Går dårligt v. koldstart P0304 hvid røg v. udst. + foran
- Boxer
- Geografisk sted: Aarhus
- Diagbox: Nej
- Kontakt:
Re: Går dårligt v. koldstart P0304 hvid røg v. udst. + foran
De fire møtrikker ved manifold og forrør kan også sidde godt fast. Her kan denne gasbrænder være nyttig.
98,- kr hos H.N.
https://www.harald-nyborg.dk/produkt/ga ... o-taending
98,- kr hos H.N.
https://www.harald-nyborg.dk/produkt/ga ... o-taending
Venlig hilsen
Bo
Bo
- GBN
- Geografisk sted: Fyn
- Diagbox: Ja
- Version: DIAGBOX 7.83 + 9.91
- Kontakt:
Manifold sidder på topstykket, så skal jeg koble udstødning/katalysator fra Manifold, ja det er måske en mulighed, så vil der være mere plads til en rørtang eller ligende.
Tak det overvejer jeg.
Jeg overvejde også at svejde en top 12/13 fast til møtrikken.
Jeg har en gasbrænder, men det har ikke været nødvendig indtil videre. Problemet er møtrikken, som er dårlig/slidt rund. så toppen ikke kan få ved.
Tak det overvejer jeg.
Jeg har en gasbrænder, men det har ikke været nødvendig indtil videre. Problemet er møtrikken, som er dårlig/slidt rund. så toppen ikke kan få ved.
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen
Gunnar Nielsen
- posh
- Geografisk sted: kolding
- Kontakt:
så flæk den møtrik end en mejsel hammer og modhold det er ganske nemt...............GBN skrev: ↑man 30. aug 2021 15:31Manifold sidder på topstykket, så skal jeg koble udstødning/katalysator fra Manifold, ja det er måske en mulighed, så vil der være mere plads til en rørtang eller ligende.
Tak det overvejer jeg.
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda
de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda
de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der
- Boxer
- Kontakt:
Det bliver spændende at studere toppakningens tilstand, når du får toppen af, og ligeledes at få udmålt, om pakfladerne har større ujævnheder end de 0,05 mm, som de maks, må have.
Til afrensning af pakningsrester brugte jeg bla. en hj.lavet zieh-klnge af zinkplade. Ridser ikke, da zink er blødere end aluminium. Hvis det bliver nødvendigt med smergellærred, så kun kornstørrelse 800 el. finere.
Når du kommer til den kritiske manøvre, hvor topstykke+manifold skal sænkes ned på den nye pakning, så sig lige til, for jeg har et effektivt tip til at undgå beskadigelse/ridser i den kostbare toppakning. Topstykket ( tungt ) skal ramme styredyvlerne korrekt første gang. Næsten umuligt, hvis man kun er én person om det, hvilket jeg var.
En "generalprøve" af manøvren først uden toppakning kan anbefales, så du får en føling med opgaven.
Til afrensning af pakningsrester brugte jeg bla. en hj.lavet zieh-klnge af zinkplade. Ridser ikke, da zink er blødere end aluminium. Hvis det bliver nødvendigt med smergellærred, så kun kornstørrelse 800 el. finere.
Når du kommer til den kritiske manøvre, hvor topstykke+manifold skal sænkes ned på den nye pakning, så sig lige til, for jeg har et effektivt tip til at undgå beskadigelse/ridser i den kostbare toppakning. Topstykket ( tungt ) skal ramme styredyvlerne korrekt første gang. Næsten umuligt, hvis man kun er én person om det, hvilket jeg var.
En "generalprøve" af manøvren først uden toppakning kan anbefales, så du får en føling med opgaven.
Venlig hilsen
Bo
Bo
-
SRO
- Moderator
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Du bør demontere katalysatoren, før du tager toppen af, men manifolden kan blive på.
Møtrik: Evt. varme + en af disse i rette størrelse: https://www.biltema.dk/varktoj/handvark ... 2000028251
Det kaldes en "nutbuster" på mundret dansk :-) og er en lidt speciel udgave af en vandpumpetang.
Møtrik: Evt. varme + en af disse i rette størrelse: https://www.biltema.dk/varktoj/handvark ... 2000028251
Det kaldes en "nutbuster" på mundret dansk :-) og er en lidt speciel udgave af en vandpumpetang.
- GBN
- Kontakt:
Jeg har bestil ny manifold, men jeg kan nok ikke vente med at monterer den til topstykket er på plads, for der er een bolt helt til venstre forneden på mit billede (tidligere), som jeg ikke kan komme til med top eller nøgle. Jeg har fjernet køleren, det giver mere plads at arbejde på og jeg har nu løsnet alle 4 møtrikker på katalysatoren uden varme. Jeg ville også gerne fjerne hele køleventilatoren, men jeg bøvlede noget videre med at få ledningerne koblet fra, som gik ind i et rund cylinder med 2 låg, hvor der sad et stik og et relæ. Jeg kunne sku ikke se, hvordan jeg kunne koble ledningerne, stik og relæ fra, så jeg opgav og lagde ventilatoren ud til siden.
Jeg tager det stille og roligt, for jeg løber hele tiden ind i uforudsete opgaver/problemer. Lige nu bøvler jeg med at få plastkappen til tandremmen af. Selvfølgelig er den ikke skruet på med torx eller stjerneskruer, men med en 6 kant bolt NV 6 og der skulle et spejl til for at jeg kunne se ind i hullerne. Husk lige på at jeg ikke har en grav eller en lift, men står ude på fliserne og derfor er det meget vanskeligt for mig at komme til i forhold til en mekanikers muligheder. Men jeg er meget glad for alt den hjælp jeg får her på citroenforum hver gang jeg løber ind i problemer. Jeg forventer først at få reservedelene fra autocom sidst i denne uge.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen
Gunnar Nielsen
- Boxer
- Kontakt:
Fornuftig grundholdning
Eftersom det vist er første gang, du prøver skift af toppakning, er det netop vigtigt at få det hele tænkt grundigt igennem, inden man evt. beskadiger noget.
Forhåbentlig skulle det ikke være nødvendigt at afmontere katalysator+forrør, som foreslået af Søren, SRO. Det var det i hvert fald ikke på min AX.
Faktisk var det en hjælp, da topstykke+manifold skulle placeres på den nye toppakning til sidst, at man kunne styre efter de tre huller i flangen på forrøret ( på en AX sidder katalysatoren længere henne på udstødn. )
Mit praktiske kendskab til en Berlingo er begrænset, men hvis du sammenligner disse to billeder: Din Berlingo og min AX, kan du måske vurdere, om ikke katalysatoren blot kan blive siddende:
Afmontering af forrøret på en AX medfører nemlig, at man skal løsne den bolt som holder forrøret fast til gearkassen. Den bolt er den mest besværlige bolt, jeg nogensinde har mødt. Og jeg synes ellers, jeg er hårdt prøvet. Det skyldes, at det er en jernbolt, som er skruet ind i aluminium. Samtidigt sidder den udsat for sjap og vejsalt om vinteren, så den gror virkelig fast.
Muligvis sidder den ikke så urokkeligt fast på din Berlingo, hvis din motorblok viser sig at være af støbejern? Men ved at sammenligne billederne herover, ser det nu ikke ud til, at katalysatoren vil være i vejen, når topstykket skal på igen.
Ok, så er det samlet ligesom på en AX, men jeg tør godt vove at påstå, at der er mindre plads omkring motoren på en AX. Der blev vist anvendt skohorn, da konstruktørerne skulle have motoren anbragt i en AX
Afmontering af motorophænget i tandremssiden er helt påkrævet. Har du også afmonteret dette motorophæng på din Berlingo?
Men du har vel en carport til at skærme for regnen? Jeg stod ude på fortovet her i Aarhus C. Ok, jeg fik en god snak med en masse bilinteresserede, der kom forbi, og det var nu vældig hyggeligt, selvom arbejdet trak lidt ud
Venlig hilsen
Bo
Bo
- Boxer
- Kontakt:
Det ser nu ud til, at der er nogle plastkroge på siden, der blot skal presses ud med en lille skruetrækker, så man kan trække stikket ud.GBN skrev: ↑ons 1. sep 2021 00:45Jeg ville også gerne fjerne hele køleventilatoren, men jeg bøvlede noget videre med at få ledningerne koblet fra, som gik ind i et rund cylinder med 2 låg, hvor der sad et stik og et relæ. Jeg kunne sku ikke se, hvordan jeg kunne koble ledningerne, stik og relæ fra, så jeg opgav og lagde ventilatoren ud til siden.
Jeg ved godt, at en Haynes OWM er et mareridt at navigere rundt i, men ét eller andet sted er proceduren til at løsne det pågældende stik nu nok beskrevet
"Den, der søger, skal finde". Mener, det var Jesus, som sagde dette.
Venlig hilsen
Bo
Bo
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Kan se, at mit input er blevet misforstået, så jeg har nok ikke være præcis nok: katalysatoren skal demonteres fra manifolden.
Du skal ikke ønsker dig at stå med et løst topstykke og så også skal styre rundt med en katalysator....
Den sidder så vidt jeg husker med fire møtrikker... varmeskjoldet, hvis den er udstyret med sådan, skal dog demonteres først.
Opgaven kan være behæftet med udfordringer pga. rust - som med alt andet udstødningsvæsen.
Man kan udføre alle opgaver på gulvet!!! Det har man gjort i mange år.
Liftene er en relativ ny opfindelse, men bevares - det er en verden til forskel. Omvendt får man rørt nogle muskler som kroppen måske havde glemt eksisterede :-)
Du skal ikke ønsker dig at stå med et løst topstykke og så også skal styre rundt med en katalysator....
Den sidder så vidt jeg husker med fire møtrikker... varmeskjoldet, hvis den er udstyret med sådan, skal dog demonteres først.
Opgaven kan være behæftet med udfordringer pga. rust - som med alt andet udstødningsvæsen.
Man kan udføre alle opgaver på gulvet!!! Det har man gjort i mange år.
Liftene er en relativ ny opfindelse, men bevares - det er en verden til forskel. Omvendt får man rørt nogle muskler som kroppen måske havde glemt eksisterede :-)
- GBN
- Kontakt:
Jeg holdt fri i går, dejlig sejltur i det gode vejr med min kone og bror ved lillebælt og Kolding fjor.
Ja, jeg står i tørvejr hvis det skulle begynde at regne.
I dag startede jeg med at pille stikket til ventilatoren af ret hurtigt, det hjælper når men ikke står og bliver ophidset. Men det var ikke bare nogle paler der skulle skubbes ind. Der skulle drejes vrides og trække i relæet på den modsatte side, men det lykkedes til sidst.
Ja, katalysatoren sidder med 4 bolte/møtrikker og dem har jeg alle fået løsnet. Jeg bliver nød til at understøtte katalysator/afgangrør, når jeg på et tidspunkt trækker topstykket med udstødningsmanifold op, for der sidder normalt et påsvejt beslag på røret, som skal holde det hele på plads, men det er pist væk.
Jeg har kigget på motoophænget ved tandremmen og der sidder 3 stk TX 50 bolte. Jeg har en TX 50 top som passer, med desværre kun til de 2 bolte for den sidste er der ikke plads til med min top, der er en væg/skærm i vejen, så jeg må få den løsnet på anden måde.
Jeg skal også til at se på indsugningsmaifolden, den har jeg ikke helt overblik på endnu.
Jeg har lige sat en undestøtning på bilens højre side, så jeg kan fjerne højre hjul og skærmkanter mv. så der er plads, når jeg skal dreje tandrem/hjul på plads i topstilling. Der skal være nogle huller, som jeg kan låse fast med et bor ø10 ca.
Desværre har jeg fået en mail fra Autocom at min ordre bliver forsinket, de unskylder mange gang og vil give mig 25 kr i rabat næste gang, hvis jeg køber bestemte varer til over 450 kr. Jeg blev lidt sur og har bedt om at få en leveringdato nu. Men jeg har ikke hørt noget fra dem endnu.
Nå, men så har jeg da god tid til forberedelserne.
Ja, katalysatoren sidder med 4 bolte/møtrikker og dem har jeg alle fået løsnet. Jeg bliver nød til at understøtte katalysator/afgangrør, når jeg på et tidspunkt trækker topstykket med udstødningsmanifold op, for der sidder normalt et påsvejt beslag på røret, som skal holde det hele på plads, men det er pist væk.
Jeg har kigget på motoophænget ved tandremmen og der sidder 3 stk TX 50 bolte. Jeg har en TX 50 top som passer, med desværre kun til de 2 bolte for den sidste er der ikke plads til med min top, der er en væg/skærm i vejen, så jeg må få den løsnet på anden måde.
Jeg skal også til at se på indsugningsmaifolden, den har jeg ikke helt overblik på endnu.
Jeg har lige sat en undestøtning på bilens højre side, så jeg kan fjerne højre hjul og skærmkanter mv. så der er plads, når jeg skal dreje tandrem/hjul på plads i topstilling. Der skal være nogle huller, som jeg kan låse fast med et bor ø10 ca.
Desværre har jeg fået en mail fra Autocom at min ordre bliver forsinket, de unskylder mange gang og vil give mig 25 kr i rabat næste gang, hvis jeg køber bestemte varer til over 450 kr. Jeg blev lidt sur og har bedt om at få en leveringdato nu. Men jeg har ikke hørt noget fra dem endnu.
Nå, men så har jeg da god tid til forberedelserne.
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen
Gunnar Nielsen
- Boxer
- Kontakt:
Skønt med en sejltur i Lillebælt og Kolding fjord i sensommervejret. Jeg har flere gange sejlet fra Aarhus til Kolding fjord (og retur) i en lille motorbåd, jeg havde med min bror for nogle år siden. Kan huske, at der var vældig meget strøm i Lillebælt. Ville nødigt krydse op mod vinden og strømmen på samme tid der i en sejlbåd. Er det en sejlbåd el. motorbåd, du har?
Angående det der manglende beslag på forrøret,,, det ser ud til at kunne håndlaves af noget 2 mm jernplade. Har du en CO2 svejser?
Angående det der manglende beslag på forrøret,,, det ser ud til at kunne håndlaves af noget 2 mm jernplade. Har du en CO2 svejser?
Venlig hilsen
Bo
Bo
- GBN
- Kontakt:
Det er min storebroder der har en motorbåd.
Rep. af udtødningen kommer i sidste række.
Jeg har demonteret hydraulikpumpen og generatoren + det beslag de sidder på incl. et trykrulle. Så nu kan jeg komme til at løsne den yderste bolt på udstødningsmanifolden og det har jeg gjort. Utroligt at man skal skilde så meget af for at demonterer udstødningsmanifolden. Nu mangler jeg kun den næst ydereste bolt som er defekt, som jeg nu kan komme til med en rørtang, bortset fra at kæberne er lidt for tykke til at få ordenligt fat. Måske kan jeg nu komme til med en vinkelsliber. Nu skal den af på en eller anden måde.
Jeg har demonteret motorophænget ved tandremmen. Jeg købte et sæt slag Tx topppe og så lykkedes det at løsne de 3 øverste bolten. De 3 nederste vandrette bolte kunne jeg lige nøjagtig ikke få plade til min topnøgle og en løs Tx 50 som jeg havde i forvejen. Jeg kunne lige løse boltene, og så måtte jeg vrikke selve topnøglen ud, da den stødte på skærmen. Derefter måtte jeg nøjes med at dreje på toppen med fingerne og en tang. Sådan fik jeg alle 3 meget lange bolte Ø10 ca. ud. Så var underdelen fri, men jeg skulle dreje og vride den for at den kunne komme op, men det lykkedes tilsidst. Ja de er dygtige de bilingeniører.
Men nu kunne jeg med meget besvær demontere den yderste plastskærm for tandremmen. Men nu skal jeg have lidt hjælp for jeg kan se at jeg blive nød til også at demonterer den inderste plastskærm at tandremmen.
Og så vidt jeg kan se, så bliver jeg nød til at demontere de to øverste tandramshjul for at få inderskærmen af.
Før jeg gør det skal jeg vel have indstillet hjulene i topstilling. Jeg er ikke helt med på hvordan jeg gør det?
Jeg bliver også nød til at demonter det nederste fladremshjul, hvis der skal en ny tandrem på. På billedet har jeg fjernet generator og strammerulle.
Jeg har demonteret hydraulikpumpen og generatoren + det beslag de sidder på incl. et trykrulle. Så nu kan jeg komme til at løsne den yderste bolt på udstødningsmanifolden og det har jeg gjort. Utroligt at man skal skilde så meget af for at demonterer udstødningsmanifolden. Nu mangler jeg kun den næst ydereste bolt som er defekt, som jeg nu kan komme til med en rørtang, bortset fra at kæberne er lidt for tykke til at få ordenligt fat. Måske kan jeg nu komme til med en vinkelsliber. Nu skal den af på en eller anden måde.
Jeg har demonteret motorophænget ved tandremmen. Jeg købte et sæt slag Tx topppe og så lykkedes det at løsne de 3 øverste bolten. De 3 nederste vandrette bolte kunne jeg lige nøjagtig ikke få plade til min topnøgle og en løs Tx 50 som jeg havde i forvejen. Jeg kunne lige løse boltene, og så måtte jeg vrikke selve topnøglen ud, da den stødte på skærmen. Derefter måtte jeg nøjes med at dreje på toppen med fingerne og en tang. Sådan fik jeg alle 3 meget lange bolte Ø10 ca. ud. Så var underdelen fri, men jeg skulle dreje og vride den for at den kunne komme op, men det lykkedes tilsidst. Ja de er dygtige de bilingeniører.
Men nu kunne jeg med meget besvær demontere den yderste plastskærm for tandremmen. Men nu skal jeg have lidt hjælp for jeg kan se at jeg blive nød til også at demonterer den inderste plastskærm at tandremmen.
Og så vidt jeg kan se, så bliver jeg nød til at demontere de to øverste tandramshjul for at få inderskærmen af.
Før jeg gør det skal jeg vel have indstillet hjulene i topstilling. Jeg er ikke helt med på hvordan jeg gør det?
Jeg bliver også nød til at demonter det nederste fladremshjul, hvis der skal en ny tandrem på. På billedet har jeg fjernet generator og strammerulle.
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen
Gunnar Nielsen
- Boxer
- Kontakt:
Fed båd, din storebror har
Det er altså meget nemmere at lade udstødningsmanifolden sidde på og så løfte topstykke+manifold af som en samlet enhed til sidst. Og ligeledes samlet, når det hele skal løftes ned igen på den nye toppakning. Det troede jeg, at jeg havde fået ankueliggjort i mine indlæg længere oppe. Hm, jeg har nok ikke været grundig nok? Så derfor, glem de der fastgroede møtrikker på udstødningsmanifolden, indtil du har fået topstykke+manifold afmonteret.GBN skrev: ↑søn 5. sep 2021 11:06Jeg har demonteret hydraulikpumpen og generatoren + det beslag de sidder på incl. et trykrulle. Så nu kan jeg komme til at løsne den yderste bolt på udstødningsmanifolden og det har jeg gjort. Utroligt at man skal skilde så meget af for at demonterer udstødningsmanifolden. Nu mangler jeg kun den næst ydereste bolt som er defekt, som jeg nu kan komme til med en rørtang, bortset fra at kæberne er lidt for tykke til at få ordenligt fat. Måske kan jeg nu komme til med en vinkelsliber. Nu skal den af på en eller anden måde.
Tro mig, jeg har prøvet det hele tre gange på min AX ( og flere gange på andre biler ). Den første gang lod jeg også udstødningsmanifolden sidde, både da jeg løftede topstykket af, og da topstykket skulle på igen. Den skide udstødningsmanifold gør arbejdet ti gange mere besværligt. Og især når topstykket skal sænkes ned over den nye toppakning, er den virkeligt i vejen.
Den bedste og mest sikre metode er denne, som jeg lærte på "den hårde måde": Topstykke+udstødningsmanifold sænkes samlet ned på den nye toppakning.
Og nu kommer et meget vigtigt tip, som sikrer, at du rammer styredyvlerne på motorblokken i første forsøg. Billedet her behøver næsten ingen ord:
Dette er det kritiske øjeblik, hvor topstykke+påboltet udstødn.manifold sænkes samlet ned på den nye toppakning. Læg mærke til de hj.lavede ekstra lange styr! De er lavet af 2 stk. af de gamle strækbolte, hvor hovedet er slebet af, og en lige kærv er slebet i enden, så den kan skrues af, når topstykket er på plads. Disse lange styr sikrer, at manøvren med at ramme rigtigt første gang bliver en succes. Topstykket har jo rigtig kurs allerede langt oppe, så alt man behøver at koncentrere sig om, er at ramme bolthullerne på forrøret ( katalysatoren på din Berlingo ).
Hvad bruger du til at aflaste motoren, efter at ophænget i h.side er fjernet? Jeg brugte en finerplade+flaskedonkraft under bundkarret.GBN skrev: ↑søn 5. sep 2021 11:06Jeg har demonteret motorophænget ved tandremmen. Jeg købte et sæt slag Tx topppe og så lykkedes det at løsne de 3 øverste bolten. De 3 nederste vandrette bolte kunne jeg lige nøjagtig ikke få plade til min topnøgle og en løs Tx 50 som jeg havde i forvejen. Jeg kunne lige løse boltene, og så måtte jeg vrikke selve topnøglen ud, da den stødte på skærmen. Derefter måtte jeg nøjes med at dreje på toppen med fingerne og en tang. Sådan fik jeg alle 3 meget lange bolte Ø10 ca. ud. Så var underdelen fri, men jeg skulle dreje og vride den for at den kunne komme op, men det lykkedes tilsidst. Ja de er dygtige de bilingeniører.
Men nu kunne jeg med meget besvær demontere den yderste plastskærm for tandremmen.
Ja, det ser ud til, at inderste plastskærm kun kan komme af, når tandremhjulene først er fjernet. En Haynes OWM plejer i øvrigt at være ret detaljeret omkring dette arbejde. Har du studeret den?GBN skrev: ↑søn 5. sep 2021 11:06Men nu skal jeg have lidt hjælp for jeg kan se at jeg blive nød til også at demonterer den inderste plastskærm at tandremmen.
Låsning af krumtapaksel og knastaksler sker således:
Først drejer du motoren rundt med en skraldenøgle på den store bolt på fladremskiven, indtil de to huller på knastakslerne er ud for låsehullerne på topstykket. ( Tændrør ud først = nemmere at dreje ). Nu sætter du et par bolte ( mener det er 8 el. 10 mm ) i de to låsehuller.
I denne stilling skulle krumtapakslen gerne være klar til at blive låst også.
Låsning af krumtapaksel: En 6 mm bolt sættes i et lille hul ind i svinghjulet. Den kan være nødvendigt at dreje lidt frem og tilbage for at 6 mm bolten kan gå ind i låsehullet.
Ja, af med de tre bolte, der holder det fladremshjul.
Venlig hilsen
Bo
Bo
- Boxer
- Kontakt:
Lige en bemærkning: Hvis spænding af tandremmen på din TU5JP4 motor sker med en fjedrende remspænder, skal du undgå at dreje motoren rundt mod normal omløbsretning. ( normal omløbsretning = med uret set fra tandremsiden )
En fjedrende remspænder vil jo begynde at "flexe", når motoren drejes modsat, så stemplerne kan i uheldigste fald ramme ventilerne. Sådan er det i hvert fald på en Opel Vectra B 1.6 16V motor. Hvordan remspændingen sker på en TU5JP4 motor, er jeg ikke lige klar over.
Dette blot for at advare dig.
En fjedrende remspænder vil jo begynde at "flexe", når motoren drejes modsat, så stemplerne kan i uheldigste fald ramme ventilerne. Sådan er det i hvert fald på en Opel Vectra B 1.6 16V motor. Hvordan remspændingen sker på en TU5JP4 motor, er jeg ikke lige klar over.
Dette blot for at advare dig.
Venlig hilsen
Bo
Bo
- GBN
- Kontakt:
Tak for grundig forklaring ved indstilling af tandremhjul mv. og det er smart med det 2 styrebolte af de gamle strækbolte. Dem skal jeg lave når jeg når dertil.
Det kan godt være at det er smartest at lade udstødningsmanifolden sidde på når topstykket trækkes op, men når jeg har sat mig noget for, så bliver jeg som regel ved til jeg når målet, selvom det ser håbløst ud. Så til sidst lykkedes det mig at løsne den defekte møtrik og gevindstang ved hjælp af hammer og mejsel og vinkelsliber og lang rørtang og en masse tålmodighed. Problemet var at jeg kun kunne komme til nede fra og kun med en hånd af gangen, da understøtningerne også var i vejen.
Her er den umulige møtrik og gevindstang: Her er min understøtning af motor og udstødningsrør: Så nu kunne jeg demontere hele udstødningsmanifolden og jeg kan se at revnen går hele vejen igennem: Måske kan jeg i stedet for lade indsugningsmanifolden blive siddende, for jeg kan ikke rigtig se, hvordan jeg for den løs. Der er 6 stk M6 møtrikker for neden, som jeg har løsnet, men der sidder også 2 bolte skråt oppe fra, som jeg ikke kan komme til med min top 13. Kan der øvre plastdel skildes ad fra resten? De 2 bolte som sidder skråt kan ikke ses på billedet, men jeg vil tro at de også skal løsnes?
Det kan godt være at det er smartest at lade udstødningsmanifolden sidde på når topstykket trækkes op, men når jeg har sat mig noget for, så bliver jeg som regel ved til jeg når målet, selvom det ser håbløst ud. Så til sidst lykkedes det mig at løsne den defekte møtrik og gevindstang ved hjælp af hammer og mejsel og vinkelsliber og lang rørtang og en masse tålmodighed. Problemet var at jeg kun kunne komme til nede fra og kun med en hånd af gangen, da understøtningerne også var i vejen.
Her er den umulige møtrik og gevindstang: Her er min understøtning af motor og udstødningsrør: Så nu kunne jeg demontere hele udstødningsmanifolden og jeg kan se at revnen går hele vejen igennem: Måske kan jeg i stedet for lade indsugningsmanifolden blive siddende, for jeg kan ikke rigtig se, hvordan jeg for den løs. Der er 6 stk M6 møtrikker for neden, som jeg har løsnet, men der sidder også 2 bolte skråt oppe fra, som jeg ikke kan komme til med min top 13. Kan der øvre plastdel skildes ad fra resten? De 2 bolte som sidder skråt kan ikke ses på billedet, men jeg vil tro at de også skal løsnes?
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen
Gunnar Nielsen
- GBN
- Kontakt:
Nej de skal ikke løsnes, de følger med. Jeg har nu demonteret indsugningsmanifolden, og den sad kun med de 6 møtrikker M6 bag på + en møtrik M8, som sad mit i med et vinkelbeslag også bag på.
Jeg kan dog ikke se at toppakning har været udtæt ude fra.
Så nu skal jeg snart til det svære med tandremmen.
Jeg har fjernede den nederste skærm og fladrem hjulet til krumtappen. Men jeg har set en dansk video på Youtube, som viser hvordan man skifte tandrem, men jeg forstår det ikke helt, for han viser at man skal låse krumtappen med en stang nede ved gearkassen, prøve lige at se:
https://www.youtube.com/watch?v=wsK-1Uy ... x=2&t=272s
Jeg ved ikke om det gælder for en Berlingo?
Men hvordan skal jeg ellers låse krumtapakselen? Kan ikke finde det i OWM
Jeg har fjernede den nederste skærm og fladrem hjulet til krumtappen. Men jeg har set en dansk video på Youtube, som viser hvordan man skifte tandrem, men jeg forstår det ikke helt, for han viser at man skal låse krumtappen med en stang nede ved gearkassen, prøve lige at se:
https://www.youtube.com/watch?v=wsK-1Uy ... x=2&t=272s
Jeg ved ikke om det gælder for en Berlingo?
Men hvordan skal jeg ellers låse krumtapakselen? Kan ikke finde det i OWM
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen
Gunnar Nielsen
- mikhan
- Moderator
- Geografisk sted: Vestlolland 4913
- Version: V.9.125 + andre
Jeg har sendt dig en mail vedr. tandrem på DIN bil.
mikhan = Mikael Hansen
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.
Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl)
-
SRO
- Moderator
- Kontakt:
Ja, der er et lille hul i motorblokken bag ved oliefilteret - ind mod gearkassen. Der skal dornes sætter ind i svinghjulet, der drejes indtil dornen går i bund og låser svinghjul og dermed krumtappen.
- Boxer
- Kontakt:
Det var ellers en rigtig god video-vejledning på dansk, du linkede til der Gunnar. Og super skarpe sekvenser tilmed. Ok, på den Peugeot, han arbejder på, skal oliefilteret først skrues for at komme til låsehullet ved svinghjulet. Sidder oliefilteret også i vejen på din Berlingo, Gunnar?
Er det i øvrigt ikke typisk for Citroën/Peugeot motorer, at motorens typeskilt sidder lige ved siden af omtalte låsehul?
Det gjorde det i hvert fald på min AX: Vi ser her låsehullet t. højre for typeskiltet En 6 mm bolt 2-3 cm lang passer perfekt.
Er det i øvrigt ikke typisk for Citroën/Peugeot motorer, at motorens typeskilt sidder lige ved siden af omtalte låsehul?
Det gjorde det i hvert fald på min AX: Vi ser her låsehullet t. højre for typeskiltet En 6 mm bolt 2-3 cm lang passer perfekt.
Venlig hilsen
Bo
Bo
- GBN
- Kontakt:
Tusind tak Mikael for en præcis instruktion i montage og demontage af tandrem lige nøjagtig til min Berlingo.
Men vil der være mærker/streger på den nye tandrem, som jeg ikke har modtaget endnu?
Men vil der være mærker/streger på den nye tandrem, som jeg ikke har modtaget endnu?
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen
Gunnar Nielsen