Ventilator på køleren
-
- Indlæg: 95
- Tilmeldt: lør 2. dec 2017 10:54
- Geografisk sted: Hammel
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Ventilator på køleren
CX53224
Hvor sidder styringen til ventilator på køleren.
Hvordan virker den.
Blæseren blev ved med at køre på lav hastighed, efter motoren var stoppet, motoren var normal driftstemparatur jeg havde AC tændt da jeg stoppede motoren.
Jeg fik den stoppet ved at starte motoren +AC, og stoppede dem igen.
Hvorfor?
Hvor sidder styringen til ventilator på køleren.
Hvordan virker den.
Blæseren blev ved med at køre på lav hastighed, efter motoren var stoppet, motoren var normal driftstemparatur jeg havde AC tændt da jeg stoppede motoren.
Jeg fik den stoppet ved at starte motoren +AC, og stoppede dem igen.
Hvorfor?
-
- Indlæg: 129
- Tilmeldt: man 19. okt 2020 19:38
- Kontakt:
Re: Ventilator på køleren
Der behøver ikke være noget galt med din blæser.
Hvis motor er varm nok, kan blæser godt køre videre indtil den er kold.
Temperatur føleren går til motorstyringen, der styrer blæser via relæer.
Et for høj blæserhastighed.
Og et for lav, via en modstand.
Desuden kan pressostaten til ac tvangsstyre blæseren til at kære uanset motortemparatur.
Temperaturføleren sidder ved termostathuset. Selve relæer og modstande sidder i kølerrammen ved siden af blæsermotoren.
Systemet trækker ret meget strøm, og sidder lidt dumt i forhold til fugt. Så det kan godt irre og modstanden tære. Men lyder umiddelbart som om det virker som det skal. Hvis du har adgang til en lexia tester, kan du teste den manuelt på begge hastigheder.
Mvh CVR
Hvis motor er varm nok, kan blæser godt køre videre indtil den er kold.
Temperatur føleren går til motorstyringen, der styrer blæser via relæer.
Et for høj blæserhastighed.
Og et for lav, via en modstand.
Desuden kan pressostaten til ac tvangsstyre blæseren til at kære uanset motortemparatur.
Temperaturføleren sidder ved termostathuset. Selve relæer og modstande sidder i kølerrammen ved siden af blæsermotoren.
Systemet trækker ret meget strøm, og sidder lidt dumt i forhold til fugt. Så det kan godt irre og modstanden tære. Men lyder umiddelbart som om det virker som det skal. Hvis du har adgang til en lexia tester, kan du teste den manuelt på begge hastigheder.
Mvh CVR
- mikhan
- Moderator
- Indlæg: 2391
- Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Diagbox: Ja
- Version: V.9.125 + andre
Re: Ventilator på køleren
Kan så tilføje, at den temperatur der vises mens motoren køre, vil stige når den stoppes.
Ganske enkelt fordi der ikke længere cirkulere kølevand i systemet, når vandpumpen stopper.
Genstartes motoren, så falder temperaturen af samme årsag (Vandpumpen)
Ganske enkelt fordi der ikke længere cirkulere kølevand i systemet, når vandpumpen stopper.
Genstartes motoren, så falder temperaturen af samme årsag (Vandpumpen)
mikhan = Mikael Hansen
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..
-
- Indlæg: 95
- Tilmeldt: lør 2. dec 2017 10:54
- Geografisk sted: Hammel
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Ventilator på køleren
Tak, så har jeg noget et gå videre med.
Termostaten er lige skiftet, da motoren ikke blev varm nok, den manglede 5-8°, det hjalp, så nu er den 91°.
Termostaten er lige skiftet, da motoren ikke blev varm nok, den manglede 5-8°, det hjalp, så nu er den 91°.