Går dårligt v. koldstart P0304 hvid røg v. udst. + foran

Orla Pedersen
Indlæg: 212
Tilmeldt: søn 26. feb 2017 21:14
Geografisk sted: Himmerland
Kontakt:

Re: Går dårligt v. koldstart P0304 hvid røg v. udst. + foran

Ulæst indlæg af Orla Pedersen » fre 17. sep 2021 15:03

Hvis det minder blot lidt om xantia 1,8-16V, så skal strammeren helt af, herefter skal den strammes helt op og en låsedorn monteres i et hul. Herefter monteres remmen efterfulgt af strammeren, dornen udløses. Motoren tørnes for hånd nogle omgange, og herefter justeres strammeren så pilen er ud for et hak i pladen.
--
O. Pedersen

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Går dårligt v. koldstart P0304 hvid røg v. udst. + foran

Ulæst indlæg af Carsten S » fre 17. sep 2021 15:22

Du kan godt lade strammeren sidde, men du skal fjerne låsedornene i knastakslerne og vride dem en smule, for at få mærkerne til at passe - Det hele falder på plads igen, når remmen er spændt op.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

Brugeravatar
GBN
Indlæg: 262
Tilmeldt: tirs 30. jan 2018 12:17
Geografisk sted: Fyn
Diagbox: Ja
Version: DIAGBOX 7.83 + 9.91
Kontakt:

Re: Går dårligt v. koldstart P0304 hvid røg v. udst. + foran

Ulæst indlæg af GBN » fre 17. sep 2021 20:06

Jeg er ikke helt sikker på at det er samme metode på Berlingoen.
Tandremmen bane er faktisk opdelt i en højre og en venstre side.
thumbnail_20210917_161258.jpg
Den venstre side hvor ramstrammeren sidder kan jeg godt få tandremmen til at passe ved en helt løs remstrammer.
Men så kan jeg ikke få den højre side på. Jeg har flytten tandrammen tilbage, så alle tre punkter passer ved at lade remmen gå uden om den højre trykrulle. Herefter har jeg med vold og 2 store skruetrikkere tvunget rammen på den rigtige side af trykrullen. Det var meget svær, men til sidst lykkedes det mig at få ramme prasset på plads, så alle 3 mærker nu passer. Men det kan ikke være den rigtige metode. Men nu bagefter, så tror jeg faktisk at jeg bare skulle have denmonteret den højre trykrulle og så montere den tilsidst.
Eller er der andre forslag.
Så vidt jeg kan se, så virker strammerullen kun i den venstre side, da den højre side er fast imellem 2 mærker.
Remstremmeren strammer kun den venstre side da alle 3 tandramhjul er låst.
thumbnail_20210917_161225.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Går dårligt v. koldstart P0304 hvid røg v. udst. + foran

Ulæst indlæg af SRO » fre 17. sep 2021 20:07

Montering af tandrem er altid lidt "tight", men hvis du gør det korrekt kan du sagtens få remmen på, så du må gøre noget forkert.

Tandremmen skal monteres på krumtapremhjulet først og så føres helt stramt på det første knastremhjul, dernæst næste knastremhjul... og imellem knastremhjulene skal remmen også være helt stram - ingen slinger i valsen!!!! Dernæst er det normal nedløberhjul, dernæst vandpumpe og så til sidst remstrammerhjul/medløberhjul. Der kan være lidt forskel fra motor til motor og jeg kan ikke på stående fod huske remhjulsopstilling og/eller procedure på en TU5JP4/NFU motor.

Det er dog vigtigt, at remstrammeren er løsnet helt, altså forstået sådan, at den er låst i sin yderposition. Som jeg har forstået det, har du modtaget en vejledning. Nærlæs den - de kan godt være skrevet lidt kryptisk, især hvis de er maskinoversat.
Ofte skal du dreje remstrammerhjulet med et særligt værktøj og så sætte en lille dorn/pianotråd ind for at låse det der, før du kan få remmen på.

Hvis remmen føres stramt på "bagud" i forhold til omløbsretningen kommer den også på - det er alene teknikken eller omtalte remstrammerhjul, der driller dig - hvis det nye remhjul samt den nye remmen altså er korrekt :-)

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Går dårligt v. koldstart P0304 hvid røg v. udst. + foran

Ulæst indlæg af SRO » fre 17. sep 2021 20:13

Nå, jeg kan se, at vi alle forsøger at poste samtidig. De viste fotos illustrer fint hvad jeg forsøgte at beskrive.

Du SKAL montere remmen modsat omløbsretningen med start på det trækkende hjul, hvilket jo er krumtrappen - og din ide med at sætte højre medløberhjul på til sidst er et absolut no-go!!!!!!!!! - du risikerer at strække remmen, som i at ødelægge den. Hvis du skulle have forsøgt det undervejs, så skal du kassere remmen straks og ikke starte motoren..... ja, det må du jo selvfølgelige selv om :lol:

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Går dårligt v. koldstart P0304 hvid røg v. udst. + foran

Ulæst indlæg af SRO » fre 17. sep 2021 20:16

PS. Den person der i hånden har skrevet "på sidst" på illustrationen/fotoet er på gale veje. Remmen skal monteres på den "løse side" til sidst, hvilket jo er på det stykke/den side hvor remstrammeren sidder.

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Går dårligt v. koldstart P0304 hvid røg v. udst. + foran

Ulæst indlæg af SRO » fre 17. sep 2021 20:22

Det særlige værktøj jeg omtaler kan normalt erstattes af det Orla omtaler, dvs. demontering af remstrammerhjul og så "opspænding"/håndering i skruestik, hvor den dorn/pianotråd jeg omtaler kan isættes.

Brugeravatar
GBN
Indlæg: 262
Tilmeldt: tirs 30. jan 2018 12:17
Geografisk sted: Fyn
Diagbox: Ja
Version: DIAGBOX 7.83 + 9.91
Kontakt:

Re: Går dårligt v. koldstart P0304 hvid røg v. udst. + foran

Ulæst indlæg af GBN » fre 17. sep 2021 22:25

Jeg er altså ikke blevet klar over hvordan man skal montere remmen rigtigt.
De 3 mærker på de 3 tandhjul skal passe med de 3 mærker på tandremmen.
Dvs. at afstanden imellem de to øverste tandhjul er fastsat til nøjagtig 19 cm, det kan tandsremsstrammeren ikke ændre på.
Afstanden fra udstødningstandhjulet og til krumtaptandhjulet er også fast, nemlig imellem de 2 mærker når krumtapmærket er helt nederst. Det kan
remstrammere ikke påvirke. Så ramstrammeren kan kun stramme den venstre side hvor den og vandpumpen sidder.
Problemet er at jeg ikke kunne få den højre side på fordi remmen skal strækkes for at det passer med de 2 mærker. Her hjælper det slet ikke at løsne remstrammeren, den har ingen indflydelse på den højre side.
Så jeg mangler en nøjagtig løsning til Berlingo´en. Den monteringsinstuktion, som jeg har fra Mikael, fortæller kun at mærkerne skal flugte sammen, men ikke hvordan man sætter remmen på altså rækkefølgen.
Den siger også at alle 3 aksler skal være låst under påsættelsen, først når remstrammeren er spændt, fjernes låsene.
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

Brugeravatar
GBN
Indlæg: 262
Tilmeldt: tirs 30. jan 2018 12:17
Geografisk sted: Fyn
Diagbox: Ja
Version: DIAGBOX 7.83 + 9.91
Kontakt:

Re: Går dårligt v. koldstart P0304 hvid røg v. udst. + foran

Ulæst indlæg af GBN » lør 18. sep 2021 01:04

Jeg har fundet en video, som passer præcist til min Berlingo.
https://www.youtube.com/watch?v=xRSt4-nj14M
Efter ca. 13,5 min monteres tandremmen. Men en detalje ved strammehjulet springes desværre over.
Jeg prøver fremgangsmåden i morgen.
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

Brugeravatar
Boxer
Indlæg: 111
Tilmeldt: tors 7. sep 2017 11:43
Geografisk sted: Aarhus
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Går dårligt v. koldstart P0304 hvid røg v. udst. + foran

Ulæst indlæg af Boxer » lør 18. sep 2021 03:09

GBN skrev:
fre 17. sep 2021 20:06
Herefter har jeg med vold og 2 store skruetrikkere tvunget rammen på den rigtige side af trykrullen. Det var meget svær, men til sidst lykkedes det mig at få ramme prasset på plads, så alle 3 mærker nu passer. Men det kan ikke være den rigtige metode.
Uha, den oplysning kan jeg ikke lide at høre. Ok, det er godt, at du åbent og ærligt fortæller om den noget voldsomme manøvre med skruetrækkerne, men... du kan meget vel have beskadiget den nye tandrem :o Lagde du mærke til, om der kom nogle knasende lyde fra remmen?
En "generalprøve" med den gamle tandrem havde været hensigtsmæssig for at få en rumlig fornemmelse af alle delpunkterne i monteringssekvensen. Det er jo første gang, du skifter tandrem.
GBN skrev:
fre 17. sep 2021 20:06
Jeg har fundet en video, som passer præcist til min Berlingo.
https://www.youtube.com/watch?v=xRSt4-nj14M
Efter ca. 13,5 min monteres tandremmen. Men en detalje ved strammehjulet springes desværre over.
Jeg prøver fremgangsmåden i morgen
Den video med de to tyskere ville jeg have sendt til dig den anden dag, men du kom mig i forkøbet med den danske video med en prof. mekaniker fra Vejle. Men danskeren springer helt over monteringen af selve remmen. Sikkert fordi, han har haft en hjælper med til den ret besværlige manøvre, og de har sikkert også begge to stået og bakset med at få remmen på. Den manøvre blev let og elegant "fejet ind under gulvtæppet" :D

Læg mærke til, at de er to mand om selve monteringen i den tyske video, og de måtte justere lidt på tandremhjulene for at få remmen på.
Det var også det, som Carsten S nævnte længere oppe, nemlig, at det kan være nødvendigt at tage låsedornene/boltene helt ud for at kunne justere til de passer. Også her kan det blive nødvendigt med en hjælper til at dreje på tandremhjulene med en fastnøgle, men den anden sætter remmen på.

Men i den tyske video mener jeg, at de laver en alvorlig fejl ved den endelige opspænding af spændrullen. Nå ja, tyskerne siger "Spannrolle", på dansk siger vi jo remstrammer.
De drejer den med uret med unbrakonøglen, samtidigt med, at de spænder møtrikken, der holder remstrammeren fast. Det mener jeg er HELT FORKERT! Den skal drejes mod uret, indtil en viser inderst på remstrammeren flugter med et mærke, og samtidigt spændes så møtrikken, der holder hele remstrammeren!
Desuden giver de ikke en detaljeret forklaring omkring selve remstrammerens opbygning.

Det gør denne englænder til gengæld. Og læg mærke til, at de også er to til selve monteringen af remmen m.m.

Montering af tandremmen og vigtig info om remstrammeren starter ca 20 min. inde i videoen:
https://www.youtube.com/watch?v=SroJdT60zqw&t=1352s

Desværre taler englænderen lidt hurtigt og utydeligt, men man kan få løbende dansk auto-oversættelse ved at vælge dansk i værktøjsmenuen nederst i h.side. Oversættelsen er dog ikke helt perfekt, men bedre end ingenting.
Eksempel:
Just. af remspænding.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Bo

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Går dårligt v. koldstart P0304 hvid røg v. udst. + foran

Ulæst indlæg af SRO » lør 18. sep 2021 18:21

GBN skrev:
fre 17. sep 2021 22:25
Jeg er altså ikke blevet klar over hvordan man skal montere remmen rigtigt.
De 3 mærker på de 3 tandhjul skal passe med de 3 mærker på tandremmen.
Dvs. at afstanden imellem de to øverste tandhjul er fastsat til nøjagtig 19 cm, det kan tandsremsstrammeren ikke ændre på.
Afstanden fra udstødningstandhjulet og til krumtaptandhjulet er også fast, nemlig imellem de 2 mærker når krumtapmærket er helt nederst. Det kan
remstrammere ikke påvirke. Så ramstrammeren kan kun stramme den venstre side hvor den og vandpumpen sidder.
Problemet er at jeg ikke kunne få den højre side på fordi remmen skal strækkes for at det passer med de 2 mærker. Her hjælper det slet ikke at løsne remstrammeren, den har ingen indflydelse på den højre side.
Så jeg mangler en nøjagtig løsning til Berlingo´en. Den monteringsinstuktion, som jeg har fra Mikael, fortæller kun at mærkerne skal flugte sammen, men ikke hvordan man sætter remmen på altså rækkefølgen.
Den siger også at alle 3 aksler skal være låst under påsættelsen, først når remstrammeren er spændt, fjernes låsene.
Højre side: Hvis ikke du kan få remmen på, så er enten krumtap eller knasthjul en smule forrykket - det kan være 1/10° som gør udfaldet (altså som i ingenting). Kontroller krumtaptimingen (du introducerede vist lidt slup med et bor i en anden størrelse end foreskrevet) og hvis den er ok, så må du forsigtig rykke lidt på knasthjulene.

Mærkerne på tandremmen er ligegyldige og tjener alene som hjælp, hvis du f.eks. skifter tandrem uden at låse motoren... og evt. ønske om kontrol på kontrol på kontrol på kontrol :)

Hvis motoren er timet korrekt op, kan remmen blot sættes tilfældigt på (altså uden hensyntagen til mærkerne, dog i korrekt omløbsretning, hvis en sådan er anført) og så følges opstramningsproceduren efterfølgende.

Korrekt opstramning af tandremmen er helt essientiel og meget afgørende for levetid af rem, lejer og vandpumpe.

Brugeravatar
GBN
Indlæg: 262
Tilmeldt: tirs 30. jan 2018 12:17
Geografisk sted: Fyn
Diagbox: Ja
Version: DIAGBOX 7.83 + 9.91
Kontakt:

Re: Går dårligt v. koldstart P0304 hvid røg v. udst. + foran

Ulæst indlæg af GBN » lør 18. sep 2021 19:51

Ok, jeg har godt nok bøvlet med at få en tandram på, og jeg forsøgte faktisk først at gøre det på den rigtige måde, men højre side først.
Men at jeg skulle regulere lidt på krumtapakselen for at få mærkerne til at passe, det viste jeg ikke.
Men jeg har pillet remme af igen, for nu ville jeg gøre det på den rigtige måde. Jeg har kigget remmen efter, og jeg kan ikke se, at jeg har beskadiget den, så jeg har besluttet at montere den igen. Ellers var jeg klar til at køre ud og købe en ny.
Med min viden om at jeg skal regulere lidt på krumtapakselen, ja så lykkede det mig at få monteret den hørje side.
Men så opstod en nyt problem i venstre side ved strammehjulet. Strammehjulet kunne simpelthen ikke flyttes nok, til at jeg kunne monterer tandremmen rigtigt. Jeg drejede den ene og den anden vej i sekskant hullet, men remmen kunne ikke gå på. Efter megen bøvl tog jeg fat i indikatoren i bunden og trak i den. Jeg opdagede den flyttede rullen og at den var fjederbelastende, så den gik tilbage når jeg slap den. Med ved at trække i den, så kunne jeg skubbe remmen på plads på strammerullen.
Så endelig fik jeg tandremmen på plads, men de to forhindringer ville det have været rart, at det stod i instruktionen.
Men hensyn til at stramme, er det rigtigt at man skal dreje mod uret, men hvis man drejer langt nok ,så kan man vist også stramme ved at dreje med uret. Med der er lidt forviring om, hvilke vej der skal drejes. Min instruktion sige først at man skal stramme ved at dreje imod uret til 2 mm før maksimal stramhed. Senere når man har drejet 4 omgange på krumtapakselen og låst alle akser igen, så skal man dreje med uret til maksimal stramhed, og fortsæt over dødpunkt, indtil pil står ud for markering. De forstår jeg ikke helt, jeg har strammet ved at dreje på sekskanden mod uret igen, og jeg tror at tandremmen nu er stram nok. Men videoerne er også modstridenden.
De 3 mærker på tandrammen, sad præsist ud for mærkerne på de 3 tandhjul, da de var låst. Men efte at jeg har drejet 4 gang på krumtapakselen, så kan jeg ikke se, at de 3 mærker igen sidder på nøjagtig samme sted, det gør de ikke, det nederste mærke på remmen ved krumtapakselen er forskudt. Men jeg kan godt låse alle 3 aksler igen. Det må være nogent med udvekslingen?
Ærgeligt at bruge så lang tid på at sætte en tandrem på, men lærepengenen er dyrer.
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Går dårligt v. koldstart P0304 hvid røg v. udst. + foran

Ulæst indlæg af Carsten S » søn 19. sep 2021 08:31

Husk i øvrigt, at knastakslerne IKKE må være låst, når remmen spændes op.

Men ja, det er korrekt at mærkerne forskyder sig, når motoren tørnes. Kan låsedornene gå i igen, så er alt godt :)
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

Brugeravatar
GBN
Indlæg: 262
Tilmeldt: tirs 30. jan 2018 12:17
Geografisk sted: Fyn
Diagbox: Ja
Version: DIAGBOX 7.83 + 9.91
Kontakt:

Re: Går dårligt v. koldstart P0304 hvid røg v. udst. + foran

Ulæst indlæg af GBN » søn 19. sep 2021 09:16

Ok fint . Jeg tjekker lige remstrammeren en ekstra gang, inden jeg montere det hele.
Det bliver spændende.
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

Brugeravatar
GBN
Indlæg: 262
Tilmeldt: tirs 30. jan 2018 12:17
Geografisk sted: Fyn
Diagbox: Ja
Version: DIAGBOX 7.83 + 9.91
Kontakt:

Re: Går dårligt v. koldstart P0304 hvid røg v. udst. + foran

Ulæst indlæg af GBN » man 20. sep 2021 00:00

Så fik jeg monteret det hele. pyha en drøg omgang. Men da jeg satte nøglen i og startede, kom der et lille pust og så gik den i gang. Jeg synes den kører fornuftigt. Men der kom lidt grå/hvid rør fra udstødningsrøret. Der kom også efter et stykke tid grå/hvis røg fra det nye udstødningsmanifold lige ved samlingen til katalysatoren. Der sidder en helt ny firkantet metalpakning + en ny ring pakning imellem delene, men måske har jeg ikke fået spændt de 4 møtrikker nok. Jeg kørte en lille tur på ca. 6 km, men jeg opdagede servvostyringen ikke rigtigt fungerede. Det var meget svært at dreje rattet. Jeg har haft servopumpen demonteret fra beslaget, men jeg har ikke demonteret slangerne. Jeg har tjekket servoolie niveauet, og det er ikke på max men på middel. Jeg vil prøve at komme lidt mere olie på i morgen. Men kan det være, at der er kommet luft i systemen, og hvordan udlufter jeg så? Håber ikke at pumpen er kaput. Jeg har ikke endnu fået tjekket kølevæskeniveauet. Efter turen lod jeg den køre i tomgang, og da mototemperaturen var på 97 grader startede køleventilatoren, så den virkede som den skal.
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

SRO
Moderator
Indlæg: 1903
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Går dårligt v. koldstart P0304 hvid røg v. udst. + foran

Ulæst indlæg af SRO » man 20. sep 2021 20:25

:clap: :clap:

Tandremsstrammer/remstrammerhjul: det kan jo være vanskeligt at beskrive alt og i sidste ende er det jo modtageren der bestemmer budskabet :D Når det er sagt, så blev der fra flere sider beskrevet det med remstrammeren - altså at den skulle drejes, enten i skruestik eller med særligt værktøj, for så at blive låst. Det er netop den udfordring du så fik løst med lidt held i stedet - skynd dig at spille lotto 8-)

Med al respekt er en af dine udfordringer at lytte og tage imod indspark, hvor velmente de end er, men du nåede i mål og det er jo det vigtigste - og det kan du godt klappe dig selv på skulderen over.

Du kan ikke umiddelbart se på en tandrem om den er lige ved at gå i stykker. Der kan være mærker og sprækker i den - og alligevel spinder den videre... men lige pludselig :)
Mon ikke at den holder bilens tid ud - med mindre du virkelig har mishandlet den.

Du udlufter servosystemet ved at dreje hjulene fra side til side. Hvis den taber olie, er du måske kommet til at beskadige den tryksensor som formentlig sidder på et af rørene et sted. Det er før set. Du bør ikke køre systemet tør for olie - det kan koste dyrt.

Udluftning af kølesystemet er helt essentiel - ellers kan du starte forfra med toppakningsudskiftning ret hurtigt. Tjek op på det.

Generel omkring tilspænding: du spænder bare til bolten knækker og drejer en omgang tilbage, så passer pengene :lol:

Ja, det er måske en halvdrøj omgang, ikke mindst med de forudsætninger du lagde ud med, men mit bedste bud er, at et værksted charger dig min. kr. 10.000 for den omgang.

Edit:
PS. det er god latin at udskifte motorolie inden for kort tid. Der kan være kommet lidt pakningsrester mv. i oliekanalerne, da du rensede motorblok.
PPS: Efter sådan en omgang er det også god latin at forhindre start og at lade motoren tørne for at få oliefilm på alle bevægelige dele. Du kan f.eks. demontere stikket på tændingsbroen og så køre med starteren.

Brugeravatar
GBN
Indlæg: 262
Tilmeldt: tirs 30. jan 2018 12:17
Geografisk sted: Fyn
Diagbox: Ja
Version: DIAGBOX 7.83 + 9.91
Kontakt:

Re: Går dårligt v. koldstart P0304 hvid røg v. udst. + foran

Ulæst indlæg af GBN » tirs 21. sep 2021 00:05

Jeg efterspændte de møtrikkerne, som samler udstødningsmanifolden og katalysatoren med min store momentnøgle og 2 forlængere nede fra. I bogen står der 20 NM, og det var de alle fire tæt på, men jeg gav dem alle lidt ekstra. Da jeg lå dernede under bilen fik jeg øje på fladremmen, som var helt slap. Det var selvfølgelig her årsagen til servostyringen ikke virkede. Strammehjulet som består af en center skrue TX50 og en sekskant NV 27 sidder lige nøjagtig sådan, at der ikke er pladt til min TopTX50 . Jeg har også en slagtopTX50, som er ca 10 mm længere, men til gangæld er den et tværhul i den, så jeg kan sætte en stang på tværs og dermed dreje centerskruen. Man kan intet se oppe fra, så jeg måtte have forhjulet af igen og også en plastskærm. "Hvor er det dog lavet smart". Jeg håber på at jeg nu har fået fladremmen strammet nok, og at den bliver ved med at være stram. Jeg havde ikke så meget tid i dag, så jeg kørte kun en meget lille tur, men servostyringen virkede nu. Jeg må tjekke det hele senere, inden bilen overlades til min kone. Jeg har købt materialer for 5.046 kr incl. ca. 500 kr i div. værktøj. Der bliver skiftet olie og filter når alt er efterset og iorden.
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

Brugeravatar
Boxer
Indlæg: 111
Tilmeldt: tors 7. sep 2017 11:43
Geografisk sted: Aarhus
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Går dårligt v. koldstart P0304 hvid røg v. udst. + foran

Ulæst indlæg af Boxer » ons 22. sep 2021 07:23

Du klarede opgaven, tillykke med det :handgestures-thumbupright:

Og der var tilmed uforudsete vanskeligheder hen ad vejen ( fastgroet bolt på manifold, genstridig vandpumpe, knækket fjer på tandremhjul m.m. )
Men du gav ikke op, men kæmpede ufortrødent videre, that's the spirit!

Kan huske, at du oplyste, at bilen ikke brugte olie i nævneværdig grad, så ventilstammepakningerne ( paraplyerne ) er sikkert i ok stand og kan holde olien væk fra forbrændingskamrene nogle år endnu. Min AX brugte en frygtelig masse olie og sendte olierøg ud, indtil jeg ved 2. toppakningsskift skiftede paraplyer og sleb ventilerne. Det var kuren.
Udskiftning af paraplyer og slibning af ventiler på en 16V motor som din ville være et maraton pillearbejde. Desuden har den hydrauliske ventilløftere, hvilket ikke gør arbejdet lettere.

Godt, at det kun var en løs kile-ribberem, der forårsagede svigtende servostyring :handgestures-thumbupright:

Fik du iøvrigt koblingen til at udkoble korrekt? Kan huske fra din anden tråd, at der var lidt problemer med tilstrækkelig udkobling.
Venlig hilsen
Bo

Brugeravatar
GBN
Indlæg: 262
Tilmeldt: tirs 30. jan 2018 12:17
Geografisk sted: Fyn
Diagbox: Ja
Version: DIAGBOX 7.83 + 9.91
Kontakt:

Re: Går dårligt v. koldstart P0304 hvid røg v. udst. + foran

Ulæst indlæg af GBN » tors 23. sep 2021 13:52

Så er jeg tilbage efter at vi havde besøg fra overnattende gæster nogle dage.
Men i tirsdag før gæster kom, ville jeg lige køre en tur i Balingo´en og så kunne jeg ikke starte øv. Jeg har så prøvet igen i dag, hvor jeg også har ladet batterie godt op. Men nej den vil ikke starte nu, men det har den jo ellers gjort. Jeg har mistanke til 2 forskellige ledninger, som knækkede under arbejdet. Den ene af de 2 tynde ledninger, som går til generator var knækket. Da jeg ikke kunne finde ud af at skilde stikket ad, loddede jeg enderne sammen og bandt isolerbånd omkring. Men jeg ved ikke om det har betydning for om bilen ikke kan starte hvis lodningen er gået op?
Den anden ledning var 1 af 4 ledninger, som går til stikket ved tændkasetten. Den knækkede ledning samlede jeg men en samlemuffe og bandt isolerbånd omkring. Men om de 2 forskellige ledninger har noget at gøre med, at den ikke kan starte nu, det ved jeg ikke. Nå jeg sætte tænding på, så kan jeg høre at benzinpumpe kører nogle få sekunder, som den skal. Starteren trækker også motoren rundt så hvorfor "Søren" vil den nu ikke starte?
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2391
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: Går dårligt v. koldstart P0304 hvid røg v. udst. + foran

Ulæst indlæg af mikhan » tors 23. sep 2021 15:20

Det er næsten umuligt at komme med et "online" bud på.

Meeeen tjek ledning og stik på krumtapføleren. Den bør ?? sidde et sted nede omkring der hvor du fandt hullet til at låse svinghjulet.

Ellers må du sætte den Diagbox på som du har købt.
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

Besvar