på motorvej siden første måling, min mekanikker mener det er katalysator så den skifter vi, kan man gå ud fra det er katalysatoren der er galt med? kan en mekaniker ikke måle hvad det er galt inden katalysatoren skiftes? han har faktisk slet ikke set på bilen, bare fået at vide at co tallet er på 0,52 ved forhøjet tomgang det skal vist ligge på omkring 0,30, er det ikke andre ting man kan gøre ud over det der er prøvet inden man skifter katalysatoren?

Brugeravatar
JensNo
Indlæg: 355
Tilmeldt: ons 23. maj 2018 14:41
Geografisk sted: Hønefoss
Diagbox: Ja
Version: V5.29
Kontakt:

Re: røggastest

Ulæst indlæg af JensNo » tors 13. jul 2023 21:55

moller skrev:
tors 13. jul 2023 19:48
Tak for svar, har prøvet en hel del men det er ikke blevet bedre med målingen, har skiftet tændrør olie, filtre, rens i bensien, har kørt på 100 oktan i stedet for 95, har kørt 1100 km meget på motorvej siden første måling, min mekanikker mener det er katalysator så den skifter vi, kan man gå ud fra det er katalysatoren der er galt med? kan en mekaniker ikke måle hvad det er galt inden katalysatoren skiftes? han har faktisk slet ikke set på bilen, bare fået at vide at co tallet er på 0,52 ved forhøjet tomgang det skal vist ligge på omkring 0,30, er det ikke andre ting man kan gøre ud over det der er prøvet inden man skifter katalysatoren?
Katalysatoren har en forventet levetid på 100.000 km så mon ikke at din mekaniker har ret.
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech

moller
Indlæg: 42
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 09:02
Kontakt:

Re: røggastest

Ulæst indlæg af moller » fre 14. jul 2023 16:08

ja men så kan jeg jo være ganske rolig når både jensNo, min mekanikker, og synsmanden, mener det er katalysatoren så kan jeg jo rolig koste omkring 4000 kr på min gamle berlingo. mange tak.

Besvar