Nærlys slukker ikke...

Besvar
Nep
Kontakt:

Nærlys slukker ikke...

Ulæst indlæg af Nep » fre 31. jan 2025 20:30

En lidt sjov "fejlfindingsnød", er der mon nogen, der har et bud på en fejlkilde?

Da jeg kom hjem fra arbejde i dag ville nærlyset ikke slukke, da jeg slukkede berlingo'en (2005). Prøvede nogle gange at tænde / slukke / vente - stadig lys på... Lygtekontakten ændrer ikke på at nærlyset er tændt.
Prøvede at tage pluspolen af og sætte på igen - stadig tændt lys.

Jeg tog sikringerne ud og satte dem i en efter en - i gen af dem i kabinen "slukkede" lygterne. I motorrummet var der én, der lukkede højre lygte og én, der lukkede venstre.

Haynes har et "cirkadiagram" over ledningerne - ud fra det er mit bedste bud, at nærlysrelæet er "konstant tændt" - kunne det være en mulighed?

Og, hvis jeg skal undersøge nærlysrelæet nærmere bliver jeg nødt til at hitte ud af hvor relæet sidder / hvilket det præcis er - er der mon nogen, der har en ide om hvor det sidder?

Vh Niels 😊

SRO
Moderator
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Nærlys slukker ikke...

Ulæst indlæg af SRO » fre 31. jan 2025 22:50

Det sidder formentlig i BSM boksen, altså sikringsboksen i motorrummet.
Det er en "lukket enhed" og bliver normalt udskiftet komplet ved fejl i den. Om du kan adskille den og fejlsøge/-rette må jo komme an på en prøve. Ebay og ophuggere kan være et bud, men årgangen taget i betragtning kan det måske være vanskeligt at finde en ny. Men mål lidt mere på tingene inden du konkluderer.

Nep
Kontakt:

Re: Nærlys slukker ikke...

Ulæst indlæg af Nep » man 3. feb 2025 06:26

Tak for svar - det virker rigtigt, jeg har ikke kunnet finde relæet andre steder...

Nu er det så heldigt, at det slukkede af sig selv, da jeg lidt senere satte sikringerne i igen og kørte en tur. Men, det passer vel også meget godt med et relæ, der "hang" og så har sluppet igen?

Men nu har jeg en plan hvis/når problemet kommer igen - det må så være et nyt relæ = ny bsm-box, når nu relæerne er indbyggede i den...😊

Og det er jo altid godt at have en plan 😊

Vh Niels

Besvar