Nye EU regler fra 1 juli 2021

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2393
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Nye EU regler fra 1 juli 2021

Ulæst indlæg af mikhan » tors 20. maj 2021 12:48

Det kan blive dyrt at handle udenfor EU.. Hmm.
https://skat.dk/skat.aspx?oid=2303332
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

Brugeravatar
Boxer
Indlæg: 111
Tilmeldt: tors 7. sep 2017 11:43
Geografisk sted: Aarhus
Diagbox: Nej
Kontakt:

Re: Nye EU regler fra 1 juli 2021

Ulæst indlæg af Boxer » tors 20. maj 2021 18:58

Ja, de vil have stoppet festen med billige varer fra Kina.
Dyreste ting, jeg har købt i Kina, er et destillationsapparat. Det kostede 1500,- inkl. fragt. Der løb så lidt transportørgebyr, 300,- kr oveni, så ialt ca. 1800,- kr. Men det var luksusudgaven af samme model, som er set i en dansk webshop til 3990,- , så det er stadig under halv pris. Men hvad en sådan vil koste efter 1. juli, aner jeg ikke.
Link til destillationsapparat:
https://www.govindashop.dk/rent-vand.html
Venlig hilsen
Bo

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2393
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: Nye EU regler fra 1 juli 2021

Ulæst indlæg af mikhan » tors 20. maj 2021 19:22

Mon ikke at flere kinetiske sælgere, vil etablere en "mellemstation" inden for EU. ?
Jeg syntes, at den tendens allerede kan ses. Godt nok lidt dyrere end køb direkte fra Kina, men stadig ofte et godt økonomisk valg.

Men mon ikke, at det primært er de små køb under de tidligere 80 kr, som bliver væsentligt dyrere nu ??

På E-bay kan det betale sig at tjekke: "Item location" Altså HVOR varen sendes fra/befinder sig.
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

SRO
Moderator
Indlæg: 1923
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Nye EU regler fra 1 juli 2021

Ulæst indlæg af SRO » tors 20. maj 2021 23:06

Ja, så røg forbindelsen til Kina :shock:

Der er jo ret mange munde at mætte i Kina, så jeg tænker også, at der må komme alternative måder at handle ind på, fra den front - eller også slår folk sig blot sammen, så der kun skal betales et transportørgebyr, der i dag lyder på kr. 160,- mig bekendt. Om det så er afhængig af importbeløbets størrelse eller andet, har jeg så ingen ide om, men det er da til at undersøge.

Eks-præsidenten i USA var, trods alt, lidt mere direkte mht. toldmur mod Kina. Her pakkes det lidt mere ind ;) - i sidste ende er der kun forbrugerne til at betale for told og afgifter samt administration og håndhævelse af reglerne. Ja, det er sgu en sørgelig verden vi lever i.... nu kan vi så heller ikke lide kinesere, åbenbart :lol:

Der produceres ufattelige mængder varer i Kina og andre lande i østen og jeg tror ikke det vil ændre sig meget i kølvandet på det handelshindrende tiltag. Det vil kun gøre det dyrere at være dansker.

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Nye EU regler fra 1 juli 2021

Ulæst indlæg af posh » fre 21. maj 2021 09:47

ja jeg har da set at aliexpress i mange af deres sites har frit valg mht. leverings land typisk rusland polen spanien, det er dyrere at købe varen via EU leverandør men ofte stadig en del billigere det er ofte fragten der driller her, de kan sende fra kina incl.fragt, den går ikke ret tit her i europa
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Brugeravatar
tronde
Indlæg: 132
Tilmeldt: søn 26. feb 2017 20:18
Geografisk sted: Norge
Kontakt:

Re: Nye EU regler fra 1 juli 2021

Ulæst indlæg af tronde » fre 21. maj 2021 21:14

Det er veldig merkelig at det skal komme ekstra kostnader på dette ved kjøp fra de store kjente nettsidene.

Poenget er at EU pålegger plattformene (Aliexpress, ebay med flere) å innkreve moms og at de skal håndtere alt papirarbeidet.

Norge fikk dette fra 1. april i fjor, og det norske systemet baserer seg på anbefalinger fra OECD som også EU skal følge. De norske myndighetene hadde nært samarbeid med EU, men valgte av politiske grunner å starte opp før EU var klar med sin løsning. EU skulle startet opp 1. januar i år, men komisk nok er det kun britene som innførte det da.

Vi betaler moms, og pakken merkes med en kode. Da skal pakken gå uhindret rett til mottakers postkasse. Det er litt problemer med at den koden ikke alltid kommer med, eller på rett sted, men prinsippet er veldig enkelt og uten ekstra kostnader.

Litt om EU-systemet.
https://www.avalara.com/vatlive/en/vat- ... plier.html
https://ec.europa.eu/taxation_customs/b ... ommerce_en
Trond kjører 1996 XM TCT Break

SRO
Moderator
Indlæg: 1923
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Nye EU regler fra 1 juli 2021

Ulæst indlæg af SRO » lør 22. maj 2021 15:40

Jeg tror nu at der er en forskel, idet der også skal betales et transportørgebyr, der i dag ligger på omkring kr. 160,- pr. forsendelse.
Hvis man køber en plasticdims til kr. 20,- er momsen jo til at leve med og fair nok, men transportørgebyret er jo netop et handelshindrende tiltag.

Langt de fleste varer på EBay, med oprindelesesland Kina, ligger i den billige ende. Disse handler vil formentlig blive reduceret ret kraftigt, når folk på den knap så sjove måde oplever, at de enten må betale transportørgebyret eller afvise varen.

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Nye EU regler fra 1 juli 2021

Ulæst indlæg af posh » lør 22. maj 2021 15:51

Jeg tror du har ret, det er en gevinst for de lokale pushere, men det trælse for os der gerne vil spare hvor muligt kan vi ikke længere springe det lokale led over om end det er præcis den samme vare fra samme producent, Thansen og andre gnider hænderne det giver ikke bare mønter men masser af dem i deres kasse, og de kan tryne producenten endnu hårdere, til gavn og glæde For hverken kineserne eller os🐈
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2393
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: Nye EU regler fra 1 juli 2021

Ulæst indlæg af mikhan » lør 22. maj 2021 15:59

Jeg syntes at man/vi overser en væsentlig ting.

Ved at handle i EU er man omfattet af EU´s regler om bl.a. garanti m.m. Og juridisk hjælp hvis noget "går galt".
Den samme sikkerhed får man sjældent ved køb udenfor EU.
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

SRO
Moderator
Indlæg: 1923
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Nye EU regler fra 1 juli 2021

Ulæst indlæg af SRO » lør 22. maj 2021 16:06

Det er en udmærket pointe mht. garanti mv. men mange af "smådimser" der kan købes på Ebay er af så ringe beskaffenhed, at de færreste ville løbe efter en garanti.

Det med juridisk hjælp vil jeg dog sætte et stort spørgsmålstegn ved. I DK har vi forbrugerklagenævn og lignende, men hvad har vi på europæisk plan?

Hvor går jeg hen for at søge hjælp, hvis en sælger i f.eks. Tyskland ignorerer mine henvendelser om garanti på en vare som er defekt?

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2393
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: Nye EU regler fra 1 juli 2021

Ulæst indlæg af mikhan » lør 22. maj 2021 16:08

SRO skrev:
lør 22. maj 2021 16:06
Det er en udmærket pointe mht. garanti mv. men mange af "smådimser" der kan købes på Ebay er af så ringe beskaffenhed, at de færreste ville løbe efter en garanti.

Det med juridisk hjælp vil jeg dog sætte et stort spørgsmålstegn ved. I DK har vi forbrugerklagenævn og lignende, men hvad har vi på europæisk plan?

Hvor går jeg hen for at søge hjælp, hvis en sælger i f.eks. Tyskland ignorerer mine henvendelser om garanti på en vare som er defekt?
https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigh ... ettet-i-eu
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2393
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: Nye EU regler fra 1 juli 2021

Ulæst indlæg af mikhan » lør 22. maj 2021 16:24

Som jeg husker det, så har det været undervejs gennem flere år.
Af forskellige årsager:

Post Nord (og andre) kan ikke få gebyret på de pt. 160 kr til at hænge sammen økonomisk.
Så med de nye regler, vil man helt sikkert se en betydelig nedgang af "billige" pakker/varer fra fx. Kina.
(Uanset om der opkræves gebyr eller ej, så skal selv billige varer gennem deres system)

EU vil undgå de allerbilligst elektronik vare, som ofte ikke opfylder gængse EU krav til fx. sikkerhed.

Og så har staten i Kina gennem mange år betalt for fragten, for varer solgt/eksporteret til lande udenfor Kina.
(Det vil de jo nok stadig gøre, uanset nye EU regler ?)
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

Brugeravatar
posh
Indlæg: 1917
Tilmeldt: tirs 28. feb 2017 08:03
Geografisk sted: kolding
Kontakt:

Re: Nye EU regler fra 1 juli 2021

Ulæst indlæg af posh » lør 22. maj 2021 16:36

mikhan skrev:
lør 22. maj 2021 16:24
Som jeg husker det, så har det været undervejs gennem flere år.
Af forskellige årsager:

Post Nord (og andre) kan ikke få gebyret på de pt. 160 kr til at hænge sammen økonomisk.
Så med de nye regler, vil man helt sikkert se en betydelig nedgang af "billige" pakker/varer fra fx. Kina.
(Uanset om der opkræves gebyr eller ej, så skal selv billige varer gennem deres system)

EU vil undgå de allerbilligst elektronik vare, som ofte ikke opfylder gængse EU krav til fx. sikkerhed.

Og så har staten i Kina gennem mange år betalt for fragten, for varer solgt/eksporteret til lande udenfor Kina.
(Det vil de jo nok stadig gøre, uanset nye EU regler ?)
Rigtig godt point, ting er ikke så enkle endda, vi er jo kun naive forbrugere der ikke bruger meget tid på storpolitiske emner, om end de i højeste grad rammer os alle 🐈
C4 B7 1,6HDI 8V seduction 2012, nu 83000 km radio udskiftet til en god Android fra Kina med DAB+ GPS bakkamera og 10,5" skærm
nu fik den så en over næsen, pga et knækket spændebånd ved trækaksel og en knækket baqgfjeder må den til omsyn, men den kører og ser stadig ud som en ny bil ud og indvendig, ikke så ringe endda :D


de sværeste fejl at rette er dem der ikke er der😿

SRO
Moderator
Indlæg: 1923
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Nye EU regler fra 1 juli 2021

Ulæst indlæg af SRO » lør 22. maj 2021 16:55

mikhan skrev:
lør 22. maj 2021 16:08
SRO skrev:
lør 22. maj 2021 16:06
Det er en udmærket pointe mht. garanti mv. men mange af "smådimser" der kan købes på Ebay er af så ringe beskaffenhed, at de færreste ville løbe efter en garanti.

Det med juridisk hjælp vil jeg dog sætte et stort spørgsmålstegn ved. I DK har vi forbrugerklagenævn og lignende, men hvad har vi på europæisk plan?

Hvor går jeg hen for at søge hjælp, hvis en sælger i f.eks. Tyskland ignorerer mine henvendelser om garanti på en vare som er defekt?
https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigh ... ettet-i-eu

Jo jo, men min pointe er dog, at det i praksis bliver så besværligt, at det ikke har den store værdi :) Personligt gad jeg ikke bruge mange minutter på at rejse en reklamationssag for "grænsebeløbet" på de kr. 80,-

Det er nyt for mig, at staten Kina har betalt. De skulle til gengæld gennem mange år have fået en særlig rabat på transporter, internt i EU-landene, en rabat der gives til forsendelser fra U-lande.

Det med elektronikken er jo egentlig lidt sjov... hvor mon 80-90% af alle elektronikvarer er fremstillet? :D :auto-driving:

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2393
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: Nye EU regler fra 1 juli 2021

Ulæst indlæg af mikhan » lør 22. maj 2021 17:33

Det med gratis transport har jeg på førstehånd, fra en Kina sælger af Diagbox. Så !!!

Men husk, at der ikke er meget kontrol med elektronik købt direkte af private EU borgere. (Hvis nogen overhovedet ??)

Mens at samme Kina elektronik, som indgår i et solgt EU færdigprodukt, SKAL opfylde diverse EU regler for bl.a. sikkerhed.
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

Brugeravatar
tronde
Indlæg: 132
Tilmeldt: søn 26. feb 2017 20:18
Geografisk sted: Norge
Kontakt:

Re: Nye EU regler fra 1 juli 2021

Ulæst indlæg af tronde » lør 22. maj 2021 19:37

Det er noe som ikke henger sammen med det Skat skriver om transportørgebyr.

Det skal ikke være noen importbehandling ved grensepassering når moms er betalt på forhånd. Det skal kun være grunnlag for transportørgebyret når verdien er over 150 euro, eller at varen er kjøpt av noen som ikke innkrever moms for EU/DK. Hele poenget med det nye systemet er mest mulig forhåndsbetalt moms, og enkel vareflyt.

Nå er det selvfølgelig en mulighet for at kombinasjonen danske myndigheter og EU kan gi tidenes "clusterfuck". Begge har byråkrati dypt begravet i sine gener, og noen ganger kan 1+1 bli mer enn 2...

Bare det at de ikke har lagt opp til noen overgangsordning tyder på manglede evne til å lære. Svenskene druknet i pakker som ikke ble hentet da de innførte moms fra første krone over natten. Det var mange hundre tusen pakker som ingen ville ta imot, for transportørgebyret til Postnord på 75 SEK var mer enn vareverdien.

Det som skjedde i Sverige skremte norske myndigheter så mye at de har foreslått å forlenge vår overgangsordning som skulle vare til 1. juli i år med tre måneder.


Fraktkostnad er noe helt annet enn transportørgebyr. Det stemmer at mange selgere har fått gratis frakt. Rabatten på frakt fra Kina har blitt bestemt ut fra hvor mye salg (inntekter til landet) som en selger har gitt. I tillegg har porto for brevsendinger blitt regnet ut fra at Kina har (hatt) status som u-land i den internasjonale postunionen. Nå har noe endret seg der, for det er flere selgere som krever inn penger for frakt enn det var for et halvt år siden.
Trond kjører 1996 XM TCT Break

SRO
Moderator
Indlæg: 1923
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Nye EU regler fra 1 juli 2021

Ulæst indlæg af SRO » lør 22. maj 2021 19:49

Jeg betvivlede ikke det med statsstøtten, hvis det blev opfattet sådan - det var blot nyt for mig og i øvrigt fint nok :-)

I øvrigt synes jeg det er forkert, at man kunne slippe så billigt i fragt, at det var billigere at få en vare leveret fra Kina end det var at få den samme vare sendt fra den ene ende af Århus til den anden. Det er uden tvivl unfair konkurrence :)

Det er klart, at der skal nogle stempler osv. til for at dokumentere, at lavstrømsdirektiv og lignende er opfyldt - og at elektronikdesignet sagtens kan være udført i EU, men samlet i Kina. Det ændrer dog ikke, at man ikke på forhånd skal dømme alt hvad der ikke er designet eller fremstillet i EU ude. Det er tilladt selv at tænke og ikke kun tro på det som lobbyister og politikere fortæller os.

Mange regler i EU og også i de enkelte medlemslande er jo blevet til af handelshindrende årsager. Lobbyarbejdet er så lykkedes til fulde, når man får forbrugere til at argumentere for, at det kun er til vores eget bedste, at reglerne er som de er. Jeg tror de fleste vil være i stand til at nævne mange regler som ikke giver værdi - eller som er direkte idiotiske.
Det må da være op til den enkelte hvor man har lyst til at indkøbe sine varer i verden og det er da, rent ud sagt, pisseirriterende, at alt skal gennemreguleres og kassetænkes - og tænkt så på hvad hele det "reguleringsapparat" koster os borgere at holde kørende :clap:

I mange år havde Lauritz Knudsen monopol(lignende) i DK og såvel forbrugere som fagfolk kunne fortælle, hvorfor vi i DK som de eneste i hele Europa var "nødsaget" til at have særregler... underforstået, at el-sikkerheden i alle andre lande var helt ad HT. Det var den så ikke!

Nu er L-AUS reglerne afskaffet og stærtstrømsbekendtgørelsen ligeså... erstattet af EU-standarder. Er sikkerheden blevet bedre eller dårligere af den grund? Nogle mener, at det er blevet det rene vilde vesten, mens andre mener, at det var på tide, at vi i DK holder op med at føle os som noget helt særligt på el-området. Lobbyisterne er dog lykkedes med, at vi fortsat har nogle særregler på nogle områder.

Tager man isoleringsbranchen; der lykkedes det Rockwool i mange, mange år at skabe monopollignende tilstand i DK... Tager man deres terrænbatts, er det totalt hul i hovedet og produktet er værdiløst. Alligevel købte folk skidtet og man hører da fortsat nogle der mener, at produktet har værdi...

Det jeg forsøger at understrege er blot, at man skal forholde sig kritisk til alle dommedagsprofetierne om at fordi en vare er designet, produceret og pakket i et ikke-EU-land ikke nødvendigvis gør det til et dårligere produkt.
Gå en tur ned i din lokale "multi-butik", f.eks. Føtex - hiv et elektronikprodukt ned fra hylden. Der er ingen der kan overbevise mig om at det er et bedre eller mere sikkert produkt end et produkt som er designet og fremstillet i Kina... hvad de jo i øvrigt nok begge er.
Vi er som forbrugere blot blevet indoktrineret med, at alt hvad der kommer fra udlandet er farligt... især det der kommer fra Kina :D

Det handler, i min optik, i væsentlig udstrækning om handelshindrende tiltag og lobbyarbejde fra de markedsledende producenter. Nogle regler er meget fornuftige, andre direkte idiotiske, men man skal ikke undervurdere lobbyisterne arbejde med at præge lovgivningsarbejdet og indoktrineringen af os forbrugere.

Tiltaget med at "lukke af" for egenimporten fra Kina er da ikke blevet til for at hjælpe forbrugerne med noget som helst - eller at beskytte nogen. Det handler da ene og alene om at beskytte mellemhandlerne (i EU), der så køber de samme varer hjem og sælger dem til overpris :-) - og selvfølgelig også, at der komme penge i statskassen, ej at forglemme!!!

Brugeravatar
tronde
Indlæg: 132
Tilmeldt: søn 26. feb 2017 20:18
Geografisk sted: Norge
Kontakt:

Re: Nye EU regler fra 1 juli 2021

Ulæst indlæg af tronde » lør 22. maj 2021 20:11

Dette er ikke et spørsmål om å lukke for egenimport. Det dreier seg om at alle som selger i et land skal betale samme avgifter. Hvis ikke danske myndigheter klarer å ødelegge dette helt, skal det faktisk bli enklere å importere selv hvis man handler via en plattform som krever inn moms på vegne av myndighetene.

Det er heller ikke helt feil at det stilles noen krav til el-sikkerhet. Den diskusjonen som dere hadde om de spesielle stikkontaktene var basert på proteksjonisme. Det at det ikke er tillatt å selge noe som har tilnærmet null isolasjon mellom 230V og 5V er det ikke.

Denne rapporten fra det svenske Elsäkerhetsverket er fortsatt relevant, selv om produktstandrden EN 60950:1 nå er erstattet av en annen.

https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... b-laddare/
elsak-granskning-usbladdare-2017.pdf


Jeg har levd av å reparere forbrukerelektronikk, og jeg har vært i Kina på jobb for å produsere elektronikk, og ikke fanden om jeg kjøper produkter av typen USB-lader fra en tilfeldig selger på aliexpress / ebay.

Ordene "almost similar" og "oh - but something went wrong" sitter fortsatt godt plantet i minnet.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Trond kjører 1996 XM TCT Break

Brugeravatar
JensNo
Indlæg: 354
Tilmeldt: ons 23. maj 2018 14:41
Geografisk sted: Hønefoss
Diagbox: Ja
Version: V5.29
Kontakt:

Re: Nye EU regler fra 1 juli 2021

Ulæst indlæg af JensNo » lør 22. maj 2021 20:58

tronde skrev:
lør 22. maj 2021 20:11

Jeg har levd av å reparere forbrukerelektronikk, og jeg har vært i Kina på jobb for å produsere elektronikk, og ikke fanden om jeg kjøper produkter av typen USB-lader fra en tilfeldig selger på aliexpress / ebay.

Ordene "almost similar" og "oh - but something went wrong" sitter fortsatt godt plantet i minnet.
Trond, siger du dermed at hvis man køber et produkt på Aliexpress / ebay, hvor der følger med en 5v lader at så er det No Go?
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDI Hybrid 48V 4WD
Lexia V5.29 og VCDS NEtech

SRO
Moderator
Indlæg: 1923
Tilmeldt: søn 19. feb 2017 19:13
Geografisk sted: København
Diagbox: Ja
Kontakt:

Re: Nye EU regler fra 1 juli 2021

Ulæst indlæg af SRO » lør 22. maj 2021 21:08

Selvfølgelig skal der stilles krav til el-sikkerheden!!! Jeg er klar tilhænger af at tingene reguleres, så der er en vis sikkerhed for at man ikke kommer til skade ved at bruge en elektrisk dims - eller andre ting.
Det jeg taler om er, at man passe på at man ikke hopper med på lobbyisternes mølle og dømmer alt ude blot fordi det kommer fra Kina eller andre lande uden for EU.
Ingen tvivl om at der kommer meget skrammel derfra og at kineserne som folkefærd har en anden tilgang til mange ting end vi har i DK... for en kineser er det at kopiere noget ikke det samme for en kineser som det er for en dansker eller europæer.

I "gamle dage" skulle alle elektriske apparater afprøves og "Demko"mærkes. I dag kan enhver sætte et produkt på markedet, hvis det blot forinden er risikovurderet og efterfølgende CE-mærket. Dette lægger ansvaret over på producenten for at reglerne overholdes... og det gør de så ikke nødvendigvis! - det er dét min pointe er!

Mange mærkningsordninger er intet værd og om man er kineser eller dansker siger heller ikke noget om moral i forhold til om tingene er i orden - eller om man for den sags skyld har forstået indholdet i en mærkningsordning!

Man kan vedtage lige så mange love man ønsker, men dem som lovene "rammer" er jo kun de lovlydige - de "kriminelle" er da fløjtende ligeglade med om der så kommer 200 ekstra love.... så bryder de blot nogle flere - og hva' ?

Jeg er ikke enig i, at det ikke handler om at lukke af for egenimport. Hvis det kun var et spørgsmål om der betales de korrekte afgifter, så skal det jo netop håndteres af/på handelsplatformene, ikke ved hjælp af et transportørgebyr, hvor f.eks. PostNord, Bring, GLS etc. sættes til at håndtere.

Dette tiltag er en handelshindring og rammer netop egenimport. Hvis du som virksomhed importerer samme vare fra Kina, men i langt større mængder, vil "transportørgebyret" eller hvad det kaldes i den sammenhæng være mindre, pr. enhed. Dette lukker af for egenimport - eller gør det så dyrt, at det ikke kan svare sig - og dermed presses forbrugeren over til mellem-/ og sluthandleren.
Der tillægges så moms osv. af deres avance, hvilket i sidste ende gør det endnu dyrere for forbrugere, men statens indtægter øges på den samme vare, lige som der skabes en indtægtskilde i form af selskabsskat. Der er kun én til at betale hele gildet og det er forbrugeren! For at hele systemet kan holdes kørende, nytter det jo ikke, at alt for mange dyrker egenimport, momsopkrævning eller ej.

Besvar