Ja, det er desværre et helt puslespil af fejlmuligheder.
Gearspecialisten, du omtaler længere oppe, nævner dobbeltkoblingen. Australieren i videoen arbejder med skiftesolenoiderne. En mere optimistisk canadier i en anden video nøjes blot med at afrense stelforbindelserne og er heldig, at det virker for ham ( for en stund )
Jeg kan forstå, at gearkassen anvendes i en lang række bilmærker: Ford, Volvo, Renault, Mitsubishi, BMW (Mini) og vist flere andre, så der er masser af praktiske erfaringer at høste af. Vi kan jo også se, at internettet bugner med info/video dokumentation.
Din svogers 2012 mondeo er vist én af de første generationer med Powershift, så nu begynder slidfænomenerne at dukke op. De første ca. 100.000 km har sikkert været en fornøjelse med det - efter min personlige mening - ganske genialt udtænkte robotgearskifte.
Spørgsmålet er nu, hvordan får din svoger sin Mondeo sin bil bragt i orden igen uden at ofre en formue på en helt ny Powershift gearkasse?
Gearspecialisten opgiver prisen 36.000,- kr og 1 års garanti, og nævner, iflg din oplysning, dobbeltkoblingen som værende problemet. Men mon ikke prisen på 36.000,- inkluderer en renovering af hele gearkassen?
En russisk gearspecialist fra "Topvag" i Omsk gennemgår her en Powershift gearkasse i detaljer. Man behøver ikke at kunne ét ord russisk for at forstå problemernes omfang. Jo, et ord bruger han indledningsvist, nemlig ordet "problema", og det forstår vi umiddelbart, og herefter splitter han næsten gearkassen ad i atomer, og hver gang han møder kritiske steder, viser hans mimik og tonefald, at her er der problemer.
Men firmaet "Topvag" i Omsk virker til at være specialister i renovering af dem, for dette må være internettets mest grundige gennemgang af en Powershift gearkasse. Desværre på russisk, men gør det noget? Enjoy
https://www.youtube.com/watch?v=tf9xOO2fO24