renoveret bagbro

Besvar
Tcat
Indlæg: 1
Tilmeldt: ons 15. jan 2020 10:32
Kontakt:

renoveret bagbro

Ulæst indlæg af Tcat » ons 15. jan 2020 10:40

Hej

Har et spørgsmål angående bagbroer.

Jeg har en berlingo 1,6 multispace fra 2005.

I januar 2018 fik jeg sat en ny renoveret bagbro på med smørre nipler og fik at vide at så hold den.

Nu er det så sådan at den skal til syn igen nu. Og nu hænger bagbroen i den ene side. Er det normalt at bagbroen allerede hænger, og man ikke skal forvente de holder mere end 2 år og ca. 30.000 km ? Eller er det en dårlig bagbro jeg har fået fra mekanikkeren ?

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: renoveret bagbro

Ulæst indlæg af posh » ons 15. jan 2020 14:46

nu har du vel husket at bruge de smørenipler til at trykke fedt ind i dem ?? ellers giver de jo ikke megen mening, ellers ville jeg hurtigst muligt få presset nogget fedt ind i dem så en et evt "tørt leje" kan blive smurt

det er ikke normalt den hænger i de ene side, kun hvis den er enten groet fast, eller en fjeder er knækket
jeg går ud fra det er bilen og ikke bagbroen der hænger i den ene side sådan at bilen står skævt, men start med at få sprøjtet godt med fedt ind i niplerne og masser affrjedringen (sæt svigermor ind i bagagerummet og lad hende hoppe op/ned et par hundrede gange)
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

SRO
Moderator
Indlæg: 1922
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: renoveret bagbro

Ulæst indlæg af SRO » ons 15. jan 2020 17:57

Pak fedtsprøjten væk - det får du ikke fikset bilen med.

Alt kan jo gå i stykker og smøreniplerne er monteret for at lejerne i bagbroen kan forblive velsmurte og fortrænge vand.

Du skal undersøge det nærmere.

Prøv at "fjedre med bilen" - hvis den er hård som en sten i den ene side, kan det være lejerne i bagbroen som har sat sig. Formentlig kun i den ene side.

Hvis ok, skal du dernæst have bilen løftet op for at undersøge nærmere.

- hvis hjulet i den hængende side kan bevæges sig op/ned fejler lejerne i bagbroen ikke noget, men der kan som anført være knækket en fjeder.
Det er torsionsfjedre som ligger inde bagbroen. Hvis hjulophænget næsten frit kan bevæge sig op/ned er der formentlig knækket en fjeder eller fastgørelse af samme. Fastgørelse af fjederen kan måske være gået løs, hvis bagbroen før har været adskilt og ikke er samlet ordentlig.

Hvis du selv vil til at rode med torsionsfjedre, skal du måske lige spørge mere ind til hvordan og hvorledes - der er store kræfter på spil og du kan komme alvorligt til skade med fingrene, hvis du gør tingene forkert.

Besvar