Berlingo aflader når den står stille stadigvæk

Brugeravatar
GBN
Indlæg: 262
Tilmeldt: tirs 30. jan 2018 12:17
Geografisk sted: Fyn
Diagbox: Ja
Version: DIAGBOX 7.83 + 9.91
Kontakt:

Re: Berlingo aflader når den står stille stadigvæk

Ulæst indlæg af GBN » lør 24. okt 2020 00:42

Jeg har taget sikringer ud en efter en tidligere. Men det giver ikke så meget mening når forbruget kun er 0,02 A i hvile. Jeg fandt tidliger ud af at hvis jeg fjernede F4 sikring under instrumentbordet, så faldt forbruget til 0,01 og hvis jeg fjernede SH shunt, så faldt forbruget til 0 A. Men uden SH shunt så kan bilen ikke starte. F4 sikring tager radio, kombiinstrument, skærm COM2000 i følge instruktionsbog. Jeg har derfor også i en periode pillet radioen helt ud, men det ændrede ikke på afladningsstrømmen.
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Berlingo aflader når den står stille stadigvæk

Ulæst indlæg af Carsten S » lør 24. okt 2020 07:19

GBN skrev:
fre 23. okt 2020 13:31
Og så tilbage til overskriften, batteriet aflades stadigvæk efter 2-3 dages stilstand. Afladestrøm har jeg målt mindst 100 gange og den viser 0,02 til 0,03A efter et par minutter både når bilen er låst og ikke låst. Generatoren er udskiftet og den lader med 14 volt
Jeg forstår ikke hvad der er glat??????
Som nævnt tidligere, den måling kan ikke passe. Det stemmer slet ikke overens med at den aflader på en 2-3 dage.. Prøv med en forlygtepære, eller et andet kendt forbrug, og se hvad multimeteret viser med den som load.
2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

Brugeravatar
GBN
Indlæg: 262
Tilmeldt: tirs 30. jan 2018 12:17
Geografisk sted: Fyn
Diagbox: Ja
Version: DIAGBOX 7.83 + 9.91
Kontakt:

Re: Berlingo aflader når den står stille stadigvæk

Ulæst indlæg af GBN » lør 24. okt 2020 15:00

Jeg har ikke brugt mit multimeter til at måle strøm men. Jeg har brugt følgende:
https://www.biltema.dk/bil---mc/varkste ... 2000023374
Jeg har en 4 w pære som teoretisk skal bruge 0,333 A ved 12 volt. Min måling startede på 0,30 A men langsomt vokseden visningen til 0,33 og steg herefter til 0,4 A efter en ½ time, men jeg prøver at lade målingen køre et par timer. Der er ikke noget der tyder på at den viser for lidt. Mit multimeter viser derimod kun 0,28 A når strømvælgeren står på 20 A indstiller jeg strømvælgeren til 2 A så viser målingen 0,028 A , det forstår jeg ikke helt?
Venlig hilsen
Gunnar Nielsen

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2393
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: Berlingo aflader når den står stille stadigvæk

Ulæst indlæg af mikhan » man 21. feb 2022 14:23

Så er årsagen vist fundet ??

Jeg har haft Gunnars Berlingo stående til reparation i anden anledning.
Og JA. Batteriet tømmes efter 1 til 2 døgns stilstand. Ikke kun det som normalt sidder i bilen, men også et 100 % ok og fuldt opladet batteri.
(Bilen har fået/ødelagt 3 spritnye batterier på 5 år)

Bilen lader med ca 14,3 volt på tomgang. Så det er okay.
Både Gunnar og jeg har flere gang målt, om der kan måles afladning når bilen står stille.
Vi kan ikke måle mere end max 0,06 amp og mindre. Det skal ikke kunne aflade batteriet totalt på 1 til 2 døgn.

MEN MEN.. Bilen har nu stået ude på min gårdsplads urørt i ca 2 døgn.
Ved et tilfælde fik jeg set ud i den totale mørke gårdsplads, da jeg gik i seng omkring midnat.
Der var sgu` lys et sted inde i Berlingoen !!! Radioen var tændt og helt lydløs, trods ingen nøgler i bilen.
Jeg slukkede så radioen (som er uoriginal) og gik i seng.

Efter et par timer skulle jeg ned og tisse. Nu var radioen fan`me tændt igen. (Af sig selv)
Jeg gad ikke slukke den igen. Resultatet her til morgen var et totalt afladet batteri.

Fakta må være enten defekt radio eller forkert tilslutning. Evt. slet og ret spøgelser ;)
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

SRO
Moderator
Indlæg: 1929
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Berlingo aflader når den står stille stadigvæk

Ulæst indlæg af SRO » man 21. feb 2022 20:09

Ja, det var da utroligt, at der skulle en natpisser til for at opklare den sag :lol: :lol: :lol:

Gunnar har da fået fuld valuta for.... :D

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1547
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Berlingo aflader når den står stille stadigvæk

Ulæst indlæg af Lars4733 » tirs 22. feb 2022 06:43

Jeg havde en Toyota Carina E engang - der var radioen forkert tilsluttet - den kunne under drift finde på at "fryse" - så man hverken kunne slukke, justere lydstyrke, skifte kanal osv - den kunne endog køre uden frontpanelet tilsluttet og uden nøgle i tændingen..

Der var der byttet om på et par ledninger i tilslutningen.. - bilen var købt hos en forhandler med garanti, de havde selv monteret radioen (i stedet for en gammel en der sad..) - de brugte en del tid på fejlfindingen, det kostede 3 radioer undervejs den fik brændt af. Bilen kunne køre i dagevis uden det skete, andre gange skete det hele tiden..
Værkstedet havde jo blot taget den gamle radio ud og sat den nye til i samme stik, tidligere ejer havde åbenbart byttet rundt på et par ledninger for at forsøge at få permanent strøm til radioen.. det var så ikke gået så godt.

Men jeg ville tage radioen helt fra i en periode - hvis den så ikke længere aflader, så er det jo klart der fejlen ligger - og så se på stikket ledning for ledning for at se om noget er byttet om?
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2393
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: Berlingo aflader når den står stille stadigvæk

Ulæst indlæg af mikhan » tirs 22. feb 2022 17:23

Nå så fik jeg tjekket radioen.

Ja den var tilsluttet helt forkert.
Adapter stikkene mellem bilens original radio stik og den uorginale Blaupunkt radio er ikke korrekte.

"Man" (tidligere ejer) havde "luset" mellem konstant 12 Volt og tændingslåsens første trin.

Det betyder, at radioen altid har 12 V plus. Selv uden tænding på.

Ikke nok med det, så viser et diagram, at der konstant sendes 12 volt + "baglæns" direkte ind i bilens BSI m.m. Hmm.

Gunnar havde tidligere forsøgt, at fejlsøge afladningen, ved at tage stikket ud af radioen. Hvilket ikke hjalp.
Hvilket er logisk, da adapteren stadig sad monteret i bilen originale radio stik. Så "lusen" fortsatte med at sende konstant 12 volt
"baglæns" ind i BSI´en.

Da Gunnar henter bilen allerede i morgen middag, så har jeg valgt blot at afbryde både radio og adapter.
Og håbe på at problemet er løst ;)
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

Besvar