Så kom der DAB+ i citronen

Besvar
Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Så kom der DAB+ i citronen

Ulæst indlæg af posh » man 30. apr 2018 17:12

Nå så blev spændingen udløst, mange har ledt efter og nogle betalt spidsen af en jetjager for at få DAB+ i bilen, jeg er lidt en nærigpind med sådan noget, men ville gerne have DAB+ i bilen og dette er over al forventning lykkes, i dag kom posten med en pakke derude fra de østlige lande med en smart lille sjover, og tro mig det tog mindre end 2 minutter før den spillede DAB+ kanaler 22 stk uden andet end at lægge antennen oven på instrumentbordet (den skal selvfølgelig monteres på ruden)
1. man vælger den FM kanal man vil have signalet ind på, den starter med 87,5 men der er firt valg.
2 man trykker kortvarigt på knappen på displayet og den begynder at søge DAB+ kanaler efter ca 1 minut begynder bilens radio at spille den første og der er information i bilens display om hvilken station og hvad der spilles
3 der er en ring uden om displayet den kan drejes begge veje og med den vælger man hvilken kanal man vil høre, valget vises så både i dimsen og i bilens radio.
den skal bare stoppes i cigartænderstikket og der skal tænding på bilen, så når vejret igen arter sig med sol skal antennen og muligvis en lidt snedig montage af dimsen foretages, men det er husflid (jeg kan ikke tåle løse eller hængende ledninger)

og næsten det bedste, det har kun taget den rundt 14 dage at finde fra Kina og hertil og så til en total pris af 198,70 kr incl fragt og hele gøjemøjet, og så fik jeg endda en sødt smil af en køn lille postnord omdelerpige.
sjoveren ser sådan ud
Billede
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

dyane
Indlæg: 79
Tilmeldt: man 27. feb 2017 17:51

Re: Så kom der DAB+ i citronen

Ulæst indlæg af dyane » man 30. apr 2018 18:03

Tillykke med den nye dims, spørgsmål : kan man så fjerne den oprindelige antenne ?

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Så kom der DAB+ i citronen

Ulæst indlæg af posh » man 30. apr 2018 18:45

dyane skrev:
man 30. apr 2018 18:03
Tillykke med den nye dims, spørgsmål : kan man så fjerne den oprindelige antenne ?
nej det kan du ikke, i hvert fald ikke hvis du stadig vil kunne høre FM radio, det er sker er at den lille dims har en FM sender indbygget som den bruger til at sende DAB+ signalet viddere til radioen med, dvs. at den kun modtager DAB+ kanaler og derefter sender dem viddere til din radio på en FM frekvens du selv vælger
at man så måske kan lave en smart tilslutning ved at tilkoble bilens bestående antenne (der jo i masser af tilfælde er udstyret med elektronik til feks GPS) og derved undgå at montere den medfølgende DAB antenne på ruden må komme an på en test, men det er foreløbelig kun tanker der ikke er afprøvet
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2393
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: Så kom der DAB+ i citronen

Ulæst indlæg af mikhan » man 30. apr 2018 20:40

Spændende.. Men syns, at der mangler et link til "Kina dimsen" ;)
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Så kom der DAB+ i citronen

Ulæst indlæg af posh » man 30. apr 2018 21:31

mikhan skrev:
man 30. apr 2018 20:40
Spændende.. Men syns, at der mangler et link til "Kina dimsen" ;)
ja selvfølgelig, man skal da også tænke på alt https://www.ebay.co.uk/itm/Car-DAB-Radi ... 3364002111
men måske kan den findes endnu billigere jeg søgte med denne tekst DAB+ car reseiver ebay og kiggede lidt rundt

nå måske det ville være mindre dumt med et link hvorfra de rent faktisk sender dimsen til danmark, altså man skal sgu da tænke på alt...... :think:

https://www.ebay.com/itm/Car-DAB-Digita ... 2485583066
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Så kom der DAB+ i citronen

Ulæst indlæg af posh » man 7. maj 2018 16:43

Nå har eksperimenter lidt med dimsen, men også dummet mig lidt med montage af antennen, nå, det spiller næsten fint, men der er huller i lyden nogen gange, jeg troede egentlig at DAB+ signalet var godt overalt, (det lovede de dygtige politikere jo det ville være da de lukkede det gamle) virkeligheden viser sig så at være lidt anderledes, der er huller og når jeg kører hvor der er fuld dækning spiller det fint, men pludselig kan det begynde at hakke i lyden og helt forsvinde og dette kan ske i et helt område, for så lige pludselig at spille fuldstændig rent igen, nu afventer jeg yderligere fra Kina, da jeg skrev var der lynhurtigt svar, de ville gerne lige have et par video eksempler og så vende tilbage,
så vi må se hvad det så giver, træerne gror åbenbart ikke ind i himmelen, det er sgu da også underligt at et lille land som vores vil lukke FM og almindelig DAB fordi der ikke er plads nok, når resten af europa fint kan klare kanalbehovet med FM, men ok. det er måske lidt som med IC4 futtogene og de nye flyvere der pludselig larmer for meget, og det er bare danmark................ :roll:
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Brugeravatar
Lars4733
Indlæg: 1544
Tilmeldt: tirs 25. jul 2017 08:21
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Diagbox: Ja
Version: 8.55 - 7.62
Kontakt:

Re: Så kom der DAB+ i citronen

Ulæst indlæg af Lars4733 » man 7. maj 2018 17:46

Vi har en billig DAB+ radio stående på kontoret, den hakker også i lyden ind i mellem, den står endda helt stille.
Men synes det var værre på DAB end DAB+
Peugeot 307 1.6 2007

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI 4WD Aut

dyane
Indlæg: 79
Tilmeldt: man 27. feb 2017 17:51

Re: Så kom der DAB+ i citronen

Ulæst indlæg af dyane » man 28. maj 2018 16:50

posh skrev:
man 7. maj 2018 16:43
Nå har eksperimenter lidt med dimsen, men også dummet mig lidt med montage af antennen,
Vil du fortælle om hvad du gjorde forkert, da jeg skal til at montere sådan en antenne. :handgestures-thumbupright: :handgestures-thumbupright:

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Så kom der DAB+ i citronen

Ulæst indlæg af posh » man 28. maj 2018 17:00

Ja gerne, jeg fik IKKE sat den kobberbelagte del ind på A stolpen, som den bør/burde, så jeg måtte enten pille den af igen, ikke så pokkers smart da den jo er klæbet fast, så jeg lavede en stelledning som jeg kunne liste en afisoleret del af ind under kobberet så der var kontakt, og trak ledningen ned bag afdækningen og skruede den på en bolt der holder instrumentbordet i højre side, og bingo det virker, man kan clipse hele side/endestykket af instrumentbordet så det er nemt at komme til, bare hsuk at åbne handske rummet inden du clipser det af, det gør det også nemmere at trække selve antennekablet ind til sjoveren
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

dyane
Indlæg: 79
Tilmeldt: man 27. feb 2017 17:51

Re: Så kom der DAB+ i citronen

Ulæst indlæg af dyane » man 28. maj 2018 17:10

Tak for svar.

Brugeravatar
tronde
Indlæg: 132
Tilmeldt: søn 26. feb 2017 20:18
Geografisk sted: Norge
Kontakt:

Re: Så kom der DAB+ i citronen

Ulæst indlæg af tronde » man 28. maj 2018 20:58

Du kan eksperimentere litt med annen antenne.

DAB er digitalt, og det fungerer kun så lenge signalet er "sammenhengene". Jeg antar at Danmark ikke har så mange DAB-sendere siden landet er flatt og har få naturlige hindringer for radiosignaler. Da vil man havne i radioskygge mange steder, og å få dårlig mottak.

Senterfrekvensen for DAB er 207 MHz mens den er 97,75 MHz for FM. Det betyr i praksis at en vanlig kvartbølge-pisk for FM vil være halvbølge for DAB, og fungere helt OK. FM er typisk horisontalt polarisert mens DAB er vertikalt polarisert. Det betyr at man må rette en FM antenne-pisk opp for best resultat med DAB. Dette er i seg selv et problem med mange standard DAB-antenner som ofte er plassert horisontalt.

Hvis bilen har en eksisterende FM-pisk UTEN forsterker eller filter, kan man benytte den på DAB. For å ta inn med det viste DAB til FM adapteret, kan man sette inn nesten hva som helst av antenne i eksisterende bilradio for å ta inn fra DAB adapteret siden avstanden mellom dem kun er noen få cm. Ulempen er selvfølgelig at eksisterende radio ikke får kontakt med gammel antenne.

Det finnes mange forskjellige overganger å få kjøpt. Vanligvis er det SMB på DAB (det ser slik ut på bildene du viser), og det finens overgang fra vanlig bilradioantenne til SMB å få kjøpt i mange varianter.

VIKTIG:
Dersom DAB-adapteret sender ut strøm til ekstern antenneforsterker, må man enten kople bort strømtilførselen, eller sette inn galvansk skille i antenneldningen ved bruk av ordinær FM-antenne. Et adapter har nok ikke et menyvalg for strømforsyning, mens mange ordinære DAB bilradioer har det.
Trond kjører 1996 XM TCT Break

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Så kom der DAB+ i citronen

Ulæst indlæg af posh » tors 31. maj 2018 17:50

Et lille tillæg for dem der måske har haft problem efter udskiftning af radio, forstået monteret en ny radio af samme type som den der sad i bilen og nu har problemer med at bilen skal godkende den nye radio via en tester, ellers siger den biiiiip biiiip, prøv at lade være med at montere det lille brune stik til radioen, så kører den elt uden om bilens godkendelse, forstået den opdager slet ikke radioen er skiftet, men spiller bare lystigt, hvorfor nu det ?? jo jeg er igang mjed at montere og udskifte den radio bilen er født med til en noget mere avnceret af slagsen, en såkaldt Android type, og det eneste stik der er i overskud fra den gamle radio er det der brune, men uden spiller radioen fejlfrit og både GPS Bluetooth DAB+ mm. fungerer perfekt, og bilen er slet ikke klar over det er blevet skiftet, dvs. at den nye radio der åde kan spille film og vise vej, slet ikke er i kontakt med bilen anti tyveri system, og derfor ikke behøver godkendelse fra sytemet.

min tanke er at undlade at montere det lille stik i den nye radio så er man fri alt det bøvl med at få systemt opdateret til det nye apparat , i hvert fald er der intet min radio kunne før den ikke kan nu, det er da en nem test lige at lave hvis man har problemet

PS: JEG ANER IKKE OM DETTE VIRKER HVIS MAN BYTTER RUNDT MELLEM ORIGINAL RADIOER, for jeg kan jo får både den originale og den nye til at spille :handgestures-thumbupright:
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

tcolsen
Indlæg: 57
Tilmeldt: ons 28. mar 2018 20:06
Kontakt:

Re: Så kom der DAB+ i citronen

Ulæst indlæg af tcolsen » tors 31. maj 2018 20:30

posh skrev:
tors 31. maj 2018 17:50
Et lille tillæg for dem der måske har haft problem efter udskiftning af radio, forstået monteret en ny radio af samme type som den der sad i bilen og nu har problemer med at bilen skal godkende den nye radio via en tester, ellers siger den biiiiip biiiip, prøv at lade være med at montere det lille brune stik til radioen, så kører den elt uden om bilens godkendelse, forstået den opdager slet ikke radioen er skiftet, men spiller bare lystigt, hvorfor nu det ?? jo jeg er igang mjed at montere og udskifte den radio bilen er født med til en noget mere avnceret af slagsen, en såkaldt Android type, og det eneste stik der er i overskud fra den gamle radio er det der brune, men uden spiller radioen fejlfrit og både GPS Bluetooth DAB+ mm. fungerer perfekt, og bilen er slet ikke klar over det er blevet skiftet, dvs. at den nye radio der åde kan spille film og vise vej, slet ikke er i kontakt med bilen anti tyveri system, og derfor ikke behøver godkendelse fra sytemet.

min tanke er at undlade at montere det lille stik i den nye radio så er man fri alt det bøvl med at få systemt opdateret til det nye apparat , i hvert fald er der intet min radio kunne før den ikke kan nu, det er da en nem test lige at lave hvis man har problemet

PS: JEG ANER IKKE OM DETTE VIRKER HVIS MAN BYTTER RUNDT MELLEM ORIGINAL RADIOER, for jeg kan jo får både den originale og den nye til at spille :handgestures-thumbupright:
Posh kunne du ikke lave en lille video af hvordan den virker og hvilken version af Android den køre med
Citroen C4 II (B7) 2,0 HDI 150HK Exclusive (solgt)
Billede

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Så kom der DAB+ i citronen

Ulæst indlæg af posh » tors 31. maj 2018 20:53

jo gerne når jeg er helt færdig, men langt af vejen er det såre enkelt, jeg har i købt en radio fra langt væk, den har 7" skærm og passer lige i bilen, grunden til jeg ikke er helt færdig skyldes jeg ikke er enig med måden DAB+ helt virker, men både FM og GPS er ret så overbevisende, men helt færdig er jeg ikke, men alligevel helt sikker på den investering på godt to tusser er givet godt ud, nu har jeg GPS i displayet til stort set samme pris som en opdatering ville koste, det eneste er det lille rum under displayet er væk, nu er bare en trykfølsom skærm, ligesom i topmodellerne, blot med den forskel at nu kan min radio præcis det samme som min smart Phone og det er en android 7.1 den kører, som jeg har forstået kan den nemt opdatere via WiFi som den også har
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Så kom der DAB+ i citronen

Ulæst indlæg af posh » tors 31. maj 2018 21:23

måske Jeg burde nævne den har Bluetooth WiFi og ja alt som en avanceret android telefon har, og selvfølgelig cd/dvd og film afspiller, den kan godt afspille feks. Netflix hvis man tilkøber skærme til nakkestøtte, eller skærmen kan fint vise film eller tv, men nok helst når bilen står stille, den kan da også vise hvor jeg bakker hen med bakkameraet
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Besvar