Forrudevisker virker pludselig ikke
- GBN
- Geografisk sted: Fyn
- Diagbox: Ja
- Version: DIAGBOX 7.83 + 9.91
- Kontakt:
Forrudevisker virker pludselig ikke
Jeg opdagede at forrudeviskerne ikke virker på min kones Berlingo 1,6 2003 benzin.
Jeg har tjekket sikring i motorrum F17 30 ampere og der er gennemgang . Med prøvelampe har jeg tjekket at der er + på begge sider af sikringen.
Hvad er der galt? Sidder der et viskerrelæ et sted som er defekt?
Jeg har tjekket sikring i motorrum F17 30 ampere og der er gennemgang . Med prøvelampe har jeg tjekket at der er + på begge sider af sikringen.
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen
Gunnar Nielsen
-
SRO
- Moderator
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Re: Forrudevisker virker pludselig ikke
Får motoren strøm - altså i stikket ved motoren.
Hvis ja, så er viskermotoren formentlig defekt. Hvis ikke skal der yderligere fejlsøgning til.
Hvis ja, så er viskermotoren formentlig defekt. Hvis ikke skal der yderligere fejlsøgning til.
- GBN
- Kontakt:
Der er 2 motorer til forrudeviskerne. Men jeg er ikke lige klar over hvor stikkene sidder?
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen
Gunnar Nielsen
- posh
- Geografisk sted: kolding
- Kontakt:
stikkene sidder ved motorerne
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda
de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda
- posh
- Kontakt:
posh skrev: ↑tors 29. okt 2020 10:14stikkene sidder ved motorerne
men fejlen ligger nu nok i com 2000 modulet, det er det kontakterne under rattet sidder i, og det er kendt for over tid at kunne svigte, men er du fix på fingrene han du npbne det og rense kontaktpunkterne så er det klar til en ny omgang, du kan også være heldig ved med den tynde forlængerslange på en dåse elrens at spraye dig ud afr problemet ved at puste grundigt ind i viskerkontaktens sokkel
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
- Carsten S
- Site Admin
- Geografisk sted: 8653 Them
- Version: 8.xx
- Kontakt:
Der er da kun én viskermotor.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
- GBN
- Kontakt:
Ja, det kan godt være at der kun er en viskermotor, men jeg har ikke skilt det af i nu, og mit eldiagram i OWM er der vist to motorer nr 9 og nr10
Men hvor er det lige at coom 2000 modulet sidder. I mit diagram hedder det "Built-in system interface"men det er vel det samme? Jeg er ikke bange for at rodde med relækontakter og rense dem, bare jeg ved hvilke jeg skal lede efter?
Men hvor er det lige at coom 2000 modulet sidder. I mit diagram hedder det "Built-in system interface"men det er vel det samme? Jeg er ikke bange for at rodde med relækontakter og rense dem, bare jeg ved hvilke jeg skal lede efter?
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen
Gunnar Nielsen
- Carsten S
- Site Admin
- Geografisk sted: 8653 Them
- Version: 8.xx
- Kontakt:
Com2000 modulet er rat-modulet med visker og lys armene.. Built-in systems interface er BSI boksen.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
- GBN
- Kontakt:
Ok, det diagram jeg har set på er her.
Men hvad er Com2000 modulet så på diagrammet?
Men hvad er Com2000 modulet så på diagrammet?
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen
Gunnar Nielsen
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Det virker til at være en lidt sjov måde at arbejde på. Du kan overveje om det kan være en fordel at arbejde dig tilbage i systemet frem for frem - om jeg så må sige.GBN skrev: ↑lør 31. okt 2020 10:01Ja, det kan godt være at der kun er en viskermotor, men jeg har ikke skilt det af i nu, og mit eldiagram i OWM er der vist to motorer nr 9 og nr10
Derfor bør du overveje at måle på stikket til motoren frem for at måle og rense alt igennem for så at ende ude ved motoren i sidste ende.
Det kan meget vel være, at du kommer til at skulle udskifte relæer, COM2000 modul eller noget helt tredje, men det vil da være mest logisk at finde ud af om motoren rent faktisk får strøm.
Ja, det var blot en tanke jeg fik
Diagrammer kan være uundværlige, men i praksis kan nogle få simple målinger gøre underværker. Lyt nu til Carstens input om at der kun er én motor. Læg diagrammerne væk og find en prøvelampe eller et multimeter og bevæg dig ud til bilen, hvor fejlen jo nok er at finde.
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Haynes? - så glem det! Du skal være mere end heldig, hvis du finder et diagram som passer med bilen.
- mikhan
- Moderator
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Version: V.9.125 + andre
Ja der er et relæ i BSM EFTER sikringen og FØR viskermotoren.. Altså MELLEM sikringen og viskermotoren.GBN skrev: ↑ons 28. okt 2020 17:46Jeg opdagede at forrudeviskerne ikke virker på min kones Berlingo 1,6 2003 benzin.
Måske har du brændt din BSM (Evt. BSI) af, da du rodede med brændstofpumpen ??
viewtopic.php?f=28&t=1719
PS!!! Hvis du læser dit eget diagram korrekt, så er nr. 8 den forreste viskermotor ( Der er KUN 1.)
Nr 9 og 10 er bagerste viskermotorer.. Der er 2 stk HVIS bilen har dobbelte sidehængte bagdøre.. Højre og venstre.
Og kun 1 hvis den er med "tophængt" bagklap..
I øvrigt er det godt at vide, HVAD man laver. Ikke alt er 12 volt på "moderne" biler.
En hel del er KUN ca. 5 volt. Og der er også Canbus (computer) forbindelser.. Ingen af dem tåler, at få smidt 12 volt direkte ind.
mikhan = Mikael Hansen
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)
- GBN
- Kontakt:
Ja, der står jo også LH og RH rear wiper, selv om jeg kun har en rear, men at det er nr. 8 som er viskermotoren ændre ikke så meget.
Men lige en forklaring til min fremgangsmåde. Jeg er lige blevet opereret i maven i torsdag og kommen hjem fredag. det er gået godt, men jeg skal holde mig i ro i starten, så jeg må ikke ligge og rode med biler og overbelaste mig. Jeg må heller ikke køre bil her i starten og min kone har prøvet den nærmeste mekaniker, han så på den, men har ikke tid før om ca. en uge. Vi har begge kørt til og fra sygehuset uden frontrudevisker og det regnede, det er livsfarligt og det gør vi ikke mere.
Men lige en forklaring til min fremgangsmåde. Jeg er lige blevet opereret i maven i torsdag og kommen hjem fredag. det er gået godt, men jeg skal holde mig i ro i starten, så jeg må ikke ligge og rode med biler og overbelaste mig. Jeg må heller ikke køre bil her i starten og min kone har prøvet den nærmeste mekaniker, han så på den, men har ikke tid før om ca. en uge. Vi har begge kørt til og fra sygehuset uden frontrudevisker og det regnede, det er livsfarligt og det gør vi ikke mere.
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen
Gunnar Nielsen
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Ja, det er nok en god ide at lade være med at køre i bilen uden vinduesvisker. Det kan koste andre mennesker livet at gøre den slags - tag en taxi.
God bedring.
God bedring.
- GBN
- Kontakt:
Jeg er ikke begyndt at arbejde på Berlingo´en endnu, jeg må vente lidt endnu, selv om det kribler i mine fingre nu.
Men jeg har konstateret at bilen nu har stået stille i 7 dage i træk og alarmen, som starter når batterispændingen er ned på 12,2 volt, ikke er gået i gang endnu. Det er vist ny rekord, så min mistanke til afladningen, som jeg har bøvlet med i flere år, kunne godt være på vinduesviskerne foran, som ikke virker i øjeblikket. Kan der være noget der, som aflader og som jeg ikke får med når jeg måler afladestrøm 0,02A på +siden??
Når bilen er helt afladt, kan man ikke låse bilen op med fjerbetjeningen, så må jeg kravle ind bagfra, hvor jeg kan låse op med nøgle, og derefter låse dørene op manuelt. Andre gange kan man godt låse op med fjernbetjeningen, men prøver man på at starte, så sker der ingen ting, og andre gange så prøver vinduesviskerne på at bevæge sig lidt, selv om de ikke er slået til ved rettet mener jeg.
Men jeg har konstateret at bilen nu har stået stille i 7 dage i træk og alarmen, som starter når batterispændingen er ned på 12,2 volt, ikke er gået i gang endnu. Det er vist ny rekord, så min mistanke til afladningen, som jeg har bøvlet med i flere år, kunne godt være på vinduesviskerne foran, som ikke virker i øjeblikket. Kan der være noget der, som aflader og som jeg ikke får med når jeg måler afladestrøm 0,02A på +siden??
Når bilen er helt afladt, kan man ikke låse bilen op med fjerbetjeningen, så må jeg kravle ind bagfra, hvor jeg kan låse op med nøgle, og derefter låse dørene op manuelt. Andre gange kan man godt låse op med fjernbetjeningen, men prøver man på at starte, så sker der ingen ting, og andre gange så prøver vinduesviskerne på at bevæge sig lidt, selv om de ikke er slået til ved rettet mener jeg.
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen
Gunnar Nielsen
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Det vil være det rene gætværk. Der skal målinger til.
Du kan jo demontere stikket på viskermotoren og se om afladningen standser... måling :-) eller afventen og så gætværk.
Du kan ikke regne med noget som helst mht. de elektriske funktioner, hvis ikke batteriet er ladet op. Det er tidsspilde at fejlsøge på et system, når hovedkilden, batteriet, ikke fungerer.
Det vil nok være lettere for andre brugere at hjælpe dig, hvis du kommer med facts frem for indikationer... det med at vinduesviskerne måske bevæger sig, selv om der måske ikke er tændt for dem, synes ikke at hjælpe med at få input til videre fejlsøgning.
Du bør nok overveje, at være mere præcis, når du er på toppen igen.
Du kan jo demontere stikket på viskermotoren og se om afladningen standser... måling :-) eller afventen og så gætværk.
Du kan ikke regne med noget som helst mht. de elektriske funktioner, hvis ikke batteriet er ladet op. Det er tidsspilde at fejlsøge på et system, når hovedkilden, batteriet, ikke fungerer.
Det vil nok være lettere for andre brugere at hjælpe dig, hvis du kommer med facts frem for indikationer... det med at vinduesviskerne måske bevæger sig, selv om der måske ikke er tændt for dem, synes ikke at hjælpe med at få input til videre fejlsøgning.
Du bør nok overveje, at være mere præcis, når du er på toppen igen.
- posh
- Kontakt:
At viskerne lige rører på sig kunne tyde på et træt com 2000 modul, det er ikke ukendt på lidt ældre PSA biler. Kontakt fladerne bliver trætte over tid
Løsningen er simpel rattet af og modul ind på bordet, med lidt gefuhl kan det nemt åbnes og alle kontakt spor renses så klarer det fint et par sæsoner mere
Løsningen er simpel rattet af og modul ind på bordet, med lidt gefuhl kan det nemt åbnes og alle kontakt spor renses så klarer det fint et par sæsoner mere
- GBN
- Kontakt:
Det lyder rigtig fornuftigt posh. Jeg vil prøve om jeg kan måle og skille delene af ved vinduesvisker og ved ret stammen
i morgen.
i morgen.
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen
Gunnar Nielsen
- GBN
- Kontakt:
Jeg har kun nået at skille ad ved vinduesviskermotor, og det var ikke helt let. Men det lykkedes til sidst at tage motoren ud og måle på stikket med ben 1 2 4 5 nr. 1 stel nr. 2 tynd ledning og 2 tykke ledninger nr. 4 og nr. 5. Der kommer ingen strøm til nr. 4 og 5 som er lav og høj hastighed. Sætter jeg 12 volt til nr. 4 eller nr. 5 så køre viskermotoren lav og høj hastighed, så jeg tror ikke at viskermotoren fejler noget. Jeg ved ikke hvad den tynde ledning nr. 2 laver? men jeg kan måle spænding på den indtil bilen er låst, så forsvinder det efter ca. 1 min.
Jeg har købt et el diagram for citroen på nettet, men jeg er ikke helt sikker på at det passer helt til min Berlinge, da jeg skulle besvare 5 spørgsmål ud over PRO, som jeg fandt ud af var 09526 for min Berlingo for at få vist diagrammet til vinduesviskeren. Jeg kan ikke finde sikringen F17 som tager forrudevisker iflg. instruktionsbog, men det giver alligevel mig en god forståelse af hvordan det hele hænger sammen. Jeg har skilt sikringsboksen BSI ad og målt på alle relæer med 9 volt og de trækker alle.
Før jeg skilte boksen ad, prøvede jeg om jeg kunne lytte og føle hvilke relæ der trak, når jeg satte viskerne i gang. Jeg kunne høre noget der klikkede når jeg slog høj hastighed til, men det kom ikke fra BSI, men fra CPU´en, den blanke kasse.
Det er meget svært for mig at se hvilket ledninger der kommer fra com2000 og går til BSI via stik, selv om jeg har udpeget 2 relæer, som har forbindelse til F17 sikringen.
Så hvordan får jeg hevet rettet af uden at udløse Airback, så jeg kan måle/rense kontakterne på com2000?
Eller kan jeg måle før jeg skiller rettet ad?
Der sidder tre stik i com2000 et 2 polet helt til venstre (vist airback) 5-6 polet med 5 ledninger og helt til højre et 2 polet hvor ledningerne kommer fra tændingslåsen.
Jeg har købt et el diagram for citroen på nettet, men jeg er ikke helt sikker på at det passer helt til min Berlinge, da jeg skulle besvare 5 spørgsmål ud over PRO, som jeg fandt ud af var 09526 for min Berlingo for at få vist diagrammet til vinduesviskeren. Jeg kan ikke finde sikringen F17 som tager forrudevisker iflg. instruktionsbog, men det giver alligevel mig en god forståelse af hvordan det hele hænger sammen. Jeg har skilt sikringsboksen BSI ad og målt på alle relæer med 9 volt og de trækker alle.
Før jeg skilte boksen ad, prøvede jeg om jeg kunne lytte og føle hvilke relæ der trak, når jeg satte viskerne i gang. Jeg kunne høre noget der klikkede når jeg slog høj hastighed til, men det kom ikke fra BSI, men fra CPU´en, den blanke kasse.
Det er meget svært for mig at se hvilket ledninger der kommer fra com2000 og går til BSI via stik, selv om jeg har udpeget 2 relæer, som har forbindelse til F17 sikringen.
Så hvordan får jeg hevet rettet af uden at udløse Airback, så jeg kan måle/rense kontakterne på com2000?
Eller kan jeg måle før jeg skiller rettet ad?
Der sidder tre stik i com2000 et 2 polet helt til venstre (vist airback) 5-6 polet med 5 ledninger og helt til højre et 2 polet hvor ledningerne kommer fra tændingslåsen.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen
Gunnar Nielsen
- posh
- Kontakt:
airbaggen udløses ikke ved at afmontere den, der skal signal til fra boksen, ogt du roder jo alligevel ikke med det uden at fjerne batterikabel, og noget kunne jo tyde på der ikke er kontakt mellem betjeningsarmen i com 2000 og viskeren
F17 sidder her https://fuse-box.info/citroen/citroen-b ... 2018-fuses
F17 sidder her https://fuse-box.info/citroen/citroen-b ... 2018-fuses