Ford Mondeo, bakgear mangler

Besvar
SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Ford Mondeo, bakgear mangler

Ulæst indlæg af SRO » tors 17. jun 2021 23:20

Ford Mondeo 2,0 EcoBoost fra 2012

Bakgear er ikke længere at finde. Til at begynde med ville den ikke i bakgear hver gang, men nu er det helt væk.

Har fundet et par forskellige videoer, men der er tilsyneladende forskellige typer afhængig af årgang osv....

Nogen der har noget erfaringer med sådan en dyt og den problemstilling?

Brugeravatar
Boxer
Indlæg: 111
Tilmeldt: tors 7. sep 2017 11:43
Geografisk sted: Aarhus
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Ford Mondeo, bakgear mangler

Ulæst indlæg af Boxer » lør 19. jun 2021 06:10

Du nævner ikke, om den er udstyret med Ford's "Powershift" (robotgearskifte med dobbeltkobling osv), men jeg antager, at en årgang 2012 vil være det.
En søgning fortæller os, at der skulle have været en del problemer med dette gearskifte.
Din oplysning "Til at begynde med ville den ikke i bakgear hver gang, men nu er det helt væk", peger i retningen af fejltypen og udbedringen, som skildres i denne video. Det drejer sig ganske vist om en 2012 Ford Focus med dobbeltkobling af tør type. En 2012 Mondeo har vist våd dobbeltkobling, men skifte-solenoiderne inde i gearkassen kan ikke afvige meget. Disse skiftesolenoider har et relativt stort strømforbrug, så en dårlig stelforbindelse kan virkelig forstyrre funktionen. Som vi kan se her, skal der blot foretages en adkillelse af de involverede stelforbindelser og afrensning/afslibning for at alt virker igen. Med lidt held lider 2012 Mondeo'en, du arbejder på, af det samme. Lidt heldig har man da lov til at være :)
https://www.youtube.com/watch?v=T8aIrchDmhI

Har I foretaget en udlæsning af fejlkoder på den? Hvis det er dårlige stelforbindelser, skulle en fejlkode "No power to shift module" ( el. noget i den retning) være lagret.
Venlig hilsen
Bo

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Ford Mondeo, bakgear mangler

Ulæst indlæg af SRO » søn 20. jun 2021 00:00

Tak. Jo, det er en "manuel gearkasse" med automatisk skifte - og jeg mener, at det må være det famøse Powershift, der har kostet mange Ford-ejere kassen at reparere på.

Ford vil udskifte hele gearkassen - til den nette sum af kr. 60.000,-
En gearspecialist vil fikse problemet for kr. 36.000 og giver 1 års garanti. Han påstår, det er koblingerne den er gal med - og at han udbedrer den slags på Ford'er hver dag.

Det er min svoger som er den heldige ejer af køretøjet og det gør vist lidt ondt i lommerne med udsigten til de udgifter.

Jeg har set en del af videoer om emnet, hvilket peger i alle mulige retninger - fra ventilhus separator plade der er skudt igennem af nogle stålkugler, over elektriske fejl i ledningsnet, solenoid ventiler, print/styring til koblinger.... og deværre har jeg ingen erfaringer med den og ved ikke lige hvordan man fejlsøger på den og får stillet en diagnose på netop den bil.

Brugeravatar
Boxer
Indlæg: 111
Tilmeldt: tors 7. sep 2017 11:43
Geografisk sted: Aarhus
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Ford Mondeo, bakgear mangler

Ulæst indlæg af Boxer » søn 20. jun 2021 13:22

En 2012 Ford Mondeo 2.0 Ecoboost er absolut stadig værd at holde kørende, men at ofre hele 60.000,- kr til en ny Powershift gearkasse er måske lige på grænsen.
Jeg har faktisk fundet en videoserie med en meget grundig australier om fejlfinding/reparation af netop denne gearkasse. Alt tyder på, at han har fundet ind til kernen af problemet: Skiftesolenoiderne bliver med tiden permanent magnetiske, da de jo aktueres af en kraftig jævnstrøm. Dette bevirker, at de tiltrækker en masse af de små metalstumper, som uvægerligt slides af tandhjul m.m. under drift. Til sidst sætter de sig simpelhen fast og skiftefunktionen blokeres.
Han indleder med fejlfinding: Fuldt opladet batteri, afrensning af stelforbindelse, check af olieniveau, udlæsning af fejlkoder.
Udlæsningen af fejlkoder viser, at flere af skiftesolenoiderne sidder fast!
Arbejdet med at afmontere enheden med skiftesolenoiderne virker slet ikke umulig at udføre selv. Han foreslår endog afmagnetisering af solenoiderne.
Solenoide-enheden ser sådan ud:
NuhnvcmL.jpg
Solenoiderne kan også adskilles og renses. Læg mærke til ridserne på aktuator-stemplet forårsaget af de mange metalstumper:
21102017-08.jpg
21102017-10.jpg
Når det hele er afrenset, skulle solenoiden være som ny, forudsat at selve spolen ikke er afbrudt. Nemt at checke med et ohmmeter.
Link til part1 i video-serien fra den seje ( og dygtige! ) australier:
https://www.youtube.com/watch?v=jxCEdxT ... Aw&index=6
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Bo

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Ford Mondeo, bakgear mangler

Ulæst indlæg af SRO » søn 20. jun 2021 22:13

Takker - ja, der er jo flere fejlmuligheder, men videoen skal da lige kigges igennem.

Brugeravatar
Boxer
Indlæg: 111
Tilmeldt: tors 7. sep 2017 11:43
Geografisk sted: Aarhus
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Ford Mondeo, bakgear mangler

Ulæst indlæg af Boxer » man 21. jun 2021 06:47

Ja, det er desværre et helt puslespil af fejlmuligheder.
Gearspecialisten, du omtaler længere oppe, nævner dobbeltkoblingen. Australieren i videoen arbejder med skiftesolenoiderne. En mere optimistisk canadier i en anden video nøjes blot med at afrense stelforbindelserne og er heldig, at det virker for ham ( for en stund )

Jeg kan forstå, at gearkassen anvendes i en lang række bilmærker: Ford, Volvo, Renault, Mitsubishi, BMW (Mini) og vist flere andre, så der er masser af praktiske erfaringer at høste af. Vi kan jo også se, at internettet bugner med info/video dokumentation.

Din svogers 2012 mondeo er vist én af de første generationer med Powershift, så nu begynder slidfænomenerne at dukke op. De første ca. 100.000 km har sikkert været en fornøjelse med det - efter min personlige mening - ganske genialt udtænkte robotgearskifte.

Spørgsmålet er nu, hvordan får din svoger sin Mondeo sin bil bragt i orden igen uden at ofre en formue på en helt ny Powershift gearkasse?

Gearspecialisten opgiver prisen 36.000,- kr og 1 års garanti, og nævner, iflg din oplysning, dobbeltkoblingen som værende problemet. Men mon ikke prisen på 36.000,- inkluderer en renovering af hele gearkassen?

En russisk gearspecialist fra "Topvag" i Omsk gennemgår her en Powershift gearkasse i detaljer. Man behøver ikke at kunne ét ord russisk for at forstå problemernes omfang. Jo, et ord bruger han indledningsvist, nemlig ordet "problema", og det forstår vi umiddelbart, og herefter splitter han næsten gearkassen ad i atomer, og hver gang han møder kritiske steder, viser hans mimik og tonefald, at her er der problemer.

Men firmaet "Topvag" i Omsk virker til at være specialister i renovering af dem, for dette må være internettets mest grundige gennemgang af en Powershift gearkasse. Desværre på russisk, men gør det noget? Enjoy :auto-driving:
https://www.youtube.com/watch?v=tf9xOO2fO24
Venlig hilsen
Bo

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Ford Mondeo, bakgear mangler

Ulæst indlæg af SRO » man 21. jun 2021 22:18

Jeg har absolut intet kendskab til gearkassetypen, men tænker at det er en manuel kasse med noget påbygget automatik - hvor svært kan det lige være.

Det med at det kan snigende/vist lidt periodisk indikerer jo ikke et havari, nærmere noget styringsmæssigt, men det er rent gæt.

Udfordringen er så at jeg kan tilgå elektronikken, idet jeg ikke ejer en Ford tester og absolut ingen planer har for at skulle eje en, hverken tester eller Ford :-)

Adskille kan man jo altid, men det er ikke sikkert at man kan samle det bagefter :lol: Tingene kan jo lide overlast.

Spøg til side: jeg kan se, at det kræver en del specialværktøj til koblinger mv. og det har jeg heller ingen planer om at investere i....

Så er der et par spæde forsøg på udskiftning af olie, rensning mv. af solenoid, adskillelse ind til separatorplade, der også er en potentiel fejlårsag, men det er lidt for famlende 8-)

Ja, indtil 2015 havde mange Fordejere lagt en del penge på værkstedet til netop den gearkasse. Faldt over en video om "emnet" - lyder ikke så godt.

Nå, input er stadig velkomne.

john_madsen
Indlæg: 511
Tilmeldt: tors 16. mar 2017 09:19
Geografisk sted: Struer
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Ford Mondeo, bakgear mangler

Ulæst indlæg af john_madsen » tirs 22. jun 2021 07:41

Jeg har ikke selv haft fat i en PowerShift gearkasse, men jeg har da renoveret et par alm. automatgearkasser gennem tiden. Hvis ellers gearkassen kører i de andre gear uden problemer, vil jeg mene at et manglende bakgear alene ser ud til at kunne snævres ind til: hængende magnetventil (let), dårlig forbindelse til magnetventil(let), defekt oliering i aktiveringsstempel(træls).
Det vil jeg umiddelbart mene er en ret lige-til opgave, hvis man ellers går slavisk frem med opgaven.
Edit: specialværktøj er altså sjældent nødvendigt, men kan ofte gøre arbejdet lettere. Jeg har endnu ikke oplevet noget der ikke kunne skilles ad ved at ofre en skruetrækker eller lign. eller svejse en dims til formålet.
Struer - kan montere/afbalancere dæk og presse hydraulikslanger
Har Diagbox 7.02
407SW 1.6HDI 2005
Renault Scenic III 7sæder 1.5dci 2011

Brugeravatar
Boxer
Indlæg: 111
Tilmeldt: tors 7. sep 2017 11:43
Geografisk sted: Aarhus
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Ford Mondeo, bakgear mangler

Ulæst indlæg af Boxer » tirs 22. jun 2021 12:20

Første skridt må være en udlæsning af fejlkoder. Der findes flere Ford-fora her i DK. På FaceBook ligeså. En venlig gds Ford-entusiast vil sikkert gerne foretage en udlæsning.
Til en Ford skulle dette system give mulighed for fejludlæsning:
https://forscan.org/home.html
Venlig hilsen
Bo

SRO
Moderator
Indlæg: 1941
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Ford Mondeo, bakgear mangler

Ulæst indlæg af SRO » tirs 22. jun 2021 22:27

john_madsen skrev:
tirs 22. jun 2021 07:41
Jeg har ikke selv haft fat i en PowerShift gearkasse, men jeg har da renoveret et par alm. automatgearkasser gennem tiden. Hvis ellers gearkassen kører i de andre gear uden problemer, vil jeg mene at et manglende bakgear alene ser ud til at kunne snævres ind til: hængende magnetventil (let), dårlig forbindelse til magnetventil(let), defekt oliering i aktiveringsstempel(træls).
Det vil jeg umiddelbart mene er en ret lige-til opgave, hvis man ellers går slavisk frem med opgaven.
Edit: specialværktøj er altså sjældent nødvendigt, men kan ofte gøre arbejdet lettere. Jeg har endnu ikke oplevet noget der ikke kunne skilles ad ved at ofre en skruetrækker eller lign. eller svejse en dims til formålet.
Tak - og jeg er helt enig.

Pt. sørger svogeren vist :lol:

Besvar