Aircon-kompressor slår fra (Berlingo)

Besvar
Jupper
Kontakt:

Aircon-kompressor slår fra (Berlingo)

Ulæst indlæg af Jupper » man 19. jul 2021 10:00

Min Berlingo's aircon kompressor kan kun køre når ventilatoren er i position 1 (af 4). Når regulatoren slårs over i 2, eller 3 eller 4 slår aircon kompressoren fra med samme kliklyde som når A/C knappen de aktiveres. Aircon virker i øvrigt som det skal i position 1.

Min vurdering er at aircon systemet kun opfatter ventilatoren som aktiveret i trin 1, og ikke i de andre positioner.

Er der nogle forslag til hvad det kan skyldes ?

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Aircon-kompressor slår fra (Berlingo)

Ulæst indlæg af Carsten S » man 19. jul 2021 18:54

Det kræver lidt nærmere fejlsøgning, og der vil en tester og et sæt manometre hjælpe dig langt.

Der er mange muligheder - Når du øger blæserhastigheden, bliver fordamperen mere "belastet". Virker ekspansionsventilen ikke 100%, kan du risikere at kølemiddelflowet bliver for lille, og kompressoren så at sige laver vakuum. Det vil den slå fra på, for at beskytte sig selv.

Højtrykssiden kan også være "for høj". Enten restriktion eller manglende afkøling i kondenseren.
Køleblæseren i fronten kan være problemet (Det får også højtrykket til at stige, hvis de/den kun kører lav hastighed, og behovet er større)

Temperaturføleren på fordamperen kan også være synderen. Den sidder der for at forhindre at man ender op med en massiv blok is i kabinen.

AC er ikke sådan til at fejlsøge på, medmindre man har et sæt manometre og generel forståelse for anlægget. Via en tester kan du se om "AC request" er til eller fra i de forskellige blæsertrin.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

Jupper
Kontakt:

Re: Aircon-kompressor slår fra (Berlingo)

Ulæst indlæg af Jupper » tirs 20. jul 2021 08:11

Hej Carsten, tak for det fine input. Jeg laver et par test.....

Besvar