Søger hjælp Berlingo 1,6 Nfu igen gnist
-
- Indlæg: 6
- Tilmeldt: søn 24. nov 2024 18:46
- Kontakt:
Søger hjælp Berlingo 1,6 Nfu igen gnist
Hej jeg er ved rode med en 2007 Berlingo 1,6 16v nfu motor
Den har haft et lille brand ved benzin slanger. Jeg har repeteret det da brandt kom nye motorlednings net på men kan ikke fa den til lav gnist provet start den med start spray. Og provet skift nyt ecu, har tested krumtap sensor ved svinghjul og den virker der komer strøm til spolen og strøm til alle sensor ved lednings net men igen gnist
Er der bud på hvad jeg skal prove nu at test check med voltmeter
Hilsen Henrik
Den har haft et lille brand ved benzin slanger. Jeg har repeteret det da brandt kom nye motorlednings net på men kan ikke fa den til lav gnist provet start den med start spray. Og provet skift nyt ecu, har tested krumtap sensor ved svinghjul og den virker der komer strøm til spolen og strøm til alle sensor ved lednings net men igen gnist
Er der bud på hvad jeg skal prove nu at test check med voltmeter
Hilsen Henrik
-
- Moderator
- Indlæg: 2108
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Søger hjælp Berlingo 1,6 Nfu igen gnist
Hvis der kommer strøm til tændspolen via motorstyringen OG signalet afbrydes som det skal, kan det kun være en defekt tændspole, hvis ikke der kommer en gnist.
-
- Indlæg: 6
- Tilmeldt: søn 24. nov 2024 18:46
- Kontakt:
Re: Søger hjælp Berlingo 1,6 Nfu igen gnist
hej Jeg malt stiket ved tændspolen med nøglen tændt 1 var 11.9v 2 var 3.5v og ingenting i 3 og 4 som komer fra ecu og det sammen nar jeg prover start den. Har skiftet ecu ude med nye men sammen problem. Har checket ledningsnet kontakter grundlidt, tested crank sensor, alle bus sensor far strøm, benzin pumpen kør og er lufted kan ej find sa meget info om at test og fejlfening Bosch 7.4.5 system
Tak Hilsen Henrik
Tak Hilsen Henrik
-
- Indlæg: 1721
- Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
- Geografisk sted: 4733 Tappernøje
- Diagbox: Ja
- Version: 8.55 - 7.62
- Kontakt:
Re: Søger hjælp Berlingo 1,6 Nfu igen gnist
Hvor I landet er du Henrik?
Jeg har en brugt tændspole liggende til NFU-motoren, den virkede da den blev afmonteret, så selv om den ikke er "super god" tænker jeg den måske kunne vise om det var der fejlen ligger? Du kunne jo låne den og prøve hvis det var, men den er altså på sydsjælland.
Bilen var da kørende med denne monteret, om end den en sjælden gang lavede tændingsfejl
Jeg har en brugt tændspole liggende til NFU-motoren, den virkede da den blev afmonteret, så selv om den ikke er "super god" tænker jeg den måske kunne vise om det var der fejlen ligger? Du kunne jo låne den og prøve hvis det var, men den er altså på sydsjælland.
Bilen var da kørende med denne monteret, om end den en sjælden gang lavede tændingsfejl
Peugeot 307 1.6 2007
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut
-
- Indlæg: 6
- Tilmeldt: søn 24. nov 2024 18:46
- Kontakt:
Re: Søger hjælp Berlingo 1,6 Nfu igen gnist
Hej tak jeg er i Århus jeg overvejet Prove skift spolen men jeg tror det er at spolerne ikke for signal fra computer og spolen for kun for Strøm i 2 ude 4 stik jeg tror det noget i Bosch tænding inspeøjning system fejl jeg ikke kan finde,har gemgådet ledningsnet og stik flere gange og kan ikke finde problem og tested crank sensor og provet skift computer men sammen problem er der noget bud på vad jeg skal prove next
Tak Hilsen Henrik
Tak Hilsen Henrik
-
- Moderator
- Indlæg: 2108
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Søger hjælp Berlingo 1,6 Nfu igen gnist
Har du adgang til et ledningsdiagram?
Hvis ikke spolerne får strøm fra ECU'en bliver de ikke "ladet op".
Hvis ikke ECU'en sætter strøm på de rette udgange, er ECU'en enten defekt eller input mangler - eller ECU'en passer ikke til bilen.
Er den ECU du har monteret korrekt og kodet til bilen? - det virker påfaldende, hvis ingen at de to ECU'erne du har haft på bilen sætter spænding til tændspolerne. Det kunne tyde på, at ECU'en enten ikke selv får strøm, mangler stel eller de rette input fra hhv. krumtap eller knastakselsensor - eller at IMMO blokerer... er der nogen gule lamper der lyser, når du tørner motoren?
Hvordan har du testet crank-sensor? - har du adgang til oscilloskop?
Du skriver, at alle bus sensorer får strøm - hvad mener du?
Hvis ikke spolerne får strøm fra ECU'en bliver de ikke "ladet op".
Hvis ikke ECU'en sætter strøm på de rette udgange, er ECU'en enten defekt eller input mangler - eller ECU'en passer ikke til bilen.
Er den ECU du har monteret korrekt og kodet til bilen? - det virker påfaldende, hvis ingen at de to ECU'erne du har haft på bilen sætter spænding til tændspolerne. Det kunne tyde på, at ECU'en enten ikke selv får strøm, mangler stel eller de rette input fra hhv. krumtap eller knastakselsensor - eller at IMMO blokerer... er der nogen gule lamper der lyser, når du tørner motoren?
Hvordan har du testet crank-sensor? - har du adgang til oscilloskop?
Du skriver, at alle bus sensorer får strøm - hvad mener du?
-
- Indlæg: 6
- Tilmeldt: søn 24. nov 2024 18:46
- Kontakt:
Re: Søger hjælp Berlingo 1,6 Nfu igen gnist
hej tak for hjælp jeg har ikke adgan til ledningsnet diagram man Can godt læs en diagram
Styrecomputer har det rigtig nummer og er fra sammen motor og år
Jeg testes crank sensor og renset den jeg ført scrugtrekker forbi den om den gir oms signal og sa checked jeg continuity at det er forbindelse med ledninger til computer og det var godt
Jeg checked alle stik 02 02 knocksensor og det for strøm far computer det endste der ikke far Strom er spolens terminal 3 og 4 men 1 far 12v og 2 for 3.5v og det 2 ledininger der ikke far strøm komet fra computeren men computer gir strom til det andres sensor i ledningsnettet sa jeg mener den skul fa strom er der et digram der der viser bilen terminal jeg skal check for sorge for den for strøm? Men jeg mistenker problem ligger i at spolen ikke far signal til tænd
Jeg har tidligere fixed strøm problemer me min Camero manta og golf2 men den her er svær
Tak for hjælp Hilsen Henrik
Styrecomputer har det rigtig nummer og er fra sammen motor og år
Jeg testes crank sensor og renset den jeg ført scrugtrekker forbi den om den gir oms signal og sa checked jeg continuity at det er forbindelse med ledninger til computer og det var godt
Jeg checked alle stik 02 02 knocksensor og det for strøm far computer det endste der ikke far Strom er spolens terminal 3 og 4 men 1 far 12v og 2 for 3.5v og det 2 ledininger der ikke far strøm komet fra computeren men computer gir strom til det andres sensor i ledningsnettet sa jeg mener den skul fa strom er der et digram der der viser bilen terminal jeg skal check for sorge for den for strøm? Men jeg mistenker problem ligger i at spolen ikke far signal til tænd
Jeg har tidligere fixed strøm problemer me min Camero manta og golf2 men den her er svær
Tak for hjælp Hilsen Henrik
-
- Indlæg: 6
- Tilmeldt: søn 24. nov 2024 18:46
- Kontakt:
Re: Søger hjælp Berlingo 1,6 Nfu igen gnist
hej hvad er Immo blokker jeg tror det kun var England der har den,hvordan kan je sorge for den virker
Tak hilsen Henrik
Tak hilsen Henrik
-
- Moderator
- Indlæg: 2108
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Søger hjælp Berlingo 1,6 Nfu igen gnist
Du er lidt på herrens mark uden diagrammer og måledata - og en tester.
Jeg har haft lejlighed til at kigge på et el-diagram, men det er meget sparsomt, hvad jeg kan bidrage med.
Det ser ud til, at det eneste der tricker tændingen er krumtapsensoren.
Selv om sensoren, f.eks. crank, giver et signal, er det ikke sikkert at signalet er korrekt - altså har den korrekt form, hvis du ser på et scope.
Klemme 7 i dit OBD-stik går til motorstyringen, så vidt jeg kan se. Kan du "se" noget på den klemme? (med scope)
Så vidt jeg kan se, skal det være en firkantet DIS-tændspole med fire kabler på, men det kan jeg ikke rigtig få til at stemme med en NFU motor, men måske det blot er afbildningen i den dokumentation jeg kiggede i, der er forkert.
Grå ledning (1150) giver + til tændspolen via BSM-boksen, sikring nr. 15 (der også forsyner de to lambdasonder og benzindyser)
Lilla ledning (1152) går til motorstyringen (går til spolen for cylinder 2 og 3) - den må give stel til spolen, der således er stelstyret.
Orange (1135) går til motorstyringen - går til tændspolen, men på den lukkede side af en diode, så den kan jeg ikke lige give et seriøst bud på, ud over at den må føre plussen igennem motorstyringen.
Grå (1151) går til motorstyringen (går til spolen for cylinder 1 og 4) - den må give stel til spolen, der således er stelstyret.
Jeg har haft lejlighed til at kigge på et el-diagram, men det er meget sparsomt, hvad jeg kan bidrage med.
Det ser ud til, at det eneste der tricker tændingen er krumtapsensoren.
Selv om sensoren, f.eks. crank, giver et signal, er det ikke sikkert at signalet er korrekt - altså har den korrekt form, hvis du ser på et scope.
Klemme 7 i dit OBD-stik går til motorstyringen, så vidt jeg kan se. Kan du "se" noget på den klemme? (med scope)
Så vidt jeg kan se, skal det være en firkantet DIS-tændspole med fire kabler på, men det kan jeg ikke rigtig få til at stemme med en NFU motor, men måske det blot er afbildningen i den dokumentation jeg kiggede i, der er forkert.
Grå ledning (1150) giver + til tændspolen via BSM-boksen, sikring nr. 15 (der også forsyner de to lambdasonder og benzindyser)
Lilla ledning (1152) går til motorstyringen (går til spolen for cylinder 2 og 3) - den må give stel til spolen, der således er stelstyret.
Orange (1135) går til motorstyringen - går til tændspolen, men på den lukkede side af en diode, så den kan jeg ikke lige give et seriøst bud på, ud over at den må føre plussen igennem motorstyringen.
Grå (1151) går til motorstyringen (går til spolen for cylinder 1 og 4) - den må give stel til spolen, der således er stelstyret.
-
- Indlæg: 6
- Tilmeldt: søn 24. nov 2024 18:46
- Kontakt:
Re: Søger hjælp Berlingo 1,6 Nfu igen gnist
jeg siger mange tak for dit hjælp. Nu har jeg noget at erbejd med, jeg er vandt til min gamle biler med voltmeter. Har ikke provet scope på de nyer biler
jeg checker alle det ledninger og prover en nye crank sensor den er ikke sa dyr og skal ha fat i en scope
Mange tak Hilsen Henrik
jeg checker alle det ledninger og prover en nye crank sensor den er ikke sa dyr og skal ha fat i en scope
Mange tak Hilsen Henrik
-
- Moderator
- Indlæg: 2108
- Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
- Geografisk sted: København
- Diagbox: Ja
- Kontakt:
Re: Søger hjælp Berlingo 1,6 Nfu igen gnist
Du kunne også prøve med en prøvelampe (gerne diode model) til hhv. lilla og går ledning, hvis du kan finde dem på tændspolen. Sæt den til plus og så hhv. det ene og det andet ben - den skulle gerne blinke, når du tørner motoren. Hvis ikke må det være krumtapsensor eller motorstyring... har du kodet den "nye" motorstyringsboks til bilen? - ellers vil den helt sikkert ikke starte.