Nye EU regler fra 1 juli 2021

Brugeravatar
tronde
Indlæg: 132
Tilmeldt: søn 26. feb 2017 20:18
Geografisk sted: Norge
Kontakt:

Re: Nye EU regler fra 1 juli 2021

Ulæst indlæg af tronde » lør 22. maj 2021 21:41

JensNo skrev:
lør 22. maj 2021 20:58
tronde skrev:
lør 22. maj 2021 20:11

Jeg har levd av å reparere forbrukerelektronikk, og jeg har vært i Kina på jobb for å produsere elektronikk, og ikke fanden om jeg kjøper produkter av typen USB-lader fra en tilfeldig selger på aliexpress / ebay.

Ordene "almost similar" og "oh - but something went wrong" sitter fortsatt godt plantet i minnet.
Trond, siger du dermed at hvis man køber et produkt på Aliexpress / ebay, hvor der følger med en 5v lader at så er det No Go?
Ja, det er i praksis det jeg sier. Jeg har sett alt for mye fullstendig idiot for 230V fra tilfeldige kinaselgere til at jeg tør å bruke det selv. Ladere koster ikke mye når de er kjøpt lokalt, og de kjente nordiske selgerne har stort sett fått god kontroll på det som er viktig.

Selve produktet som skal lades er vanligvis OK, men det som skal i stikkontakten tør jeg ikke å bruke selv. Merking er null verdt. De har lært at det skal stå et CE-merke der. Javel, da trykker de på det. Eller UL for det amerikanske markedet.

Jeg hater skremselspropaganda, men akkurat sikkerheten med skille mellom 230V og lavere spenningen har jeg respekt for. Det er alt for mange dumme ting de kan gjøre. Alt fra tilnærmet null isolasjonsavstand til plastikk som går i oppløsning etter en stund, eller begynner å lede strøm fordi det er for mye forurensninger i den. Det som for oss er småpenger, er mye mer verdt der borte. Vi skulle produsere noe som hadde ganske strenge krav til brannsikkerhet, og når de fikk se kravet til at plasten skulle være selvslukkende, var kommentaren "very expensive". Det var snakk om mindre enn 30 øre av en total kost på ca. 20 kroner for kapslingen.

Det er noen bilder i den svenske rapporten som burde skremme mange.
Trond kjører 1996 XM TCT Break

Brugeravatar
tronde
Indlæg: 132
Tilmeldt: søn 26. feb 2017 20:18
Geografisk sted: Norge
Kontakt:

Re: Nye EU regler fra 1 juli 2021

Ulæst indlæg af tronde » lør 22. maj 2021 22:01

Jeg har stor respekt for hva seriøse og dyktige kinesere kan få til, så det er ikke min holdning at Kina automatisk = skitt. Problemet er at man som vanlig forbruker ikke aner hva man kjøper, og at det er utrolig mange kinesere som kun selger noe for å tjene penger.

Dette er egentlig på siden av trådens emne om at det kan bli dyrt å handle fra utlandet fra 1. juli, men Volvos kvalitetssjef har uttalt at de får best kvalitet på de kinesiskproduserte bilene sine.

For å gå tilbake til trådens emne, tror jeg at det vil bli enklere for private å importere varer som faller under 150 Euro. Det blir nok en del kaos i starten siden det ikke er lagt opp til en overgangsordning.

*

Spesial for Jens og andre som handler fra Norge:


Selgere på ebay skal merke tolldeklarasjonen på pakken med Senders VOEC NO:2024926.

Selgere på aliexpress skal merke tolldeklarasjonen på pakken med Senders VOEC NO: 2034638.

Hittil har ingen av dem jeg har handlet med klart å få til dette. Derfor har jeg lagt inn teksten som adresselinje 2 i min adresse. Da står det i alle fall på pakken, selv om det er på feil sted. DHL / UPS / Fedex er mye mer firkantede enn Posten, så der bør man sørge for at det blir rett fra begynnelsen.

Dette gjelder kun hvis aliexpress / ebay håndterer moms. I praksis det meste som koster under 3000 NOK og som ikke er ment å spises / drikkes / røykes eller er medisiner.
Hvis ikke blir det dokumentfalsk, som straffes hardt i Norge.
Trond kjører 1996 XM TCT Break

Brugeravatar
mikhan
Moderator
Indlæg: 2393
Tilmeldt: man 27. feb 2017 08:33
Geografisk sted: Vestlolland 4913
Diagbox: Ja
Version: V.9.125 + andre

Re: Nye EU regler fra 1 juli 2021

Ulæst indlæg af mikhan » fre 6. aug 2021 13:32

Jeg modtog denne på min mail fra E-bay.

Som jeg læser det, så BURDE man slippe for "transportgebyr" når/hvis momsen allerede er afregnet ved købet ??
https://pages.ebay.com/vat-eu/
mikhan = Mikael Hansen ;)
Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001 ca. 252.000 km.. VF7N2RFN173308494 Skrottet.
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 365.000 km. (Ex. kone bil) Skrottet.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 (Rev C/ V8.55/9.68 m.fl) Skal du have en udlæsning så, send en besked ;)
Flash af gammelt rev B til det nyere rev C udføres online inkl. ny software..

Brugeravatar
tronde
Indlæg: 132
Tilmeldt: søn 26. feb 2017 20:18
Geografisk sted: Norge
Kontakt:

Re: Nye EU regler fra 1 juli 2021

Ulæst indlæg af tronde » fre 6. aug 2021 18:32

Det er slik jeg sa tidligere. Er moms betalt og korrekt dokumentert fra avsender tilkommer ingen ekstra kostnad.

https://www.postnord.dk/driftinformatio ... momsregler

Kan jeg undgå at skulle betale gebyr til PostNord?

Ja – EU opretter et digitalt system, som netbutikker i hele verden kan tilmelde sig. Det system vil gøre det muligt at betale moms allerede i forbindelse med, at man køber sine varer i netbutikken.

Hvis du allerede har betalt moms for varen, når du køber den i netbutikken, så skal vi ikke udføre momsbehandlingen, og vi opkræver derfor ikke et gebyr.

EU´s digitale system vil være klar fra 1. juli, hvorefter det vil være op til de enkelte netbutikker og platforme at tilmelde sig og tilbyde momsbetalingen til deres kunder, som en integreret del af købsprocessen i netbutikken.



Edit:
Ebay og Aliexpress og flere andre er definert som "plattform" og kan ikke velge om de vil kreve inn moms. De er pålagt å gjøre det. Andre selvstendige selgere, for eksempel en som selger bildeler fra eget lager kan velge.
Trond kjører 1996 XM TCT Break

Brugeravatar
Carsten S
Site Admin
Indlæg: 1765
Tilmeldt: ons 8. feb 2017 20:33
Geografisk sted: 8653 Them
Diagbox: Ja
Version: 8.xx
Kontakt:

Re: Nye EU regler fra 1 juli 2021

Ulæst indlæg af Carsten S » man 9. aug 2021 12:13

2001 Citroën C5 V6 Aut.
2007 Citroën C5 V6 Aut.
Diagbox V8.xx, V9.xx original, VCDS, Ford/Mazda IDS, Actia MultiDiag 2018.

Besvar