Kender I det når man er ved at gøre vinterdæk klar.....

Besvar
john_madsen
Indlæg: 511
Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
Geografisk sted: Struer
Diagbox: Ja
Kontakt:

Kender I det når man er ved at gøre vinterdæk klar.....

Ulæst indlæg af john_madsen » søn 22. aug 2021 15:36

-og så ser det her:
20210822_153443.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011

PRW
Indlæg: 111
Tilmeldt: man 22. jul 2019 20:09
Kontakt:

Re: Kender I det når man er ved at gøre vinterdæk klar.....

Ulæst indlæg af PRW » søn 22. aug 2021 17:36

Jeg har haft 2 sådan dæk, dog bare "almenlige" punkteringer... Ingen af gangene kunne de lappes, så kostede mig 2 nye dæk da de andre var for slidt til at bare at skifte et x2... SUK...

Dog ser det ud til dit kan redes, selvom gummiet ser en anelse gammelt ud :)
CITROEN C4 CACTUS PURETECH 82 S&S ETG FEEL. 2015

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Kender I det når man er ved at gøre vinterdæk klar.....

Ulæst indlæg af SRO » søn 22. aug 2021 21:27

Hvorfor gøre vinterdæk klar? - hvorfor ikke bare køre på dem hele året... sommeren er blot forbigående 8-) :D

Brugeravatar
Boxer
Indlæg: 111
Tilmeldt: tors 7. sep 2017 11:43
Geografisk sted: Aarhus
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Kender I det når man er ved at gøre vinterdæk klar.....

Ulæst indlæg af Boxer » man 23. aug 2021 17:22

Ja, det kender jeg godt, det der.
Sidste sommer lagde jeg mærke til, at mit højre fordæk var begyndt at tabe luft. Efter en nærmere inspektion af dækket fandt jeg denne skrue indpresset i dækket. Den forårsagede en "langsom siver", som jeg kunne minimere ved at skrue skruen lidt længere ind i dækket. Smart, ikke?
DSC_0728''.jpg
Nå, men "der er ikke noget, der er skidt, uden at det er godt for noget andet", siges det, og jeg fik mig da taget sammen til at købe helt nye dæk til bilen hele vejen rundt, Nokian helårsdæk.
Som I kan se, var de gamle dæk slemt krakelerede af alderdom.
Grunden til, at jeg kører på helårsdæk, er den simple, at mit km forbrug er så lavt, at jeg umuligt kan nå at slide dækkene op, inden de krakelerer/revner. Året forinden til syn påtalte bilinspektøren faktisk, at de gamle dæk var ved at være lige lovligt krakelerede, men lod den dog gå igennem synet.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Bo

john_madsen
Indlæg: 511
Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
Geografisk sted: Struer
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Kender I det når man er ved at gøre vinterdæk klar.....

Ulæst indlæg af john_madsen » tirs 24. aug 2021 12:28

Der er stor forskel på hvornår vinterdæk (-og dæk generelt) krakelerer.
Specielt Michelin EnergySaver ser frygtelige ud efter blot 3 år, hvor andre dæk ser ud som nye efter 15år.
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011

Brugeravatar
Boxer
Indlæg: 111
Tilmeldt: tors 7. sep 2017 11:43
Geografisk sted: Aarhus
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Kender I det når man er ved at gøre vinterdæk klar.....

Ulæst indlæg af Boxer » ons 25. aug 2021 12:56

Netop Michelin Energy sad på min AX. Og de var så voldsomt krakelerede efter 3 år, at jeg måtte skifte dem! Kan huske, at der stod "Made in UK" på dem.
Michelin Energy Saver:
MICH_EnergySaver-276x198.jpg
Mit billede længere oppe af skruen i det stærkt krakelerede dæk var dem, der sad på Impreza'en indtil sidste sommer. Og det var også Michelin dæk! Det var så vinterdæk. Alpine hed de vist.

john_madsen, det var vist godt, vi fik dette emne vendt, for det lader til, at man bør gå uden om Michelin dæk. I de fyrre år, jeg har haft bil, har jeg ikke været ude for noget lignende.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Bo

PRW
Indlæg: 111
Tilmeldt: man 22. jul 2019 20:09
Kontakt:

Re: Kender I det når man er ved at gøre vinterdæk klar.....

Ulæst indlæg af PRW » ons 25. aug 2021 18:02

Jeg har kun kørt på Michelin dæk.. Sommer og vinter dæk, der har aldrig været det mindste med dem.. Fin holdbarhed og ingen krakelering på hverken sommer eller vinterdæk.
Jeg ret pernitten med min dæk så skifter dem før de slidt helt ned.. Jeg køre på Køgebugtmotorvejen hver dag og der SKAL man bare ha et godt mønster, folk er jo sindsyge på den motorvej hehe...
Jeg skifter dem ved ca. 60.000km så ca. hver 4år da jeg jo har 2 sæt dæk (sommer/vinter)
De nye dæk burde kunne holde ca. 6-7år så længe de opbevares rigtigt og ikke er slidt ned.

Har haft:
Sommer: Energy Save, nu Primacy 4
Vinter: Alpin 5, nu Alpin 6
CITROEN C4 CACTUS PURETECH 82 S&S ETG FEEL. 2015

john_madsen
Indlæg: 511
Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
Geografisk sted: Struer
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Kender I det når man er ved at gøre vinterdæk klar.....

Ulæst indlæg af john_madsen » tors 26. aug 2021 21:52

Efter min bedste uprofessionelle overbevisning, så er krakeleringerne på Michelin kun overfladiske, selvom de ser voldsomme ud. Jeg kører pt. På 2 energy saver der ligner noget der er løgn og de er kun 4år gamle. Tog den ene af, da jeg kørte en karmskrue gennem den og indvendigt var den som ny. Tror det er en uheldig yderblanding de har valgt i en årrække.
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Kender I det når man er ved at gøre vinterdæk klar.....

Ulæst indlæg af SRO » tors 26. aug 2021 23:38

john_madsen skrev:
tors 26. aug 2021 21:52
Efter min bedste uprofessionelle overbevisning, så er krakeleringerne på Michelin kun overfladiske, selvom de ser voldsomme ud. Jeg kører pt. På 2 energy saver der ligner noget der er løgn og de er kun 4år gamle. Tog den ene af, da jeg kørte en karmskrue gennem den og indvendigt var den som ny. Tror det er en uheldig yderblanding de har valgt i en årrække.
Ja, det er da ikke umuligt. Der skal måske ikke megen ændring i sammensætningen af slidmateriale før tingene kan ændre sig mht. revner mv.
Jeg har tidligere haft samme dæktype, hvor jeg dog ikke synes at de krakelerede mere end andre dæk.

Gennem årene har jeg sværget til Michelindæk pga. gode erfaringer, men de næste dæk, dog sommerdæk, der skal i kurven bliver formentlig et par Goodyear Efficient Grip. De skulle efter diverse test/anmeldelser være gode og et af de bedre dæk på markedet pt. Godt vejgreb i vådt vejr og relativt lavt støjniveau. Disse parameter tillægger jeg normalt mest værdi, men det er jo individuelt.

Vi kommer langt omkring, men der kan jo tidsnok blive brug for vinterdæk sådan som "sommeren" har været her på falderebet ;)

Brugeravatar
Boxer
Indlæg: 111
Tilmeldt: tors 7. sep 2017 11:43
Geografisk sted: Aarhus
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Kender I det når man er ved at gøre vinterdæk klar.....

Ulæst indlæg af Boxer » fre 27. aug 2021 16:32

PRW skrev:
ons 25. aug 2021 18:02
Jeg har kun kørt på Michelin dæk.. Sommer og vinter dæk, der har aldrig været det mindste med dem.. Fin holdbarhed og ingen krakelering på hverken sommer eller vinterdæk.
Jeg ret pernitten med min dæk så skifter dem før de slidt helt ned.. Jeg køre på Køgebugtmotorvejen hver dag og der SKAL man bare ha et godt mønster, folk er jo sindsyge på den motorvej hehe...
Jeg skifter dem ved ca. 60.000km så ca. hver 4år da jeg jo har 2 sæt dæk (sommer/vinter)
De nye dæk burde kunne holde ca. 6-7år så længe de opbevares rigtigt og ikke er slidt ned.

Har haft:
Sommer: Energy Save, nu Primacy 4
Vinter: Alpin 5, nu Alpin 6
Mine favoritdæk var også Michelin i mange år. Indtil oplevelsen med de krakelerede Energy Saver dæk efter blot 3-4 år. Og trådstarter john_madsen har oplevet noget af det samme, kan jeg forstå.
I alle de år, jeg kørte Volvo, var dækkene slidbanedæk af typen Michelin XZX som bund og med Viborg slidbaner ovenpå. Der var ikke antydningen af krakelering på dæksiderne! Og de Michelin XZX dækbunde må have været ældgamle, over 15 år!

Efter lidt læsning om emnet, viser det sig, at dækfabrikanterne blander forskellige fyldstoffer i bla. for at minimere rullemodstanden. Michelin Energy Saver udmærker især sig ved lav rullemodstand. Kan det tænkes, at disse fyldstoffer påvirker dækoverfladens evne til at modstå vind, vejr, sollys?

Info om fyldstoffer m.m. i moderne dæk:
https://www.uniroyal-tyres.com/car/tyre ... e-material

På min bådtrailer var jeg nødt til at skifte dæk for nylig. Dækkene var Cheng Shin Trailermax. De har måske kørt for lidt i de ca. 8 år, de sad på traileren... farvestriberne fra fabrikken ovenpå dækket er ikke blevet slidt af, så lidt har de kørt. Men til forskel fra mine Michelin Energy Saver dæk, er krakeleringen/revnen på Cheng Shin Trailermax dækkene meget dyb, og gør dækkene kassable, ja direkte farlige!
Cheng Shin TrailerMax Radial'.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Bo

Besvar